Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat moet ik nou doen?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Wat moet ik nou doen?

Bericht door Njit »

Ziva schreef:"Assault (with intent to kill, commit rape, commit robbery or commit serious bodily harm), Assault (with a dangerous or deadly weapon)" het dikgedrukte is toch wel aan de orde hier? Of geef je iemand een schop voor de lol? Hij is toch ook veroordeeld? Zie hier.
V8juniorv8 schreef:Oke oke, maargoed voor een lichte mishandeling ( 1schop ) zonder letsel is het toch niet zo dat ik nooit meer naar amerika kan????
geen letsel. En volgens jouw link valt dit er niet onder.. En of die schop voor de lol was of niet doet niet zo ter zake. Hij heeft een taakstraf gekregen. Verder geen gevangenisstraf ofzo. Laten we nu niet doen alsof hij een zware crimineel is..
Serious bodily injury or harm is the serious physical harm caused to the human body. It usually refers to those injuries that create a substantial risk of death or that cause serious, permanent disfigurement or prolonged loss or impairment of the function of any body part or organ. The term “serious bodily injury” is interchangeably used with serious bodily harm; grievous bodily harm; great bodily injury.

According to Georgia Code § 12-5-53, serious bodily injury means “bodily injury which involves a substantial risk of death, unconsciousness, extreme physical pain, protracted and obvious disfigurement, or protracted loss or impairment of the function of a bodily member, organ, or mental faculty.”
Maar goed, wij zijn geen van allen juridisch expert in dit soort zaken. Het is daarom altijd tricky om op een Forum om advies te komen vragen. Vaak haal de Topicstarter er toch uit wat hij/zij wil horen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Ik ga geen uitspraken doen of het hier om een zware crimineel gaat. Maar feit blijft wel dat hij is veroordeeld voor een daad van geweld. Ja, 1 schop (volgens de dader zelf), maar we weten niet eens tegen welk deel van het lichaam dat was. 1 goedgeplaatste trap kan net zo gemakkelijk permanent letsel of nog erger veroorzaken.

TS doet er behoorlijk luchtig over. Als hij diezelfde daad in de USA gepleegd had, was hij er waarschijnlijk niet met een taakstraf afgekomen.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Het gaat er niet om dat we doen alsof hij een zware crimineel was, het gaat om de regels. En ik zei "voor de lol" om aan te geven dat iemand een schop geven volgens de definitie dus wel degelijk "Assault with the intent to commit serious bodily harm" is. En zoals gezegd, het gaat er niet om wat wij vinden, het gaat erom hoe wij de regels interpreren. En net zoals wij daar verschillend over denken, kunnen de customs daar ook verschillend over denken.

Wil je het zeker weten wat je moet doen bel je het consulaat, wil je helemaal geen gezeur dan regel je een visum en wil je proberen te doen alsof je niets verkeerd gedaan hebt dan moet je dus gewoon je Esta aanvragen door overal "Ja" op te antwoorden. Wees je er in dat geval echter wel van bewust dat je mogelijk (lees: kans is niet groot maar is wel aanwezig) in de problemen kunt komen.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Hij kreeg een taakstraf. Die geven ze niet aan zware criminelen. En zullen we het (ver)oordelen maar over laten aan de rechter..
Taakstraf
Bij een taakstraf moet de veroordeelde onbetaald werk verrichten, zoals schoonmaken of graffiti verwijderen. De rechter mag alleen een taakstraf opleggen bij lichte strafbare feiten. Sinds begin 2012 is bij ernstige zeden- en geweldsmisdrijven geen taakstraf meer mogelijk.
Afbeelding
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Mooie post Njit
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Precies. De rechter heeft geoordeeld en een straf uitgedeeld. Als het echt niets voorstelde zoals de TS claimt, zou de rechter ook geen straf hebben gegeven.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Hij heeft zijn straf voldaan, dus onder nederlands recht is hij daarmee 'klaar' met dit voorval. Maar daar heeft de Amerikaanse overheid geen boodschap aan. Zij stellen hun eigen regels op, en als je daar niet aan voldoet, kom je het land niet binnen.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Een TAAKstraf. Maar goed, deze discussie is een beetje zinloos als mensen toch niet lezen.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Maar goed, wat moet topicstarter nou doen?
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Mijn reaktie was ook: het officiele antwoord. Waarme ik aangaf dat er ook andere opvattingen mogelijk zijn. En aangaf dat TS de andere draadjes hier maar eens moest doorlezen.
Maar misschien is het beter te wachten en paar jaar ? Als ik het goed heb wordt een taakstraf na vijf jaar van je criminele status gewist, en dan kan er helemaal geen haan meer naar kraaien.
Mbt. bellen consulaat - die zullen de meest krappe uitleg geven van de regelgeving. Plus je hebt kans dat je naam etc. genoteerd wordt voor later gebruik.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Njit schreef:Hij kreeg een taakstraf. Die geven ze niet aan zware criminelen.
Taakstraf
Bij een taakstraf moet de veroordeelde onbetaald werk verrichten, zoals schoonmaken of graffiti verwijderen. De rechter mag alleen een taakstraf opleggen bij lichte strafbare feiten. Sinds begin 2012 is bij ernstige zeden- en geweldsmisdrijven geen taakstraf meer mogelijk.
Maar TS heeft zijn taakstraf opgelegd gekregen in 2011, toen dat nog wel aan de orde was.

Het blijft een beetje een schimmig gebied. Je zou kunnen proberen een bewijs van goed gedrag te verkrijgen; als daar met geen woord over de veroordeling wordt gerept, dan zou ik het bij de ESTA-aanvraag ook negeren. Ik vroeg me af of je meerderjarig was ten tijde van de geweldpleging.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Wat een gezeur over moraalridders en wat meer, daar gaat de vraag toch niet over??? Het gaat er helemaal niet om wat WIJ ervan vinden, TS stelt een terechte vraag over wat hij/zij het beste kan doen. En inderdaad, wat in Nederland geldt is niet aan de orde, hij wil Amerika in en dan geldt alleen dat hij veroordeeld is, taakstraf of niet.

TS, ik heb je aangegeven welke opties je hebt. Je kunt het beste kiezen wat bij je past en wat Dimona schrijft is ook verstandig, even kijken of het nog ergens op voorkomt of niet.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Ziva schreef:En inderdaad, wat in Nederland geldt is niet aan de orde, hij wil Amerika in en dan geldt alleen dat hij veroordeeld is, taakstraf of niet.
veroordeeld voor 1 van die punten die genoemd wordt. En dán wordt het een interpretatie-kwestie..
Het is dus niet zo dat veroordeeld = nooit een ESTA . Enkel als het aan 1 van die punten voldoet.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Klaarblijkelijk is ong. tien jaar geleden in Ned. een wetswijziging van kracht geworden waarmee 'het strafblad' zoals dat orgineel bestond, is vervallen. Er zijn nu andere regels over wat geregistreerd wordt en hoe en hoe lang.
Ik denk dat TS allererst de info mbt. registratie en verschoning eens door moet lezen, dan weet hij waar hij wat dat betreft aan toe is.

http://www.justid.nl/index/faq/

Ik heb al eerder geschreven, als ik TS was zou ik wachten tot het gebeurde uit de registratie is 'opgeschoond'. Ik dacht dat het in zijn geval vijf jaar duurt voor het zover is. Dat zou betekenen dat hij nog drie jaar moet wachten.
Dan zal het denkelijk mogelijk zijn met ESTA op VWP te gaan. (Maar 100% zeker weet ik dit niet - helaas.)
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

oortjes schreef:Ik heb al eerder geschreven, als ik TS was zou ik wachten tot het gebeurde uit de registratie is 'opgeschoond'. Ik dacht dat het in zijn geval vijf jaar duurt voor het zover is.
10 jaar volgens jouw eigen link:
Overtredingen
Gegevens betreffende overtredingen worden vijf jaar bewaard. Indien echter een vrijheidsstraf - anders dan vervangende hechtenis - of een taakstraf is opgelegd, bedraagt de termijn tien jaar.
Nu kan de US die registratie niet inzien dus echt relevant is het niet. Maar goed, het is aan de TS zelf om te bepalen welke stappen hij verder wil nemen. Leesvoer genoeg inmiddels.
V8juniorv8
Amerika-ontdekker

Bericht door V8juniorv8 »

Laat ik beginnen, de schop heb ik fietsend uitgedeeld en tegen die andere persoon zijn haar been. Hard was het totaal niet en er was ook geen letsel! Maargoed er zijn er zijn ergere dingen in het leven dus dat ik nou een zware crimineel ben nou nee!!!

Oke wat zijn de gevolgen als ik de esta in vul met nee? Hoe controleren zei of ik wat heb staan??? Als ik daar zou landen hoe moeten hun weten of ik wat heb staan in nl? En als ze er achter komen wat zijn de gevolgen????
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@V8juniorv8, je spreekt erg bagatelliserend over het gebeurde. Daarmee geef je aan nog niks geleerd te hebben en ook geen enkel idee te hebben wat de impact is geweest voor het slachtoffer.

Als jij nee invult bij de esta aanvraag dan zijn er twee mogelijkheden. Of je wordt gewoon toegelaten, en dan is er dit keer niks aan de hand. Of je wordt geweigerd en dan wordt je teruggestuurd (extra terugvlucht zal je zelf moeten betalen) en kan je daarna niet meer middels de Esta naar de VS reizen en zal je altijd een visum moeten aavragen.
V8juniorv8
Amerika-ontdekker

Bericht door V8juniorv8 »

Hockey, ik praat er makkelijk over omdat het ten eerste niks voor stelde en puur aangifte gedaan is om mij er mee te hebben. Ik werd als eerst geschopt, alleen het nadeel was, ik was alleen en hun waren met ze 2e! Zei had een getuige ( haar vriendin) dus die nam het voor haar op, logisch! En ik moest maar eens bewijzen dat ik als eerst een schop heb ontvangen!

Maar even ontopic, als ik dus bij de esta nee ik vult en ik word toegelaten hoe controleren ze het in amerika als ik daar aankom? Word iedereen appart genomen of hoe gaat dat ik zijn werk?????
De 1 zeg ja invullen de ander nee.

Zelf ga ik van de week het consulaat bellen en vragen want duidelijk word ik hier ook niet echt van. Er zijn mensen hier die alleen maar op het voorval terug komen, plaats met goede informatie!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Verschillende mensen hebben goed advies gegeven, maar schijnbaar ben je dat alweer vergeten. Dus ik zal het herhalen: de meningen zijn verdeeld. Een deel zegt dat je niets hoeft aan te geven op het esta formulier en een ander deel zegt dat je het wel moet vermelden en dus een visum zal moeten aanvragen.
Oortjes heeft al gezegd dat het consulaat vermoedelijk de meest krappe interpretatie zal hanteren (dus visum aanvragen).

Heb je die andere discussies die Njit aangaf al gelezen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer