In tegenstelling tot de rest is de 'ruimte' hier bij mij een nadeel, die is er namelijk niet echt op mijn eiland.. het is of eigendom van de staat, of eigendom van de federale overheid (er zijn heel veel militaire basissen hier) of privé eigendom. Op de militaire basissen en privé gronden kom je sowieso niet op, en de grond die van de staat is kom je alleen op als het een park is (en daar moet je tegenwoordig overal betalen). Er staan altijd files (het verkeer wordt vergeleken met dat van LA) en die worden alleen maar erger, je ziet het gewoon groeien. Er is hier ontzettend ruimte gebrek, veel mensen moeten 2 banen hebben om een simpele 2 kamer appartement te kunnen betalen (gesteld wordt dat men op basis van 40 uur werken pw minimaal 30 dollar per uur moet verdienen), dat gaat overigens over huren want als je zoiets wilt kopen dan mag je wel wat meer verdienen en twee verdiener zijn. Die prijzen worden hoger en hoger terwijl men niet meer gaat verdienen (het minimum loon is iets van 7 dollar overigens). Bij de mensen die hier een koophuis hebben blijven de kinderen vaak thuis wonen, bij de ouders, zelfs nadat ze getrouwd zijn, omdat het anders niet te betalen valt. Ik kan nog wel heel wat meer nadelen van het paradijs opnoemen maar dat wilde de TS niet horen..
Maar, ondanks al die nadelen, is het hier, zoals ik al zei, een paradijs. Een paradijs is nu eenmaal erg gewild om in te wonen en dat drijft de prijzen nu eenmaal erg snel op, tel daarbij op dat je 2000-2500 mijl van het dichtstbijzijnde vaste land af zit en dan is het alleen maar logisch. Als ik de vrijheid zo graag zou willen zou ik ook naar een ander eiland kunnen verhuizen waar het absoluut niet druk is, die drukte kies ik zelf voor, ik ben nu eenmaal een stads mens en ik wil graag dat dingen laat open zijn en dat bepaalde faciliteiten niet ver weg zijn
Het voordeel van hier wonen: het weer staat toch wel op nummer 1. Je kunt hier alle dagen van het jaar lekker weer hebben, een winter kennen ze niet, je ziet alleen wat meer regen tijdens de winterdagen en het is ietsjes koeler (als je hier woont ga je rustig koud zeggen hoor, met 20-22 graden Celsius zitten wij met een sweater aan binnenshuis haha). Er is een ontzettende diversiteit aan culturen, en sja, moet ik nog veel over Hawaii vertellen?
Ik ben hier overigens gekomen omdat mijn vrouw hier vandaan komt, en ik weet niet zo goed of ik ook naar de VS was gegaan als ze ergens op het vaste land had gewoond (misschien wel, misschien niet, ik zou het niet weten, mijn persoonlijke voorkeur zou er niet naartoe gegaan zijn in ieder geval).