Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis femkevd: camperrondreis mei/juni 2025.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
femkevd
Amerika-ontdekker

Reis femkevd: camperrondreis mei/juni 2025.

Bericht door femkevd »

22 mei 2025 is het dan zo ver, we gaan eindelijk onze rondreis met de camper door west Canada maken. Mijn partner, ik en ons zoontje van dan ruim 4,5 jaar oud.

We hebben de camper inmiddels geboekt bij Fraserway en ik ben begonnen met het opstellen van onze route. Het eerste deel heb ik al veel over gelezen en zitten we (denk ik) redelijk goed qua planning, maar vanaf de Rocky Mountains word ik overspoeld met informatie en locaties dat ik het overzicht kwijt begin te raken. Toen bleek ik ook nog een dag langer camperhuur geboekt te hebben dan ik in mijn eerste routeplanning nodig dacht te hebben en duizelt het me helemaal, wat een luxe probleem en wat gaan we met deze dag doen .. :D

We hebben in totaal (incl reis) 30 dagen voor onze rit en mijn eerste idee voor de route is als volgt:

Dag 1 Amsterdam – Vancouver
Dag 2 Vancouver
Dag 3 Vancouver – Victoria (VI)
Dag 4 Victoria – Port Alberni
Dag 5 Port Alberni – Tofino
Dag 6 Tofino (Pacific Rim NP)
Dag 7 Tofino / Ucluelet
Dag 8 Tofino – Campbell River
Dag 9 Campbell River (whale watching tour)
Dag 10 Campbell River – Powell River (Sunshine Coast)
Dag 11 Sunshine Coast
Dag 12 Sunshine Coast - Sechelt
Dag 13 Sechelt – Whistler
Dag 14 Whistler
Dag 15 Whistler
Dag 16 Whistler – Cache Creek PP
Dag 17 Cache Creek PP – Clearwater (Wells Grey PP)
Dag 18 Clearwater (Wells Grey PP)
Dag 19 Clearwater - Jasper National Park
Dag 20 Jasper National Park
Dag 21 Jasper National Park
Dag 22 Jasper National Park – Banff (Icefields Parkway)
Dag 23 Banff
Dag 24 Banff
Dag 25 Banff
Dag 26 Banff
Dag 27
Dag 28 Banff – Calgary
Dag 29 Calgary, camper inleveren en terugvlucht
Dag 30 Thuis

Hebben jullie tips wat we onderweg echt niet moeten missen?
Ik vraag me ook vooral af hoeveel dagen we in (omgeving) Jasper en Banff zouden moeten verblijven en waar we onze 'extra dag' nog kunnen inzetten.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen met onze route en dat we wat tips kunnen krijgen over het laatste deel in de Rocky Mountains.

Groetjes Femke.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Camperrondreis mei/juni 2025

Bericht door Martin & Marianne »

Ik denk dat er nog wel de nodige experts zullen reageren op je route, maar misschien kun je alvast eens wat topics hier doorlezen. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit topic, dat komt aardig overeen met jouw plannen denk ik. En kijk naar de site van @AnnInBC (zie haar onderschrift).
Bekijk ook de andere topics in dit forum, er zit vast nog wel meer bij waar je iets aan hebt.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben in 2019 een groot deel van jullie route gedaan. Misschien heb je wat aan ons reisverslag. Wij reizen ook altijd met een camper.
Tofino en de Sunshine Coast hebben we niet gedaan. Wij zijn over Vancouver Island naar het noorden gereden en hebben bij Port Hardy de ferry naar Bella Coola genomen en zijn vandaaruit naar Wells Gray gegaan.
Ik hoop niet dat het je nog meer gaat duizelen door nog meer opties :lol:
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Prachtige reis die jullie willen gaan maken en vooral omdat jullie een one way doen voor 3 weken. Zo heb je in elke geval de tijd om vele dingen te zien en doen.

Ik zou bijna durven zeggen om een dagje weg te halen bij Banff, 3 volle dagen is meer dan genoeg...alhoewel het zeker geen straf is om langer in die omstreken te verblijven. Ik zou dan de 2 extra dagen die je hebt verdelen tussen extra dagje Vancouver en volledige dag in Victoria. Vancouver is een hele leuke stad (en dat zeg ik niet alleen omdat ik er woon), met prachtige natuur in de buurt. Dagje Stanley Park per fiets, met watertaxi (False Creek Ferry of Aquabus) rondje False Creek doen en zo Granville Island bezoeken. Er zijn mooie stranden zoals Kitsilano Beach en Spanish Banks Beach. Verder heb je in North Vancouver het mooie Lynn Canyon Park met hangbrug en mooie natuur, dit is ook gratis te bezoeken en kost enkel wat voor te parkeren ($3 CAD per uur).

Victoria is een hele gezellige stad met mooie parken, de Inner Harbour en net buiten Victoria kan je naar Mount Douglas met mooie zichten over het water. Er zijn ook een paar mooie kastelen, het Royal BC Museum, Beacon Hill Park en zoveel meer.

Dus, kijk een beetje waar de interesse het hoogste liggen en voeg daar nog wat extra tijd aan toe. Je kan mijn reisroute zeker eens raadplegen (ongeveer de route die jij beschrijft) en hopelijk kan je daar ook wat tips uithalen: https://travelwestcanada.blogspot.com/p ... eerst.html

Succes nog met het puzzelen!
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Lynn Canyon is inderdaad een aanrader. Niet alleen de brug zelf, maar het park erachter is ook de moeite van een wandeling waard. Als je vroeg komt, is parkeren geen probleem en heb je het park bijna voor jezelf. Tenminste, dat hadden wij toen eind augustus.
femkevd
Amerika-ontdekker

Bericht door femkevd »

Bedankt voor jullie reacties!

In verband met drukte nog niet in de gelegenheid geweest te reageren of verder te gaan met onze planning.

Ik ga zeker eens kijken of we nog een volle dag in Victoria kunnen besteden. Een extra dag Vancouver is voor ons ivm camperhuur die al vastligt minder handig, wie weet als de vliegtickets een dag eerder voordeliger worden dat we er gewoon een dagje extra aan plakken :wink:

Ik ga ook nog eens goed kijken naar Banff en omgeving, fijn om te lezen dat het in 3 volle dagen te bewonderen is. Ik heb na nog een keer zoeken de route per dag op je site gevonden Ann, dus nu is het stuk rondom Banff me ook wat duidelijker. Nu aan ons om hier een passende invulling per dag aan te geven. Zijn er in Banff eventueel nog leuke excursies aan te raden of kun je daar het beste alles zelf bezoeken?

Jojostravelusa, jullie hebben inderdaad een mooie route gereden, maar ik heb zoveel positieve ervaringen over Whistler gelezen dat ik dat niet wil overslaan, dus het stukje Porty Hardy gaan we dan toch moeten missen (we moeten toch keuzes maken hè..) Maar verder fijn om jullie verslag te lezen, staan zeker wat fijne tips in en ik heb daar al veel gelezen over jullie dagindelingen.

Ik vroeg me (net als meerdere reizigers) ook af of Jasper volgend jaar al weer de moeite waard is. Ik lees overal dat ze volgend jaar, indien mogelijk, toeristen graag weer ontvangen, maar de vraag wat er nog over is en of we daar dan 2 volle dagen mee kunnen invullen is speelt ook bij mij een beetje.

Ik lees veel enthousiaste ervaringen over het ziplinen (in Whistler), maar volgens mij kan dit nergens met een 4-jarige en deze excursies duren vaak best lang waardoor ik me af vraag of het te doen is als mijn partner en ik willen afwisselen, of dat we dan 1 volle dag (of 2 halve dagen) bezig zijn met ziplinen om en om.
We willen sowieso een whale watch excursie doen, maar ik lees ook veel over beren en een watervliegtuig, zijn hier nog aanraders in wat leuk/het leukste is met een 4 jarige? Ik zou de excursies liever niet allemaal in 1 week doen, maar juist een beetje verspreid over de 4 weken als dat een mogelijkheid is.

Ik hoor weer graag van jullie! De volgende stap wordt de locaties waar we willen verblijven bekijken, gelukkig hebben we nog even de tijd voor het zover is :D
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Je hebt al 1 dag in Vancouver, zo heb je toch al een idee en kan je toch al iets ondernemen...dus een extra dag is geen must. Ik zou misschien toch kijken om dan een extra dagje bij Victoria te zetten. Je kan daar in de buurt naar boven rijden bij Mount Douglas en parkeren. Via een korte trail kom je bij een zichtpunt met prachtige zichten op de omgeving van hogerop. In Victoria heb je de gezellige binnenhaven, Beacon Hill Park, wat leuke strandjes en nog veel meer.

In Banff zou ik niet direct excursies boeken, het enige wat je daar op voorhand moet vastleggen is de bus naar Moraine Lake en Lake Louise als je dat wil bezoeken. Je kan bij Moraine Lake namelijk niet komen met eigen auto, bij Lake Louise wel maar dan moet je $36 per dag betalen voor parking (ook ben je er maar een uur ofzo)...hou daar zeker rekening mee. De tickets boeken voor de bus kan meestal al vanaf april ergens (bepaalde datum wordt begin van het jaar bekend gemaakt) en dan worden zo'n 40% van de tickets verkocht en de andere 60% wordt over de hele zomer nog ter beschikking gesteld en dit is telkens 2 dagen voor je gewenste vertrek. Verder zijn er een paar gondela's die wel de moeite zijn, ik denk hier aan de Sunshine Meadows maar die moet je normaal gezien niet op voorhand vastleggen. Verder zou ik alles op eigen houtje doen, je kan overal zelf komen.

Hou de situatie in Jasper in het oog, maar moest het mogelijk zijn om hier en daar al wat te bezoeken dan is het misschien wel de moeite om daar die 2 extra dagen nog door te brengen. Of zelfs ergens buiten Jasper (Hinton) of ergens in de buurt van Mount Robson. Zo kan je eventueel toch nog door Jasper heen rijden en de dingen die dan weer open zijn mogelijk bezoeken.

Jammer genoeg kan ziplinen meestal niet met kinderen onder de 5 jaar. Ik had al eens gekeken bij WildPlay (locaties in Victoria, Nanaimo), omdat die niet zo extreem zijn maar daar moet je ook 5+ voor zijn. Maar er zijn op zo goed als elke plaats (dorp/stad/gehucht) gratis speeltuintjes, gewoon even op google zoeken ter plaatsen naar "playground" en als het warm genoeg is zijn er ook sproeiparken. Verder zijn er bij de meeste lagere scholen ook speeltuintjes (op google even zoeken naar Elementary School).

Voor whale watching zou ik zeker kijken bij Campbell River of Victoria. Voor beren heb je zo misschien wel genoeg geluk in de Canadese Rockies, ga vooral bij schemer ('s morgens of 's avonds). Een andere plaats is de Callaghan Road bij Whistler naar het Olympic Park toe, daar is altijd wel kans om een beer te zien, verder heb je daar ook de mooie Alexander Falls links als je bijna boven aan de weg bent. Watervliegtuigjes kan vanuit Vancouver, Victoria, Campbell River, Tofino, Whistler,...keuzes genoeg.
femkevd
Amerika-ontdekker

Re: Reis femkevd: camperrondreis mei/juni 2025.

Bericht door femkevd »

Alweer een tijdje geleden dat we heel actief bezig zijn geweest met onze reis maar de plannen blijven zich ontwikkelen.

Nog bedankt Ann voor jouw tips. De shuttle naar de merenwilden we inderdaad vooraf vastleggen.
Jasper laten we staan, wat je ook aangeeft verwacht ik dat er genoeg in de omgeving te doen is.
Met een watervliegtuigje gaat op onze wensenlijst, waar we deze gaan doen moeten we nog even bekijken.
De beren excursie is de enige waarvan ik nog niet zo goed weet of deze 'noodzakelijk' is of dat we genoeg kans hebben om ze spontaan tegen te komen. Maar ik wil natuurlijk niet te laat zijn dat we ze niet gezien hebben en dat we dan ook geen mogelijkheid voor excursie meer hebben..

We hebben onze vliegtickets geboekt, een dag eerder was helaas geen voordelige optie, dus het blijft bij 1 dag Vancouver.
We hebben besloten om de Icefields Parkway in 2 dagen te rijden en ergens halverwege te overnachten. Met wat we over deze route gelezen hebben denken we dat hier een extra dag makkelijk kunnen volmaken.
Dan hebben we nog 1 dag over, we zijn geen echte stadsmensen dus wellicht dat we die op een later moment nog ergens in de route inplannen. We hebben nu 6 volle dagen op VI, ik kan me voorstellen dat we hier misschien 7 dagen van maken, afhankelijk van wat we daar nog meer willen doen.

Nu willen we graag vooraf alle campings gaan vastleggen, ook met het oog op het reserveren in de nationale parken. Ik heb een lijst met campings van onze camperverhuurder (Campers Canada) gekregen met per plaats een aantal campings. Maar nu vind ik het lastig te bepalen wat nu echte aanraders zijn voor campings. Wat is belangrijk om op te letten qua elektra/hookup, de verhuurder geeft aan dat je dit niet altijd nodig hebt, maar mis je dit in de praktijk dan ook echt niet? Hoe kiezen andere mensen hun campings uit.. Hotels boek ik vaak via booking.com bijvoorbeeld, daar heb je een hele lijst (en zelfs een kaart met locaties) die je makkelijk met elkaar kan vergelijken, is er ook zo iets voor campings?

Vanaf wanneer kun je campings in nationale parken reserveren? En is dit voor de periode mei/juni net zo stressvol als voor het hoogseizoen? Maakt de plek op de camping ook nog zoveel uit of is er in de periode mei/juni (vooraf) altijd wel een plaatsje te krijgen in de nationale parken?

Kortom, weer een heleboel vragen voor de volgende stap in onze reisplanning.

Hopelijk hebben jullie tips mbt het zoeken en boeken van campings!
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Ik verwacht dat de lijst met campings allemaal RV parks zijn. Dat staat in onze ogen gelijk aan "veredelde parkeerplaats" of te duur voor wat je krijgt danwel nodig hebt. Wij gaan altijd zoveel mogelijk naar campings in de parken, national of state parks. Veel goedkoper, mooier gelegen en je hebt echt niet elke dag stroom nodig. Je rijdt, dus onderweg kun je je apparatuur opladen. Als een camping een dumpstation heeft, dan hoef je ook geen dure full hookup te nemen. Dat doen we eigenlijk nooit, hooguit een WE (water/elektriciteit). En een keer boondocken, gratis met niks, vinden we ook heel leuk. Let wel dat dat niet zomaar overal kan in Amerika.
Wij zoeken de campings meestal via Google Maps. Met de rechter muisknop naar In de buurt zoeken en dan campground vragen. Vandaaruit naar de websites van de campings die naar jouw idee gunstig liggen voor wat je van plan bent.
Het verschilt per park heel erg hoe snel je erbij moet zijn om te reserveren. Yosemite spant de kroon. Daar zijn de plekken echt binnen 2 tot 3 minuten na het vrijgeven allemaal weg. Voor het voor- en naseizoen gaat het iets minder snel, maar dan moet je er weer rekening mee houden dat niet alle campings al open zijn, zo vroeg in het seizoen. Afhankelijk van waar je heen gaat natuurlijk.
Wij reserveren altijd alle campings van tevoren, ook als we zeker weten dat het niet nodig is. We proberen inderdaad altijd het, naar ons idee, beste plekje op de camping te vinden door de foto's op de reserveringssite van recreation.gov bv. te bekijken. Wij geven de voorkeur aan een plekje aan het eind of in elk geval de buitenrand van de camping en die waar, op het oog, want je weet het nooit zeker, wat meer ruimte tussen jou en de buren zit dan bij andere plekken.

Je kunt naar onze reisverslagen kijken. We hebben altijd een pagina "Voorbereidingen" en daar staat precies in wat we wanneer en hoe geboekt hebben.
In 2019 zijn we in Canada geweest, maar je kunt natuurlijk ook altijd naar de andere reizen kijken.
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Ik denk dat je in die periode niet perse de campings opvoorhand moet reserveren, je bent nog redelijk vroeg in het seizoen. Het Victoria Day verlengde weekend (betaalde dag op maandag, 19 mei 2025 in Canada) is zowat de officieel start het camping seizoen hier, maar het is dan zeker nog niet zo druk als in de zomer maanden. Midden juni kan het wel al wat drukker beginnen te worden, vooral in de Canadese Rockies. Ik zou rond dat verlengde weekend van Victoria Day zeker reserveren en let ook op dat je dan mogelijk een minimum van 3 nachten moet boeken op campings. De campings in de Canadese Rockies zijn ook te raden om op voorhand te reserveren. Verder zou ik ook de ferry overtochten boeken rond dat weekend, moest je dan naar Vancouver Island reizen. Reserveren kan meestal wel pas zo een 3 maanden op voorhand en dat kan op de webiste van de BC Ferries: https://www.bcferries.com/

Er zijn vele campings, maar over het algemeen zou ik vooral voor National Parks campings kiezen en buiten de nationale parken zou ik voor Provincial Parks keizen waar het kan. Deze zijn het mooiste, ook meestal niet zo duur en meestal ook in de natuur gelegen. Je kan kijken op de website van Parks Canada per park voor de verschillende campings. De datums om te kunnen reserveren worden meesten in het begin van het jaar pas bekend gemaakt, dus hou een oogje op de website in begin 2025. Hier is alvast een link met wat info van Parks Canada over camperen en met een RV ga je dan op de "frontcountry campgrounds" terecht komen. Voor de Provincial Parks in British Columbia kan je reserveren via deze website: https://camping.bcparks.ca/ Verder zijn er ook nog recreation sites en die zijn erg goedkoop ($15 per nacht), deze zijn meestal mooi gelegen en hebben meestal geen services. Je kan hier en daar wel een paar nachten zonder full hook up. Verder kan je ook gewoon "Google Maps" zoeken en tijp dan de plaats naam aan, bijvoorbeeld "Banff". Eens je kaartje Banff aangeeft kan je dat wegklikken en dan zoeken op "RV campground" en zo krijg je alle RV campings te zien. De nationale parken hebben geen prive campings, maar buiten de parken dus wel. Je kan dan ook altijd wat reviews (recenties) lezen van anderen vinden van de campings. Zie hier een voorbeeldje via Google Maps:
Afbeelding

Ik denk niet dat het in die tijd van het jaar al erg druk is op beren excursies, maar ik begrijp dat je ze niet wil missen als je ze niet in het wild gaat tegen komen. Vergeet wel niet dat je ze tijdens zo'n excursie mogelijk ook niet te zien krijgt, het is en blijft wildlife. Misschien kan je hier en daar een bedrijf emailen en vragen of ze in het voorjaar erg druk zijn en of je ook een paar dagen op voorhand pas zou kunnen boeken? Je kan het maar vragen.

Hopelijk heb je daar nog wat aan!
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Hoi,
Onderstaand mijn ervaringen en tips. We hebben reeds een aantal malen een campertrip door Canada, soms lang, soms in combinatie met de USA en altijd in juni en 1e week juli.
De beren: op voorhand reserveren was nooit nodig. Soms zelfs ter plekke geregeld op de de dag zelf. Dat geldt ook voor bijv een Zodiac Tour of andere wildlife tour. Echter: als je tóch al denkt op bepaalde dagen dit te willen doen (ik denk aan een Whale tour), dan kan vooraf boeken (check straks Black Friday !) voor leuke kortingen zorgen. En vaak zijn de tours tot kort voor aanvang zonder kosten te annuleren, dus waarom niet boeken...
Dan de campings... Je reis staat grotendeels vast. Het heeft natuurlijk een ''vrij gevoel'', lekker met de camper op de bonnefooi, maar je schema is best strak. Een hee andere route zal je waarschijnlijk niet doen, óf het moet gaan om een andere route ivm een calamiteit. Zo hebben wij wel eens een andere route ter plekke verzonnen ivm bosbranden of bijvoorbeeld omdat Yellowstone dicht was ivm overstromingen. Maar doorgaans volgen we vooraf de gekozen route. Je zal dan ook zien dat, gezien de afstanden, je eigenlijk niet heel veel keuze hebt qua campings. Ik vind ook dat de campingkeuze een groot deel van de voorpret is, wij staan graag op leuke plekken met mooi uitzicht.
Een paar campings die ik kan aanraden: Bij Clearwater/Wells Gray: Dutch Lake. Aan de Icefield Pkwy: Wilcox (first come first serve), Bij Jasper en Banff de ''geijkte'' campings zoals Whistler en Two Jacks of Tunnel Mountain. Of, ook aan de Icefield Pkwy Mosquito Creek (ook fcfs). Eens gestaan toen we ook geen reservering hadden voor LL en Banff :-(.
Reserveren voor de National Parks campings kan, net zoals in de USA, nog wel eens een uitdaging zijn, lees je goed in, maak een account aan en weet wat je wilt boeken. Sommige plekken gaan heéél hard, zoals bijv Two Jacks, Tunnel Mountan is dan een goede 2e keuze.
Dan nog even over de route: Leuk, via Sunshine Coast ! Wij hebben daar eens een kayak dag gedaan op de Desolation Sound. De naam zegt het al, verlaten van alles, met een gids, BBQ lunch en peddelen met dolfijnen naast ons... erg mooi !
Je hebt relatief veel bergen in je route en je zit vroeg in het jaar. Een overweging zou kunnen zijn om als afwisseling ipv via Whistler de ''zuid route'' te nemen vanaf Vancouver (Ziplinen of andere aktiviteiten kunnen denk ik wel op mee plekken). Je pakt dan Manning Provincial park mee en doet 2-3 dagen in de regio Penticton, Summerland, Peachland, Kelowna. Glooiend landschap, wijngaarden en vaak in die periode heerlijk weer ! Wij vonden dat na een toch wat kille week op Vancouver Island een heerlijk afwisseling voordat we daarna de Rockies in gingen. Het is maar een idee... :) Oja: leuke fietstocht daar ook: https://www.myracanyonrental.com/
Veel plezier met puzzelen !
Paul
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Net als Paul reserveren wij ook alles van tevoren, zowel campings als excursies. Inderdaad om rust te hebben tijdens de route zelf en niet halverwege de middag te moeten gaan zoeken naar een camping die er niet is of toch vol blijkt of helemaal niet naar je zin. En thuis kun je de beste plek kiezen en je hebt al lang van tevoren voorpret.
Let op dat er 2 Tunnel Mountain campings zijn, naast elkaar en dat 1 geen hookups heeft, maar veel mooier is dan 2 die wel hookups heeft. Even bij jezelf nagaan of het je echt waard is om meer geld uit te geven aan iets wat je niet elke dag heel erg nodig hebt :wink:
Aan de Icefields Parkway hebben wij overnacht op de parking van het Icefield Center. Is te reserveren en je hebt een mooi uitzicht op de gletsjer. Geen camping dus, maar wij vonden het wel ludiek.
In Wells Gray PP stonden we op Pyramid campground. De dag ervoor zouden we op Anahim Lake Resort staan, maar de eigenaar had er geen zin meer in aan het eind van het seizoen en zei dat hij dicht was. Toen geïmproviseerd en tijdens de lunch op een prachtige plek aan het meer gegeten en erachter gekomen dat we daar gratis mochten blijven staan. Was geweldig. Was op Pinto Lake Recreational Area. Zeker een aanrader voor wie het in de route heeft.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... ge_23.html
femkevd
Amerika-ontdekker

Bericht door femkevd »

Bedankt voor alle tips. Ik ben nu aan het zoeken naar campings en kijk vooral naar Provincial/National Parks. We willen inderdaad alles van te voren vastleggen, de voorpret is minstens zo leuk en tijdens de reis willen we vooral genieten en niet te veel bezig moeten zijn met waar we kunnen overnachten.

Jullie noemen zeker wat campings/tips die we mee gaan nemen! Hoewel de warmere zuidelijke route aantrekkelijk klinkt, blijven we toch bij Whistler. We zijn gek op de bergen en dan nemen we de mogelijke kou in deze tijd van het jaar voor lief.

De campings in de parken hebben zoals al bekend vaak geen elektra. Ik weet inmiddels dat je niet iedere dag elektra nodig hebt, maar om de hoeveel dagen adviseren jullie om wel een plaats met elektra te nemen? Ik heb ook wat campings gevonden met helemaal geen service, die wel veelbelovende recensies krijgen omdat ze zo mooi (rustig) gelegen zijn, maar hoeveel dagen kun je zonder vullen/lozen van de tanks (al verwacht ik dat we daar maximaal 2 nachten zullen verblijven, maar is dit wel haalbaar zonder vullen/lozen met 3 personen in een camper?)

Zijn er in de (grotere) plaatsen ook wasserettes of kunnen we beter zoeken naar een camping met een wasmachine voor tussendoor?

Ik ben eigenlijk gewend om in accommodaties te verblijven, dus vandaar mijn volgende vraag: Is het in de omgeving van Jasper/Banff logisch om vaker van camping te wisselen of juist 1 camping te kiezen en vanuit daar de buurt te verkennen? Moet je overal de camper voor pakken of rijden er in bepaalde gebieden shuttle bussen (vanaf campings)?

Ik hoor graag jullie tips weer!
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Hoe vaak je elektriciteit nodig hebt is een beetje afhankelijk van hoeveel je per dag rijdt. In principe hoef je nauwelijks aansluitingen te hebben als je aardig wat kilometers maakt. Dan laadt alles onderweg wel op. Je gebruikt dan wel meer gas voor de koelkast, maar ik heb begrepen dat er nu ook campers zijn die koelkasten hebben die alleen op stroom gaan. Dat hebben wij nog niet meegemaakt. Wat wij wel belangrijk vinden op een camping is of er een dumpstation is. Dan kun je in elk geval je tanks legen en vullen en dus douchen in de camper. Als je met 3 personen bent en ook in de camper doucht is elke dag een dumpstation wel een must.

Er zijn meestal wel wasserettes in wat grotere plaatsen, dus een camping met wasmachine is geen must.

Jasper en Banff liggen een heel eind uit elkaar, dus dat kan sowieso niet vanaf 1 camping, maar misschien bedoel je dat niet. Wij hebben tot nu toe zowel in Banff als in Jasper op 1 camping gestaan en vandaaruit alles bekeken en dat vonden we geen probleem. Ik zie dat Jasper een (betaalde) shuttle heeft die de campings Wapiti en Wabasso met Jasper verbinden, maar ik heb geen idee of dat handig is. Lekker zelf met de camper gaat prima in die omgeving.
https://parks.canada.ca/pn-np/ab/jasper/visit/transit
Bij Banff is het wel handig om met de shuttle naar Lake Louise te gaan. Het is er te druk geworden en de weg naar Moraine Lake is zelfs het hele jaar gesloten voor auto's. Je kunt de shuttle online reserveren.
https://parks.canada.ca/pn-np/ab/banff/ ... bus/louise
femkevd
Amerika-ontdekker

Bericht door femkevd »

Bedankt voor de tips weer. We gaan voor de park campings ipv de commerciële campings waar mogelijk, hopelijk gaat het gebrek aan faciliteiten (vooral mij) niet tegenvallen.

Ik blijf toch twijfelen over de tijd in de rocky mountains. Ik zie in reisverslagen altijd veel minder tijd gespendeerd worden in Jasper/Banff en vraag me af of we niet (eigenlijk wel bewust) veel te veel tijd hebben gepland hiervoor. Ik heb ook veel positieve ervaringen gelezen over Drumheller (zeker met jonge kinderen) dat ik twijfel of ik dit niet te vroeg heb afgeschreven.
We hebben besloten de Icefields parkway in 2 dagen te rijden, hier is zoveel te zien dat we onderweg ergens willen overnachten met de camper om er rustig de tijd voor te kunnen nemen.

We mogen op zaterdag de camper ophalen bij Fraserway, we willen voor een vroege pick up gaan, maar dat willen vast meer mensen en ik weet dus niet of dit gaat lukken (kan volgens mij pas paar dagen van te voren een tijd afspreken volgens mij), welke tijd adviseren jullie om de ferry naar VI te nemen? Ik merk dat ik het lastig vind om tijden in te schatten die overal voor nodig zijn, we hebben ook nog nooit eerder met een camper gereisd dus kan me er nog niet echt een voorstelling van maken en wil niet pas in het donker op de eerste camping aankomen.. :wink:

Hieronder nog een keer onze route, er is weinig aangepast qua planning in het eerste deel omdat we in Vancouver de camper op gaan halen stond dat al vast en hoewel Victoria een gezellig stadje lijkt, is het rondstruinen door een stadje met onze 4-jarige nog niet echt een gezellige bezigheid :sadcry:
Alleen in het laatste deel is dus wat meer invulling gekomen/veranderd.

We vertrekken 22 mei
Dag 1 Amsterdam – Vancouver
Dag 2 Vancouver
Dag 3 Vancouver – Victoria (VI)
Dag 4 Victoria – Port Alberni
Dag 5 Port Alberni – Tofino
Dag 6 Tofino (Pacific Rim NP)
Dag 7 Tofino / Ucluelet
Dag 8 Tofino – Campbell River
Dag 9 Campbell River (whale watching)
Dag 10 Campbell River – Powell River (Sunshine Coast)
Dag 11 Sunshine Coast
Dag 12 Sunshine Coast - Sechelt
Dag 13 Sechelt – Whistler
Dag 14 Whistler
Dag 15 Whistler
Dag 16 Whistler – Cache Creek PP
Dag 17 Cache Creek PP – Clearwater (Wells Gray PP)
Dag 18 Clearwater (Wells Gray PP)
Dag 19 Clearwater – Mount Robson/Jasper National Park
Dag 20 Jasper National Park
Dag 21 Jasper National Park
Dag 22 Jasper National Park – Icefields Parkway
Dag 23 Icefields Parkway – Field
Dag 24 Field / Yoho National Park
Dag 25 Field / Lake Louise
Dag 26 Banff National Park
Dag 27 Banff National Park
Dag 28 Banff – Calgary
Dag 29 Calgary, camper inleveren en terugvlucht
Dag 30 Thuis

Ik hoor graag of jullie nog tips hebben over de rocky mountains vs Drumheller en het reserveren van de ferry.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Welke ferry wil je nemen ? Tsawwassen - Swartz Bay of wil je via Nanaimo ? Wij vinden de ferry vanaf Tsawwassen mooier, je vaart een groot deel tussen de eilanden door. Bovendien ben je dan al dichtbij Victoria. Ik zou een zo laat mogelijk overtocht reserveren, maar wél dat je rond 20.30 in Sawrtz Bay aankomt. De zon gaat op 23 mei om ca 21.00 pas onder, dus is het nog zeker tot 21.30 licht. Welke camping heb je in gedachten in de buurt van Victoria ? Het is vanaf de ferry terminal denk ik maximaal 45 minuten rijden naar een camping...
Als je geluk hebt kun je de camper vroeg ophalen, maar dan kan je die zaterdag nog (grote) boodschappen doen. Dat is op weg naar de ferry veel voordeliger dan op VI. Heb je pech en ben je pas later aan de beurt, dan heb je geen stress om de ferry te halen...
En wie weet kun je, als je echt te vroeg bent proberen een eerdere ferry te pakken, altijd beter dan te laat zijn !
En had ik al vermeld dat Wilcox Campground halverwege de Icefields Pkwy erg mooi is ?
Paul
femkevd
Amerika-ontdekker

Bericht door femkevd »

We willen inderdaad de Ferry vanaf Tsawwassen nemen, leek me de meest logische route vanaf Vancouver naar Victoria. Goed om te lezen dat dit ook de mooiste route is.

Ik had niet in de gaten dat het al zo lang licht zou zijn, nog niet eens aan gedacht om te googelen, maar goed om te weten dat we ons niet druk hoeven te maken over in het donker aankomen.
We denken aan de camping in goldstream provincial park. De andere campings in de buurt van Victoria leken vooral rv parks.

Goed om te weten dat boodschappen in Vancouver nog wel voordeliger zullen zijn, dan plannen we de ferry zeker wat later.

Wilcox campground had ik inderdaad in je tips gelezen, hier of in een ander topic, staat zeker op de lijst. Ik twijfel om aan de icefields Parkway niet vooraf te boeken en die dag te kijken waar we willen stoppen (zo ongeveer de enige stop die ik nog niet ingepland heb). Er is zoveel moois te zien en we weten natuurlijk ook niet wat het weer doet wanneer wij er zijn; dus dan leek het me mooi om ter plekke te kijken hoe de dagen uit zouden komen. Of is het aan de icefields parkway ook aan te raden om vooraf te boeken?
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Wilcox is fcfs. Je kan natuurlijk bijtijds vertrekken uit Jasper en eerst naar de campground rijden. Dan plekje zoeken, enveloppe invullen en betalen. Daarna heb je de hele dag in de buurt om de gletsjers te bekijken en/of te wandelen….
Campground die je op het oog ligt is natuurlijk wat verder, reken op een uurtje….
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Sinds jullie met een kind van 4 jaar reizen zou ik een beetje kijken wat de bezienswaardigheden zijn die jullie absoluut niet willen missen in de Canadese Rockies en dan een beetje kijken of je tijd teveel hebt of niet. Het is zeker mogelijk om daar minder lang te verblijven en toch een goed idee te krijgen van de omgeving. Ik veronderstel dat je met een 4-jarig kind waarschijnlijk ook geen hele lange wandelingen gaat maken. Als Drumheller interessanter lijkt, dan zou ik daar zeker ook eens naar kijken. Volgens mij lukt het wel om dat inte passen, ik denk als je tussen Banff en Yoho 3 dagen telt dat dat meer meer dan voldoende is en zelfs 2 volle dagen is misschien genoeg, vooral ook omdat je de Icefields Parkway in 2 dagen doet. Zo doe je al een stukje van Banff voordat je in Field aankomt, waar je later niet meer heen moet. De hoogtepunten in Yoho kan je mogelijk ook op een halve dag doen, afhankelijk van hoelang je overal blijft hangen natuurlijk. Je zou ook al wat van Yoho kunnen meepikken op het einde van de dag als je van de Icefield Parkway komt.

Wat betreft de ferry overtocht, smaken verschillen en ik vind de overtocht van Horseshoe Bay naar Nanaimo mooier. :D Maar beiden zijn erg mooi, dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit. En in jullie geval is het inderdaad logischer om vanuit Tsawwassen naar Victoria de ferry te nemen. Reserveer deze op voorhand want het kan soms erg druk zijn. Ik tel voor jullie uit dat het mogelijk in het weekend valt als jullie willen gaan en dan is het zeker een must om te reserveren. Vergeet ook niet dat je tussen de 30 en 60 minuten opvoorhand aan de ferry terminal moet zijn. Boek een wat latere afvaart en moest je vroeger bij de terminal aankomen en er is nog plaats op de ferry dan kan je normaal gezien zo mee zonder dat je opnieuw moet gaan betalen. Ookal heb je een vroege pick up, zo heb je voldoende tijd om uitleg te krijgen over de camper en om aan de camper te wennen. Doe je boodschappen ook al in Vancouver, ergens in de buurt van de camper verhuur of dichterbij Tsawwassen en zo is je dag vlug om
femkevd
Amerika-ontdekker

Bericht door femkevd »

Daar zijn we weer, we hebben al veel campings weten te boeken en ook de ferry naar/van VI vastgelegd. Maar er blijven nog steeds nieuwe vragen boven komen met het verder invullen/boeken van de reis :wink:

Nu hebben we het stuk in de Sunshine Coast nog niet echt duidelijk voor ons zelf en denken om daar onderweg een beetje te kijken hoe we uit komen en waar we overnachten. De ferrys in de Sunshine Coast zijn niet allemaal vooraf te reserveren, dus we denken dat het misschien daar voor een paar dagen prima is om per dag te kijken waar we willen staan. Ik zorg uiteraard voor een lijstje met mogelijke campings zodat we onderweg niet al te veel tijd kwijt zijn met zoeken. Tips voor deze omgeving zijn extra welkom omdat ik hier in reisverslagen toch een stuk minder over kan vinden.

Ik ben nu aan het zoeken naar een geschikte camping in Clearwater / Wells Gray PP. We zijn van plan om hier 2 nachten te verblijven, dit kan op 1 of 2 verschillende campgrounds zijn (komende vanaf Cache Creek en daarna door richting Jasper).
Ik lees wisselende reviews over Dutch Lake Campground en de ervaringen van andere spreken me niet direct aan. Ik zie dat er wel wat provincial park campgrounds zijn in Wells Gray, maar ik lees ook over een stuk onverharde weg. We reizen met een camper en voor zover ik weet zijn onverharde wegen niet zonder meer toegestaan om te rijden, kun je Wells Gray wel bezoeken zonder de onverharde weg te rijden of moet je sowieso over de onverharde weg om het park te bezoeken? En hebben jullie ervaring met deze weg en kun je dit vooraf met de verhuurder overleggen of is de ervaring door de gok gewoon te wagen dat het wel een redelijke weg is?
De campings in Wells Gray PP worden me ook niet heel duidelijk op de site van BC Parks, in eerste instantie vind ik er 4 (Clearwater Lake, Falls Creek, Mahood Lake, Pyramid), maar als ik doorklik om te reserveren zie ik Pyramid helemaal nergens meer staan. Terwijl Jojostravelusa deze wel getipt heeft, daarom ging ik op zoek naar informatie over deze campground maar kan dus niet echt wat vinden.

Hebben jullie nog tips voor de Sunshine Coast en hoe Wells Gray te bezoeken met de camper?

We horen weer graag jullie ervaringen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer