Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wandelen en beren

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Wandelen en beren

Bericht door michelly »

We hebben wel vaker in berengebied gewandeld maar ik ben er toch nooit gerust op.
Hoe doen jullie dat? Hebben jullie altijd bearspray bij?
Wij gaan deze keer o.a. naar de Canadese Rockies en daar zijn natuurlijk ook grizzly's.
In Sequoia zijn we verschillende keren bruine beren tegengekomen maar een grizzly lijkt me toch van een geheel andere orde.
Op sommige wandelingen zag ik dat je met minimaal 4 personen moet zijn. Hoe doen jullie dat als je met z'n tweeën bent?
Bij andere mensen aansluiten? Mijn wandeltempo ligt toch wel een stuk lager dan bij de meesten dus dat lijkt me ook niet echt prettig.
Zijn er nog meer dingen waar jullie op letten in berengebied?
Mag bearspray trouwens de Canadees-Amerikaanse grens over? Het zou een duur grapje worden als je dat 3x (eerst Canada, dan Amerika en dan weer Canada) aan moet schaffen :shock:
Souraia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Re: Wandelen en beren

Bericht door Souraia »

Ik lees mee. Wij waren vorig jaar nog heel laat aangekomen bij het Hoh Rainforest. Wij waren nog de enige die op trail liepen, toen kreeg ik wel even de kriebels. Wij hadden niet eens bearspray bij ons.
biebyip
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door biebyip »

In Alaska hadden wij dezelfde vraag. Van bearspray kregen we toen te horen dat je hem pas kunt gebruiken als de beer te dichtbij is, en je dan het risico loopt dat de peper in je eigen ogen belandt. Leek me niet tof.

Van een gids kregen we het advies om licht en geluid te gebruiken. Zo was er een gids die light flares bij zich had (een soort noodvuurwerk), en in Seward adviseerden ze ons toen een Air Horn. Inderdaad: zo'n zelfde toeter als die voetbalsupporters gebruiken om rivaliserende supporters tijdelijk doof te maken. Het idee is dat je de beer die op je afloopt bewust maakt dat jij er bent, dat je groter bent dan hij en in elk geval veel meer herrie maakt.

Wij voelden ons er op dat moment veilig mee, terwijl we inderdaad alle andere regels (minimaal een groep van 4, want alleen in Rusland vallen beren groepen van meer dan 4 mensen aan; let op waar je je eten neerlegt als je gaat lunchen).

Ik moet overigens nu zeggen: we voelden ons er veilig mee. Want de eerste hit op Youtube is van een beer die de hele airhorn volkomen negeert. Dus misschien heeft iemand een beter idee;-)
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

Wij hebben zelf altijd veel schrik als we wandelen in een berengebied.
Dit jaar in Alaska bvb een beer (gelukkig een zwarte) tegengekomen op een drukke trail - terwijl we heel hard aan het zingen waren - en dat terwijl de ranger ons verteld had dat er geen kans op beren was...
Wij hebben toen nog luider gezongen en in onze handen geklapt - maar de beer bekeek ons of we echte idioten waren (hoe durft ie! :lol: ).

Door dit voorval hebben we dus nog meer schrik gekregen want wij dachten dat als we veel lawaai maakten we wel geen beren zouden zien...

In Alaska ook altijd bear spray bij gehad - en op de laatste dag ergens uitgespoten "om te oefenen".
Bij wandelen in berengebied altijd in de gaten houden hoe de wind staat zodat je het effectief niet in je ogen krijgt (wat trouwens ook niet gebeurd is bij het "oefenen")

of het echt helpt... de locals hebben het alleszins allemaal bij en het helpt blijkbaar om je "te laten staan" (psychologisch) -> niet weglopen -> want dat mag echt niet bij een grizzly.

Onze berengids had trouwens een soort vuurstok (die Light flares waar Biebyip ook van spreekt? ) bij wat blijkbaar een beter een hulpmiddel is (en natuurlijk ook een geweer...).

Bij onze volgende reizen gaan wij alleszins weer beer spray kopen en we blijven heel erg op onze hoede!!!

Of het de grens over mag? ik zou het wel proberen. Mee naar het Europa mag uiteraard niet... (zou het anders wel onder mijn bed leggen in geval van inbrekers)
opvakantie
Amerikafan

Bericht door opvakantie »

Wat je kunt doen is een 'beren' bel kopen
In Banff kreeg je die en de General Store voor $10,-
Daar liepen meer mensen mee rond met dat ding aan hun riem of rugzak.
Je maakt dan geluid zodat de beer je hoort aankomen.

In Jasper hebben we bearspray gekocht op aanraden van de ranger daar en er staat een instructie film op hun site hoe je die kunt gebruiken.
Je moet een soort wolk/muur maken met die spray tussen jouw en de beer.
Die spray hebben we gewoon mee de grens over genomen naar de US. Bij de douane werd daar niet specifiek naar gevraagd.

En vooral luisteren naar de mensen die je onderweg tegen komt.
Zo hoorden we van wandelaars dat ze een briefje waren tegen gekomen op een trail dat door een groep was opgehangen omdat die daar een niet vriendelijke grizzly met cubs waren tegen gekomen.

Als er aangegeven stond dat je met 4 of meer moest wandelen dan is het inderdaad of een andere route kiezen of met mensen meelopen.
Je kunt wel overal beren tegen komen maar er zijn wel plekken die erom bekend staan dat er meer beren actief zijn dan op andere plaatsen. Dus je kunt het risico wat verminderen. En natuurlijk navraag doen bij de parkrangers om te zien of je een gebied beter kan vermijden.
biebyip
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door biebyip »

Euh... de berenbel wordt in ALaska omschreven als 'the diner bell' en erg afgeraden. Beren horen hem en denken: ha fijn, een wandelende picknick tafel. Of, en dat hebben wij meegemaakt in Canada, kijken op, denken "goh, dat is een raar geluid", en lopen weer door.

@Tipsy: Ik vermoed dat het dezelfde gids met dezelfde light flares was;-) En ja, zingen en om de haverklap "HEy Bear" roepen is ons ook geleerd.
katleens
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door katleens »

Inmiddels 10X in noord Amerika geweest en veel gewandeld. Een grizzly zijn we nooit tegen gekomen. Zwarte beren al verschillende keren.
Vorig jaar in Alaska vlogen we naar de Grizzlies toe en we gingen tussen de dieren wandelen met een gids. Hij had we een verdovingsgeweer bij, maarnaar eigen zeggen heeft hij dit nog nooit moeten gebruiken.

Meestal zijn toeristen meer geïnteresseerd in de beer dan omgekeerd. Geef de dieren ruimte en je komt al een heel eind.

Wij hebben al die keren nog nooit berenspray gekocht, maar als je dit een gevoel van veiligheid geeft, waarom zou je het dan niet doen.
Een berenbel werd al meermaals weggelachen. Je klinkt als een vogel en beren eten vogels zei een local ons eens.
Je kan beter zingen, roepen. Laat weten dat je er bent.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik ben gisteren in Sequoia NP nog omgedraait nadat tegenliggers me hadden verteld dat ze een beer waren tegengekomen. Er was verder niemand op de trail en zonder andere mensen in de omgeving ga ik het er alleen niet op wagen. Zij waren ook in 2u tijd niemand verder tegengekomen. Ik ben met hun mee terug gelopen.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Lees de informatie van National Park Services: https://www.nps.gov/subjects/bears/safety.htm

Ik ook heb meerdere malen gehoord dat die belletjes niet veel goed doen.

Wat betreft het meenemen naar Canada: Zolang de canister een label heeft waar op staat dat het bear spray en niet pepperspray is, zit je goed. Meer informatie:
Exception: Aerosol or similar dispensers that contain
substances capable of repelling or subduing animals
(e.g. dog or bear repellent) are not considered
prohibited weapons if:
(i) the label of the container indicates specifically
that it is for use against animals only; and
(ii) the provisions of the Pest Control Products Act
are met.
(iii) In order for a device or dispenser to be
considered to meet the above criteria, it must be
apparent that the device was designed exclusively
for the control or use against animals. The
manufacturer’s label and specifications will be
deemed as the design of the product. The misuse of
these or any other similar device may nonetheless
be punishable under other laws.
(iv) Please note that there is no minimum quantity
or capacity requirements (in terms of grams or
milliliters) in making the determination with
respect to animal repellents.

Bron: http://www.cbsa-asfc.gc.ca/publications ... -2-eng.pdf

En dan nog een informatie papiertje die ik zelf heel erg goed vind:
https://www.fws.gov/mountain-prairie/sp ... unters.pdf

En wat informatie over de berenbel:
http://www.backpacker.com/news-and-even ... ally-work/

Mits je overweegt bearspray aan te schaffen, "get familiar with the darn thing!" of te wel hang hem aan je tas of waar dan ook, ren een paar keer goed heen en weer tot je hartslag flink omhoog is en probeer dan de container te vinden en de trekker een keer over te halen! Bearspray werkt, mits je weet hoe je er mee om moet gaan. Jaja ik hoor mensen al denken, waarom zou ik in hemelsnaam heen en weer gaan rennen? Adrenaline laat je hele gekke dingen doen.
Om een quote uit de US wildlife service brochure te halen:
Carrying pepper spray and knowing how to use it properly is the best deterrent against a bear attack, and can lessen the duration or seriousness of an attack that occurs
Ik durf de wedden dat de gemiddelde toerist er niet eens bij stil staat een keer de trekker over te halen van hun bearspray.

[youtube]7sme9HSirf4[/youtube]
opvakantie
Amerikafan

Bericht door opvakantie »

De belletjes of iets anders dat geluid maakt zijn een eigen keuze lijkt me.
We kwamen er af en toe mensen mee tegen.
Als je gaat wandelen in een bear area dan kun je ze tegen komen.
Kwestie van gezond verstand gebruiken. En als je echt bang bent misschien gewoon een andere trail kiezen.

Op de bear spray die we in Canada gekocht hadden stond heel duidelijk wat het was dus herkenning van die spuitbus is geen probleem.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

We hebben het er al een over gehad, blijft spannend onderwerp!

http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... y#p1044624
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Klopt, ergens kwam dit heel bekend voor!
Hinko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Hinko »

En onlangs natuurlijk nog dit nieuws: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 21&t=65424

Tijdens onze wandelingen in Yellowstone en Grand Teton gingen wij wat harder praten. Verder geen bearspray oid maar neemt niet weg dat ik het een volgende keer wel aanschaf.
Elmo
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Elmo »

Ik heb me afgelopen zomer toch tijdens elke wandeling wat ongerust gevoeld.
We zijn een gezin van 5, dus we hebben onze kindere aangespoord heel luid te zingen. Wat ze dan ook vol overgave deden, soms euh, wat ongepaste teksten ook :lol: .
Bear spray hadden we ook mee.
We zijn toch meermaals moeten terugkeren omdat er een extra bear warning was en het verdere pad was afgesloten.
Op 4 weken rockies in Canada en de VS hebben we minstens 20 beren gezien. Evenveel Grizzlies als zwarte beren. Gelukkig nooit te dicht bij!

Met twee gaan wandelen op verlaten paden zou ik zelf dus niet zien zitten. Maar dat angstgevoel is natuurlijk heel persoonlijk :wink: .
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Al veel wandelingen gedaan in berengebied. Wij hebben in Glacier en de Canadese rockies wel altijd bearspray bij (wordt daar echt aangeraden). In parken zoals Yosemite, Great Smokey Mountains hadden we geen bearspray bij en daar zijn we wel 2x een zwarte beer tegengekomen op het trail. In GSMNP had de beer ons niet gezien en kwam onze richting uit. Na veel geroep en handen klappen, keerde hij om. In Yosemite op het 4mile trail een beer tegengekomen die bezig was met een boomstronk uit te pluizen, was eigenlijk bijna vlak naast het pad, maar hij had geen oog voor ons. Vooral in Glacier en in Yellowstone ben ik toch altijd ongerust tijdens hikes. Wij proberen altijd veel lawaai te maken, beerbelletjes helpen niet. Weinig nut om je bearspray zomaar leeg te spuiten na je wandelingen, je kan beter de bearspray bij het visitor center afgeven. En met bearspray altijd op voorhand oefenen, zodat je het kan als het nodig zou zijn.

Bearspray mag de grens over, wij vermelden het altijd wel aan de officer.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Essiej
Amerikafan

Bericht door Essiej »

Niet om jullie bang te maken, maar deze grizzly bear vond bearspray niet interessant en was erg agressief. Al denk ik dat dit meer de uitzondering dan de regel is. (hoop ik). Was volop in het nieuws afgelopen dagen.

http://www.cbsnews.com/news/grizzly-bea ... ook-video/
Afbeelding

An official Tucsonian, (and now an official Phoenician too)
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Essiej ik denk dat dat best uitzonderlijk is geweest. Heb je zijn Facebook verhaal gelezen?

De beer kwam met volle snelheid op hem af rennen. Ik denk dat niets meer veel doet om de beer af te remmen dan een tank!
Gast

Bericht door Gast »

opvakantie schreef: Kwestie van gezond verstand gebruiken. En als je echt bang bent misschien gewoon een andere trail kiezen.
:thumbup:
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Bedankt allemaal voor de reacties. Gezond verstand gaan we zeker gebruiken en ook bearspray gaan we aanschaffen. Waar koop je zoiets?
We gaan ons ook zeker voor laten lichten bij de Visitor Centers.
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Afgelopen zomer hebben wij bear spray gekocht bij de Walmart (in Pocatello).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer