Ik begin in Google Docs (waar je met meerdere mensen tegelijk in kan samenwerken). Dat is onze "kladblok". Alle, maar dan ook alle informatie die ook maar iets met de reis te maken heeft, wordt daarin gegooid. Alles wat we op internet vinden wordt ofwel gelinkt, ofwel samengevat erin gezet.
De belangrijkste tabel gaat natuurlijk over de dagindelingen, met de reistijden en afstanden, aangeraden vertrektijden en verwachte aankomsttijden, interessante stopplaatsen, kanshebbende wandelingen en hun lengte/zwaarte, openingstijden van visitor centers, mooie sunset spots, links naar google maps routes, links naar NPS.gov pdf kaartjes, en andere interessante links waar de informatie vandaan komt (bv ontdek-amerika, dit forum, etc). (Zo kunnen mede-reisgenoten ook daar eens gaan rondsnuffelen.) Daar wordt dan wat over gediscussieerd in het document zelf. Die tabel wordt zo altijd maar verder en verder uitgebreid en opnieuw ingekort tot we een interessante en haalbare planning hebben samengepuzzeld. Alles waar we niet over overeenkomen of wat gewoon niet haalbaar blijkt te zijn op die dag, gaat eruit. Zo is er ter plaatse geen discussie of getwijfel, en minder kans om een lange, zware, en tegelijk saaie wandeling te maken ten koste van andere veel mooiere zaken.
De 2e tabel gaat over de hotels. Wie geboekt, op welke site geboekt, voor hoeveel, prepaid of pas ter plaatse te betalen, boekingsnummers, contactgegevens, checkin/out tijden, cancellation policy, ...
Dan een hoofdstuk met alle vluchtgegevens, eticket nummers, contactgegevens, bagage policy's, ... En hetzelfde voor de huurauto, en hetzelfde met bv verzekeringsinfo en andere belangrijke telefoonnummers van bv de bank, etc ....
Dat wordt uiteindelijk redelijk rommelig, want elk van ons die daarin werkt, gebruikt zijn eigen kleurtje

Dat wordt dan in een dun ringmapje gebundeld, samen met print-outs van boekingsbevestigingen/vouchers/etc en enkele plastieken "U-mapjes" om foldertjes van de parken en betalingsbewijzen e.d. in te gooien. Overigens blijft deze map zoveel mogelijk bij mij in men rugzak. Bij elke stop waar we de auto uit het zicht zouden verliezen, gaat de rugzak mee ... Daarnaast print iedereen het roadbook uit zodat iedereen een exemplaar bij heeft. Reserveringsbevestigingen staan sowieso op gmail dus daar kan ik via smartphone ook nog eens aan. En zelfs al gaan alle roadboeken in vlammen op, onderdeel zijnde van Google Docs, blijft het nog altijd toegankelijk via smarthone

Uiteindelijk wordt dan dan zoiets (fictief vb):
Zoiets. Zo zie je in 1 oogopslag hoe zwaar het die dag wordt, wanneer je best vertrekt, ALS je schattingen kloppen, wanneer je ongeveer zou aankomen, of je nog moet tanken voor je vertrekt, of je een picnic moet kopen, hoelang een bepaalde wandeling ongeveer duurt en dus hoeveel water je best meeneemt, of je je best nog eens opnieuw insmeert, of de rugzak mee moet, of een extra camera batterij mee moet, etc.Dag x - zaterdag x juli 2012 => Torrey
300km, 4u30 (nonstop)
Moab (09u00) => Torrey (20u00)
Planning:Hotel:
- 09u00: vertrek (A)
- 10u00-11u00: Goblin Valley SP (B)
- Meerdere hikes mogelijk, maar ik zou gewoon vrij wandelen in de valley
- 11u15-13u15: Little Wild Horse Canyon (C)
- Return from Goblin Valley, left onto dirt +- xx miles, impassable when wet
- 14u00: Hanksville (D)
...
- Lunch? Geen alternatieven rond deze tijd of locatie
- 20u00: Torrey
- (20u30: sunset)
xxx
xxx Street, Torrey. Tel: xxx
cancel. policy: xxx
checkin/out: xxx
geboekt: ik, xxx EUR, prepaid, hotels.com, conf nr: xxx
Maps:
....
De tijden zijn natuurlijk maar schattingen en die moeten niet stipt gevolgd worden. We zijn nog altijd vrij te doen wat we willen. Het is al voorgevallen dat we een totaal andere route hebben moeten nemen owv slecht weer of wegenwerken. En dat we eens de volledige planning van die dag geschrapt hebben en gewoon niets gedaan hebben buiten geluierd... De planning is een guideline, geen verplichting. De tijden dienen enkel als referentiepunten. Stel dat je pas om 10u kan vertrekken uit Moab ipv 9u, dan doe je gewoon elk punt +1u en je hebt opnieuw een up-to-date planning

Maar zo zie je ook direct dat de enige lunch mogelijkheid onderweg wel heel laat begint te vallen, dus: picnic kopen voor je vertrekt. Stel dat je uiteindelijk pas om 13u15 bij Little Wild Horse Canyon aankomt om welke reden dan ook, dan weet je dat je ofwel beter die wandeling serieus inkort, ofwel gewoon geheel overslaat. Je ziet direct op je blad dat je daarmee in 1 klap 2u wint. Zo zit je terug "op schema", ipv pas om 22u in Torrey te moeten aankomen en een groot deel van Capitol Reef NP pas na sunset te moeten aanschouwen.
En van dat laatste ben ik altijd "bang". Bang om fantastische dingen te missen door gebrek aan wat voorbereiding. Ik zou het mijzelf niet kunnen vergeven om bij thuiskomst te moeten aanhoren
* "En, heb je dit gezien?!? En dit? En ben je daar geweest? Ik ben daar al geweest, dat was fantastisch daar!".
- Erm, neen.... niet gezien.... Waar was dat? Ah nee, geen tijd gehad. En daar? Nee was al donker toen. En daar? Nee, hebben de interstate genomen ipv die fantastische scenic road waarover je spreekt....

Ja, er kruipt immens veel tijd in, maar dat is imo een deel van de reisbeleving