Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
BahamaOne
Amerikafan

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door BahamaOne »

Bravy schreef:
27 mar 2026, 13:11
Wij gaan van de zomer naar Alaska en ik moet zoveel mogelijk bereikbaar blijven.
Dan zou ik in Alaska in een stad blijven als je bereikbaar moet zijn. Buiten de steden zal de ontvangst niet echt goed zijn.

Zie maar op dit kaartje: https://www.att.com/maps/wireless-coverage.html
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Ik denk niet dat we buiten het lichtblauwe gedeelte komen, dus dat zit wel goed.

En met "zoveel mogelijk bereikbaar" bedoel ik eigenlijk dat ik het beste netwerk wil hebben. T-Mobile heeft volgens mij minder dekking en niet iedere aanbieder van (e)SIMs zit op AT&T.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: Alaska
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

Ik heb prive (KPN) en zakelijk (ODIDO) een US data bundel, en kan daarmee het netwerk in de USA kiezen wat het beste dekt, afhankelijk van mijn locatie.

Als je nu al KPN hebt, kan je tijdelijk je abonnement verhogen naar een bundel die je ook data in de USA geeft, of een KPN Buitenland data bundel kopen (10GB kost €24,99 en 20GB kost €34,99). Voordeel is dat je dan ook bereikbaar blijft op je eigen NL nummer (bellen en berichten zijn dan het goedkoopst via Whatsapp en/of iMessage/facetime (indien je iPHone hebt)) :thumbup:

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/b ... and/wereld selecteer "Amerika"
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Ik heb inderdaad KPN, dus wat jij voorstelt lijkt mij een prima optie. :thumbup:
Groet,
René
---
cvr
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door cvr »

BahamaOne schreef:
27 mar 2026, 15:53
Voordeel is dat je dan ook bereikbaar blijft op je eigen NL nummer (bellen en berichten zijn dan het goedkoopst via Whatsapp en/of iMessage/facetime (indien je iPHone hebt)) :thumbup:
Dit klopt niet helemaal, met een andere simkaart of esim blijf je ook gewoon bereikbaar op je NL 06 nummer via Whatsapp. Whatsapp gaat na een paar dagen vragen "ik zie een ander nummer, wil je dat ik je gegevens omzet?". Als je daarop NEE antwoordt blijf je gewoon op je NL 06 nummer bereikbaar. Meestal elk jaar 3 weken naar de US en dit werkt al jaren zo...
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

@cvr Ik gaf aan dat je op je eigen 06 nummer bereikbaar blijft (als je een andere eSim activeert valt je NL eSim uit: je kunt maar 1 eSim tegelijk actief hebben). Voor mensen die bereikbaar moeten/willen zijn op hun NL nummer tijdens de vakantie kan dit een voordeel zijn.

Daarnaast probeerde ik aan te geven dat bellen via whatsapp of iMessage goedkoper is. Bellen en gebeld worden op je NL nummer kan nog wel eens in de papieren gaan lopen.

Ik bedoelde twee verschillende dingen, maar je zou het inderdaad anders kunnen lezen. :thumbup:
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Eehhh... volgens mij hebben jullie allebei gelijk...

Het klopt dat als je een andere (e)sim gebruikt dat je dan gewoon bereikbaar blijft op je "eigen" nummer via WhatsApp, maar het klopt ook dat als je GEEN andere (e)sim gebruikt dat bellen en berichten via WhatsApp goedkoper zijn (dan bellen met je eigen nummer). 🤷‍♂️

Mijn situatie straks in Alaska (29 dagen):
- Ik moet GEBELD kunnen worden op mijn eigen nummer (gewoon old-school bellen :D ).
- Ik zal zelf weinig bellen. Waarschijnlijk alleen in noodsituaties en die gaan we proberen te vermijden...
- Ik heb aan 10 Gb data meer dan genoeg. Navigeren doen we met een TomTom of met Google Maps met gedownloade kaarten. Veel files zullen daar niet zijn.

Ik heb nu dit voor ogen (maar sta open voor betere suggesties):
- KPN maakt connectie met alle netwerken in Alaska. Daarmee heb ik het beste bereik.
- Bellen en gebeld worden (NIET WhatsApp) is relatief duur, maar zal weinig gebruikt worden.
- De databundel van 10 Gb kost € 25.

Als ik ter plekke een (e)sim van een PROVIDER koop lever ik in op de dekking; koop ik een esim van een van de vele aanbieders dan moet je goed zoeken om er eentje te vinden die met alle gangbare netwerken connectie maakt, en je moet ze dan ook nog geloven op hun blauwe ogen. :wink: En dan zit er doorgaans geen bellen bij, dus wat schiet ik daar dan mee op?

Correct me if I am wrong!

EDIT: @BahamaOne : Jouw eerste punt hierboven valt nog op te lossen door voor mijn eigen nummer een fysieke sim te gebruiken. Ik heb beide.
Groet,
René
---
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 73

Bericht door harryh »

Voor diegenen die naar een data esim op zoek zijn met low latency ("local internet breakout in the USA", dus geen internet via Europa, Azië etc maar lokaal, zie een van mijn eerdere posts daarover):
MobiMatter heeft nu een goeie deal: 15GB/30d, hotspot, geen calls of sms, voor $12,99. Ook voor 10/20/25/30 GB goeie prijzen. Activeren binnen 2 maanden na aankoop.

Heb 15GB zojuist besteld om over 10 dagen te gaan proberen.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@harryh Welke esim leverancier bedoel je? Bedoel je Next link? Want bijvoorbeeld sparks of esim go, allen aan te schaffen via mobimatter heeft als IP routing het VK. Next link, ook aan te schaffen via Mobimatter heeft inderdaad USA als IP routing.

Mobimatter is slechts een tussenpartij. Je hebt uiteindelijk je esim via een andere aanbieder die ik hierboven noem.

Next link gebruikt zo te zien T-mobile als netwerk en daar ben ik dan weer minder fan van. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, wij vertrekken op Koningsdag weer 3 weken die kant op. Mijn ervaring is tot nu toe geweest dat T-mobile toch wel het minste bereik heeft.

Is het in zo'n geval niet beter om voor een esim te gaan die bijvoorbeeld Verizon of AT&T ondersteunt, ook al is dat een aanbieder die IP routing via het VK heeft? Of maakt zo'n IP routing via de VS en ook de latency echt het verschil? Ook op T-mobile? M.a.w. wel of geen bereik?
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 16 apr 2026, 11:55, 4 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Huwelijksreis april 2026 Rondreis TN,NC,GA,SC
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Bravy Ik zou voor de KPN optie gaan. Wel zo makkelijk. Geen aparte esim installatie. Sommige esim aanbieders, waaronder dus next link die door mij een post hierboven genoemd wordt, kent bijvoorbeeld geen dekking in Alaska.

Ik denk dat er qua dekking weinig verschil zit. Hoe je het ook draait of keert. Je roamt op 1 van de drie netwerken in de VS. Net zoals je dat doet als je binnen Europa reist. De VS is geen Nederland waar je van Maastricht tot Groningen supersnel 5G hebt. Er zijn gewoon hele stukken waar geen of beperkt bereik is. Zeker in Alaska.

Naar mijn idee doet het wel of geen esim hebben daar weinig aan af. Het blijft roaming. Met je KPN abonnement EN met je esim. Gebeld MOETEN worden, die garantie kan niemand je geven. Maar zoals je ziet stel ik een post hierboven aan @harryh die vraag :thumbup:
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

d_vdploeg schreef:
16 apr 2026, 11:50
Gebeld MOETEN worden, die garantie kan niemand je geven.
Dat snap ik. Ik hoef ook niet per se 24x7 bereikbaar te zijn, maar zoek gewoon een goede optie. Met KPN heb ik die wel.

Veel plezier op jullie huwelijksreis! :thumbup:
Groet,
René
---
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Dank je wel :thumbup:

Maar ook met KPN ga je moeten roamen op het netwerk van Verizon, AT&T of T-mobile (de drie grote aanbieders in de VS). In dat geval is het wel handig dat je kunt wisselen tussen de netwerken, zoals we dit in de EU gewend zijn.
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 73

Bericht door harryh »

d_vdploeg schreef:
16 apr 2026, 11:44
@harryh Welke esim leverancier bedoel je? Bedoel je Next link?

...

Next link gebruikt zo te zien T-mobile als netwerk en daar ben ik dan weer minder fan van.

Is het in zo'n geval niet beter om voor een esim te gaan die bijvoorbeeld Verizon of AT&T ondersteunt, ook al is dat een aanbieder die IP routing via het VK heeft? Of maakt zo'n IP routing via de VS en ook de latency echt het verschil? Ook op T-mobile? M.a.w. wel of geen bereik?
Klopt, is Nextlink, deze https://mobimatter.com/travel-esim/next ... ination=US

Wij gaan naar Florida, vertrekken ook op Koningsdag trouwens. Waar gaan jullie heen?

In FL vind ik T-Mobile prima qua dekking, heb hun trial daar ook al gebruikt en ook al paar keer T-Mobile via Airalo.
Ik vind vooral een Amerikaans IP adres handig, wat je alleen krijgt met Internet routing middels een APN waar een Amerikaanse infrastructuur achter zit. Latency is voor ons internet gebruik niet heel belangrijk, we gamen daar niet mobiel of zo.
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

Op de laatste reizen sim van sim2roam meegenomen. Ging via T-Mobile netwerk, maar bijvoorbeeld in Californië vaak geen bereik. Omdat bij vorige reizen er vaak op campings en andere plaatsen wel wifi was, op advies van dit forum Rakuten Viber Out gedownload en €5 tegoed erop gezet. Kan je ook wereldwijd naar gewone telefoonnummers bellen voor heel weinig. Werkte perfect, ook om vanuit NL naar de USA te bellen om de camper te bevestigen.
27 States so far...
ryan
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door ryan »

Ik ben ook nog zoekende in het woud van esims...
We gaan 11 daagjes naar Florida. Wat vinden jullie van deze? Hij is volgens mij prima geprijst met nog een 30% kortingscode erbij voor $18,90 (€16,13)...
https://www.nomadesim.com/united-states-eSIM/50gb-30day
Bellen denk ik via Google Voice te gaan doen...

Wil graag een ip-adres in de US...
Hebben jullie advies?
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Nomad is voor je data een prima keuze @ryan ...maar je krijgt er geen USA nummer bij.
En die heb je wel nodig om Google Voice aan te schaffen.
Het goedkoopste Airalo call plan helpt je uit de brand

https://www.airalo.com/?gad_source=1&ga ... lcQAvD_BwE
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
ryan
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door ryan »

bedeve schreef:
17 apr 2026, 16:52
Nomad is voor je data een prima keuze @ryan ...maar je krijgt er geen USA nummer bij.
En die heb je wel nodig om Google Voice aan te schaffen.
Het goedkoopste Airalo call plan helpt je uit de brand

https://www.airalo.com/?gad_source=1&ga ... lcQAvD_BwE
Dank je wel Bedeve! Dat wilde ik graag even weten.
Google Voice heb ik een aantal jaren geleden al geactiveerd met de Verizon-trial :-) Moet er alleen nog even een paar dollar opzetten om naar NL te kunnen bellen...Maar dat moet geen probleem zijn denk ik.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer