Tips (fooien)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Tips (fooien)

Bericht door Disney-Golf »

Dan komen we terug op wat eerder al gesuggereerd is geworden…

“Blijf dan lekker thuis vakantie vieren, geen frustraties voor zowel de gierigaarden die niet willen betalen als de servers die dan
de tafel kunnen vrijhouden voor zij die wel willen tippen… »
Het leven kan toch zo eenvoudig zijn! :thumbup: :D :lol:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Tips (fooien)

Bericht door Almere vak V »

Dutchess schreef:
03 jul 2022, 21:10
Die eerste 2 reacties die ik zie
Mooi hè?!

Men begrijpt het dus wel als een fooi als vernederd wordt gezien binnen de cultuur in een land.
Maar men begrijpt het niet als fooi geven wordt gezien als een cultuur van het land.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1827
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

@Disney-Golf inderdaad, precies.

Of ga naar de States en koop een broodje in de Walmart en eet het buiten op.
Raymon
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 jul 2017, 21:20
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tips (fooien)

Bericht door Raymon »

Hoe zit het met tour guides en dergelijke?
Wij hebben bijvoorbeeld bij een ranch een zogenaamde cowboy camp-out geboekt, paardrijtocht plus diner, overnachting en ontbijt. Verwacht diegene die de paardrijtocht begeleidt dan een fooi?
Ook zijn we bij een andere ranch een lange paardrijtocht aan het regelen die al 450 dollar pp zou kosten, verwachten ze dan ook nog een fooi?
En hoe zit dat met tour guides in steden, musea, national parks etc.?

In restaurants, hotels etc. is het me allemaal wel duidelijk wat er verwacht wordt, maar dit zijn voor mij nog grijze gebieden waar ik op internet verschillende dingen over lees.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7778
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Tips (fooien)

Bericht door mtl »

Je zou die mensen bijvoorbeeld 2 dollar kunnen geven.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2592
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Tips (fooien)

Bericht door Bushmaster »

Ik wen er nu steeds meer aan, maar die eerste paar maanden is het toch slikken als je denkt voor 150 klaar te zijn en dan 180 moet neertellen (oid). Het is anders als je begrijpt dat veel mensen in de bediening minder dan het minimum-loon verdienen, maar het blijft raar. Zo laatst in een lokale hamburgertent echt slechte service gehad (na 30 minuten komen melden dat mijn keuze uitverkocht was...) en dan toch 15% getipt omdat je weet dat zonder tips zo iemand zijn huur niet kan betalen.
Vorige maand tijdens de laatste trip heel veel "hiring" bordjes overal zien hangen,
en ook echt wel het nijpende personeelstekort in de horeca gezien (50% van de tafels in gebruik).
Regelmatig stonden er bij de mededeling voor nieuw personeel ook het uurloon vermeld.
als voorbeeld: $18,00 per uur bij de McDonalds, dat is toch niet een heel slecht uurloon?

Met de huidige wisselkoers is dat meer dan je bij de Nederlandse Mac betaald krijgt.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 491
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Tips (fooien)

Bericht door Nagini »

@Bushmaster Bij ons in de staat is de hiring inmiddels opgelopen tot 12$ per uur. Maar dat is de McDonalds; daar tipt niemand want er is geen service (je moet zelf bestellen en afhalen, zelfs binnen). Dus die krijgen een uurloon zonder tips. In een diner (waar je naar je tafel wordt gebracht, een server die je menu brengt, drankjes, etc) ligt het uurloon meestal lager dan die 12$ (en kan zelfs onder het minimum loon liggen, 8.75$ hier in WV). Waarom iemand 6$ p/u kiest over gegarandeerd 12? Omdat die tips enorm kunnen oplopen, zeker met de dinner shift, en ik ga er van uit dat zeker een deel van het bedienpersoneel dit geregeld zwart zal krijgen.

Ik vind dit typisch iets wat het verschil tussen Nederlanders en Amerikanen goed uitlegt. Weinig Nederlanders zullen ervoor kiezen een uurloon van 6$ p/u te krijgen voor de kans op 30$ p/u, maar veel Amerikanen vinden dit systeem beter omdat het in theorie harde werkers meer beloont. Maar ja, iemand moet die lege shift van 2pm tot 4pm doen, dus of je gemiddeld beter uit bent is maar de vraag.
Raymon
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 jul 2017, 21:20
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tips (fooien)

Bericht door Raymon »

mtl schreef:
23 aug 2022, 09:24
Je zou die mensen bijvoorbeeld 2 dollar kunnen geven.
Ofwel, tippen hoeft in die situaties niet? 2 dollar op zo'n prijs is natuurlijk niks.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7778
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Tips (fooien)

Bericht door mtl »

Verplicht is het niet. Als jij het er voor over hebt dan is het goed. Als jij niks wil geven ook prima.
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Tips (fooien)

Bericht door KW1984 »

In die situaties (met dergelijk dure excursies) zullen ze je denk ik raar aankijken als je 2 dollar fooi geeft…
Dat is meer iets voor een taxichauffeur of iemand die je koffers naar je kamer brengt, en dus meerdere fooien per dag ontvangen. Een tourguide die de hele dag met je op stap is zou ik dan eerder $5 tot $20 dollar geven (afhankelijk van situatie).
Als ik een goed betaalde baan heb dan zou ik ook raar opkijken van een verwaarloosbaar fooitje.
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 971
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

KW1984 schreef:
23 aug 2022, 23:34
Als ik een goed betaalde baan heb dan zou ik ook raar opkijken van een verwaarloosbaar fooitje.
En daar wringt de schoen: ik vind dat er bij een goed betaalde baan GEEN fooi gegeven hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7954
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Pete.Z »

Het hoeft ook niet, maar het mag, en het drukt uit dat je het hebt gewaardeerd wat degene die je tipt heeft gedaan.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7778
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Tips (fooien)

Bericht door mtl »

Je moet doen wat je zelf het beste vindt. Simpel toch?
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Coyote »

Pete.Z schreef:
24 aug 2022, 08:27
en het drukt uit dat je het hebt gewaardeerd wat degene die je tipt heeft gedaan
Maar dat zegt een welgemeend 'thank you' ook. :wink:

Ik heb echt geen moeite met tippen, doe dat altijd ruim in een restaurant maar het hoeft van mij ook niet overal.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1643
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Tips (fooien)

Bericht door BonnyR »

Pete.Z schreef:
24 aug 2022, 08:27
Het hoeft ook niet, maar het mag, en het drukt uit dat je het hebt gewaardeerd wat degene die je tipt heeft gedaan.
Waar, als ik op een ( dag) tour waar dan ook ter wereld, iemand tegenkom die echt er een geweldige toer van weet te maken en niet eentje waar de verplichte koek van afdruipt mag die van mij een fooi hebben. Er zijn echt ook nog steeds tours waar op een knop gedrukt wordt en de info door een krakerige speaker komt. En het moment wordt aangegeven wanneer je links of rechts moet kijken. :roll:
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7954
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Pete.Z »

Helemaal mee eens.
Nou zijn wij toch niet zo van de begeleide tours, maar vorig jaar waren we in Howth (Ierland) en daar was een echt leuke stadstoer met een prima gids die er echt wat van maakte en veel moeite deed. Dan krijgt zo’n man na afloop echt een serieuze fooi van me.

Het hele systeem van verplichte fooien is in mijn ogen ziek en belachelijk, zeker als mensen voor 3 dollar per uur werken. Eigenlijk zou iedereen in dat soort gevallen moeten weigeren fooi te geven, en niet helpen dat systeem in stand te houden…..
Roning
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips (fooien)

Bericht door Roning »

Wij hebben een jaar of 6 terug eens in LA gegeten en toen gaven we bijna 19% fooi. Ik had het afgerond. We kregen toen een discussie dat we gierige toeristen waren :shock: . Ik begreep er niks van want zeker toen was 15% fooi toch het gemiddelde dacht ik.
Later begreep ik van een nicht die in Amerika woont dat ze toch eigenlijk wel 20% verwachten en dat afronden heel raar gevonden wordt. Dus nu doe ik maar gewoon 20% zonder afronden. Maar dat zijn flinke bedragen :sadcry:

Overigens las ik ergens dat iemand 5 dollar geeft per koffer maar dat loopt dan aardig op met 7 personen en dus 7 koffers en bijna elke dag een ander hotel. Dus ga ik maar niet doen. Ik hou het bij 1 dollar per koffer.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42147
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Martin & Marianne »

Koffers neem je toch zelf mee? Dat geld kun je lekker voor iets anders gebruiken. :thumbup:
En kijk eens of je echt 7 koffers nodig hebt. En zo ja, of je die dan ook allemaal mee moet nemen in je hotelkamer. Wij laten altijd spullen in de auto liggen en nemen alleen maar mee wat we nodig hebben, zeker als we maar 1 nacht ergens zijn.

Marianne
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7778
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Tips (fooien)

Bericht door mtl »

Ik kom nooit in hotels waar ze mijn bagage dragen.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Galapogos »

Een discussie over 19% fooi? En dat rond 2016? Daar zou ik echt raar van opkijken. Dat was tijdens onze eerste Amerikareis. Bij alle keren dat we toen uit eten gingen (best vaak) heb ik nog nooit discussie gehad. En meestal gaf ik toen 18% geloof ik.

Tegenwoordig doe ik lekker makkelijk. Ik bereken wat 20% (ongeveer) is en rond dat naar boven af op een hele dollar. Dat is met simpel hoofdrekenen in een paar seconden te doen. Bespaart weer gehannes met een rekenmachine op je telefoon.
mtl schreef:
02 jan 2023, 13:35
Ik kom nooit in hotels waar ze mijn bagage dragen.
Inderdaad, dat heb ik in Amerika ook nog nooit gehad. Het ligt er natuurlijk maar aan in welke hotelklasse je verblijft, maar ik zie in het routetopic van @Roning hotels van het kaliber Quality Inn, Best Western, etc. Daar draag je doorgaans je eigen koffers, dus is er geen issue m.b.t. fooien.

En verder doen wij het precies zoals @Martin & Marianne: we nemen alleen de spullen die we die nacht nodig hebben mee naar de hotelkamer. De rest blijft in de auto. De enige nacht dat we álle spullen mee nemen naar de hotelkamer is de laatste nacht, zodat we de tassen goed in kunnen pakken voor de terugreis.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer