Mooi plan!
Wij zijn in juli 2016 geweest. Wij hebben een kleine rondreis gemaakt: 2 nachten Santana, 3 nachten Porto Moniz en 2 nachten Funchal. Het klopt dat Porto Moniz in een uithoek ligt en ik weet niet of helemaal ideaal is voor een volledige week. Ik zou echter ook niet willen ruilen met een week Funchal, juist vanaf Porto Moniz hebben we hele mooie stukken gezien en wandelingen gemaakt. Eigenlijk vond ik de hele zuidkust een stuk minder aansprekend als de rest van het eiland qua landschap en natuur

Wel een stuk warmer, dus mocht je een dag slecht weer hebben zou ik proberen om die dag richting de zuidkant te rijden. Best kans dat je dan in de zon terechtkomt.
Stel je er wel op in dat er 's avonds niet veel te beleven zal zijn in Porto Moniz. We zaten bijvoorbeeld regelmatig met slechts een handjevol andere mensen in een restaurantje te eten en op straat gebeurde ook niet veel. We begrepen van de restauranteigenaar dat er vooral rond het middaguur veel toeristen kwamen met de bus om te lunchen. Wij hadden dan nog wel het geluk dat het pas rond 21 uur donker werd, desondanks lagen we iedere keer vroeg in bed.
Wat mij erg is bijgebleven zijn de vele mooie en goed onderhouden autowegen. Wij hebben heel bewust geen navigatie gebruikt en zoveel mogelijk over kleine wegen gereden. Deze wegen zijn zo ingericht dat je overal heel makkelijk kan stoppen om van het uitzicht te genieten. De snelwegen (veelal tunnels en bruggen) zijn er om snel van A naar B te komen, maar wil je het land echt zien blijf je daar vandaan.
Wat betreft wandelingen is de hike van Pico Arieiro (met de auto toegankelijk) naar Pico Ruivo mij het meest bijgebleven. Aan het einde deelden wij een taxi met een aantal andere wandelaars terug naar de auto (een rit van ruim 1,5 uur, maar vanwege het delen goed betaalbaar). Ook de wandeling naar Ponta da Furado was erg bijzonder.