Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vingerafdrukken en strafblad

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
patrick6070
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Vingerafdrukken en strafblad

Bericht door patrick6070 »

Hallo,
Misschien weer de zoveelste vraag over reizen met een strafblad.
20 jaar gelden door domme dingen een strafblad gekregen en taakstraf 180 uur er voor gekregen.
Nu wil ik een reis maken naar Amerika en weet van de esta maar wat gebeurt er als ik mijn vingers moet laten scannen?
Zien ze direct dat ik een kruisje achter mijn naam heb staan, aangezien in 2018 een verdrag is over uitwisseling van de scans.
Hoor graag of iemand hier een antwoord op heeft of evt. ervaringen hier mee heeft.
Alvast bedankt.
JVA78
Amerika-ontdekker

Re: Vingerafdrukken en strafblad

Bericht door JVA78 »

Wanneer worden justitiële gegevens van overtredingen verwijderd?
5 jaar na de einduitspraak of 5 jaar na het volledig betalen van een strafbeschikking;
10 jaar na de einduitspraak of 10 jaar na het volledig voldoen van een strafbeschikking als er een vrijheidsstraf of een taakstraf is opgelegd;
2 jaar na het overlijden van de persoon op wiens strafblad het feit staat.
Je moet je daar geen zorgen over maken
Bijlagen
image.png
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Er zijn twee vragen van belang hier op de ESTA. Beide vragen gaan of er 'ooit' zo'n veroordeling is geweest, maar als het natuurlijk niet meer op je strafblad staat is het lastig voor een andere overheid om er achter te komen. De vragen zijn:
1. “Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority?”
2. “Have you ever violated any law related to possession, use or distribution of illegal drugs?”

Het maakt dus niet alleen uit wat je straf was, maar vooral ook waarvoor je veroordeeld bent. Drugsdelicten worden door de Amerikaanse overheid als extra ernstig gezien, en dus zelfs voor een relatief licht vergrijp kun je inelligeable voor een ESTA worden. Als je "YES" op een van deze vragen moet beantwoorden, is de kans groot dat je niet op een ESTA kan reizen en een visum moet aanvragen. Of je dan een visum krijgt hangt weer af van het soort overtreding, hoe oud je was, etc. Gezien de lange tijd zonder verdere vergrijpen maak je denk ik wel kans.

Nu lijkt je vraag vooral "komen ze er achter als ik lieg op het ESTA als ze dan mijn vingerafdrukken scannen?". De Amerikaanse overheid zal nergens netjes op een rijtje hebben staan welke databases ze allemaal inzien als je vingerafdrukken gescand worden. Dat zou een veiligheidsrisico zijn. Wat ik wel kan vertellen is dat als je gesnapt wordt, ze je vasthouden bij immigrations en op de eerste vlucht terug zetten. Daarna krijg je een ban en mag je de komende 10 jaar sowieso de VS niet in. Je kunt de risicos zelf het beste inschatten.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

20 jaar geleden is niet meer in te zien, want compleet verwijderd, ik zou me nul zorgen maken.
grouch
Amerika-ontdekker

Bericht door grouch »

JVA78 schreef:
16 jan 2023, 15:28
Wanneer worden justitiële gegevens van overtredingen verwijderd?
5 jaar na de einduitspraak of 5 jaar na het volledig betalen van een strafbeschikking;
10 jaar na de einduitspraak of 10 jaar na het volledig voldoen van een strafbeschikking als er een vrijheidsstraf of een taakstraf is opgelegd;
2 jaar na het overlijden van de persoon op wiens strafblad het feit staat.
Je moet je daar geen zorgen over maken
Je citeert een stukje over overtredingen terwijl TS misschien een misdrijf heeft begaan. Afhankelijk van het misdrijf blijven die gegevens 20 of 30 jaar bewaard.
Uiteindelijk gaat het er niet om of je vingerafdrukken in een database staan, maar of je eerlijk antwoord geeft op de vragen die Nagini hierboven heeft gepost.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Een taakstraf van 180 uur wijst niet direct op een misdrijf.
En nogmaals, het is hier vaker gezegd, ze kunnen niets inzien aan de grens, behalve hun eigen database met vingerafdrukken. Absoluut niet die van de Nederlandse politie van 20 jaar geleden.

Gewoon nee antwoorden, en je verder niet druk maken.

Niet dat Patrick hier nog terugkomt denk ik…..
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Hier is trouwens een link naar een aardige uitleg over wat ze kunnen zien aan de grens:

https://newfrontier.us/immigration-faqs ... r-control/
patrick6070
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door patrick6070 »

Bedankt voor jullie reacties.
Heb inmiddels maar een afspraak gemaakt bij de ambassade.
Neem maar geen risico, alleen al voor het feit voor mijn kinderen dat ik word teruggestuurd en hun dat moeten zien.
Dus over half jaartje maar zien of ik een visum krijgt en hopelijk volgend jaar een droom trip te maken.
Bedankt iedereen
MelodyJ
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door MelodyJ »

Ben je inmiddels bij de ambassade geweest? Hoor graag hoe dat ging?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@MelodyJ , patrick6070 is 9 februari voor het laatst op het forum geweest. Je kan hem het berste een berichtje sturen, wie weet leest hij dat wel.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer