Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Advies Nodig: J1 & Aanraking met Justitie

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
StudentUSA
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Advies Nodig: J1 & Aanraking met Justitie

Bericht door StudentUSA »

Beste allen,

Ongeveer 4 jaar geleden ben ik tijdens mijn studententijd met een biertje te veel op, op een scooter gaan zitten. Hier door ben ik een klein jaar mijn rijbewijs verloren. 2 jaar geleden ben ik met een J1-visum naar Amerika gegaan voor een jaar, en heb toen gezegd dat ik niet in aanraking ben geweest met justitie en/of veroordeeld ben.

Een paar maanden geleden ben ik dan uiteindelijk opgeroepen voor het OM en heeft de officier van Justitie vastgesteld dat ik mij schuldig heb gemaakt aan het (verkeers)misdrijf: bestuurder bromfiets onder invloed (adem).

Ik heb nu de kans om voor een tweede keer via een J1 te werken in Amerika. Het verstandigste lijkt mij dus, om 'Ja' te antwoorden op de vraag of ik ooit met justitie in aanraking ben gekomen. Maar de vraag is; is de kans dan groot dat ze het visum direct afkeuren, of heb ik de kans om het uit te leggen en zal het na uitleg vrijwel gegarandeerd verstrekt worden?

Of, kan ik 'Nee' invullen onder de volgende punten:
1. Ik ben niet in verzekering gesteld door de politie (je hebt niet meer dan 15 uur op het politiebureau doorgebracht); EN
2. Ik heb een strafbeschikking of schikkingsvoorstel van de officier van justitie ontvangen (niet een rechter).
Als je wel in verzekering bent gesteld, ben je formeel gezien "arrested". Als je wel door een rechter bent veroordeeld, ben je formeel gezien "convicted".

Heeft iemand ervaring met een J1 verkrijgen met een strafblad? Of weet iemand of je jezelf kan verklaren nadat je 'Ja' aankruist?

Wat kunnen jullie mij alsjeblieft adviseren?

Hartelijk bedankt!
tomhster
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Advies Nodig: J1 & Aanraking met Justitie

Bericht door tomhster »

Je bent aangehouden en later veroordeeld. Dat je niet in verzekering bent gesteld en de zaak niet is voor geweest bij de rechter is niet relevant. Het misdrijf staat hier als zodanig geregistreerd. Als je iets anders opgeeft bij je aanvraag pleeg je nog een misdrijf. Dit kan inderdaad verregaande gevolgen hebben, maar daar had je maar over na moeten denken voor je onder invloed ging rijden. Dat klinkt weinig inlevend, maar zo simpel is het. Ik zou de situatie eerlijk opbiechten en er het beste van hopen. Ik zou echter een plan B maken voor het geval je niet in de USA gaat worden toegelaten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer