Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Trouwen in VS, daarna weer terug naar NL?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Alemae
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Trouwen in VS, daarna weer terug naar NL?

Bericht door Alemae »

Hoi allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik mij hier geregistreerd en voorgesteld, en ik zit eigenlijk met een aantal vragen/dilemma’s waar ik op het forum nog niets over heb kunnen vinden.

Mijn vriend en ik hebben al 3,5 jaar een relatie, waarvan we al twee jaar verloofd zijn. We zijn 1000% zeker dat we voor elkaar gemaakt zijn, en eigenlijk vinden we het nu wel tijd worden om de volgende stap te zetten en daadwerkelijk te gaan trouwen. Nu heb ik het gevoel dat dit via het K-1 visum op het moment lastig gaat worden. Mijn vriend woont nog bij zijn ouders, heeft geen baan (en dus ook geen spaargeld) en geen afgeronde studies. Zelf heb ik een vaste baan, en het lijkt me in voorbereiding op een toekomstige verhuizing handiger dat ik voorlopig nog een paar jaar in Nederland blijft om spaargeld op te bouwen. Daarom mijn vraag:

Is het mogelijk om wel te trouwen in de VS, maar dat ik daarna weer terug ga naar Nederland? En zo ja, wat zou ik hier voor moeten doen? Zou dit via een ‘gewoon’ toeristenvisum kunnen, als ik duidelijk kan bewijzen dat ik niet van plan ben om in de VS te blijven?

Mocht dit op geen manier mogelijk zijn, zullen we denk ik helaas moeten wachten totdat hij een baan heeft en we wat meer financiële zekerheid hebben. Dan kunnen we alles natuurlijk gewoon via de K-1 procedure doen :)

Dat brengt me gelijk bij nog een vraag.

Mijn vriend is een aardig stuk jonger dan dat ik ben, 6,5 jaar om precies te zijn. Ikzelf ben 25, en hij is 18. Aangezien we al 3,5 jaar een relatie hebben, hebben we elkaar voor het eerst ontmoet toen hij 15 was, en dus nog een minor. Hij woont in Florida, en voor zover ik weet, is het daar toegestaan dat iemand van 16-17 een relatie mag hebben met iemand van <24 (last time I checked), dus het grootste gedeelte zijn we wel ‘legaal’ bij elkaar geweest. Maar nu is er natuurlijk de periode toen hij nog 15 was en we elkaar voor het eerst hebben ontmoet. En daarnaast nog het half jaar nadat ik 24 ben geworden, en hij nog geen 18 was.

Voor de aanvraag van de K-1 hebben we natuurlijk bewijs van onze relatie nodig, dus ook de keren dat ik bij hem op bezoek was toen we eigenlijk illegale dingen deden. Zouden ze hier bij de USCIS een probleem van kunnen maken? Zijn ouders zijn vanaf het begin op de hoogte geweest van onze relatie, en hebben hier geen enkel probleem mee gehad. Ik heb duidelijk geen bedoelingen gehad om hem te ‘misbruiken’, en de gevoelens zijn altijd wederzijds geweest. Anders zouden we nu niet willen trouwen..

Ik hoop dat iemand me wat meer informatie kan geven!

Groetjes,
Alemae
Bennogr
Amerika-expert

Re: Trouwen in VS, daarna weer terug naar NL?

Bericht door Bennogr »

Ik ken Nederlanders die tijdens een vakantie 'eventjes' in New York getrouwd zijn. Die hadden online de formulieren ingevuld, verschenen in de trouwzaal in New York en 2 minuten later was alles weer voorbij en waren ze getrouwd.

Die mensen hebben overigens wel een apostille opgehaald bij een officiele instantie (de 'Secretary of State' van New York of anders de betrokken staat), waardoor hun huwelijk ook in Nederland erkend wordt.

Het lijkt me (maar wie ben ik) dat je gewoon kunt trouwen in de VS als je daar verder geen consequenties aan wilt verbinden, consequenties als een aanvraag indienen om in de VS te mogen blijven bijvoorbeeld.

Ik zou voor alle zekerheid je aanstaande opdragen om alles na te vragen bij een plaatselijke immigratieadvocaat (of de ouders dat te laten doen -- hoewel het natuurlijk beter is als je aanstaande dat zelf doet, goed voor het volwassen worden!)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Er zijn er ook een flink aantal die trouwen in Las Vegas. Ik durf eerlijk gezegd niet te vertellen of het dan ook nog uitmaakt of je met een amerikaan trouwt. Maar er zal straks vast iemand op reageren die het juiste antwoord voor je heeft.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Je zou kunnen kijken of zijn ouders co-sponsor willen zijn voor een K1visum, maar als je toch nog van plan bent om een aantal jaar in Nederland te blijven, dan is eerst trouwen op ESTA en pas later permanent overkomen (via een CR1- of IR1visum) als manlief een baan heeft waarschijnlijk inderdaad een beter idee. Op een K1visum zou je namelijk in de VS moeten blijven tot je Adjustment of Status afgerond is en je je groene kaart hebt, en kan enkele maanden duren. Lijkt me lastig als je een baan hebt. Je zit daarna ook vast aan een 'groen kaart', wat betekent dat je verplicht bent om 'resident' van de VS te blijven. Dat is lastig vol te houden als je in Nederland werkt.

Ik kan me ook voorstellen dat USCIS twijfelachtig is over een relatie met zes jaar leeftijdsverschil waarbij de man jonger is dan de vrouw en de man bovendien pas 18 is. Dat zou een argument zijn om een visumaanvraag op basis van jullie relatie nog een jaar (of twee) te laten liggen. Je riskeert dan minder lastige vragen en ik vermoed dat de kans op een afwijzing kleiner is. Daar staat tegenover dat ik afwijzingen op leeftijdsverschil eigenlijk alleen heb gehoord vanuit 'high fraud countries', waar Nederland er geen van is.

Als je op ESTA naar de VS gaat en je gaat trouwen, ligt de last om te bewijzen dat je weer teruggaat naar Nederland wel bij jou, dus ik zou veel bewijs meenemen van jouw banden met Nederland. Het is legaal om het zo te doen, maar ambtenaren van CBP kunnen je wel toegang tot de VS weigeren als ze denken dat je in de VS zult proberen te blijven.

Domme vraag, misschien, maar hebben jullie overwogen dat je partner (een poos) naar Nederland komt? Hij zou eventueel kunnen komen studeren? Je kunt dan altijd hier trouwen en dan later op basis van een CR1 of IR1 visum (met zijn ouders als co-sponsor) terug naar de VS kunnen.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik voorzie op 3 plekken mogelijke problemen:

1) Nu melden dat je komt trouwen met een Amerikaan en daarna weer teruggaat naar NL terwijl jouw echtgenoot daar zal blijven. Trouwen en dan gelijk weer fysiek van elkaar gescheiden raken is moeilijk uit te leggen. En trouwen met een Amerikaan als je middels Esta in de VS bent gaat feitelijk in tegen de geest van de Esta. Ik zou gewoon melden dat je op vakantie komt.

2) Later de VS bezoeken als je getrouwd bent, hij daar woont en jij hier. Opnieuw een risico dat je dan niet terug zal keren. Probleem is ook dat als je als toerist jouw vriend komt bezoeken tijdens een vakantie dat heel normaal is. Maar als je zegt dat je jouw echtgenoot komt bezoeken dan heb je elke keer flink wat uit te leggen.

3) Statutory rape. Als ik het goed lees hebben jullie seks gehad toen hij nog geen 18 was en jij al wel meerderjarig. En dat is strafbaar, zelfs als het van beide kanten vrijwillig was en jullie in een later stadium met elkaar gingen trouwen. Als de autoriteiten erachter komen dan ben je gelijk een sex offender.

Het geheel is wat mij betreft een dusdanig aparte situatie dat een bezoekje aan een immigration aatorney aan te raden is. Zet het verhaal op papier, mail het de advocaat toe en laat jouw vriend (met zijn ouders erbij) de advocaat bezoeken en kijk wat deze zegt. Het kost wat geld, maar kan een goed advies opleveren en daarmee later problemen voorkomen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je toch niet de bedoeling hebt om samen te gaan wonen in de US zou ik ook niet het gedoe van het huwelijk op mijn hals halen (met kans dat je afgewezen wordt omdat je echtgenoot nog piep is en jij een stuk ouder). Soms is een huwelijk wenselijk indien men seks wil hebben terwijl je geloofsovertuiging dat verbiedt zonder gehuwd te zijn. Maar dat is duidelijk niet het geval bij jullie. Als je het allemaal wat 'echter' wilt maken dan zou je je ook kunnen verloven, en met het huwelijk wachten tot hij in staat is om de financiële verantwoordelijk van dat huwelijk ook op zich te nemen? Je bent dan beide wat ouder, je kan dan ook officieel vermelden dat je bv. al 2 jaar een relatie hebt zonder de kans te lopen opgepakt te worden. Lijkt me allemaal veel verstandiger.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Alemae
Amerika-ontdekker

Bericht door Alemae »

Wow, ik had niet verwacht dat er al reacties zouden zijn! Super!

@Bennogr: Over de apostille was ik inderdaad ook al dingen tegen gekomen. Verder nog niet in detail uitgezocht wat er behalve het marriage license en paspoorten nog meer voor nodig heb, maar wel dat we dat moeten aanvragen om on huwelijk in Nederland te laten erkenne.

@PSVwally: Dat zou voor ons helaas geen mogelijkheid zijn. Toch net iets te ver weg vanuit Orlando :D

@smittenimmigrant: Over veel van die dingen heb ik zelf ook al zitten denken. Zijn vader is momenteel goed op weg met een eigen bedrijf opzetten, dus over een paar jaar zou het voor hen financieel mogelijk moeten zijn. Wanneer trouwen via een toeristenvisum niet mogelijk blijkt, of we toch het idee hebben dat het te veel risico met zich mee neemt, wachten we sowieso nog twee tot drie jaar. In dat geval willen we alles gewoon via het K-1 visum doen. We hebben er inderdaad wel over nagedacht om hem hier heen te laten komen, maar hij ziet dat zelf niet zo zitten. Voor een maand of twee gaat nog wel, maar niet voor een paar jaar. Maar stel; hij komt naar NL voor twee maanden, en we trouwen hier. Wat voor consequenties zou dat dan hebben voor hem/mij? Kunnen ze bij de CBP dan nog steeds moeilijk doen als ik later weer de VS in wil op een toeristenvisum?

@Hockey: Het probleem van later de VS bezoeken zat ik ook al aan te denken. Iedere keer nieuw bewijs meenemen dat ik écht van plan ben terug te gaan.. En het lijkt me ook dat het misschien steeds lastiger wordt, naar mate je vaker komt om je echtgenoot te bezoeken, maar ik weet niet hoe ze daar precies mee om gaan. Mochten we dit willen doen, kan ik dus beter zeggen dat ik gewoon op vakantie ga, en dat we eigenlijk ineens spontaan besloten hebben te trouwen? Dan puntje drie; ja, dat lees je inderdaad goed. Hij was 15 toen we elkaar voor het eerst ontmoet hebben (ik was 22), en hij werd een half jaar later pas 16. Vanaf zijn 16e tot mijn 24e (hij was toen nog 17) hebben we niets illegaals gedaan. Alleen het half jaartje nadat ik 24 geworden ben, totdat hij 18 werd was het weer illegaal. In principe kan kunnen we voor de eerste ontmoeting nog opgeven dat we niet samen in het hotel hebben geslapen. Hij gewoon bij zijn ouders thuis, ik in het hotel 20 minuten verderop. Maar dan nog dat andere half jaar. We waren natuurlijk al een tijd samen, en zou het eigenlijk vreemd zijn als je dan ineens geen seks meer mag hebben.. Maar ja, ik weet ook niet hoe streng ze zijn met dit soort dingen :(

@kastelke: Ik denk dat je er overheen gelezen hebt, want we zijn al verloofd :D We hebben 3,5 jaar een relatie, en we zijn al 2 jaar verloofd. Die stap hebben we dus al gezet. En uiteindelijk is het wel de bedoeling dat we in ieder geval binnen 4-5 jaar samen in de VS wonen. Zo lang nog wachten om te trouwen zouden allebei eigenlijk niet willen. In the end komen we er wel, de vraag is alleen hoe en op wat voor termijn :D
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik vind het gevaarlijk om te gaan liegen dat jullie spontaan besloten te gaan trouwen. Jullie zijn immers al twee jaar verloofd. Het kan zijn dat het geen probleem is, maar op het moment dat Immigrations het wel als een probleem ziet dan wordt het ook echt een probleem.

Aangaande de seks. Ja, daar maakt de VS echt een probleem van. Er is niet voor niets een aparte term voor. Het is pas legaal als jullie getrouwd zouden zijn geweest toen hij nog minderjarig was.

Alles bij elkaar genomen denk ik dat jullie jezelf enorm veel gedonder op de hals halen door wel te gaan trouwen en daarna niet samen te gaan zijn. Als ik het lees zeg ik al van hè klopt dat wel. Hij heeft zich op zijn 16e verloofd met jou, nu willen jullie gaan trouwen, maar niet bij elkaar zijn, hij wil hier niet komen wonen, maar wel met je trouwen. Dat is gewoon moeilijk te bevatten, zeker voor een ambtenaar van Immigrations die juist de meest verdachte zaken eruit moet zien te pikken. Dus mijn advies blijft om deze situatie aan een immigratie advocaat voor te leggen.
Alemae
Amerika-ontdekker

Bericht door Alemae »

Heb je helemaal gelijk in, Hockey. Ik lieg liever ook niet tegen de CBP. Denk daarom ook dat het idee om te gaan trouwen op een toeristenvisum definitief van de baan is, hoe graag we het ook zouden willen. Het risico lopen om gepakt te worden en vervolgens de VS niet meer in te mogen, wil ik absoluut niet lopen :(

Heb het er nog niet met vriendlief over gehad, maar het lijkt mij persoonlijk een goed plan om nog twee jaar te wachten, en dan alles via het K-1 visum te doen. Hij is tegen die tijd 20, dus dan zijn we ook al twee jaar legaal samen. In de tussentijd heeft hij genoeg tijd om een eventuele studie af te ronden en te zoeken naar een baan, en kan ik nog mooi wat zakcentjes opbouwen. Ik vraag me alleen af of tegen die tijd het leeftijdsverschil voor het aanvragen van het K-1 visum een probleem gaat opleveren. Misschien dat we, voordat we het proces beginnen jou goede raad opvolgen en de situatie voorleggen aan een immigration attorney. Heb jij enig idee waar met zo'n iemand in contact kan komen?

In ieder geval heel erg bedankt voor het advies. Ik had geen idee dat ons leeftijdsverschil voor zulke problemen kon zorgen. Maar ja, we waren (en zijn) compleet verliefd, dus dan denk je op dat moment niet zo heel erg na over wat voor eventuele consequenties het kan hebben :silent:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Het leeftijdsverschil is geen probleem, of zal geen probleem zijn, vermoedelijk. Jullie schelen wel 7 jaar, maar dat is niet ongebruikelijk.

Een immigation lawyer kan je vinden via de AILA, de American Immigration Lawyers Association. Ze hebben zelfs een aparte site om een immigration lawyer te vinden. Tip: neem er in de staat waar je verloofde woont en neem een kantoor wat relatief klein is, waardoor jullie zaak voor hen een goede inkomstenbron is en je niet zomaar een nummer bent, en neem er een die ervaring heeft met K-1 gerelateerde immigaties.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer