Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

K1 Advies gevraagd

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
_Paul
Amerika-newbie

K1 Advies gevraagd

Bericht door _Paul »

Hallo mensen, ik wil graag mijn situatie even voorleggen en jullie gedachten hierover horen want ik ben niet zeker hoe ik dit moet aanpakken.

Ik en mijn Amerikaanse vriendin willen na veel op en neer reizen heel graag definitief samen zijn. Omdat ik binnenkort hoop af te studeren en zij nog 2,5 jaar te gaan wil ik graag naar de VS om permanent bij haar te kunnen zijn. Ik haar bij haar laatste bezoek aan Nederland ten huwelijk gevraagd (en ze heeft jaaaa gezegd :D ) en de meest logische weg lijkt nu de K1 fiance visa procedure.

Lijkt..want we voldoen dus aan alle voorwaarden, we voorzien alleen problemen met het kunnen aantonen van voldoende financiele support voor mij (de zgn. "affidavit of support"). Ze studeert dus, heeft daarnaast wel 2 banen, heeft een leuk apartement maakt ongelovelijk veel uren, maar heeft desondanks gewoon net niet genoeg inkomsten om boven de vastgestelde poverty guidelines uit te komen (tegenwoordig rond de $16.000 jaarlijks geloof ik).

Nu kunnnen we een aantal dingen doen: we kunnen de K1 petition gewoon indienen en tegen de tijd dat ik daadwerkelijk naar het consulaat moet gaan *hopen* dat ik de meneer of mevrouw aldaar overtuigen van het feit dat ik toch echt geen last wordt voor de maatschappij. We kunnen ook op zoek gaan naar een co-sponsor, maar we zijn er ook niet zeker van dat er iemand is die dit toch wel grote verantwoordelijkheid voor ons wil nemen (als dat wel zo was zou het ook geen probleem zijn, uiteraard).

Nu heb ik gespeeld met de gedachte om daar heen te gaan, gewoon te trouwen en vervolgens een visa aanvraag te starten, maar mij is niet helemaal duidelijk hoe legaal dit is (niet volgens mij, of iig is dit een vrij schemerig gebied).

Nog een mogelijkheid is wachten. Wachten tot 1 van ons wel genoeg financiele mogelijkheden heeft om de overstap voor de ander mogelijk te maken. En dan in de tussentijd zoveel mogelijk op bezoek gaan...maar dit is moeilijk, elkaar gedag blijven zeggen is slopend en ik vraag mij altijd af hoe mensen dit volhouden. Moderne communicatie maakt een hoop goed maar lang niet alles..

Dus, wat is in deze situatie de beste weg om te bewandelen?

Wat zijn de mogelijkheden als een K1 aanvraag wordt afgekeurd? Is het dan voorgoed over of kan je de procedure na een tijdje gewoon weer opnieuw starten? En klopt het dat zodra de k1 procedure loopt ik niet Amerika binnen kan komen met een VISA waiver?

Alvast bedankt voor de reacties! ik ben zeer benieuwd naar hoe anderen dit zouden aanpakken.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: K1 Advies gevraagd

Bericht door Njit »

_Paul schreef:Nu kunnnen we een aantal dingen doen: we kunnen de K1 petition gewoon indienen en tegen de tijd dat ik daadwerkelijk naar het consulaat moet gaan *hopen* dat ik de meneer of mevrouw aldaar overtuigen van het feit dat ik toch echt geen last wordt voor de maatschappij.

Nu heb ik gespeeld met de gedachte om daar heen te gaan, gewoon te trouwen en vervolgens een visa aanvraag te starten, maar mij is niet helemaal duidelijk hoe legaal dit is (niet volgens mij, of iig is dit een vrij schemerig gebied).
- *hopen* dat ze daar aardig voor je zijn kun je wel vergeten. Als iets is waar Amerikanen waarde aan hechten dan is het wel aan regels.
- De tweede optie lijkt mij niet legaal. De juiste volgorde aanhouden lijkt mij van groot belang!
Laatst gewijzigd door Njit op 07 apr 2006, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Becs08
Amerikakenner

Re: K1 Advies gevraagd

Bericht door Becs08 »

Njit schreef:
_Paul schreef:Nu kunnnen we een aantal dingen doen: we kunnen de K1 petition gewoon indienen en tegen de tijd dat ik daadwerkelijk naar het consulaat moet gaan *hopen* dat ik de meneer of mevrouw aldaar overtuigen van het feit dat ik toch echt geen last wordt voor de maatschappij.

- *hopen* dat ze daar aardig voor je zijn kun je wel vergeten. Als iets is waar Amerikanen waarde aan hechten dan is het wel aan regels.
- De tweede optie lijkt mij niet legaal.
Naar wat ik er van begrijp heb je juist voor die tweede optie een K1 nodig. Kijk hier eens: http://travel.state.gov/visa/immigrants ... 15.html#4a
onze blog - Bouwmanfamily
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

* 3. Once you have the K1 Visa it is good for one entry into the United States within 6 months of the issue date. A K2 Visa holder (child of K1 Visa holder) may enter up to one year after the K1, but a K2 Visa holder may not enter the U.S. prior to the K1.
* 4. Once in the United States, you have 90 days to get married (see "Special Note" at question 3.7)
* 5. Immediately after marriage, you must apply for an Adjustment of Status, Form I-485, to become a permanent resident. You may also apply for an Employment Authorization Document (EAD) to work (required until your I-485 is approved) and "advance parole" in case you want to travel outside the United States and re-enter before getting your green card (I-485 approval).

De eis voor het invullen van je I-864 is inderdaad $16,500.
Laatst gewijzigd door Njit op 07 apr 2006, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Paul,

In de eerste plaats: proficiat met je voorgenomen huwelijk!

Er zijn verschillende mogelijkheden om op basis van een huwelijk met een US citizen aan een green card te komen. De K1-route is daar één van, maar niet persé de meest logische. De meeste NL/US-stellen kiezen voor de DCF-route (Direct Consular Filing), aangezien dit de makkelijkste en de snelste weg is. Dit neemt niet weg dat er altijd persoonlijke redenen kunnen zijn om toch voor een andere optie te kiezen. Een vergelijking van de verschillende spousal visa met hun voor- en nadelen vind je hier. Voor uitgebreide info over DCF wil ik je verwijzen naar USA Dutch, waar je o.a. onderaan elke pagina een link vindt naar "DCF in 6 steps". Dit forum wemelt van de ervaringsdeskundigen en is puur gericht op DCF, hoewel er ook enkele mensen zijn die K-1 of K-3 doen of hebben gedaan (zie het forumonderdeel "Other couples" voor ervaringsverhalen).

Hoewel er verschillende routes zijn, is het eindresultaat (green card) overal hetzelfde en zijn ook de eisen waaraan je moet voldoen gelijk. Aan de "affidavit of support" en een eventuele joint sponsor ontkom je dus niet. Nou is de verantwoordelijkheid vooral op papier erg groot. Immers, jij als immigrant moet het wel erg bont maken voor ze bij je sponsor geld komen verhalen.

Uit je verhaal begrijp ik dat je verloofde alleen woont en jij dus bij haar zou intrekken. Dat betekent dat zij aan de inkomenseis voor een twee-persoons huishouden moet voldoen. De huidige eis daarvoor is $16.500,- (ervan uitgaand dat ze niet in Alaska of Hawaï woont; daar gelden hogere eisen). Bedenk overigens dat wanneer je inkomen niet hoog genoeg is, je dit kunt compenseren met eigen vermogen (spaargeld, bezittingen (alleen bezittingen die je snel in geld kunt omzetten) en dergelijke). Je vermogen moet dan 5 keer zo hoog zijn als het inkomen dat je tekort komt. Dus stel, je verloofde verdient $ 15.500,- per jaar, dan zou ze aan een eigen vermogen van $5.000,- genoeg hebben om alsnog aan de eis te voldoen. Bovendien: jouw vermogen (dat van de emigrant) kun je hierin ook meetellen.
_Paul schreef:Nu heb ik gespeeld met de gedachte om daar heen te gaan, gewoon te trouwen en vervolgens een visa aanvraag te starten, maar mij is niet helemaal duidelijk hoe legaal dit is (niet volgens mij, of iig is dit een vrij schemerig gebied).
Niet verstandig. Hoewel het op zich mogelijk is om wanneer je als toerist op een I-94 (visa waiver) binnen te komen, daar te trouwen en vervolgens adjustment of status aan te vragen, zit er een risico aan deze weg. Door ondertekening van je I-94 heb je beloofd niet langer dan 90 dagen te blijven en geen plannen te hebben om er voorgoed te blijven. Wanneer de immigration officer die jouw zaak behandelt het idee heeft dat je vooraf wel de bedoeling had om te blijven ("intent to stay"), dan hang je. En goed ook: je kunt voor meerdere jaren (of zelfs permanent) uit de US worden verbannen wegens "false intent". Er zijn zat mensen die deze route wel volgen en bij velen gaat het ook goed. Maar je zal maar net bij die groep horen die door de mand valt. Dat is het niet waard wanneer er zoveel opties zijn om het helemaal legaal te doen.

Veel succes,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op 07 apr 2006, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is good in the Tarheel State.
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

En wat de inkomenseisen betreft, heb ik vernomen dat of je nu op een K1 of een immediate relative visum gaat, dat dat hetzelfde is. Correct me if I am wrong..... Als dat jullie enige probleem zou zijn, zoek dan een co-sponsor.

Als ik je verhaal zo lees, kijk dan eens op http://www.usadutch.com Als jij een verblijfsvergunning wilt krijgen en ook wil trouwen, is het misschien wel het makkelijkst om de DCF route te nemen. Kijk eens op DCF in 6 steps.

Het enige "misschien nadeel" (ik weet niet of dit voor jullie zo is) is dat jouw vriendin, (als je de aanvraag indient, moet het inmiddels wel jouw vrouw zijn)hier naar Nederland moet komen om de aanvraag in te dienen, daarna kan zij gewoon weer naar de US en jij kunt zelf de rest afhandelen.

Dit lijkt mij het handigst en vrijwel de snelste manier. Ook hier krijg je te maken met de inkomenseis, maar zoals eerder gezegd, kijk eens in je vriendin haar familie of iemand jou zou kunnen en willen co-sponsoren.
onze blog - Bouwmanfamily
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Ten eerste proficiat met je verloving :D :wink:

Inderdaad een co-sponsor zoeken in haar familie of directe omgeving is de beste oplossing voor je, tenzij je echt kan aantonen dat je het resterende vermogen zelf al hebt.

Het verschil in de weg DCF of K1, ligt er alleen aan of je "toekomstige" vrouw voor een paar dagen naar NL kan komen om deze aanvraag in te dienen. Zo ja, ga dan DCF, zo nee, ga dan K1.

Omdat K1 in de VS afgehandeld wordt kan het even duren. De DCF procedure is binnen enkele maanden afgehandeld en dan kun je wonen en werken waar je wilt.

BTW ik ben een van de mensen die het op de minder legale manier heeft geprobeerd en het heeft me anderhalf jaar gekost om het papiertje te krijgen, wat niet aan te raden is. Lees even door op dit forum en die van USADutch.

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Ik raad ten zeerste aan de DCF procedure te doen en eerst te trouwen. Trouwen zal je toch moeten om de VS binnen te komen, en je staat nou eenmaal iets sterker in je voeten als je al getrouwd bent.

Bovendien gaat het zoals hierboven al gesteld een heel stuk sneller. In de VS kan het tot wel een jaar duren voordat alles is afgerond, en het kan zo 4 a 5 maanden duren voordat je ook maar een werkvergunning hebt. Met de DCF procedure kun je meteen na goedkeuring werken in de VS, en dat scheelt nogal als je meteen een baan kan gaan zoeken.
Appie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Appie »

Van harte!

Ikzelf bevind mij op dit moment op een vrijwel identieke situatie. Het voordeel wat ik heb is dat mijn toekomstige vrouw reeds klaar is en full time werkt. Ikzelf ben ook student, bijna klaar met mijn masteropleiding, en wij hebben op dit moment een K1 visa aanvraag lopen (reeds goedgekeurd in de VS, papierwinkel is onderweg naar de USembassy.)

Onze motivatie voor K1 is duidelijk: wij zijn het spuugzat (denk dat iedereen zich het gevoel hier wel kan inbeelden) om constant een x-aantal maanden bij elkaar verwijdert te zijn. Wij willen niet van elkaar gescheiden worden nadat wij getrouwd (14 oktober dit jaar! :D) zijn en dat kan met de K1.

Over je vraag qua sponsor - kunnen je (toekomstige) (schoon)ouders je hier niet uit de brand helpen? Ik weet dat die van mij (schoonouders) al toegezegd hebben dat ze garant willen staan voor de sponsering indien noodzakelijk (was niet noodzakelijk maar goed).

Je laatste vraag is ook voor mij een belangrijke:
En klopt het dat zodra de k1 procedure loopt ik niet Amerika binnen kan komen met een VISA waiver?

Zoals ik al vermeld heb loopt onze aanvraag al. Ik ga naar Amerika toe van 26mei tot 12 juni voor het voorbereiden van ons huwelijk en om haar weer te zien. Tot op heden heb ik nog geen bericht gehad van de USembassy voor het maken van een afspraak van voor het interview / medische test. Deze afspraak zal ik dan ook zetten na de 12de van Juni. Ik weet dat ik een risico loop dat ik geweigerd kan worden, maar ga ervan uit dat het geen probleem is. Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verkrijgen om aan te tonen dat ik weer terug moet. D.w.z. de inschrijving van Universiteit, een brief van mijn professor dat zij mij terug verwacht voor het afronden van mijn thesis, mijn vriendin zei verder nog zaken als het huurcontract van mijn huis, maar goed die is open, en werkt niet zoals je een woning huurt in Amerika.

Ik kan je dus in ieder geval na de 26ste van mei ook antwoord geven op de laatste vraag ;)
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Sedert ong. 2003 (sommige vliegvelden kregen uitstel tot 2004) is op Amerikaanse vliegvelden het zogenaamde US-VISIT programma actief, waarbij bij binnenkomst je paspoortnummer in de computer word gezet, samen met je vingerafdruk en foto.

Voor de toerist dus geen probleem, maar deze database staat in directe verbinding met de USCIS, en daar zal dus duidelijk worden dat er onder jouw paspoortnummer een aanvraag voor een K-1 type visum aan de gang is, en jouw bezoek aan de VS kan dan worden gezien als een poging om in de VS te blijven.

Je neemt zelf al voorzorgsmaatregelen met brieven e.d., maar het is wellicht verstandig om eerst contact te zoeken met het Amerikaans Consulaat in Amsterdam, want een weigering betekend tevens automatisch dat je visum niet word goedgekeurd, en dat kan verregaande gevolgen hebben voor julie toekomst natuurlijk.

Tegenwoordig hebben ze zelfs op veel grote vliegvelden een gemoderniseerde exit controle, dus het zou kunnen dat ze ook bij het verlaten van het land de database meteen updaten. Zorg er in ieder geval voor dat je I-94W weer ingeleverd word, want dat toont aan dat je weer het land uit bent.

Desalniettemin blijft reizen tijdens een visum aanvraag een risicovolle onderneming, en je loopt dus wel degelijk de kans dat het misgaat. Waar vroeger er geen of nauwelijks controle was, is er tegenwoordig veel meer controle op het bezoek van toeristen, wat natuurlijk ook de hele aanleiding was van dat US-VISIT program. In principe ben je overgeleverd aan het humeur van de US Customs beambte in het vliegveld waar je aankomt. Zij hebben namelijk de authoriteit om hierover te beslissen. Neem voldoende bewijs mee dat je weer terug word verwacht.

Als je je I-129 al hebt opgestuurd, dan kun je eventueel een vertraging oplopen in de aanvraag procedure als je ook op een Visa Waiver gaat reizen, zelfs als alles goed gaat. Hou hier rekening mee.

Meld tijdens je interview ook dat je naar de VS bent geweest in de tussentijd, en hoelang je er bent geweest. Bewaar eventueel de return-ticket als bewijs.

Veel succes!
"I reject your reality, and substitute my own!"
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Als de financien echt een onoplosbaar probleem zijn, kun je ook nog proberen een baan te vinden en eerst op een ander visum (bv J-1 of H-1B ofzo) in de US te verblijven. Dat kan je een paar jaar tijd geven om voldoende vermogen op te bouwen, of voor je vriendin af te studeren en een baan te vinden waarmee ze meer kan gaan verdienen.
Appie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Appie »

Dank je Maarten voor je reactie op de vraag of je Amerika in kan op een VISA waiver terwijl een K1-aanvraag loopt.

Met betrekking tot het bezoek zijn er verschillende ervaringen te lezen op het internet:
4.6)...Can my fiance(e) come to the US to visit me once the visa process is started?

This may actually be the most common question in the newsgroup, asked on a near daily basis.

A..(newsgroup)..I wrote to the Embassy in London and I was given this reply: "If you wish to make a temporary visit to the US while your application for a Fiance(e) visa is being processed, you will require a visitor's visa (B-1/B-2) or, if you meet the conditions, travel visa-free. However, all travelers to the US are subject to inspection at the port of entry by an immigration officer who has the right to deny admissions. As the beneficiary of an approved Fiance(e) visa (petition) you may have difficulty convincing the officer that you are not an intending immigrant."

A.. If the fiance(e)..."Has a residence in a foreign country which the alien does not intend to abandon", and if the fiance(e) is "An alien coming to meet the alien's fiance(e)'s family (to become engaged; to make arrangements for a wedding; or to renew a relationship with the prospective spouse)", then they can enter the US on a B2 visa. (Quotes from the USCIS (INS) Inspectors Field Manual). This does not specifically address an alien with a "K1 visa application pending". Proving an intention to return home might mean showing...

* Current enrollment in school
* Employment in the home country
* Strong family ties to the home country

This question does not have a good answer. Many people visit the US during the Process, but some newsgroupers have reported that once the initial background check is done by the Consulate, subsequent visits to the US required an additional FBI check done by the Consulate, which resulted in a delay in the visa application process. Refer questions regarding experiences to the newsgroup.
(bron:http://www.visajourney.com/faq/k1k2visa ... .html#4.10
De genoemde B2 visa komt overeen met de Visa Waiver: "In practice these visas are invariably issued as jointly with B2 Visa, or 'Visitor for Pleasure' (i.e. Tourist) visa. This practice means that, if a candidate has an old tourist visa, it may be valid for a planned business trip. For those who come under the visa-waiver scheme, details of which are provided below, there is usually no need to apply for a visit visa at all if the candidate wishes to visit the US for three months or less. (bron: http://www.green-cards.com/non_us/b1_b2_visa.htm)
Waarbij inderdaad ook gesproken wordt over het mogelijk weigeren: "The most common reason for refusal of B1/B2 visas is the applicant showing insufficient evidence of social, family or economic ties to his/her country of residence that would ensure that s/he would return there following the visit to the USA." Dit komt overeen met wat er standaard al verwacht wordt dat je bewijst dat je terug gaat naar het land van afkomst. Al deel ik je mening dat nu het duidelijk is dat ik mij permanent in het land wil vestigen ik deze bewijslast beter voor elkaar moet hebben teneinde de beambte te overtuigen.

Morgen, vandaag niet toegekomen wegens werk, zal ik eens met Consulaat bellen/mailen (staat het meteen op papier) om hun antwoord te krijgen. Het is denk ik voornamelijk zaak voldoende bewijstlast mee te krijgen ter bewijsvoering dat je ook weer teruggaat naar Nederland, maar nogmaals even valideren.

Eergister overigens de formulieren ontvangen van het US consulaat in A'dam met betrekking tot de K1-visa aanvraag. Ik zal meteen als aansluitende vraag stellen of het handiger is om deze formulieren vooraf mijn bezoek op te sturen, of achteraf. Ik heb zelf de intentie om per 15 september dit jaar naar Amerika af te reizen, wat speelruimte qua tijd heb ik dan wel (Onnodig te zeggen dat het natuurlijk het liefst allemaal zo snel mogelijk duidelijk is, zodat ik voldoende tijd overhou, mocht er wat ontbreken, of een andere kink in de kabel komen te zitten).

p.s. Ik hoop dat je je vraag m.b.t. de motivatie om voor K1 te gaan in een ander topic ook beantwoord is door mijn vorige post in dit topic.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer