Bij mij zijn de kaarsen ook altijd ingepakt, en hebben het toch best wel overleefd. Sommigen een beetje gesmolten, maar ach.
Bij ons is er eigenlijk nooit echt iets stukgegaan (even afkloppen). Vorige keer was er een heel klein stukje van onze leren bank af (en dat gebeurde voor onze ogen in Duitsland, toen de verhuizers dachten wel "even" de bank door de voordeur te duwen), een Delfts Blauwe vaas mistte een oor, een lamp was stuk, en een watergieter (gieter) was verdrukt. Vond ik zelf erg netjes. Wij hebben altijd voor alles nieuwwaarde teruggekregen (moet je wel van twee taxateurs een prijsopgaaf hebben), dus echt klagen hebben we nooit gedaan.
Ik heb wel allerlei horrorverhalen, van vrienden wiens container in de haven van NOLA aankwam, de laatste week van Augustus in 2005, en waar dus alles weg is gespoeld. Of vrienden waarbij een container gewoon helemaal kwijt was (en ook nooit meer is gevonden). Of kennissen waarvan de vrachtauto in de brand is gevlogen, en ze ook alles kwijt waren. Ik wil je niet bang maken (alhoewel ik dat natuurlijk wel doe), maar wel aanraden omdingen die je echt, echt, echt dierbaar zijn zelf mee te nemen in je koffer, of in Nederland te laten, of jezelf een crash-therapie sessie getiteld "Het zijn maar spullen" te geven. Ik ben een keer een ding kwijtgeraakt dat me heel dierbaar is: een schilderij dat mijn opa heeft geschilderd. Is per ongeluk door de verhuizers weggegooid. En het is erg, want dat kun je niet vervangen, maar at the end of the day is het maar een ding. En risico is er altijd, ook als je niet verhuisd