Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

belangrijke personen uit de Engelse taal?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Ginaatje
Amerika-ontdekker

belangrijke personen uit de Engelse taal?

Bericht door Ginaatje »

Hey lieve mensen,

Nu is het zo dat ik een werkstuk over de Engelse taal maak, en dat een hoofdstuk over 'belangrijke personen uit de Engelse taal' gaat. Helaas ben ik niet echt bekend met personen uit de 18e eeuw tot nu, die een grote bijdrage aan de Engelse taal hebben geleverd (ik kon eigenlijk alleen Beyonce met bootylicious bedenken).

Weet iemand misschien invloedrijke, belangrijke personen te noemen die voor nieuwe woorden in de Engelse taal zorgden (door nieuwe uitvindingen of muzieksoorten), of de Engelse taal in andere landen op de kaart zetten? Bij voorbaat dank :)

xxx Gina
Idaho, jawel
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Hier zijn er een paar van rond de 18e eeuw:
Lord Byron
Tennyson
Mary Shelly
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Ik denk dat William Shakespeare ook een van de meest invloedrijke personen is geweest op de Engelse taal. Zijn werken worden tot op de dag van vandaag gelezen door studenten in de Engelse taal in vrijwel alle Engelstalige landen.
"I reject your reality, and substitute my own!"
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Hoe kun je over Engels praten en wel Beyoncee noemen en dr. Samuel Johnson vergeten?

1709 - 1784, heeft het eerste woordenboek van de Engelse taal geschreven.

En onder meer een van de mensen die vonden dat het Engels weer dichter bij het Latijn moest komen. Vandaar dat we nu doubt schrijven, naar het Latijnse dubere, in plaats van de doute van Chaucer.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Enimem :D
Eugeni
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Eugeni »

Ik dacht aan Yeats, maar dat was een Ier. Ik weet niet of dat ook mag.

Kijk anders eens op:
http://engelsetaal-letterkunde.startpagina.nl/ of zoeken via google
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Misschien is Mark Twain een geschikte kandidaat voor je werkstuk. Hij is de auteur van Oa. Tom Sawyer en the Adventures of Huckleberry Finn. Ik weet niet welke woorden hij heeft verzonnen maar veel Amerikaanse schrijvers (o.a. Ernest Hemmingway) is hij de grondlegger van de Amerikaanse Literatuur.
Was that for us?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Is het niet de American Heritage Dictionary of een van die andere woordenboeken (de Oxford English Dictionary) die elk jaar met een nieuw lijstje komt van de beste nieuwe woorden.

Ik herinner me berichten over 'to Pluto' recentelijk, net als Pluto iemand/een planeet degraderen tot een minder belangrijk figuur/iets. Je zou daar eens naar gaan zoeken.

De hele rap toestand is natuurlijk creatief gebruik van de taal met vele nieuwe woorden. Of ga eens zoeken in de verzamelde speeches van George Bush (vader en zoon) -- of andere politici -- een heel nieuw taalgebruik, 'surge' ipv 'escalatie' en dat soort dingen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer