J1 visum, sponsor en host company

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Sjorss
Amerika-newbie

J1 visum, sponsor en host company

Berichtdoor Sjorss » 11 aug 2018, 22:53

Hoi allemaal,

Ik heb in juli mijn bachelor behaald en het lijkt me nu heel interessant om via het J-1 visum een traineeship te volgen in Amerika. Ik heb contact gehad met een bemiddelingsbureau, maar vind de kosten toch te hoog. Nu ben ik bezig om zelf een bedrijf te vinden om mijn stage bij uit te voeren. Nu mijn vraag: ik kom twee begrippen tegen op de overheidswebsite van het J-1 visum, een sponsor company en een host company. Wat is het verschil tussen deze? Kan ik na het vinden van een bedrijf (wat dan dus volgens mij een host-company is) ook gewoon een DS-2019 en J-1 visum aanvragen?

Alvast bedankt voor jullie tijd!!! :)

Groet,
Sjors

Willem1
Amerika-ontdekker

Re: J1 visum, sponsor en host company

Berichtdoor Willem1 » 13 aug 2018, 02:10

Volgens mij (hou me ten goede; dit is hoe het volgens mij zit, maar ik heb er op deze manier niet direct zelf mee te maken gehad) is er vaste lijst met organisaties die als sponsor mogen optreden. Daarnaast is er de organisatie/het bedrijf waarbij je werkelijk je activiteiten gaat uitvoeren; dat is de host company.

Aan het J1 visum zijn allerlei voorwaarden verbonden. Een willekeurig bedrijf (host company) mag bijvoorbeeld niet zomaar mensen naar de VS halen en inzetten als goedkope arbeidskracht onder het mom van "traineeship". Daarom is er een sponsor: de sponsor is een bedrijf/instelling met een speciale status, die wordt geacht om ervoor in te staan dat alle regels van het exchange visitor program worden nageleeft.

Soms is een instelling zowel sponsor als host company. Als je bv op een J1 visum tijdelijk naar een universiteit gaat, is die universiteit vaak zowel sponsor als host. De meeste grote universiteiten hebben zelf de sponsor-status.

De lijst van erkende sponsor organisaties wordt bijgehouden door de overheid, en staat hier: https://j1visa.state.gov/participants/h ... or-search/ .

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht