Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

living in America!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
dizzygirl
Amerikafan

living in America!

Bericht door dizzygirl »

Hallo allemaal!

Ben al een tijdje niet meer op dit forum aanwezig geweest maar hierbij dan toch mijn verhaaltje over mijn emigratie!
Op 11 April was het dan eindelijk zo ver, mijn vlucht naar New York om me eindelijk bij mijn verloofde te gaan voegen.
Tranen met tuiten natuurlijk bij het afscheid van mijn ouders maar eenmaal in het vliegtuig zakte het wel weer.
Het was wel een vreemd idee hoor, zo een enkele reis! Vooral als je uit het raampje kijkt en Nederland steeds kleiner ziet worden.
Eenmaal geland heb ik het op een lopen gezet om als eerste bij de doune te kunnen zijn en gelukkig was ik als tweede aan de beurt.
Toen ik eenmaal aan de beurt was heb ik de mysterieuze Do Not Open! envelop overhandigd waar de douanebeambte niet vrolijk van werd; oh no, paperwork....
Ik werd meegeloodst naar een andere wachtruimte waar verder niemand zat dus ik was meteen aan de beurt.
Hier heeft een meneer mijn papieren gesorteert en na tien minuutjes was het gepiept!
Geen vragen of interview, alleen Welcome to the US miss.
De eerste twee maanden heb ik me vooral bezig gehouden met het verkennen van de buurt en de stad en het plannen van de bruiloft.
Aangezien we alleen nog een maar een jurk en een locatie hadden moest er toch nog best veel geregeld worden.
Op een of andere manier is onze kleine simpele bruiloft toch nog best wel groot geworden :think:
Op twaalf Juni zijn we dan eindelijk getrouwd, we hadden een yacht gehuurd en zijn daar op getrouwd, deze voer over de east river en langs het vrijheidsbeeld wat voor de Nederlandse gasten natuurlijk erg leuk was.

De week na de bruiloft was iets minder leuk... een voor een gingen al mijn vrienden en familieleden natuurlijk weer naar huis en moest ik elke dag wel van iemand afscheid nemen.
Ik werd hier best verdrietig van en besfte steeds meer dat ik iedereen heel weinig zal zien in de toekomst.
Voorheen had ik hier niet zo veel last van omdat ik wist ik veel mensen op de bruiloft weer zou zien maar nu was het toch wel menes.
Vooral als mijn man en ik samen naar ( Amerikaanse ) vrienden gingen miste ik mijn eigen vrienden in Nederland alleen maar meer.
Na een week of twee is dat gevoel wel een beetje gezakt en voel ik me hier meer en meer thuis.
Ik ben gelukkig in een ontzettend warme familie terecht gekomen en we worden overal uitgenodigd voor barbeques en feestjes, er is altijd wel iemand, jarig of geslaagd of verloofd.

Het leukst tot nu toe vond ik nog 4th of July!
Aangezien we in New York wonen wilde ik atijd het Macy's vuurwerk zien maar het was zo heet dat weekend, vooral in de stad, dat we gevlucht zijn naar Long Island waar mijn schoonfamilie woont.
We hebben het hele weekend daar doorgebracht en gebarbequed en op de dag zelf waren we uitgenodigd bij de ouders van onze schoonzus en hebben we daar met zijn allen gegeten en gedronken en gezwommen in de achtertuin.
Dus het Macy's vuurwerk gemist maar al met al een echte Amerikaanse 4th of July gehad, gezellig en relaxed met familie!

Inmiddels hebben we ook ons marriage certificate binnen en kan de adjustment of status aangevraagd worden.
Ik kijk hier ontzettend naar uit want ik begin me nu wel te vervelen, ik zal blij zijn als ik straks aan het werk kan!
Ook krijg ik het nu met geen mogelijkheid voor elkaar om een bankrekening te openen.
Aangezien ik op een Fiancee visa ben binnen gekomen staat op de visa in mijn paspoort als verloopdatum de datum waarop ik uiterlijk binnen de VS moest zijn.
Dit was in mijn geval 31 Mei.
De bank ziet dit echter als een verlopen visum dus ik kan geen bankrekening openen.
Ik heb ook gebeld met het USCIS en zij zeggen dat ik inderdaad moet wachten tot de greencard binnen is omdat ik nu " geen status" heb.
Erg vervelend dus.

Ander probleempje was ook de zorgverzekereing.
Ik was nog maar net in de Vs en ja hoor, kiespijn!
En nu is het niet net als in Nederland dat je gewoon naar de tandarts kunt gaan, neeee je moet eerst een tandarts zien te vinden die jouw verzekering accepteert.
En dat viel nog niet mee........ er was er eentje.... en die vertelde simpelweg dat ik niet mocht komen :shock:
Nee mevrouw daar werken we niet meer mee dus u mag niet komen... nee ook niet als u per contant betaald... klik tuut tuuut tuut.
Nu is New York groot en zijn er heeeel veeeel tandartsen dus ik dacht; nou dan ga ik wel ergens anders heen.
Na vijf tandartsen te hebben gebeld die me allemaal niet wilden helpen zakte me de moed in de schoenen.
ik ben toen maar gewoon de straat op gegaan en bij de eerste de beste tandarts naar binnen gelopen.
En dat heeft geholpen want toen zeiden ze oke, wacht maar even u bent zo aan de beurt.
Nu blijkt dit dus allemaal te komen doordat er in New York erg veel immigranten zij die achteraf niet niet betalen dus als ze door de telefoon een accent horen wordt je afgewezen, maar als ze een blank persoon aan de balie zien dan is het ineens andere koek, eigenlijk best wel erg dat dat zo gaat.
Maar, eind goed al goed, tand gerepareed en nu heb ik een andere zorgevrzekering via de werkgever van mijn man waarmee ik bijna overal terecht kan.

Eerste indruk van het leven hier is dus goed.
De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk en de stad is geweldig.
Heimwee heb niet maar ik mis Nederland wel een beetje hoor.

Zodra ik mijn greencard binnen heb ik zal ik meteen werk gaan zoeken en ik zal jullie op de hoogte houden!

Groetjes!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: living in America!

Bericht door Dento »

Leuk om te horen, en sommige dingen heel herkenbaar. Hou ons zeer zeker op de hoogte!

En nog gefeliciteerd met jullie huwelijk!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Veel gelukwensen met jullie huwelijk . :clap: :clap: Ik vind het wel tof om te lezen hoe het er in het dagelijkse leven aan toe gaan daar :wink:
Nog veel succes met het zoeken naar werk :thumbup:
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Gefeliciteerd met je huwelijk! Het klinkt als een spectaculaire 'welcome to the USA' met een huwelijk op een boot in Manhattan :thumbup:

Ik hoop dat je gauw alles vind wat je wil van het leven, leuke baan en natuurlijk veel geluk in je huwelijk. Leuk als je ons op de hoogte houd!!
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Heel erg leuk om te lezen!!!! En gefeliciteerd met jullie huwelijk!! :thumbup:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Superleuk om je verhaal te lezen, ik krijg spontaan de kriebels en hoop dat ik je voorbeeld mag volgen!

Lekker veel internetten met je familie en vrienden en de banden warm houden, dat gaat je denk ik wel helpen :)
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Heeeel erg leuk om te lezen! Mag ik vragen waar je woont in New York? Jezus, wat een fascinerende wending in je leven en een fantastische plek om te wonen (door mijn ''toerist''-ogen).
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Leuk om te horen dat alles toch (redelijk) goed gaat. Dat met die bankrekening is idd heel vervelend.. Het was wss wel gelukt als je binnen je K1 een SSN had aangevraagd (hoewel veel medewerkers dat niet weten, kan dat wel en de reglementen staan online (en kan je dus meenemen)).
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Gefeliciteerd met jullie huwelijk! Klinkt als een sprookje, zo op een jacht! Succes met het vinden van een baan straks.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dizzygirl
Amerikafan

Bericht door dizzygirl »

Clint schreef:Leuk om te horen dat alles toch (redelijk) goed gaat. Dat met die bankrekening is idd heel vervelend.. Het was wss wel gelukt als je binnen je K1 een SSN had aangevraagd (hoewel veel medewerkers dat niet weten, kan dat wel en de reglementen staan online (en kan je dus meenemen)).
Die social security card aanvragen was idd geen enkel probleem, die kreeg ik na aanvraag snel thuis gestuurd, helaas konden ze hier bij de bank niks mee.
Volgens hen geen geldig visum dus geen bankrekening.
Zelfs toen mijn man mij bij zijn rekening wilde laten bijschrijven was het antwoord een keiharde nee.
Maar goed, we wachten wel gewoon toen de greencard binnen is.
Tot die tijd geeft mijn man me zakgeld :lol:
claudia1970
Amerikafan

Bericht door claudia1970 »

Gefeliciteerd, Mevrouw Dizzy ;)
Allemaal erg herkenbaar wat je verteld, ben rondstreeks de zelfde periode als jou hier aangekomen dus ook voor mij is het allemaal nog steeds een beetje wennen en nieuw!
heel veel succes met je nieuwe leven!!
Moving to Maine in 2010

http://claudusa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Gefeliciteerd en heel herkenbaar wat je schrijft. Wij wonen dan wel in een minder druk bevolkt gebied, herken helemaal het spannende en "nieuwe" gevoel.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

dizzygirl schreef: Die social security card aanvragen was idd geen enkel probleem, die kreeg ik na aanvraag snel thuis gestuurd, helaas konden ze hier bij de bank niks mee.
Zelfs toen mijn man mij bij zijn rekening wilde laten bijschrijven was het antwoord een keiharde nee.
Heel vreemd.. Wellicht heeft dat ook wat te maken met dat probleem dat je ook bij de tandarts beschreef? Teveel immigranten in NYC?

Ik hoop dat de credit union waar ik straks lid van wil worden wat makkelijker is ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Pe
Amerikafan

Bericht door Pe »

dizzygirl schreef:
Clint schreef:Leuk om te horen dat alles toch (redelijk) goed gaat. Dat met die bankrekening is idd heel vervelend.. Het was wss wel gelukt als je binnen je K1 een SSN had aangevraagd (hoewel veel medewerkers dat niet weten, kan dat wel en de reglementen staan online (en kan je dus meenemen)).
Die social security card aanvragen was idd geen enkel probleem, die kreeg ik na aanvraag snel thuis gestuurd, helaas konden ze hier bij de bank niks mee.

Gefeliciteerd!
Klinkt alsof jullie een geweldige dag hadden!

Het verhaal van de bank herken ik en wees niet verrast als je tegen nog een probleem aanloopt, ook al heb je straks je groene kaart.

In mijn geval vroeg men om nog een identificatie bewijs, mijn rijbewijs, "naast" mijn paspoort, groene kaart en SSN.
Nu heb ik geen rijbewijs, nooit gehad. Toen wilden ze dat ik een identiteitsbewijs, uitgegeven door de staat ging halen.
Toen is mijn man lichtelijk ontploft en hebben we ongeveer een uur aan de telefoon gehangen met diverse managers van de bank.
Het meest vervelende was dat men voortdurend vroeg uit welk land ik kwam.
Of dat iets uitmaakt, die groene kaart komt van hun eigen overheid en dit voelde als discriminatie. Europa is blijkbaar ok, maar ik weet niet wat er gebeurd was als ik uit een ander werelddeel afkomstig was geweest.
Toen mijn man dreigde zijn bankzaken te verhuizen (en men blijkbaar inmiddels zijn gegevens had nagekeken) mocht ik uiteindelijk bijgeschreven worden op zijn rekening.

Wel heeft dit mijn mans ogen geopend, hij dacht dat alles super gemakkelijk zou gaan, omdat ik Nederlandse ben.
Maar nu moet hij toegeven dat we nu en dan toch tegen problemen aanlopen.
A journey about to start...
http://www.jackandpeet.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/saveagalgoespanol http://petrapostmaphotography.com
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Congrats Mrs Dizzy,

Leuk en heel herkenbaar verhaal.
Ik hoop dat je groene kaart snel binnen is. Bij mij was het hetzelfde hoor, eerst groene kaart dan bankrekening open (en dan had ik ook nog mijn Amerikaanse vrouw meegenomen als bewijs :D ).
En het hele tandarts verhaal is er 1 van: Are you in Network? Ik word er af en toe tureluurs van, moet ook vaak alles zelf uitzoeken want zelfs als ze bij de tandarts zeggen dat ik voor 50% ben verzekerd bijvoorbeeld dan ga ik naar min verzekering en krijg ik te horen nee hoor het is 70% etc... Oftewel je moet er allemaal zelf opletten en achteraan. Goed van je dat je gewoon bij een tandarts naar binnengelopen bent :clap:

Veel suc6
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Mooi verhaal, alleen tandpijn krijgen is wat minder!
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer