Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Eerste Hulp

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
freekb2
Amerikakenner

Eerste Hulp

Bericht door freekb2 »

Ik zag gisteren op Discovery een programma over de eerste hulp in LA. De ambulancedienst was ondergebracht bij de brandweer. Zo leerde ik het geheel onbelangrijke feit dat brandweermannen/vrouwen met een blauwe band ook eerste hulp arts zijn.

Maar wat ik mij nu afvraag, is dat overal zo dat de brandweer tegelijk ook een ambulancedienst 'doet'?
En je zag ook dat er brandweerwagens naar plekken kwamen waar een ambulance voldoende was, weer dezelfde vraag is dat overal zo? En is dat niet een beetje geld over de balk smijten?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier is het ook zo, dat de ambulance bij de brandweer is ondergebracht. Er is hier verschil tussen de ambulances, die bij noodgevallen worden geroepen en de prive ambulances, die bijvoorbeeld gebruikt worden om bedlegerige patienten te vervoeren. Die laatste kosten de verzekering geld, de eerste worden vooralsnog met de belastingen betaald.

De ambulances worden bemand met getraind EHBO personeel en de meeste brandweerlieden zijn dat ook.

Hier komt er soms een brandweerwagen mee als het om een medische nood gaat. Dat komt, omdat de brandweerwagens soms meer gereedschappen heeft, bij bijvoorbeeld een auto ongeluk.

Ik heb een keer mijn oudste toen ze 3 maanden was midden in de zomer in de auto gesloten. Het was 40 graden buiten, maar ze stond in de schaduw en ik had meteen 911 gebeld, dus ik dacht niet, dat het zo ernstig was.

Hoor ik in de verte toch een luide sirenes aankomen, ze kwamen steeds dichterbij en toen had ik door, dat die voor mij bedoeld waren :oops: . Ik schaamde me vreselijk! Een politieauto, brandweerwagen *en* ambulance kwamen!

Eerst vond ik dat vreselijk overdreven, tot iemand mij zei, dat men niet van tevoren wist hoe lang de baby in een te hete auto had gezeten (ambulance), hoe de auto opengemaakt zou kunnen worden (brandweerauto met speciale gereedschappen) en of ik kwade wil had (politie). Dat was me het avontuur wel, ik heb nooit meer de auto zonder nadenken afgesloten! :shock:
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Het is overal een beetje anders geregeld. Ik kan je alleen vertellen hoe het hier in Ithaca en omgeving geregeld is. In Ithaca is een ambulance dienst, bemand met para-medics (eerste hulp verleners, het zijn geen artsen, maar het is best een zware opleiding). Het is een "bedrijf", dus niet gratis. De brandweer is een aparte dienst, maar ze werken wel samen en inderdaad rukken ze vaak allebei uit als de ziekenauto genoeg zou zijn. Ik heb eens 911 gebeld voor een motorijder die uit de bocht vloog; de brandweer was het eerste ter plaatse. Die kunnen ook eerste hulp bieden en hebben bv automatische defibrilators aan boord.
Verder heeft de ambulance dienst een "fly-car", geen ambulance, maar een kleinere auto met para-medics die alle eerste hulp kunnen bieden tot de ambulance komt.

In de kleinere plaatsen in de omgeving is er de vrijwillige brandweer. Die rukken met alle 911 telefoontjes uit, van hartstilstand tot auto ongelukken. Met een sirene die midden in het dorp afgaat en piepers worden de vrijwilligers in dat geval opgeroepen. (ze rijden hun eigen auto's met blauw zwaailicht). Een of meerdere personen halen de brandweerauto op, de rest gaat rechtstreeks naar de plek des onheils. Het kan echt nogal een verschillen hoeveel vrijwilligers komen opdagen, want ze hebben ook gewoon hun eigen baan en zitten niet te wachten op een alarm. Petje af voor hun.
Annemiek
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Inderdaad, hier ook zo, vrijwillige brandweer, precies zoals Annemiek het beschrijft. En inderdaad is het overal een beetje anders geregeld. Maar overal zijn de sirenes wel even oorverdovend ;).

Ik train regelmatig bij de sportschool met de crews van Fairfax County (wel professionelen). Dit fire and rescue team wordt ook regelmatig naar andere landen gezonden om daar mee te helpen, bijvoorbeeld bij aardbevingen ( http://www.co.fairfax.va.us/ps/fr/NEWS/2003-114.htm )

De Fairfax County ambulances blijven trouwens niet "gratis" als je erin vervoerd moet worden, er zal in april 2005 voor moeten worden betaald.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 »

Dank jullie.

Als ik het zo hoor moet het denk ik dus wel efficienter kunnen.
Eigenlijk is het wel vreemd dat het 'gewone' EHBO'ers zijn, ze zullen toch complexe dingen tegen komen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Freek,

Je kunt het niet met een Nederlandse EHBO-er vergelijken, ik gebruikte dat woord alleen omdat ik geen Nederlandse equivalent van "para-medic" ken. Een para-medic, die meerijdt op een ambulance heeft intensieve training ondergaan en heeft heel wat bevoegdheid in het behandelen van noodgevallen.
Verder vind ik het systeem hier wel efficient. Net vorige week had ons buurmeisje een zware asthmatische aanval en raakte in ademnood. De ambulance met para-medics die lange tijd bij haar thuis aan haar "werkten", kwam binnen een paar minuten,. Toen eenmaal bepaald was, dat het niet levensbedreigend zou zijn, bleven er een paar para-medics met haar tot haar ouders haar naar het ziekenhuis zouden kunnen vervoeren en vertrok de ambulance.
Ik voel me hier altijd ontzettend veilig wat medische zorg betreft.
Wat zie jij dan als inefficient? Dat er soms meerdere voertuigen komen?
freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 »

Inderdaad ja, meerder voertuigen lijkt mij meerdere mensen, met weer meer kosten.
Maar dat zal wel een verschil zijn tussen Nederland en de USA. Voor een buitenstaander zal het Nederlandse systeem wel weer onlogisch/inefficient zijn.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dit is een interessant onderwerp. Ik vond de site van een EMS (Emergency Medical System) in Thurston County, Washington, waar sommige van deze dingen goed worden uitgelegd ( http://www.co.thurston.wa.us/medic1/M1_faq.htm ). Vergeet ook niet, dat een groot deel van de hulpverleners vrijwilligers zijn:

How many basic life support (BLS) units are there? What is their response time? Why does a fire engine come for a medical call? What care do they give?
The second tier are our basic life support personnel...

There are 17 Fire jurisdictions in Thurston County. Each Fire Department has from one to four stations. There are multiple aid units across the county. Because there are multiple BLS units stationed around the county, a BLS unit is usually within 6 minutes of the call for help (see up to date response time by jurisdiction on this page). Some of the aid units are Aid vans some are Fire Engines outfitted with medical equipment. All BLS Aid vehicles have medical equipment and personnel. BLS vehicles carry, computerized defibrillators to shock the heart, equipment to assist breathing and oxygen, bandages for bleeding and splints for broken bones. BLS personnel are educated in a three month program to perform life saving medical procedures. Advanced procedures that enter a patients body or the giving of medications requires advanced paramedic level of care. Some Fire Departments outfit their personnel with personal aid kits. Volunteer EMS personnel can then respond more quickly from their home directly to the neighbor that called for help.

Why does the Fire Department come for a medical aid call?
BLS Personnel are dual role and *% are volunteers

Most Fire services personnel are cross trained as EMS personnel. This dual role responsibility makes a large group available for EMS response. Nearly 40% are volunteers but paid or volunteer all dual role personnel are responsible for two jobs. When not performing one they are able to perform the other.

What exactly are "paramedics?" What kind of care can they give different than an EMT? Why is it necessary to have two paramedics when someone calls?
The third tier, advanced life support paramedics...

Paramedic units are staffed with two paramedics (medics). Paramedics are trained for two years of classroom and field training. Paramedics perform advanced diagnosis, perform invasive procedures (air tubes, intravenous, surgical procedures and medications administration). Medic Vehicles are equipped with sophisticated emergency equipment usually only found in a hospital emergency room. Two Medics working together are able to quickly access patient needs, perform life saving treatments, talk to an emergency doctor and package the patient for rapid transport to the most appropriate emergency medical care facility. If there are multiple patients on the scene, dual medic crews can split up and each takes care of a patient. Enough equipment is available to transport patients in separate vehicles, transport vehicles can transport multiple patients lying down. Medic One Paramedic units are stationed in urban, suburban and rural areas of Thurston County. Of those paramedic units, some are dual paramedic staffed transport vehicles and some are single paramedic SPRINT (single paramedic rapid intervention non transport) vehicles. Southwest county area is currently staffed with a SPRINT vehicle. SPRINT units are designed for low response volume areas to get a paramedic on the scene quickly to start care while a more distant transport unit is still en route.
michelle1985
Amerikafan

Bericht door michelle1985 »

Paramedics are trained for two years of classroom and field training. Paramedics perform advanced diagnosis, perform invasive procedures (air tubes, intravenous, surgical procedures and medications administration).
Hebben paramedics dan alleen die 2 jaar training gehad? Of ook nog een (verpleegkunde) opleiding daarvoor?
Dat vroeg ik me af omdat je er hier ongeveer 6-7 jaar over doet om op de ambulance te kunnen werken.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik weet er niet voldoende vanaf om een onderbouwd antwoord te geven. Maar ik weet wel, dat er verschillende niveaus paramedics zijn. Er zijn 4 jaar universiteitsstudies met een concentratie op Emergency Health Services en ook master degrees, dus ik denk niet, dat je na 2 jaar al alles kan en mag doen. Maar zeker weten doe ik dat niet en wellicht is het als met zoveel afhankelijk van de staatswetten.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Je hoeft er in ieder geval geen verpleegkunde voor te hebben. Er zijn verschillende niveau's; EMT-I, EMT-II, EMT-P (paramedic). Hoe de opleiding precies verloopt weet ik ook niet. Alleen dat het best pittig is.

Ik heb nog even op de website van onze ambulance dienst gekeken, http://www.bangsambulance.com en weer een nieuwtje geleerd; de reden dat ze ook een begrafenisonderneming hebben. Blijkbaar werd vroeger de lijkenauto ook gebruikt om bij een ongeluk mensen naar het ziekenhuis te brengen. Nu was de vrouw van de eigenaar van de begrafenis onderneming een verpleegkundige, dat hielp enorm, en vandaar dat ze ook een ambulance dienst zijn begonnen.
Zo kom je nog eens ergens achter.

Hoe het met de efficientie zit, wat er nu beter is... Hoe bereken je het in mensenlevens. Ze weten toch nooit precies welke situatie ze tegen komen.
Annemiek
freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 »

Dank jullie

het een en ander is duidelijk. Nooit gedacht dat een simpele vraag als deze nog zoveel woorden zou toevoegen aan het forum :)
Bushmaster
Amerika-expert

efficient of niet

Bericht door Bushmaster »

Als je nagaat dat er in Nederland bij een automatisch brandalarm, (dat in 99 van de 100 keer loos alarm is), ook standaard 3 brandweerauto's de weg opgaan, dan verschilt het efficientie-nivo tussen NL en de US niet zo erg.
freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 »

Dat is hier niet het geval, dan is meteen de hele brandweer uitgerukt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer