Nederlandse bankrekeningen voor emigranten?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Willem1
Amerikafan

Nederlandse bankrekeningen voor emigranten?

Bericht door Willem1 » 18 jun 2020, 16:21

Nederlandse banken doen steeds moeilijker over het aanhouden van rekeningen als je een US Person bent. Eigenlijk is de ING de enige die ik ken die het officieel toestaat. Wie kent er nog Nederlandse (/Europese) banken waar je een (spaar)rekening kunt aanhouden of openen, als je in de VS woont?

Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Re: Nederlandse bankrekeningen voor emigranten?

Bericht door Disney-Golf » 22 jun 2020, 05:46

Hey Willem,

ING is bij mijn weten ook de enige Nederlanse bank.
In België heb je ook nog Argenta, waar je als Nederlander ook welkom bent trouwens, om de eenvoudige reden dat die geen
Zaken doen met de U.S.A. en daardoor ook niet onder de Fatca wetgeving vallen.
Het is al 2 dagen geleden dat je de vraag gepost had, dus ik dacht dat je hieraan misschien wat hebt?

Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 » 22 jun 2020, 14:14

Goeie tip - dank.

Het voorlopige lijstje van Nederlandse (/Europese) banken waar je als US Person een rekening kunt aanhouden is daarmee:

- ING Bank N.V. (Nederland)
- Argenta (Belgie)

Als iemand nog andere banken kent, dan graag!

MariekeH
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door MariekeH » 22 jun 2020, 14:34

Ik heb inderdaad mijn ING-rekening kunnen aanhouden, maar ook mijn spaarrekening bij Triodos.

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 22 jun 2020, 16:20

Ik dacht juist dat ING afgelopen jaren mensen een brief heeft gestuurd over hun rekening, als ze geen nederlander meer waren werd de rekening opgezegd. Als je nig wel nederlander was zat je goed, maar ook ING doet dus steeds lastiger.https://www.nederlandersbuitennederland ... n-te-doen/

Openen is sowieso lastig, heeft mijn man afgelooen jaar gedaan i.v.m. op te richten nederlandse b.v. na veel gedoe wel gelukt (bij ING meen ik), maar een gewone rekening (zonder die b.v. en link met nederlands bedrijf) was het waarschijnlijk niet gelukt.

Ik heb begrepen dat he bij europese internetbanken zonder problemen een bankrekening kunt openen, ongeacht waar je woont en je nationaliteit. Bijvoorbeeld Revolut, Transferwise en N26.
Terug in Texas!

RaphaelB
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door RaphaelB » 25 jun 2020, 01:15

Ik woon nu een half jaar in de usa. En heb nog steeds mijn Nederlandse ABN bank rekening. Makkelijk voor Nederlandse AOW later. Kan me niet echt voorstellen dat ze het zomaar zouden opheffen
"The World Is a Book and Those Who Do Not Travel Read Only One Page"

Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf » 25 jun 2020, 03:27

Oh jawel hoor!
Je woont dan ook nog maar net in de V.S. hé...
https://americanexpatfinance.com/news/i ... -americans

Bryan K
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Bryan K » 25 jun 2020, 18:37

Ik zelf heb een Rabobank rekening en heb me nog niet uitgeschreven in Nederland. (Zodra ik weer in Nederland bent staat dit op de planning). Heeft iemand ervaring met wat een bank gaat zeggen/vragen. Daarbij heb ik nog steeds een hypotheek in Nederland. Wat gebeurt hiermee op het moment dat de bank mijn "normale" betaalrekening opheft. Betekent dit dat ik mijn hypotheek vanaf mijn US bank account zal moeten betalen.

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle » 25 jun 2020, 23:06

Ik woon alweer bijna twintig jaar in de V.S. en ben ook al zo lang uitgeschreven in Nederland. Ik heb nog steeds mijn Nederlandse ING-rekening met gewoon mijn Amerikaanse adres als correspondentieadres. Ook de mobiel app werkt prima vanuit de V.S. Ik krijg keurig SMS-berichten van de ING op mijn Amerikaanse mobiele nummer.

Ik heb een hele tijd geleden wel 'ns een brief van de ING gehad dat ze mijn bankrekening melden aan de Amerikaanse belastingdienst (IRS), maar dat vind ik best, aangezien ik mijn buitenlandse rekening altijd al keurig op mijn belastingaangifte heb vermeld. Er staat sowieso nooit meer dan $10.000 op (hooguit ongeveer 2.000 Euro), dus het heeft verder geen invloed op mijn Amerikaanse belastingaangifte.

Ik vind het wel handig om een Nederlandse bankrekening te hebben om af en toe wat over te schrijven op andere Nederlandse bankrekeningen. Gebeurt hooguit een paar keer per jaar, maar het is wel gemakkelijk.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.

ADE01
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door ADE01 » 26 jun 2020, 01:58

@Bryan K

Ik heb mijn Rabobank adres aangepast naar een ander Nederlands adres van iemand die ik vertrouw, nooit vragen of een brief gehad. Ik denk niet dat ze de data van de Nederlandse overheid krijgen. En je krijgt toch alle info online tegenwoordig. Van ING kreeg mijn vrouw wel een brief, waarschijnlijk analyseren ze data zoals IP adres bij inloggen en gebruik in buitenland. Die rekening hebben we opgezegd.

Bryan K
Amerika-ontdekker

Bericht door Bryan K » 26 jun 2020, 17:35

@ADE01

Klinkt goed! In dat geval laat ik mijn adres bij de bank gewoon hetzelfde en meld ik niks bij hun. Zal mijn rekening wel vermelden bij de belastingaangifte in Amerika. Maar hopelijk krijgt de Rabobank daar dan niks van mee.

drfrank
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door drfrank » 26 jun 2020, 22:03

ASN bank, dus neem aan gehele volksbank, laat mij ook gewoon m'n rekening aanhouden als US person.
WIj hebben het vermoeden dat - op het moment dat je het M-biljet invult - de belastingdienst juist wel eea doorgeeft aan de bank.
Na de aangifte kwam ING (waar we nog niks hadden doorgegeven) `zeuren' om ons SSN.

Chargeotto
Amerika-ontdekker

Bericht door Chargeotto » 30 jun 2020, 17:00

Ik had zelf een rekening bij Knab toen ik in 2016 emmigreerde. Een paar dagen voordat ik vertrok dacht ik "even" mijn Nederlandse adres aan te passen door te bellen met de klantenservice. Had ik dat niet gedaan had mijn rekening vast nog wel even kunnen bestaan, maar ik werd direct verteld dat ik mijn rekening niet kon behouden.

Ik heb toen een nieuwe rekening geopend bij de ING, en werd zeer regelmatig achterna gezeten door Knab om mijn rekening op te zeggen binnen 2 maanden.

Dus ik zou aanraden zowiezo altijd een ING rekening te open. Als ik had gewacht tot ik in het buitenland was dan had het denk moeilijk/onmogelijk geweest een rekening te openen zonder aan de balie te komen met ID/paspoort.

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 30 jun 2020, 17:55

Heb een rekening bij de ING toen die nog de Postbank was. Na meer dan 40 jaar in de VS staat die nog steeds gewoon op mijn Amerikaanse adres. Moest alleen een spaar/beleggingsrekening opheffen. En ik ben al jaren uitgeschreven uit Nederland. Altijd onder de $10.000 per jaar gebleven dus geen belastingproblemen.

Ik heb een pinpas die ik in de VS gebruik om soms wat geld uit Amerikaanse geldautomaten te trekken. Redelijk goedkoop met een goede koers. Makkelijkste methode om geld "over te maken".

En kreeg laatst zelfs een "nieuw" "nog beter werkend" soort rekenmachientje waarmee ik "nog beter" mijn rekening zou kunnen bekijken. Hoop dat ze die SMSjes nog even laten bestaan om bevestigingen te sturen dat jij het inderdaad bent als je je rekening wilt bekijken. Want dat nieuwe dingetje vertrouw ik voor geen meter.
Terug in de straten en huizen in de voorsteden (gelukkig niet al te ver van Brooklyn, Manhattan, de Bronx, Queens en Staten Island).

Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Coyote » 03 jul 2020, 09:51

Bennogr schreef:
30 jun 2020, 17:55
En kreeg laatst zelfs een "nieuw" "nog beter werkend" soort rekenmachientje waarmee ik "nog beter" mijn rekening zou kunnen bekijken. Hoop dat ze die SMSjes nog even laten bestaan om bevestigingen te sturen dat jij het inderdaad bent als je je rekening wilt bekijken. Want dat nieuwe dingetje vertrouw ik voor geen meter.
Je hebt zo te lezen de ING Scanner gekregen.

Mocht je 'm nog niet geactiveerd hebben, zou ik er niet te lang mee wachten. TAN-SMS stopt straks definitief en dan is jouw optie alleen nog de scanner (of de mobiel bankieren app als je een smartphone of tablet hebt).

Vanwaar het wantrouwen?? :think:

Roland
Since 1982: 25 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 03 jul 2020, 14:15

Coyote: geen wantrouwen, ben alleen moe van al die "nieuwe" "nog betere" "oplossingen". Die SMS werkt goed bij mij en waarom zou je iets dat goed werkt veranderen?

PS. Ik ben met computeren begonnen met een Kaypro: 2 'floppy' floppy schijven en een 300 baud modem.

Maar ik vermoed dat ik me wel aan zal moeten passen. En ik maar denken dat die computer er voor ons was. Blijkt dat wij er voor de computer zijn.
Terug in de straten en huizen in de voorsteden (gelukkig niet al te ver van Brooklyn, Manhattan, de Bronx, Queens en Staten Island).

Bryan K
Amerika-ontdekker

Bericht door Bryan K » 03 jul 2020, 14:52

Alle andere Nederlandse banken hadden dit machientje al voor een erg lange tijd. Het was de ING die eigenlijk een vreemde eend in de bijt was. Dus voor mij is het niet meer dan logisch dat ze nu ook overstappen, lijkt mij ook persoonlijk ook veiliger dan de sms (slechts mijn persoonlijk inzicht).

Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Coyote » 03 jul 2020, 15:51

Bennogr schreef:
03 jul 2020, 14:15
PS. Ik ben met computeren begonnen met een Kaypro: 2 'floppy' floppy schijven en een 300 baud modem.
Zo ben ik ook begonnen. Vond het machtig interessant als 10-jarige. :D

Roland
Since 1982: 25 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 03 jul 2020, 16:25

Ik was 'iets' ouder toen ik mijn Kaypro kocht ($2800).

Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ » 07 jul 2020, 16:52

Bennogr schreef:
30 jun 2020, 17:55
Heb een rekening bij de ING toen die nog de Postbank was. Na meer dan 40 jaar in de VS staat die nog steeds gewoon op mijn Amerikaanse adres. Moest alleen een spaar/beleggingsrekening opheffen. En ik ben al jaren uitgeschreven uit Nederland. Altijd onder de $10.000 per jaar gebleven dus geen belastingproblemen.

Ik heb een pinpas die ik in de VS gebruik om soms wat geld uit Amerikaanse geldautomaten te trekken. Redelijk goedkoop met een goede koers. Makkelijkste methode om geld "over te maken".

Ik heb dat met die SMS'jes nooit gedaan, maar had tot voor kort wel een lijst met codes om mee in te loggen. Vanaf eind vorig jaar/begin dit jaar noodgedwongen overgestapt op zo'n zelfde 'machientje'.
Kreeg vandaag bericht dat buitenlandse klanten vanaf oktober 1 euro per maand extra moeten gaan betalen. Moet nu toch wel eens serieus de pros en cons gaan wegen van het aanhouden van die ING rekening.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer