Petra/VS schreef:De link, die ik plaatste, laat zien dat je bij een buffet of cafe o.i.d. minder betaalt. Als jij "een vast bedrag" betaalt, hoop ik dat dat dan 15% of meer is. Dat is namelijk echt wel de norm. Misschien omdat ik zelf in de service industry heb gewerkt en nu ook weer (en ik ben blij te vermelden dat een paar van mijn klanten mij ook een fooi gaven), maar je doet toch echt je best voor mensen en deze maatschappij is nu eenmaal zo opgezet, dat aardig en vriendelijk en attente service ook extra verdient. Dat dat in Europa niet zo is, tja, zoveel dingen zijn in Europa zo en niet in bijvoorbeeld Azie. Daar hoor je niemand over, dat is verwacht. Ik verbaas me een beetje over deze post van jou, Ned in Mo. Misschien als een van jouw kinderen in de horeca gaan werken spreek je even anders.
Hier in springfield stikt het van de restaurants en allemaal hebben ze dezelfde bediening.
Hi my name is Angela and I will be your server today. What can I get you to drink?
Al die serveerders in al die restaurants hebben ongeveer even veel tafels te bedienen en hoeven voor elke tafel ongeveer even hard te werken.
Eenvoudig werk (maar toch slaagt 9 van de 10 erin de mayo voor mijn friet te vergeten maar goed dat is een kleinigheid.)
Of ik nu naar applebees ga of naar TGI Fridays of olive garden of naar de locale goedkope mexicaan, allemaal doen ze ongeveer hetzelfde. De mex werkt eigenlijk nog het hardste want die ruimt ook nog de tafel af tussen door.
Als de Mex $35 kost en TGI's $55 waarom moet de mex dan minder hebben? Dat vind ik niet eerlijk. daarom betaal ik in principe overal hetzelfde wat neer komt op zo'n 7 dollar.
Voor die $7 dollar zijn ze zo'n 10 minuten hooguit in de weer met mijn tafel. Ze horen daarvoor de bestelling goed op te nemen, correct en vers te serveren, vriendelijk en attent te zijn. Doen ze dat dan krijgen ze van mij die 7 dollars, zowel de de tgi waiter,olive garden of de goedkope mex.
Als ik ergens exclusief ga eten en ik betaal $100 dan is de tip ook meer.
Maakt men er een zootje van, slechte service of zwaar ruikend naar sigaretten rook bijv dan kan het een stuk minder of soms helemaal niets zijn. Gelukkig gebeurt dat niet vaak.
Als de service lamlendig was laat ik dat niet altijd aan de manager over. Geen tip en poor service geschreven op de CC slip. Dan mogen ze het zelf uitzoeken. Ik kom er dan niet snel meer terug
Is het eten niet goed dan wordt dat wel gezegd. 9 van de 10 keer komt dan de manager die het in orde maakt. Gisteren nog toevallig.
Ik at ribbetjes bij texas roadhouse. They fell off the bone zodat je ze meteen onder je schoenen kon timmeren.
Ze hebben nieuwe gemaakt en $5 van de rekening afgetrokken. De nieuwe heb ik mee naar huis genomen en net opgegeten. Deze waren wel heerlijk mals.
De waitress heeft wel normale tip gehad want zij kon daar niks aan doen.
Tot zover mijn uit eten perikelen
Ik vraag ook altijd specifiek om verse friet zonder zout. Oude friet vind ik niet te eten en al helemaal niet als er een pot zout overheen gaat.
Krijg ik toch oude friet dan neem ik het de serveerder wel kwalijk.