Nieuwe creditcard en nu?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Martin & Marianne »

Gisteren ontvingen we een brief van ICS dat de onze VISA card bij de ABN AMRO opgezegd wordt; ICS gaat in samenwerking met ABN AMRO alleen nog Mastercards uitgeven. Onze VISA card houdt daarom in november op te bestaan.
En laten we nu net met die creditcard onze boekingen voor de komende reis gereserveerd/betaald te hebben.
Ik vermoed dat het verstandig is om de betreffende hotels hiervan op de hoogte te stellen? Of kunnen we afwachten? Bij de de nationale parken hebben we een aanbetaling gedaan, de rest zouden we dan ter plekke met een andere cc kunnen betalen; ik denk dat we daar geen actie hoeven te ondernemen.
We hebben echter ook een paar reserveringen rondom de datum van de eclips. Tegen erg gunstige prijzen. En daar zijn annuleringen vanuit de hotels niet ongebruikelijk. Wat is daarin verstandig? Toch contact opnemen met het risico dat ze meteen van de gelegenheid gebruik maken om de prijs te vertienvoudigen? Of afwachten en hopen dat ze niet nog een check gaan doen en alsnog gaan annuleren?
Wij zijn hier niet echt blij mee.

Marianne
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door harryh »

Da's een lastige. Als ik terugkijk naar mijn boekingen afgelopen zomer, maakten de meeste hotels alleen een reservering van 0 op mijn CC. Bij aankomst betaalde ik met een andere kaart (Wise). Die zijn geen probleem. Maar er waren er een paar, vooral via Booking, die een paar dagen voor aankomst de 1e dag al incasseerden op mijn CC. Dat gaat mis in jouw situatie. Bij Booking kun je je CC aanpassen, dat gaat wel goed. Maar als je bv rechtstreeks hebt geboekt kan dat alleen door contact op te nemen. En dan is er idd wel een risico op annuleren als prijzen sky-high zijn intussen.
Misschien kun je in de bevestiging zien wanneer ze incasseren? De hotels die dat voor aankomst doen zul je moeten contacten, want als die niet kunnen incasseren op je Visa vervalt je boeking daardoor.

Ik heb de brief nog niet maar geldt voor mij ook.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door BonnyR »

Jeetje, geen tips. Je kunt ook je creditcard niet overschrijven naar een andere bank/ rekening zover ik begrijp. Wat wijsheid is durf ik niet te zeggen. Maar snap dat je giga baalt van deze situatie.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1793
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Felicitas »

In verband met fraude hebben wij ook eens gehad dat mijn creditcard vervangen werd. Het was de kaart die we gebruikt hadden voor alle boekingen. Verreweg de meeste motels heb ik toen gebeld om de nieuwe gegevens door te geven. Dat was nooit een probleem. Heel soms kon ik het online aanpassen (bij sommige ketens of booking.com).

Dat was dus in 2019. viewtopic.php?p=1210137#p1210137
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 651
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Elendan »

ik had ook een aantal boekingen op mijn oude creditcard gemaakt en heb de creditcard gegevens aangepast in booking.com en airbnb. De boekingen rechtstreeks heb ik via mijn account aangepast bij de betreffende hotelketens.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1519
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door pumi1000 »

Wij hebben dat ook een keer gehad, maar wel problemen mee gehad. Onze kaart had zelfs hetzelfde nummer alleen de vervaldatum was anders.......helaas meteen bij het eerste hotel al was de kamer geannuleerd. Als het hotel je cc checked de dag voor aankomst en hij werkt niet heb je de kans dat je kamer dus vergeven is. Mocht je het met het hotel zelf moeten regelen, zou ik er wel voor zorgen dat je een bevestiging per mail krijgt, want ondanks dat ik toen het tweede hotel gebeld had, was de kamer alsnog geannuleerd toen we aan de balie stonden (was ook een evenement toen in Atlantic City en inderdaad prijzen 3x zo hoog).

Daarna nog enkele keren een nieuwe cc gehad na fraude, dus dan is booking.com ideaal, omdat je daar meteen je cc kunt updaten zonder verder veel moeite te hoeven doen, wat ik dus al een paar keer heb moeten doen dat updaten.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door BonnyR »

Ik zou mijn oude cc bewaren en meenemen, als een soort ' bewijsmateriaal ' van je reservering.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Fiesta68
Amerikakenner
Berichten: 506
Lid geworden op: 23 aug 2010, 12:31
Partner van: KingKong65
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: Gent

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Fiesta68 »

Wij hebben het ook al een 2-tal keer gehad, vervallen kaart en fraude.
Bij Booking nam booking zelf contact op via mail (vergetelheid van ons).
Bij de hotels zou ik proberen deze online te wijzigen of contact op te nemen met de hotels.
2011-05--2013-07--2015-08--2019-06--2020-06+10--2023-06--2024-05: Zuidwesten
2012(2x)-2015-2016-2017-2018-2019-2020-nov2021-2022(2x)-2023 Florida
2012-07: Noordoosten
2014-06: Zuidelijke Staten
2016-08: Texas
2017-07: Noordwesten
2018-07: Hawaii
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7940
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Pete.Z »

Ik zou gewoon gaan en betalen met de nieuwe kaart. Ik boek zo vaak met een andere kaart dan de kaart waar ik uiteindelijk mee betaal, en dat levert nooit problemen op.
Zolang je identiteit op de boeking klopt is er weinig aan de hand, en wat je al zegt, beste kans dat de prijzen omhoog gaan bij opnieuw boeken met nieuwe kaart.
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door jeppiepruts »

Ik kan me in dat laatste advies niet vinden.

Als ik 1 ding door de jaren heen geleerd heb is dat het gros van de hotels een pre autorisatie doet om de geldigheid van je card te checken. Zeker de (grotere) ketens. Maar ook de meeste kleinere hotels wel. Soms doen ze dat dagen tevoren, soms pas in de avond als je niet bent verschenen vóór de annuleringsdeadline. Geen pijl op te trekken. Ieder hotel eigen policy.
En als die pre autorisatie niet lukt, moet je maar hopen dat ze contact met je opnemen. Dat gebeurt zeker niet altijd.
Gezien de andere ervaringen met annuleringen van hotels rondom de eclips periode denk ik niet dat je moet verwachten dat ze heel veel moeite zullen doen om dan contact met je op te nemen. Die kamer raken ze toch wel (beter) kwijt...
Ik zou dan ook het initiatief houden in dit proces.

Dat je ter plaatse betaalt met een andere kaart staat los van het probleem dat hier is ontstaan.
bibitv
Amerikafan
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 feb 2009, 13:24

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door bibitv »

Ik heb een gelijkaardige situatie gekend, dat was wel al enkele jaren geleden.
Mailtje gestuurd met de vraag of we dit meteen konden oplossen met een andere cc. De meerderheid reageerde positief. Bij booking.com kan je zelf je betaalgegevens aanpassen en kan je daardoor ongewenste annuleringen vermijden.
Vooral bij NP is men meestal erg vriendelijk.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door RuthdeLange »

Martin & Marianne schreef:
01 okt 2023, 11:55
Gisteren ontvingen we een brief van ICS dat de onze VISA card bij de ABN AMRO opgezegd wordt; ICS gaat in samenwerking met ABN AMRO alleen nog Mastercards uitgeven. Onze VISA card houdt daarom in november op te bestaan.
Marianne, was de vervaldatum van jouw kaart ook november 2023? Ik maak ook gebruik van een Visa via Abn Amro maar heb nog niets gehoord.
Ik vraag me af of een kaart dus wel geldig blijft als de vervaldatum pas veel later is. Anders heb ik ook een probleem. Heb ook de auto met pay later gereserveerd met deze Visa.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Martin & Marianne »

Ruth, nee, de vervaldatum is december 2024; daar hadden we wel op gelet bij het boeken. Het probleem is nu dat hij eenzijdig opgezegd wordt.
We gaan vandaag even bellen om te vragen of de kaart toch niet langer aangehouden kan worden, maar ik vrees dat dat geen optie is.
Dan wordt het inderdaad zoveel mogelijk online wijzigen. Ik zie bij de parken sowieso geen probleem omdat daar de eerste nacht al is aanbetaald. En we hebben een boeking via booking.com, die kunnen we dus aanpassen. Verder is er nog niet veel geboekt omdat we voor een groot deel gaan kamperen.

We hebben echter twee goedkope overnachtingen in Kerrville tijdens de zonsverduistering; daar zijn de prijzen inmiddels gestegen tot rond de 1000 dollar per nacht en er worden daar al zonder uitleg boekingen geannuleerd.

@jeppiepruts Precies. Het betalen is met een andere kaart is niet het probleem, maar je wilt ze niet zomaar een reden in de schoot werpen om te annuleren.

Marianne
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door RuthdeLange »

Inmiddels zelf gebeld en inderdaad ook onze kaart gaat voor het einde van het jaar vervallen. Alleen zijn veel mensen schijnbaar nog niet geïnformeerd. Wij ook niet.
Weet iemand of Mastercard even goed wordt geaccepteerd in de US als Visa?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door mtl »

Heb al jaren mastercard en altijd geaccepteerd in de VS en Canada.
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door gera_r »

Heb alleen maar mastercard, nooit problemen mee gehad...

Een paar jaar geleden moest mijn kaart na een week of zo tijdens de vakantie in Amerika geblokkeerd worden omdat er onrechtmatige afschrijvingen plaatsvonden van iets. Waarschijnlijk was ik op luchthaven Heathrow gehackt. Wat er precies aan de hand was, geen idee... Ik had echter al mijn hotelreserveringen gedaan met mijn creditkaart. Heb vervolgens nergens problemen ondervonden om bij hotels in te checken met de kaart van mijn man. Nooit bij stilgestaan ook, dat het problemen op zou kunnen leveren...
(Heb overigens direct alle onrechtmatige afschrijvingen teruggeboekt gekregen...)

Ook zojuist heb ik een boeking rechtstreeks bij een hotel gedaan met een kaart die eind december 2023 zal verlopen. Heb er nu wel een ander gevoel bij. Even in de gaten houden maar... :wink:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door harryh »

Het is ook alleen een probleem als het hotel de betaling, of een deel ervan, of een reservering, zelfs van 0, probeert te incasseren op de cc waarmee je geboekt hebt en voor je aankomt. Als je pas betaalt bij het inchecken kun je iedere andere kaart gebruiken.
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1519
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door pumi1000 »

Inderdaad het gaat echt om de pre-autorisatie vaak de dag ervoor. Als je cc dan niet werkt loop je een risico. Waarmee je uiteindelijk betaald bij inchecken is niet relevant. Zelf dus wel problemen hiermee ondervonden.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Martin & Marianne »

We hebben nog met ICS gebeld om te vragen of er geen mogelijkheid was om de cc te houden maar dat was echt niet mogelijk. Inmiddels bij booking de cc-gegevens aangepast. Dat gaat inderdaad heel eenvoudig.

Marianne
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Diederik52 »

Marianne, als je zeker bent van je reis en je reisdata, is het dan een oplossing om gewoon alle nog niet betaalde hotels nu al te betalen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer