Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Bij Lufthansa group kun je volgens mij wel rebooken, of de vlucht nu wel of niet geannuleerd wordt dat maakt niet uit.

Ik vraag me af of de Lufthansa group wel een refund geeft als je wacht tot de vlucht geannuleerd wordt. Aan de facebook reacties te zien zijn er veel mensen die een refund hebben aangevraagd. Lufthansa geeft aan dat het enkele weken duurt voor ze een bevestiging krijgen. Op de site kan ik daar geen duidelijk antwoord over vinden. Als je een ticket hebt wat je kan annuleren dan kun je dit via de site doen en krijg je je geld terug. Maar als Lufthansa zelf annuleert... daar wordt heel vaag over gedaan.

@Bianca B Ik zou ook even rustig afwachten. Doe ik zelf ook, wij vliegen 13 juli met Lufthansa. Tijd genoeg om het nog aan te kijken.
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door habbekuk »

harryh schreef:
05 apr 2020, 10:36

Ik heb dat al eens bij de hand gehad; de voorwaarden van VRBO/Homeaway zijn op z'n zachts gezegd behoorlijk onredelijk mbt annuleren en fees.
Want dit betekent iets anders: Alleen als de verhuurder via zijn dashboard je boeking annuleert krijg je ook de VRBO fee terug. Als je als huurder annuleert niet, ook niet als je nog in de zogenaamde "100% annuleerbare" periode zit. Daarnaast zijn die fees belachelijk hoog.

Mijn tip voor de volgende keer: Als je daar iets vindt en wilt boeken, neem contact op met de verhuurder en kijk of je buiten VRBO om kunt huren.
Dank Harryh

Dat is toch wel gek dat je vrij kunt annuleren maar $ 200,-moet achter laten aan VRBO
zonder dat je gebruik maakt van iets..

Wat zou de reden kunnen zijn van het management om niet te annuleren omdat de fee
denk naar VRBO gaat?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5029
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

@habbekuk Eens! Dat is hier om: "Be aware that owner-initiated cancellations can affect your ranking metrics."
https://help.vrbo.com/articles/How-do-I ... eservation
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

eborn schreef:
05 apr 2020, 10:17
Als straks 50% akkoord is met een voucher (wat ik met ruime data op zich ook prima vind) en de andere helft van de mensen eist zijn of haar geld terug, dan heeft de eerste groep niets als de maatschappij falliet gaat.
Ik moet het nog zien of er echt grote maatschappijen failliet gaan. Vaak krijgen ze, zeker in Europa, staatssteun en leningen. Als over een paar maanden het gewone leven weer zijn draai gaat vinden wordt alles weer opgestart. Ik denk dat dan de economie binnen no time weer als vanouds gaat draaien. Mensen hebben weinig uit kunnen geven voorgaande maanden dus het geld gaat echt wel rollen. De grote verliezers van deze crisis zijn denk ik de kleine ondernemers.
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door habbekuk »

harryh schreef:
05 apr 2020, 10:54
@habbekuk Eens! Dat is hier om: "Be aware that owner-initiated cancellations can affect your ranking metrics."
https://help.vrbo.com/articles/How-do-I ... eservation

Duidelijk dan stevig aandringen dat het management gaat annuleren.
Mocht dit niet lukken dan bij de Credit card maatschappij claimen
of zeggen dat je een slechte ervaring gaat delen op social gebied?

Dat laatste vind ik eigenlijk niet ok maar is mischien een mogelijkheid..
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 379
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Coyote Buttes »

Voor mensen die bij United geboekt hebben.

Ik heb via vliegtickets.nl geboekt (Lufthansa uitgevoerd door United), mijn vluchtnummer begint met 016, maar ik kan niet terecht bij zowel Lufthansa als United. Je moet bij de broker zijn.

In mijn zoektocht naar annulering heb ik geleerd dat er meerdere soorten vouchers zijn.

1) FFC = Future Flight Credit. Dit krijg je als je zelf annuleert, en is 1 jaar geldig vanaf de aankoopdatum van het originele ticket. Riskant dus als je al lang geleden geboekt hebt.

2) ETC = Electronic Travel Certificate. Dit krijg je als de luchtvaartmaatschappij zelf annuleert, en is 1 jaar geldig vanaf de datum van uitgifte van de voucher.

Een ETC geniet dus de voorkeur, en die is mogelijk nu in termijn opgerekt.
b_talens
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 04 nov 2012, 18:18

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door b_talens »

voor degenen met een united vlucht LET OP

er zijn 2 mogelijheden

vlucht door jezelf cancelen : een electronic voucher ( ETC) , kan alleen gebruikt worden op united en united express vluchten . niet persoonsgebonden duur 2 jaar om te boeken tot 11 maanden daarna te reizen. GEEN refund einde looptijd voucher

gecancelde vlucht door united : future flight credit . kan gebruikt worden bij united en star alliance . bedrag is per persoon en persoonsgebonden. duur 12 maanden vanaf boekingsdatum en niet gebruikt dan krijg je daarna refund dit staat alleen nergens genoteerd in je persoonlijke omgeving

wat ik nu begrijp uit berichten kan je future flight credit wel omzetten in een voucher . andersom niet .

ben benieuwd wat united gaat doen nu er aangedrongen wordt op refund of anders sancties. ik begrijp dat de amerikaanse airlines staatsteun hebben ontvangen vandaar de oproep met evt consequenties als ze niet refunden
1996 boston
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
b_talens
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 04 nov 2012, 18:18

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door b_talens »

ik heb inmiddels een verzoek betwisting betaling gedaan bij de credit card die in hun nieuwsbrief aangaven afgelopen week dat dit kan als de gegeven optie van omboeken of voucher niet als passend wordt ervaren .

omdat gate1 de vlucht zelf nog niets als gecanceled heeft staan ( in de united omgeving is de heenvlucht er allang uitgheaald ) was het advies te wachten omdat ze nu nog niets kunnen doen en dat er is afgesproken de brokers en airlines de redelijke tijd van 30 dagen te geven vanaf het verzoek om te refunden .

ik heb op 21 maart gate1 verzocht om te refunden ( ook op 15 maart contact gezocht via hun contactformulier krijg je niet een kopie van je eigen bericht dus geen bewijs ) . ze gaan op 21 april de betwisting inzetten . de vlucht is 25 april en heenvlucht is gecanceled . gate1 geeft aan vooral niet te contacten en af te wachten en dat kan weken ( maanden duren) maar onduidelijk als airline niet refund wat dan de optie is en op je een optie krijgt .
wel begon de cc opeens te draaien dat als de nederlandse overheid zegt dat ze vouchers moeten accepteren ze niet tegen de wet kunnen ingaan .
de afleveringsgarantie is echter een private overeenkomst tussen cc en consument los van de wetgeving.
daarnaast gelden zowel de eu261/2004 en de amerikaanse dot .

ik ben benieuwd
1996 boston
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
eborn
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 jan 2011, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door eborn »

b_talens schreef:
05 apr 2020, 12:13
voor degenen met een united vlucht LET OP

er zijn 2 mogelijheden
United bevestigde vanochtend tegen mij dat brokers inderdaad allemaal dezelfde informatie hebben ontvangen en dus van dezelfde deals gebruik mogen maken. Maar dan moeten ze dat natuurlijk wel doen. Ik heb het idee dat de CheapTickets/budgetair/vliegwinkel.nl groep op dit moment vooral de annulering van de maatschappij afwacht.
2005: NYC/Las Vegas, 2008: NYC/Las Vegas, 2009: Orlando/Naples, 2011: San Diego, 2013: Orlando, 2020: Orlando, 2023: Orlando, 2024: Orlando
b_talens
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 04 nov 2012, 18:18

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door b_talens »

ik weet niet hoe het nu is maar ong 1.5 week geleden stond er op de site van gate1 dat je ook al heb je daar geboekt en je zelf via de app/site van united kon cancelen of omboeken . in de app was er ook wat veranderd en waar ik eerst de melding kreeg dat ik niet kon cancelen was er wel opeens een cancel button . uiteraard niet gebruikt zeker omdat toen de vouchers niet gebruikt konden worden voor bv de meivakantie volgend jaar .
daarnaast is mijn vlucht zelf gecanceled door united

nog even een pas op voor united boekers . sinds de regering heeft aangedrongen op refund zag ik opeens gisteren op twitter dat mensen massaal aangaven dat hun gecancelde vlucht opeens was omgezet door united op zelf cancelation waar er letterlijk stond dat de consument had gecancelled . ik heb in ieder geval mijn innitary naar mij laten emailen met de door hun gecancancelde heen vlucht . just to be sure.

dit lijkt op weer een ander trucje uit uniteds koker om refunding tegen te gaan
1996 boston
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1867
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door asv60 »

b_talens schreef:
05 apr 2020, 12:31
ik heb inmiddels een verzoek betwisting betaling gedaan bij de credit card die in hun nieuwsbrief aangaven afgelopen week dat dit kan als de gegeven optie van omboeken of voucher niet als passend wordt ervaren .
Om welke nieuwsbrief gaat het en waar kan ik die vinden? Of wil je hem hier posten?

Vraag me af of ik deze mogelijkheid kan gebruiken om de huur van het huis(van particulier met 3 huizen)terug te krijgen.
Krijg niets terug en mag ook niet omboeken van hen.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7777
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl »

Of het wel of niet kan: je kan altijd proberen het geld terug te vragen van je creditcard-maatschappij. Nee heb je en ja kun je krijgen. :wink:
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1827
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Superdork1 schreef:
05 apr 2020, 10:59
eborn schreef:
05 apr 2020, 10:17
Als straks 50% akkoord is met een voucher (wat ik met ruime data op zich ook prima vind) en de andere helft van de mensen eist zijn of haar geld terug, dan heeft de eerste groep niets als de maatschappij falliet gaat.
Ik moet het nog zien of er echt grote maatschappijen failliet gaan. Vaak krijgen ze, zeker in Europa, staatssteun en leningen. Als over een paar maanden het gewone leven weer zijn draai gaat vinden wordt alles weer opgestart. Ik denk dat dan de economie binnen no time weer als vanouds gaat draaien. Mensen hebben weinig uit kunnen geven voorgaande maanden dus het geld gaat echt wel rollen. De grote verliezers van deze crisis zijn denk ik de kleine ondernemers.
Ben het met je eens. Ik hoop dat onze overheden tussenkomen. Daar betaal ik dan graag wat belastingen voor.

En inderdaad, zodra we weer buiten mogen ga je wat zien. Al de mensen die niet geïmplacteerd zijn kunnen nu zelfs extra sparen...
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door MattRob »

mtl schreef:
05 apr 2020, 14:14
Of het wel of niet kan: je kan altijd proberen het geld terug te vragen van je creditcard-maatschappij. Nee heb je en ja kun je krijgen. :wink:
Dat kan ja, maar lijkt me erg onwaarschijnlijk ... Dan moet je kunnen aantonen dat het onrechtmatig is afgeschreven. Dat lijkt me in dit geval erg lastig aan te tonen. Je hebt geboekt, je hebt betaald, en binnen de annuleringsvoorwaarden staat dat je je geld niet terug krijgt. Zou wel bijzonder zijn als dat dan via de credit card maatschappij wel kan :blink: :blink: ... Maar goed, ik ben benieuwd !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
b_talens
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 04 nov 2012, 18:18

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door b_talens »

in de header van de nieuwbrief stond dit :

Is uw reis geannuleerd?
Door de uitbraak van het coronavirus zijn veel reizen geannuleerd. Is uw reis die u heeft betaald met uw ABN AMRO Credit Card geannuleerd? Overleg dan eerst met uw reisorganisatie of zij een passend alternatief aanbieden, zoals een voucher of een kosteloze omboeking naar een later tijdstip. Zo niet, dan kunnen wij u wellicht helpen. In een aantal gevallen kunt u de betaling namelijk betwisten.

met daarna een link met de volgende informatie

Annulering van reizen en mogelijkheden voor betwisting
26 maart 2020
Door de uitbraak van het coronavirus en de beperkende maatregelen die in de hele wereld van kracht zijn, gaan veel geplande reizen niet door. Bij annuleringen van reizen en boekingen is de reisorganisatie, de vliegmaatschappij, het hotel of de reisverzekering altijd het eerste aanspreekpunt.

Veel reisorganisaties proberen een passend alternatief te bieden voor gedupeerde reizigers. Bijvoorbeeld in de vorm van een voucher of een kosteloze omboeking naar een later tijdstip. Heeft u de reis met een creditcard betaald? Dan kunt u de betaling in een aantal gevallen betwisten. Vanwege de ontwrichtende gevolgen van de coronacrisis voor de economie en individuele bedrijven in het bijzonder, vragen wij u om waar mogelijk gebruik te maken van de aangeboden alternatieven.
Annulering van reizen en mogelijkheden voor betwisting

1. Uw reis wordt geannuleerd
In geval van een door de organisatie geannuleerde pakketreis of een geannuleerde losse boeking van bijvoorbeeld een vliegticket of hotel, is uw reisorganisatie / vliegmaatschappij / hotel het eerste aanspreekpunt. De organisatie zal een passend alternatief moeten bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een voucher of het kosteloos omboeken van uw reis. Pas als er geen, of een niet als passend ervaren alternatief wordt gedaan door de reisorganisatie, kunt u de betaling via ICS betwisten. Ook in die gevallen willen wij u -vanwege de uitzonderlijke zware omstandigheden voor de bedrijven in kwestie- vragen om waar mogelijk toch gebruik te maken van de aangeboden alternatieven.

2. U annuleert de reis zelf
Besluit u zelf uw reis of hotelboeking te annuleren? Of en hoe u een boeking kunt annuleren is afhankelijk van de voorwaarden waaronder u het product heeft afgenomen. Neem daarvoor contact op met de aanbieder. Als de boeking volgens de voorwaarden is geannuleerd en u krijgt uw geld (minus de eventuele annuleringskosten) niet terug, dan is het mogelijk om de betaling via ICS te betwisten. Voor de volledigheid: een negatief reisadvies heeft geen invloed op de mogelijkheden om een betaling met uw creditcard te betwisten.
Betwisting indienen?

Als de maatschappij waarmee u uw vlucht / pakketreis/hotel heeft geboekt geen of geen gelijkwaardig alternatief (zoals een voucher of een kosteloze omboeking naar een later tijdstip) biedt dan kunt u de betaling via ICS betwisten. Voor de volledigheid: als u de geboden alternatieve mogelijkheid accepteert kunt u geen betwisting indienen.
Zodra u een betwisting indient, proberen wij het door u betaalde bedrag voor u terug te halen. Ook hier geldt dat de omstandigheden uniek zijn, houd er rekening mee dat dit proces wat langer kan duren dan normaal.

Hoe betwist ik een transactie?
Download het betwistingsformulier en kies als reden voor betwisting keuze A:
De vakantie/hotelreservering/bestelling/anders is conform de algemene voorwaarden van het bedrijf geannuleerd en ik ontvang mijn geld niet terug.
Wij ontvangen naast dit ingevulde betwistingsformulier graag de volgende drie documenten van u:
een kopie van uw rekeningoverzicht. Graag de betaling omcirkelen;
een kopie van de annulering en de annuleringsvoorwaarden van de dienstverlener;
een kopie van de correspondentie waaruit blijkt dat geen of een niet als passend ervaren alternatief wordt gedaan.
Verdere instructies staan op het formulier.

dit is de nieuwsbrief van 31 maart
1996 boston
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
b_talens
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 04 nov 2012, 18:18

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door b_talens »

het gaat hier voornamelijk om optie 1 namelijk de vlucht geannuleerd door vliegtuigmaatschappij waarbij ze onder eu261/2004 en DOT verplicht zijn om refund als optie te geven . je hebt hier gewoon recht op en dus kan de betaling betwist worden . daarnaast bied een creditcard maatschappij een aflever garantie dat je je geld terug krijgt bij niet ontvangen diensten en goederen .
1996 boston
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1867
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door asv60 »

Dat begrijp ik, maar niet geschoten is altijd mis.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door MattRob »

b_talens schreef:
05 apr 2020, 14:24
Download het betwistingsformulier en kies als reden voor betwisting keuze A:
De vakantie/hotelreservering/bestelling/anders is conform de algemene voorwaarden van het bedrijf geannuleerd en ik ontvang mijn geld niet terug.
Tja ... Ik ga er ook hier vanuit dat je volgens de algemene voorwaarden dan ook recht zou moeten hebben om je geld terug te ontvangen. En als dat dan niet gebeurt, dan kan je de betaling betwisten. Idd bv EU 261. Verder lijkt het me niet veel kans van slagen hebben :?
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
b_talens
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 04 nov 2012, 18:18

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door b_talens »

maar dat is toch het ook het grootste probleem dat oa united en andere maatschappijen weigeren te refunden bij gecancelde vluchten door hunzelf terwijl ze dat wel zouden moeten . daarvoor kan je dan gewoon betwisten en dit is ook zo door de medewerker van de cc aangegeven dat dat kan als je of geen reactie krijgt of een niet passend alternatief
1996 boston
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door MattRob »

Ja, dat klopt. Maar asv60 vroeg het voor de huur van een villa, daar reageerde ik specifiek op. Voor EU261 zou het wellicht mogelijk zijn. Al kan je je afvragen, zoals al veel hierover gediscusieerd, of dat in de huidige situatie wel slim is om te doen, omdat anders de hele luchtvaartindustrie (plus reisbureau's etc) zullen omvallen. Maar goed, laten we die discussie niet onnodig vaak voeren :roll:
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer