Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zijn er tolken bij de costums?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Madphil
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Madphil »

zaandra schreef:Ja Deutsch en Dutch wordt hier wel vaak door elkaar gehaald.
Kan ik beamen, heb hetzelfde in LA meegemaakt:

'Where are you from?'
'We're Dutch.'
'Oh man, do I love Berlin'

(dit kan natuurlijk ook omdat de betreffende amerikaan geen greintje topografisch inzicht had)
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Wij zeggen altijd dat we uit the Netherlands komen en dan is het I love Amsterdam. :lol:
Hebben ook al een keer mee gemaakt dat ze Duits :shock: tegen ons gingen spreken, omdat ze dachten dat te het herkennen toen we tegen elkaar aan het praten waren.

Dat was niet bij immigrations, maar in een winkel. :offtopic:
Annie
Laatst gewijzigd door Annie op 27 mei 2007, 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

nieuwenoord schreef:Op het formulier voor immigrations staat dat je één huishouding moet vormen, niet dat je dezelfde namen moet hebben. Lijkt me geen enkel probleem dus.
en hoe bewijs je dat? onze huishouding heeft hier al zoveel gezeur mee gehad dat we tegenwoordig maar apart de formulieren invullen en afhandelen
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

6foot6 schreef:
nieuwenoord schreef:Op het formulier voor immigrations staat dat je één huishouding moet vormen, niet dat je dezelfde namen moet hebben. Lijkt me geen enkel probleem dus.
en hoe bewijs je dat? onze huishouding heeft hier al zoveel gezeur mee gehad dat we tegenwoordig maar apart de formulieren invullen en afhandelen
Voor immigration moet iedereen toch het groene formulier invullen, dan maakt de naam niet uit.
Ik heb ook mijn meisjesnaam staan in mijn paspoort en wij gaan altijd samen naar de balie.

Het witte formulier is als je wat aan te geven hebt ja of nee en daar vullen we er altijd 1 van in.

Annie
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

6foot6 schreef:en hoe bewijs je dat? onze huishouding heeft hier al zoveel gezeur mee gehad dat we tegenwoordig maar apart de formulieren invullen en afhandelen
In het paspoort van je kinderen staat toch de naam van hun vader en moeder? En één van die mensen is dan toch in het reisgezelschap?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

6foot6 schreef:
Geen idee, ze hebben nog nooit moeilijk gedaan. We hebben in elk geval identiteitsbewijzen die op hetzelfde adres staan.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

kastelke schreef:
6foot6 schreef:en hoe bewijs je dat? onze huishouding heeft hier al zoveel gezeur mee gehad dat we tegenwoordig maar apart de formulieren invullen en afhandelen
In het paspoort van je kinderen staat toch de naam van hun vader en moeder? En één van die mensen is dan toch in het reisgezelschap?
De naam van de vader of de moeder staan niet het paspoort van mijn kinderen .... is dat in België wel zo?
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

nieuwenoord schreef:
6foot6 schreef: en hoe bewijs je dat? onze huishouding heeft hier al zoveel gezeur mee gehad dat we tegenwoordig maar apart de formulieren invullen en afhandelen
Geen idee, ze hebben nog nooit moeilijk gedaan. We hebben in elk geval identiteitsbewijzen die op hetzelfde adres staan.
Bij ons wel en in onze, nederlandse, paspoorten staat geen adres
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

nieuwenoord schreef:De naam van de vader of de moeder staan niet het paspoort van mijn kinderen .... is dat in België wel zo?
Hier krijgen de kinderen op hun 12de een officiële identiteitskaart. Voordien heb je zo'n klein 'vodje' dat uitgegeven is door de gemeente, maar dat weinig 'officiële' waarde heeft, maar daar staat, naast foto en adres, ook de naam van moeder en vader op.
Vanaf hun 12de krijgen ze een officiële identiteitskaart, en daar staat niet de naam van de ouders op.

Wij hebben ook een paspoort voor onze zoon (internationale reispas), en daar stond wél de naam van moeder en vader bij op.
Nu weet ik niet of dat ook nog het geval is als de kinderen +12 jaar zijn, dat zullen we nog moeten uitvinden wanneer we nog eens naar Amerika gaan.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Bij ons wel en in onze, nederlandse, paspoorten staat geen adres
Mijn kids zijn in elk geval 12+ en klopt, in onze paspoorten staan geen adressen. Maar wel op mijn rijbewijs en wat andere pasjes e.d. van de kinderen.

Maar zoals ik zei: er is nog nooit naar gevraagd, ze hebben de verschillende namen altijd zo geaccepteerd.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Mijn moeder is een keer over London naar Raleigh gevlogen en de vragen die je op Schiphol bij de gate krijgt die kreeg ze toen in Londen. In het Engels dus en ze spreekt bijna geen Engels. Er is inderdaad toen een Nederlandse tolk aan te pas gekomen. Een mede reiziger die mijn moeder wilde helpen, werd weggestuurd door de douane. Vond het wel erg triest voor haar. Dus vliegt ze niet meer via Londen, maar via Washington dat ging een stuk beter.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Enigszins zijdelings related m.b.t. het Engels spreken op het vliegveld - een waargebeurd verhaal...

Enkele jaren terug vloog ik vanaf Düsseldorf via Chicago naar San Antonio. In het vliegtuig voor me zaten een Duitse man met zijn Amerikaanse vrouw en hun twee kleine kinderen. Daarvoor zaten een Duits echtpaar met hun (naar schatting) 16-jarige dochter.

In dezelfde volgorde kwamen we ook in de rij bij Immigration te staan.

De Duitse man had (om de een of andere reden) besloten om bij Immigration niet met zijn vrouw de rij in te gaan, maar apart te gaan staan in de rij voor de niet-Amerikanen. Eenmaal aan de beurt kreeg hij een uitbrander waarom hij niet bij zijn vrouw en kinderen in de rij stond.

Daarmee was de toon eigenlijk al gezet. Toen daarna ergens in de rij een telefoon rinkelde, en de Immigration Officer nogal erg luid en kwaad riep "No cell phones allowed, turn the damn thing off!", zag ik het Duits echtpaar al moeilijk kijken.

Eenmaal aan de beurt (na de Duitse man alleen) werden alle vragen beantwoord door de dochter. De Immigration Officer vroeg vervolgens of de ouders geen Engels praatten, waarna de vader in heel gebrekkig Engels antwoordde, dat ze dit vrijwel niet konden.

Wat de Immigration Officer vervolgens antwoordde, is me zo bij gebleven, dat ik jaren later er nog heerlijk verontwaardigd om kan lachen...:
"Now what if something happens to your daughter? Then you're lost in my country, without being able to ask for help because you don't speak the language. Do you know how extremely irresponsible that is?
Next time you come to my country, you better make sure you speak the language, or just don't bother coming at all!" :shock:

Alsof hij vloeiend Duits spreekt als hij naar Duitsland reist... ach ja... :roll:

Ik was in ieder geval blij dat ik bij hem in de rij was gaan staan! :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Ik vind dat de immigratie officier wel een beetje gelijk had...bedenk eens .. als er iets gebeurd in amerika, en je ouders staan er alleen voor ... hoe moeten ze zich dan redden. ?

en je zegt dat de immigratie officier ook geen duits spreekt als die in duitsland komt....bedenk wel...als je engels kunt dat kun je de hele wereld rond ... en met duits niet. :)
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Color01
en je zegt dat de immigratie officier ook geen duits spreekt als die in duitsland komt....bedenk wel...als je engels kunt dat kun je de hele wereld rond ... en met duits niet.
Euhm...mijn schoonfamilie is een paar jaar geleden op bezoek geweest bij een exchange student van Frankrijk en daar konden ze toch niet echt uit de voeten met hun Engels.
Wat de omstandigheden ook zijn, ik vind dat iedereen op zijn minst beleefd kan blijven.
Uithalen naar toeristen op die manier zegt meer over die officer zelf dan over die toeristen die geen Engels spreken :wink:

Groetjes,
San
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
pyca
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door pyca »

Over duits en engels gesproken, een leuk filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=LB_IcvKO ... ed&search=
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

:hilarious:
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dento schreef:De Duitse man had (om de een of andere reden) besloten om bij Immigration niet met zijn vrouw de rij in te gaan, maar apart te gaan staan in de rij voor de niet-Amerikanen. Eenmaal aan de beurt kreeg hij een uitbrander waarom hij niet bij zijn vrouw en kinderen in de rij stond.
Nu weet ik niet hoe het in Chicago geregeld is, want daar kwam ik als groene kaart houder nooit binnen. Maar in Miami bijvoorbeeld mocht ik als groene kaart houder niet bij mijn familie, die allemaal een Amerikaans paspoort hadden, blijven. Ik moest en zou in de rij voor "non-citizens". Het is voor mensen, zoals die man, waarschijnlijk afhankelijk van de muts van de immigration officer, of hij wel of niet met zijn familie mag blijven (voor hetzelfde geld zou hij worden uitgefoeterd, omdat hij geen citizen was!). Oef, ben ik blij, dat ik daarvan afben!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Color01 schreef:Ik vind dat de immigratie officier wel een beetje gelijk had...bedenk eens .. als er iets gebeurd in amerika, en je ouders staan er alleen voor ... hoe moeten ze zich dan redden. ?

en je zegt dat de immigratie officier ook geen duits spreekt als die in duitsland komt....bedenk wel...als je engels kunt dat kun je de hele wereld rond ... en met duits niet. :)
Dan moet je is op vakantie naar Oost Europa, dan ben je veel meer met Duits dan met Engels. En om eerlijk te zijn is mijn Egyptisch, Turks, Italiaans, Hongaars, Noors, ... de laatste tijd ook redelijk roestig? Dus met diezelfde redenatie ben ik verplicht om elk jaar naar Frankrijk te gaan? Dan gaan er in ieder geval veel minder Nederlanders daar zitten ;), dus het heeft wel voordelen ;).
Buiten China heb ik me altijd goed kunnen behelpen eigenlijk. Daar ging ik op restaurant, en ik wijsde maar gewoon iets aan op de kaart (en nee, met Engels ben je daar ook niets, zelfs in Hong Kong is dat bedroevend als je de internationale wijk uit gaat).
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Het lijkt erop dat de nadruk nu een beetje gelegd wordt op het nuttiger zijn van Engels dan Duits, waarmee we eigenlijk voorbij gaan aan het punt dat ik probeerde te maken.

Afgezien van het feit dat je inderdaad op de meeste plaatsen in de wereld beter met Engels uit de voeten kunt dan met Duits, en afgezien van het feit dat de Immigration Officer inderdaad wel een valide punt heeft dat als er iets met dochterlief gebeurt de ouders in een moeilijkere situatie terecht komen (hoewel ze met de paar woorden Engels die ze spreken heus nog wel wat zouden kunnen bereiken), blijft het ongelofelijk dat de beste man überhaupt de opmerking durft te maken dat mensen maar Engels moeten kennen voordat ze naar "zijn land" komen.

Welke toerist leert de taal van het land waar hij naar toegaat tot op een zodanig niveau dat je je in elke situatie kunt redden? Als wij naar Turkije, Marokko, Griekenland, Thailand, enz. gaan, leren wij dan ook die taal - afgezien van de standaard zinnetjes en woorden als "hallo, hoe gaat het?" en "het toiletpapier is op"? De meeste toeristen toch niet. En het maakt dan niet uit of we het over een 'moeilijke taal' hebben zoals gesproken in de zonet genoemde landen, of over een 'eenvoudigere taal' zoals Engels, Duits en Frans.

En wat dat betreft hebben Amerikaanse toeristen toch al helemaal de reputatie (let wel: reputatie) dat ze bijna geen woord over de grens spreken. (Denk aan de cliché dat ze hetzelfde, in het Engels, nog een keer zeggen, alleen veel luider... "Do you understand the words that are coming out of my mouth?!", zoals ooit in een film werd gebruikt... :lol: ).

Vandaar ook mijn verontwaardiging - verwacht niet van anderen om iets te doen wat je zelf vast en zeker ook niet doet...
Zeker niet aangezien er in sommige Immigration areas borden hangen waarop wordt aangegeven dat ze bezoekers juist vriendelijk en correct en behulpzaam willen bejegenen - streng, volledig, kritisch en waakzaam zijn kan ook op een vriendelijke manier... :wink:

Ik ben eens benieuwd in Dulles, dit keer... we (mijn ouders en ik) gaan met mijn vrouw in de US Citizens rij staan - we wagen de gok (in Atlanta is dat steeds goed gegaan)... nog vier dagen en dan is het zover! :D
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer