Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Suikerziekte en 14 uur vliegen?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
CrosstownWoman
Amerikafan
Contacteer:

Suikerziekte en 14 uur vliegen?

Bericht door CrosstownWoman »

Hey allemaal!

Ik ga in augustus naar LA en dan moet ik dus 14 uur vliegen. Maar vanwege de rare tijden (je komt aan op dezelfde dag enzo.), vroeg ik mij af hoe andere mensen met suikerziekte dit ook doen. Aangezien ik niemand ken die ook zo lang ook gevlogen heeft. Ik vraag het sowieso wel na aan mijn diabetesverpleegkundige maar misschien zijn hier ook wel mensen die met dit probleem te maken hebben gehad. :dunno:

Hopelijk heeft er iemand een goede tip voor me. ;)

x
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Suikerziekte en 14 uur vliegen?

Bericht door nieuwenoord »

Je bent niet de enige! Ik had 3,5 week de diagnose en ben ik die paar weken ook ingesteld voor onze eerste Amerikareis. Ik spoot toen vier keer per dag, 1 x langwerkend, 3 x kort. Spannend allemaal en veel advies kon ik niet krijgen destijds.

Inmiddels heb ik zelf een aantal jaren achter de rug als Diabetes Informatiepost en cursusleider bij de DVN en heb ik heel wat geleerd. Vooral het tijdverschil maakt het lastig. Je krijgt er zomaar 9 uur bij. Als je in bovenstaand schema spuit, betekent dat dat je niet toe gaat komen met je langwerkende insuline. Het makkelijkst is toch om je vaste spuittijd van hier, mee te nemen naar daar. Spuit je bijvoorbeeld elke avond om 10 uur langwerkend, dan zou je dat in Amerika ook moeten doen. Dat betekent dat je dat gat van 9 uur toch moet opvullen. Het beste gaat dat door te meten en met kortwerkende insuline bij te reguleren. Je kan hier het beste toch met je diabetesverpleegkundige een schemaatje voor opstellen.

Ik gebruik zelf al jaren een pomp. Ik zet mijn pomp zodra ik in het vliegtuig stap op Amerikaanse tijd en meet zeker elke twee uur om bij te sturen met óf koolhydraten nemen óf extra insuline toedienen. Ik weet van mezelf dat de omschakeling in tijd me de eerste dagen rond een uur of 11 's morgens hypo's gaat opleveren. Dat los ik tegenwoordig op door mijn pomp rond 10 uur een uurtje stil te zetten.

Hoe ziet jouw behandeling eruit? Spuiten, pomp, tabletten? Ik weet dat er nog een forumlid is wat spuit en twee kinderen heeft met een pomp, mijn eigen man is tabletgebruiker (Metformine/Amaryl). Als je iets meer vertelt, krijg je vast nog tips en adviezen.

Een erg goede brochure: http://www.diacard.nl/downloads/reizen.pdf
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Ik denk dat de grootste Diabetes deskundige op dit forum toch wel echt @MattRob is.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

1250 schreef:Ik denk dat de grootste Diabetes deskundige op dit forum toch wel echt @MattRob is.
Ervaringsdeskundige zeker :wink: Zelf diabetes én twee kinderen met diabetes, dat is nogal wat. Zij hebben trouwens alledrie type 1 diabetes.

Maarre ... ik denk wel dat ik van type 2 diabetes meer weet :wink: Ik ben opgeleid als Diabetes Informatiepost en cursusleider bij de DVN en heb in die functie honderden mensen met zowel type 1 als 2 gesproken, les gegeven en meegemaakt. Diabetes is een enorm complexe ziekte en geloof me, ik heb mensen die al jaren diabetes hebben nog cursussen gegeven van 10 dagdelen waarin ze nog te kennen gaven enorm veel geleerd te hebben.

Ik hoop dat MattRob hier reageert over zijn veelvuldige ervaringen met vliegen en diabetes als persoon met spuit en vader van kids met pomp. Maar is de vraagsteller type 2 en bijvoorbeeld tabletgebruiker, dan denk ik dat ik haar net zo goed (of beter) kan helpen.

We zullen zien, uit de openingsvraag kwam niet precies naar voren wat de behandelmethode van de vraagsteller is en of zij type 1 of type 2 diabetes heeft.

Gelukkig is er op het forum altijd ruimte voor diverse ervaringen en wellicht zijn er nog meer mensen met diabetes die hun inbreng kunnen geven?
silvana
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door silvana »

Misschien mag ik hier ook op reageren. Ik heb diabetes type 2 en gebruik 3x per dag Metformine. Ik voel(de) me zo goed dat ik in Amerika de tijden met m'n tabletten wat verschoven heb. Geen problemen gehad gelukkig. Ook niet toen we terug gingen.
http://www.myspace.com/stratovana" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stratovana.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Gek he Silvana? Zowel Albert als ik hebben dat ook met Metformine. Wij stoppen er een paar dagen mee (diarreklachten in het vliegtuig), maar houden eigenlijk hele mooie bloedsuikers. Na een dag of vijf lopen ze weer zachtjes op en beginnen we ook weer aan de Metformine (ik gebruik er dus ook nog insuline bij).
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

nieuwenoord schreef:Ervaringsdeskundige zeker :wink: Zelf diabetes én twee kinderen met diabetes, dat is nogal wat. Zij hebben trouwens alledrie type 1 diabetes.
Ik heb de beste tips van Monique gehad (kinderen op de pomp). En suikerziekte is ook erg persoonlijk, het is zeker niet voor iedereen hetzelfde; hoe je er mee omgaat, hoe je je voelt, hoe je reageert op gebeurtenissen, emoties, etc. Monique heeft absoluut het meeste ervaring door al haar goede werk en ervaringen met vele mensen met diabetes :wink: !

Maar laten we die discussie maar laten voor wat het is. En afwachten of de vragensteller iets meer details kan geven, zodat we gerichter kunnen antwoorden, voorzover mogelijk :mrgreen: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

nieuwenoord schreef:
1250 schreef:Ik denk dat de grootste Diabetes deskundige op dit forum toch wel echt @MattRob is.
Ervaringsdeskundige zeker :wink: Zelf diabetes én twee kinderen met diabetes, dat is nogal wat. Zij hebben trouwens alledrie type 1 diabetes.

Maarre ... ik denk wel dat ik van type 2 diabetes meer weet :wink: Ik ben opgeleid als Diabetes Informatiepost en cursusleider bij de DVN en heb in die functie honderden mensen met zowel type 1 als 2 gesproken, les gegeven en meegemaakt. Diabetes is een enorm complexe ziekte en geloof me, ik heb mensen die al jaren diabetes hebben nog cursussen gegeven van 10 dagdelen waarin ze nog te kennen gaven enorm veel geleerd te hebben.

Ik hoop dat MattRob hier reageert over zijn veelvuldige ervaringen met vliegen en diabetes als persoon met spuit en vader van kids met pomp. Maar is de vraagsteller type 2 en bijvoorbeeld tabletgebruiker, dan denk ik dat ik haar net zo goed (of beter) kan helpen.

We zullen zien, uit de openingsvraag kwam niet precies naar voren wat de behandelmethode van de vraagsteller is en of zij type 1 of type 2 diabetes heeft.

Gelukkig is er op het forum altijd ruimte voor diverse ervaringen en wellicht zijn er nog meer mensen met diabetes die hun inbreng kunnen geven?
Je hebt gelijk, ik zelf heb (gelukkig) geen Diabetes maar het zit wel goed in de familie dus ik waarsch ook.
Is het echt zo moeilijk met vliegen naar de USA met je prikpatroon?
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Ja, zoals Monique aangeeft, als je prikt, werkt je langwerkende insuline feitelijk niet meer door het tijdsverschil. Als die 24 uur werkt en voor het slapen gaan prik je die, dan heb je als je naar de westkust gaat, ergens een periode van ongeveer 9 uur waarin je geen werkende insuline meer hebt. Dus dan moet je met kortwerkende gaan corrigeren en dus goed in de gaten houden. Dat is echt wel even alles goed onder controle houden. Wat dat betreft is de pomp wel een uitkomst :wink: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Heb je misschien een foto van zo'n pomp want ik lees het in de reisverslagen maar kan mij er geen voorstelling bij maken.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Alsjeblieft, uitleg over diabetes mét pomp.
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Waar laat je die pomp?
Zit die via een slangetje in je broekzak?
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Bij veel mensen aan de broekriem, zoals een telefoon, soms in borstzak of broekzak en bij mij gewoon in mijn BH. Dat lukt alleen bij dames met een flinke cup.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

:hilarious: :hilarious: :hilarious:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
CrosstownWoman
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door CrosstownWoman »

Ik spuit 4 keer per dag, 3 keer Novo en 1 keer Lantus.

Toch wel fijn om te lezen dat het niet zo'n heel groot probleem is, daar zat ik namelijk nogal over in enzo. Want mocht er iets mis gaan ofzo, zit ik toch alleen daar in het vliegtuig, haha.
jokaluma
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

hihihihihihihi :lol:

Ik ben sinds kort in mijn werk als fysiotherapeut ook "bezig" met diabetes patienten.Vnl type 2 .Het gaat met name om het effect van bewegen + kracht op de glucosetolerantie en het insuline (of medicijen) gebruik.Onze eerste pilot met iemand die spuit is waanzinnig !! Het aantal eenheden insuline toedienen gaat hiermee drastisch omlaag.Deze persoon komt 2 keer per week 1,5 uur sporten onder begeleiding van mij en heeft iedere keer een na-ijl effect van 48 uur.of dit toevallig bij deze persoon zo extreem is of altijd zo is weet ik dus ,nog niet.....Het begrijpen van effecten van bewegen maar ook inderdaad het tijdverschil overbruggen zal voor veel mensen moeilijk zijn......het is voor de profesional al moeilijk.Blijkbaar had de diabetes verpleegkundige bij deze persoon zo'n enorm effect ook niet verwacht en in eerste instantie de insuline eenheden nog te hoog ingesteld waardoor er na de eerste keer sporten een nachtelijke hypo onstond...... Ik vind het een zeer uitdagende relatief nieuwe tak in mijn vak.En volg dit draadje dan ook incl de links !!
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jokaluma
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

CrosstownWoman schreef:Ik spuit 4 keer per dag, 3 keer Novo en 1 keer Lantus.

Toch wel fijn om te lezen dat het niet zo'n heel groot probleem is, daar zat ik namelijk nogal over in enzo. Want mocht er iets mis gaan ofzo, zit ik toch alleen daar in het vliegtuig, haha.
ik lees dat je 17 bent en nu reeds spuit,neem dus aan type 1 diabeet ????????
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Je meter is je beste vriend, zo simpel is dat eigenlijk. Probeer regelmatig te meten, blijf lekker veel water drinken, want je zit eerder te hoog dan te laag, is mijn ervaring. Het zitten is natuurlijk funest wat dat betreft. Bovendien heb ik toch vaak wat gezonde reisspanning wat de bloedsuikers verhoogt.

Terug vind ik altijd lastiger dan heen, je mist dan zoveel uren, maar ik laat het altijd maar gebeuren. Wat ik wél doe is in het vliegtuig vragen om een blikje jus d'orange of cola. Bij een hypo heb je dat dan alvast maar bij de hand. Stop wat hypovoer in je tas (reepjes of zo) en blijf de eerste dagen gewoon regelmatig meten.

In dit topic vind je trouwens ook nog interessante info!!
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

@ Jokaluma: een na-ijleffect van 48 uur is niet ongebruikelijk. Drie keer per week matig intensief bewegen kan voldoende zijn om diabetesmedicatie (ook oraal) te kunnen verlagen. Dat geeft dus aan dat de nawerking inderdaad ongeveer 2 dagen is, anders zou je pieken krijgen op de dagen dat niet gesport wordt.

Ik gebruik helemaal geen insuline voor mijn maaltijden voor ik naar de sportschool ga, anders kunnen ze me daar al oprapen. Twee a drie uur na het sporten moet ik eten, anders ga ik inderdaad plat. Het verbaast me wel dat diabetesverpleegkundige er zo verbaasd over zijn, want wat jij vertelt nu, zit al enige jaren in de vervolgbasiscursussen bij de DVN (die ik dus tot vorig jaar gaf).

Helaas merk ik wel dat mijn lichaam op een gegeven moment ook duidelijk aan sporten gewend is geraakt en dat de insulinebehoefte langzamerhand toch ook weer gaat stijgen. Maar simpel is simpel: wie beweegt verbruikt energie en kan met minder insuline toe. Daarom zal je in het vliegtuig vaak juist wat meer nodig hebben, door de lange zit.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Wat is een na-ijleffect?
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer