Wij zijn inmiddels weer terug van een geweldig mooie reis naar IJsland. Hier een globaal verslag van onze trip met mijn persoonlijke hoogtepunten onderstreept:
25-06: Late aankomst op Keflavik, auto opgehaald en in airporthotel Aurora overnacht.
26-06: Na ontbijt via Hvalfjörður op weg gegaan en om het meer heen gereden. Langs Glymur waterval gekomen en een stukje de trail gelopen. Qua eten en drinken waren we nog niet goed voorbereid op een dergelijke tocht. Het was ook slecht weer en bij nader inzien was het het ons ook niet waard om hier nog uren aan te besteden. Doorgereden naar Hotel Á in Reykholt en onderweg alvast de geo baths in Krauma aangedaan. Na het eten nog de prachtige brede Hraunfossar waterval bezocht.
27-06: Naar het schiereiland
Snæfellsnes voor bezoek aan o.a. de zeehonden bij Ytri Tunga, het zwarte kerkje Búðakirkja, het vissersdorpje Arnarstapi (lunch), de oranje vuurtoren bij Svortuloft, de berg Kirkjufell. Overnachting in Stykkishólmur.
28-06: Reisdag naar Skagaströnd via diverse (kust)wegen. Ook een apotheek bezocht aangezien ik de dag ervoor ineens enorm onder de jeukende bulten zat. Eerst dachten we een allergie voor schaaldieren (aangezien ik al 2 x sea food soup had gegeten) maar ja, die eet ik thuis ook dus dat leek ons sterk. Navraag gedaan bij de hotelreceptie en die dame had het zelf ook. Zij smeerde zelf alleen tijgerbalsem tegen de jeuk. Het schijnt dat er daar toch een nieuw soort mug is waarvan zij aangaf dat ze meerdere mensen kent die er ook last van hebben. Anderen weer totaal niet. Bij de apotheek een antihistamine gehaald en dat hielp uiteindelijk wel. Maar je bent er wel even zoet mee, want de apotheken liggen niet op elke hoek van de straat.
29-06: Via mooie basaltblokken en vuurtorens langs de kustweg naar Akureyri gereden waar we voor 2 nachten een prachtige villa met hottub hadden.
30-06: Vandaag
whale watch tocht gemaakt met een ribboat bij Arctic Sea Tours in Dalvik. Dit was een geweldige ervaring. In de safety overall die ik aan kreeg had mijn voorganger trouwens nog een mooie Ray Ban zonnebril voor me achtergelaten
01-07: Via de Godafoss waterval naar Myvatn, daarna naar
Hverir voor de ‘geurige’ zwavelpotten en naar de Dettifoss. Wij hebben deze vanaf de westkant gezien, maar de eigenaar van onze accommodatie gaf aan dat de oostzijde makkelijker en mooier is. We hebben het maar voor kennisgeving aangenomen.
02-07: Naar de
Stuðlagil kloof gereden. Deze moet je echt wel vanaf de oostkant doen! Helaas geen zonnige dag, maar gelukkig in het begin nog redelijk droog. Echt ontzettend mooi, maar hier komen wel steeds meer toeristen naar toe. Er waren er zelfs die in hun ondergoed de rivier overstaken; alles voor een mooi Instagram plaatje. Maar het blauwgroene water is echt fantastisch en we hebben genoeg foto's kunnen maken zonder andere mensen erop. Daarna door naar Egilsstaðir voor een superlekkere hamburger bij Salt Café & Bistro. Overnachting in de Skipalækur Farm Apartments.
@Martin & Marianne hadden jullie ook appartement nr. 2 aan de achterzijde beneden? De kapstok kwam me namelijk nogal bekend voor
03-07: Via de
prachtige fjordenweg langs Klifbrekkufossar naar Mjóifjörður gereden (en weer terug). Wat een mooie route was dit. Dit is de plek waar Tom van Reizen Waes een paar jaar geleden in de winter was geweest (erg leuk om de aflevering weer terug te kijken). Daarna door naar onze overnachting in Djúpivogur bij Krákhamar Apartments met een prachtig uitzicht. Aanrader!
04-07: De drukkere zuidkust bezocht met o.a. Diamond Beach en Hofskirkja en overnacht in Hotel Skaftafell.
05-07: Bezoek aan de
Fjaðrárgljúfur kloof (ja, die van de clip van Justin Bieber). Echt heel erg mooi. Overnachting in Hella.
06-07: Bezoek aan o.a. Gulfoss waterval, Geysir en Kerið krater en vulkaanmeer.
07-07: Tocht gemaakt door
Þingvellir NP. Dit is een groot maar erg mooi park en ook de historie is zeer interessant. Wandelroutes staan goed aangegeven met het aantal meters en er wordt veel informatie gegeven op de borden die erbij staan.
08-07: Ochtendje Reykjavik bezocht. Best een leuke stad, maar we hadden het er eigenlijk wel zo gezien. We konden hier wel buiten lunchen (!) en daarna auto inleveren en de vlucht naar Amsterdam.
Nog enkele tips en bevindingen voor toekomstige 'eerstekeers' IJslandgangers:
We hebben in totaal 2800 km gereden en wat was ik blij dat we een Toyota RAV4 gehuurd hadden. Als we nog eens gaan dan zullen we altijd een 4x4 huren. Zodra je van de rondweg 1 af gaat rijdt het toch wel erg prettig moet ik zeggen. Er was 1 weg bij waar ik helaas niet goed had gekeken op
https://www.road.is/ Doe dit wel! Soms kun je er niet langs of door (bij ons stak er een rivier over) en dat betekende terugrijden.
Verder heb ik schaamteloos gebruik gemaakt van onderstaande map (met dank aan
@tsierens):
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 999997&z=7
Ook de verslagen van
@Martin & Marianne en
@michelly heb ik regelmatig bekeken voor leuke tips en handige plekjes waar wij op dat moment in de buurt waren.
Eten en drinken en boodschappen zijn toch wel erg duur. Maar ja, dat wisten we natuurlijk al en soms kun je niet anders dan op die ene plek (blijven) eten.
Ook handig: installeer alvast de Parka app als je je kenteken van de huurauto hebt. Deze kwam bij ons later nog diverse keren van pas en dat bespaart je de moeite van een account aanmaken met creditcard en al die gein, terwijl je op een parking staat en gewoon op pad wil gaan.
Samenvatting: we zijn echt zwaar onder de indruk van het mooie en ruige landschap. Met de kennis van nu zou ik voortaan eerst de zuidkust bezoeken en daarna tegen de klok in rijden. Persoonlijk vond ik de drukkere zuidkust (hoe mooi ook) nogal overrated vergeleken met de rest van IJsland. Het westen, noorden en oosten maakte op ons veel meer indruk. De prachtige natuur en de rust, dat was echt waanzinnig. We zijn een geweldige belevenis rijker!