Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaans Rijbewijs
Amerikaans Rijbewijs
Ik studeer momenteel een jaar (misschien 4 jaar) aan de Grand Valley State University in Allendale, Michigan.
Ik ben nog maar 17 jaar en ik word 18 in november.
Ik ben van plan mijn rijbewijs in Michigan te halen.
Kan ik mijn Amerikaans rijbewijs gebruiken in Nederland zolang mijn Amerikaans visum geldig is?
Ik heb mijn Nederlands rijbewijs nog niet, dus vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt!
Groet,
Laker
Ik ben nog maar 17 jaar en ik word 18 in november.
Ik ben van plan mijn rijbewijs in Michigan te halen.
Kan ik mijn Amerikaans rijbewijs gebruiken in Nederland zolang mijn Amerikaans visum geldig is?
Ik heb mijn Nederlands rijbewijs nog niet, dus vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt!
Groet,
Laker
- goldenhills
- Amerika-expert
Re: Amerikaans Rijbewijs
Google 'buitenlands rijbewijs', en de eerste de beste link geeft allerlei info... Het hangt van je situatie af.
Waar jij misschien op doelt is de eerste periode na je studie.
Het feit dat je straks nog een visum voor de VS in je paspoort hebt wil natuurlijk niet zeggen dat je dan niet gewoon weer in NL woont. Je visum vervalt gelijk als je je studie beeindigd en je uit de VS vertrekt, ook al is de vervaldatum van de visumsticker in je paspoort veel later.
Waar jij misschien op doelt is de eerste periode na je studie.
Het feit dat je straks nog een visum voor de VS in je paspoort hebt wil natuurlijk niet zeggen dat je dan niet gewoon weer in NL woont. Je visum vervalt gelijk als je je studie beeindigd en je uit de VS vertrekt, ook al is de vervaldatum van de visumsticker in je paspoort veel later.
Mijn broertje heeft in 1989 zijn rijbewijs in de VS gehaald en toen hij naar Nederland terugkeerde na een jaar high school gold er een keiharde nee als antwoord op jouw vraag. Vermoedelijk is dat nog zo. Desnoods, vraag het na bij het CBR.Laker schreef:Kan ik mijn Amerikaans rijbewijs gebruiken in Nederland zolang mijn Amerikaans visum geldig is?
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Klopt, je kan dat rijbewijs alleen icm een permanente verblijfsstatus (in dit geval de VS) gebruiken en dan met een max van 185 dagen. Je zal ook gewoon 18 jaar moeten zijn. Nadien omruilen is ook niet mogelijk.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Bedankt voor alle reacties!
Ik zal het even bij het CBR navragen.
Ik weet dat ik na mijn studie gewoon een Nederlands rijbewijs moet halen en niet mijn Amerikaans rijbewijs kan omwisselen.
Ik zal het even bij het CBR navragen.
Ik weet dat ik na mijn studie gewoon een Nederlands rijbewijs moet halen en niet mijn Amerikaans rijbewijs kan omwisselen.
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... eling.aspx
Helaas de VS staat er niet bij. Ergens vind ik het ook niet zo raar gezien hoe de meeste mensen hier rijden
de rotonde bij mij in de buurt noem ik de Death circle. Volgende keer dat ik er op ga zal ik er een video van maken

Helaas de VS staat er niet bij. Ergens vind ik het ook niet zo raar gezien hoe de meeste mensen hier rijden

Als ik zie wat ik heb moeten doen voor het behalen van mijn Georgia rijbewijs (en wat ik van anderen heb gehoord) lijkt het me inderdaad een goede zaak dat een Amerikaans rijbewijs niet een op een om te wisselen is voor een Nederlandse. 

Waarbij het natuurlijk apart is dat Amerikanen wél 180 dagen als toerist mogen rijden in Europa. Alleen als ze er komen wonen, moeten ze na zes maanden over de Nederlandse wegen rijden alsnog rijlessen gaan nemen en examen doen.
Overigens mogen Amerikanen (en andere expats) die Nederland binnenkomen onder de 30% ruling hun rijbewijs wél omruilen. Want iedereen weet dat mensen met een hoog salaris - of partner zijn van iemand die veel geld binnenbrengt - beter autorijden
Overigens mogen Amerikanen (en andere expats) die Nederland binnenkomen onder de 30% ruling hun rijbewijs wél omruilen. Want iedereen weet dat mensen met een hoog salaris - of partner zijn van iemand die veel geld binnenbrengt - beter autorijden

2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Mijn vrouw heeft het wel gewoon om kunnen wisselen, maar dat was in 1990
- Max Kool
- Amerikakenner
Andersom gezien, ik mocht toen we net in LA aankwamen wel gewoon op mijn NL'se rijbewijs rijden, auto leasen en verzekeren, dat was geen probleem. Toen ik eenmaal mijn Amerikaanse rijbewijs wilde halen moest ik wel examen doen (theorie en praktijk).
LA, LA, LA....
Ned. in MO, dat verklaart iets voor mij !
Toen we in '94 in de US aankwamen belde ik de DMV en vroeg wat te doen mbt. tot rijbewijs.
De persoon die ik sprak zei dat ze omgewisseld komden worden, verbeterde zich, en gaf theroretisch examen doen als vereiste.
Toen we bij de DMV kwamen kregen we te horen dat we en theorie en praktijk moesten doen.
De eerste ambtenaar had zijn/haar hoofd nog in 1990 dus.
Toen we in '94 in de US aankwamen belde ik de DMV en vroeg wat te doen mbt. tot rijbewijs.
De persoon die ik sprak zei dat ze omgewisseld komden worden, verbeterde zich, en gaf theroretisch examen doen als vereiste.
Toen we bij de DMV kwamen kregen we te horen dat we en theorie en praktijk moesten doen.
De eerste ambtenaar had zijn/haar hoofd nog in 1990 dus.
- Max Kool
- Amerikakenner
Hehe, toen ik vorig jaar voor mijn rijbewijs naar de DMV ging, werd mijn Nederlandse rijbewijs aanvankelijk geaccepteerd en wilde de mevrouw deze omruilen voor een CA rbw. Maar toen ineens keek ze nog eens, en toen ging er een lampje branden denk ik en zei ze: onee, dat kan helemaal niet.
En moest ik netjes opnieuw beginnen. Kreeg wel meteen een tijdelijk rijbewijs mee, dat wel.
En moest ik netjes opnieuw beginnen. Kreeg wel meteen een tijdelijk rijbewijs mee, dat wel.
LA, LA, LA....
IK denk ook niet dat er iemand staat te springen om zijn Nederlandse rijbewijs af te staan. Ik was hier in Brazilie maar wat blij dat ik ook een Amerikaans rijbewijs had om af te geven! Een Franse kennis van mij mocht in TX wel inwisselen, zij koos voor opnieuw afrijden, want ze was echt niet van plan haar Franse rijbewijs in te leveren.
Terug in Texas!
Daar heb je gelijk in ! Het zou dom zijn een Ned. rijbewijs af te geven, vooral daar het US rij-examen relatief simpel is.
Hemmie, als je teruggaat naar TX heeft de DMV daar denkelijk nog de gegevens van jullie vorige rij-examens en dat toen rijbewijzen zijn afgegeven. Als het even meezit wordt op basis daarvan zonder meer een TX rijbewijs afgegeven.
Tenminste, dat was zo voor ons in CA.
Misschien wil men je Braziliaanse rijbewijs innemen, want twee rijbewijzen is officieel niet toegestaan.
Vind je het jammer dit 'aandenken' aan je Braziliaanse tijd kwijt te raken 'verlies' dan je B. rijbewijs en haal een duplicaat (tenminste, als dat in B. net zo simpel is als het in de US toegaat.)
Hemmie, als je teruggaat naar TX heeft de DMV daar denkelijk nog de gegevens van jullie vorige rij-examens en dat toen rijbewijzen zijn afgegeven. Als het even meezit wordt op basis daarvan zonder meer een TX rijbewijs afgegeven.
Tenminste, dat was zo voor ons in CA.
Misschien wil men je Braziliaanse rijbewijs innemen, want twee rijbewijzen is officieel niet toegestaan.
Vind je het jammer dit 'aandenken' aan je Braziliaanse tijd kwijt te raken 'verlies' dan je B. rijbewijs en haal een duplicaat (tenminste, als dat in B. net zo simpel is als het in de US toegaat.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 01 okt 2015, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewoon je buitenlandse rijbewijs niet vermelden.
Ze namen destijds mijn Nederlandse rijbewijs in TX ook niet in, dus waarom zouden ze dan nu mijn Braziliaanse innemen? Van mij mogen ze het hebben hoor, als ik dan daarvoor weer een Amerikaanse krijg. Maar zo te zien gaat dat niet gebeuren, geen verdrag met Brazilie. Een duplicaat aanvragen zal ik hier niet proberen, als je dacht dat de VS bureaucratisch is...
Ik heb al zitten zoeken of we, in onze situatie, weer zouden moeten afrijden, maar heb er eigenlijk niets over kunnen vinden. We hebben onze Amerikaanse rijbewijzen ook niet meer (want moeten inleveren), wel nog een kopie uiteraard. Ik ga er maar van uit dat ik weer moet afrijden, kan het alleen maar meevallen!

Ik heb al zitten zoeken of we, in onze situatie, weer zouden moeten afrijden, maar heb er eigenlijk niets over kunnen vinden. We hebben onze Amerikaanse rijbewijzen ook niet meer (want moeten inleveren), wel nog een kopie uiteraard. Ik ga er maar van uit dat ik weer moet afrijden, kan het alleen maar meevallen!
Terug in Texas!
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ga je weer terug naar amerika dan
Indertijd heb ik m'n Utah rijbewijs ingewisseld voor een NL rijbewijs (in de "goeie ouwe tijd" toen dat nog kon). Toen ik later naar Utah terug ging, heb ik mijn mijn Utah rijbewijs als "verloren" gemeld en zo een nieuwe gekregen zonder te moeten afrijden. Of dat nu nog zo makkelijk zou gaan weet ik niet, er wordt zoveel meer via computers gemeld & bijgehouden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Wij hadden ook geen geldige CA rijbewijzen meer, maar onze gegevens waren bij de CA (centrale) DMV bewaard - in de computer uiteraard. Op basis daarvan werd een CA rijbewijs zonder meer uitgegeven toen we terugkwamen.
Ik denk dat jullie soortgelijk zullen meemaken, want je gaat terug naar TX.
Men wilde wel onze WI rijbewijzen hebben om ongeldig te maken - maar dat was vanwege de regel dat 2 rijbewijzen hebben niet is toegestaan.
CA heeft geen overeenkomst met WI mbt. omwisselen.
Zo'n regel bestaat meestal tussen staten die aan elkaar grenzen, bv. van IL naar WI.
NedinMo. Yes ! Hemmie & family are coming back !
Ik denk dat jullie soortgelijk zullen meemaken, want je gaat terug naar TX.
Men wilde wel onze WI rijbewijzen hebben om ongeldig te maken - maar dat was vanwege de regel dat 2 rijbewijzen hebben niet is toegestaan.
CA heeft geen overeenkomst met WI mbt. omwisselen.
Zo'n regel bestaat meestal tussen staten die aan elkaar grenzen, bv. van IL naar WI.
NedinMo. Yes ! Hemmie & family are coming back !
Ah, dat klinkt positief, ik zal te zijner tijd hier laten weten hoe het is gelopen.
NedinMO, wij verhuizen als alles volgens plan gaat net voor kerst weer terug naar Houston.
NedinMO, wij verhuizen als alles volgens plan gaat net voor kerst weer terug naar Houston.
Terug in Texas!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1075 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic