Thanks

Birgitta
Ben ik nou de enige die hier vragen bij heeft?Briggsy74 schreef:Ik heb nogal een vervelende ervaring in the US gehad. Eind Augustus 2004 ben ik naar New York gegaan en was mijn waiver kwijt geraakt, dus werd mij verteld dat ik een replacement waiver aan moest vragen, dat had ik gedaan en ik kon het land niet verlaten tot die tijd. Heel erg frustrerend. In December 2004 had ik nog niks gehoord en heb ik een andere advokaat in de hand genomen. Ik kreeg uiteindelijk mijn replacement waiver en kon begin Augustus 2005 het land verlaten.
Waar staat dat? Hoe ben je dat te weten gekomen?Briggsy74 schreef: Alleen nu schijnt dat ik de US niet meer in kan voor 3 jaar?
Nee, maar ik heb er zo mijn eigen mening over en die doet voor het draadje verder niet terzake (tenminste ik heb besloten alleen de vraag te beantwoorden. Uiteraard doet het wel terzake, want verhuizen naar de VS na het trouwen kan nog veel voeten in aarde hebben).kastelke schreef:Ben ik nou de enige die hier vragen bij heeft?
Als je tussen de 180 dagen en een jaar overstay hebt op het visa waiver program krijg je een ban van drie jaar. Langer dan een jaar is een ban van tien jaar. En dat staat in de INA:Waar staat dat? Hoe ben je dat te weten gekomen?
Maar als jij per ongeluk bijvoorbeeld dat groene kaartje van je VWP kwijt doet, en je kan binnen de termijn van 90 dagen dat melden + met je vliegtuigticket aantonen dat jij wel degelijk het land wenst(te) te verlaten, dan kunnen zij je toch geen ban geven van drie jaar? (maar ik snap nog steeds niet wat topicstarter uitgespookt heeft opdat men er een gans jaar over doet om een papierke aan te maken...BuckeyeRed schreef:Als je tussen de 180 dagen en een jaar overstay hebt op het visa waiver program krijg je een ban van drie jaar.
Heb je ook geen problemen gehad met erkenning van je Amerikaanse huwelijk in Nederland?MarkD schreef:Normaal gesproken zou ik zeggen dat het veel simpeler is om in de VS te trouwen als je daar wil gaan wonen. Ik heb het heel simpel gedaan. Ik heb een retourt ticker naar de VS gekocht. Ben vervolgens als toerist naar de VS gegaan. Ben een week later getrouwt en heb vervolgens een "change of status" ingediend bij de immigratie dienst. Na een aantal maanden (of jaren, afhankelijk van de lengte van de wachtlijst van de staat waar je woont) krijg je een greencard. In de tussentijd krijg je een tijdelijke verblijfsvergunning. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je officieel geen verblijfsvergunning in de VS kan aanvragen als je op een I-94 bent binnengekomen maar ik heb daar geen problemen mee gehad. Mijn "change of status" (I-485 formulier) werd gewoon zonder problemen behandelt. Ging erg gemakkelijk.
Om in de VS te trouwen hoefde we alleen maar een Marriage License te kopen. De enige legitimatie die ik daar voor nodig had was mijn Nederlands rijbewijs!
In jou geval is het wellicht anders gesteld. Als je de VS niet in kan dan kan je daar dus ook niet trouwen.
My thoughts exactly...BuckeyeRed schreef:Uiteraard doet het wel terzake, want verhuizen naar de VS na het trouwen kan nog veel voeten in aarde hebben
Nee, dat was geen enkel probleem. We hebben in de VS een apostille (officieel internationaal stempeltje) aangevraagd voor onze huwelijks acte uit Arizona. Dat moet je doen in de staat waar je getrouwd bent. In Nederland hebben we ons bij de gemeente ingeschreven en heeft de gemeente ons geregistreerd als zijnde getrouwd op basis van de Amerikaanse huwelijks acte.Heb je ook geen problemen gehad met erkenning van je Amerikaanse huwelijk in Nederland?
Mooi!MarkD schreef:Nee, dat was geen enkel probleem. We hebben in de VS een apostille (officieel internationaal stempeltje) aangevraagd voor onze huwelijks acte uit Arizona. Dat moet je doen in de staat waar je getrouwd bent. In Nederland hebben we ons bij de gemeente ingeschreven en heeft de gemeente ons geregistreerd als zijnde getrouwd op basis van de Amerikaanse huwelijks acte.Heb je ook geen problemen gehad met erkenning van je Amerikaanse huwelijk in Nederland?
Dat is logisch want ook bij een huwelijk wat in het buitenland is gesloten moet worden nagegaan of er geen sprake is van een schijnhuwelijk. Immers door registratie van jouw huwelijk hier in de GBA kan je je man/vrouw weer nr NL toehalen op grond van gezinshereniging.DixieChick schreef:Het grappige is dat toen ik ons huwelijk in Nederland liet registreren, we alsnog de M-46 procedure (of zoiets) door moesten. Ik moest allerlei formulieren invullen, en een paar weken later werd ik gebeld door iemand van de IND die kwam checken of ons huwelijk wel echt was. Echt heel bizar. Wel een interessant politiek gesprek gehad over de immigratiewetgeving van Nederland met die man, dat dan weer wel...
Weet niet hoelang dat geleden is, maar tegenwoordig hoef je dan ook geen M-46 af te leggen in die situatie. Das alleen als je dus beide niet in NL woont (dus ingeschreven staat in de GBA).DixieChick schreef:Nou ja, de reden waarom het voor mij bizar over kwam was dat we niet in Nederland woonden, en ook niet de intentie hadden om ons daar te vestigen. Mijn baan is afhankelijk van research grants, en dan hebje dus geen vast contract, dus ik had mijn man niet eens naar Nederland kunnen halen als ik dat wilde..daarom was het een beetje vreemd.
Maar de man was verder erg aardig hoor..ik had alleen geen idee dat er nog zo'n bureaucratie bij kwam kijken.
Jawel. Je mag niet langer dan 90 dagen blijven. Dat is een voorwaarde van het visa waiver program. Blijf je wel langer dan zijn er consequenties. Tot 180 dagen krijg je geen re-entry bar, tussen 180 dagen en 1 jaar krijg je een re-entry bar van drie jaar en langer dan een jaar betekent een re-entry bar van tien jaar.kastelke schreef:Maar als jij per ongeluk bijvoorbeeld dat groene kaartje van je VWP kwijt doet, en je kan binnen de termijn van 90 dagen dat melden + met je vliegtuigticket aantonen dat jij wel degelijk het land wenst(te) te verlaten, dan kunnen zij je toch geen ban geven van drie jaar?
Nee, ik ook niet, en ik heb zo'n vaag vermoeden dat we dat ook niet te weten zullen komen.(maar ik snap nog steeds niet wat topicstarter uitgespookt heeft opdat men er een gans jaar over doet om een papierke aan te maken...
Het gaat er niet om of haar huwelijk wordt 'goedgekeurd' door de VS. Trouwen is voor haar het probleem niet. Het vervolgens verhuizen naar de VS wordt een probleem. Tenminste, als ze wil verhuizen voordat haar re-entry bar verloopt. Na die drie jaar is er geen probleem.Dus: ik geef hier in dit draadje geen enkel advies, want hier is iets veel te onduidelijk op dit moment. En dat zou heel zeker gevolgen kunnen hebben voor de goedkeuring van haar huwelijk door Amerika.