Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Twee dagen Yosemite van oost naar west

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
hnzufx
Amerika-ontdekker

Twee dagen Yosemite van oost naar west

Bericht door hnzufx »

Allereerst: bedankt alle forummers die hier hun ervaringen en blogs plaatsen. Ik heb ze met veel interesse gelezen en zo ideeën op kunnen doen voor onze rondreis in september!

Tijdens onze rondreis zijn we 2 dagen in Yosemite NP met een overnachting in Yosemite Valley (Housekeeping Camp). Onze planning ziet er als volgt uit:

Dag 1:
Bodie State Historic Park (+/- 2 uur)
Mono Lake (+/- 1 uur)
Tuolumne Meadows (+/- 2 uur)
Tenaya Lake (+/- 2 uur)
Olmstead Point/Dome (+/- 1 uur)
Rijden naar Yosemite Valley

Dag 2:
The Mariposa Grove of Giant Sequoias (+/- 3 uur)
Glacier Point (+/- 1 uur)
Sentinel Dome (+/- 1.5 uur)
Taft Point (+/- 1.5 uur)
Artist Point (+/- 1.5 uur)

Nu is het plan dat we aan het einde van de dag dingen kunnen wegstrepen als we dat niet halen of als we te moe zijn. Zijn de bovenstaande bezoektijden realistisch? De reistijd zit niet inbegrepen, het gaat echt om de tijd die we willen besteden bij de verschillende uitzichten/trails.

Mocht iemand nog tips hebben wat betreft we moeten bezoeken tijdens ons eerste bezoek aan Yosemite NP dan hoor ik het graag :)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Twee dagen Yosemite van oost naar west

Bericht door Martin & Marianne »

Het zijn op deze manier 2 volle dagen maar het is niet goed mogelijk om te zien of het mogelijk is op deze manier omdat we niet de start- en eindlocatie kennen. Begin je dag 1 in Lee Vining? Dan is het naar Yosemite Village 3,5 uur rijden als je via Bodie rijdt.
Begin vroeg, met Mono Lake (of doe dat de vorige dag tegen zonsondergang) en ga daarna naar Bodie; dat is pas vanaf 9 uur open.
Wil je de wandeling rond Tenaya Lake lopen? Dat kost je ongeveer een uur. Twee uur hiervoor lijkt aardig ruim. Dat geldt ook voor Olmsted Point. Je kunt nog naar het viewpoint lopen, maar een uur heb je niet echt nodig. Bij Tuolumne Meadows is het heerlijk lopen, je kunt net zo ver gaan als je wilt. Richting Glen Aulin is een mogelijkheid (wij deden het tot aan Soda Springs, zie ons 2006-verslag bij 12 aug), of beklim Pothole Dome.
Het lijkt me verstandig om tegen 6 uur in de vallei te zijn, het is niet prettig om daar in het donker voor het eerst je weg te moeten zoeken. Het zou ook wel mooi zijn als je nog tijd had voor de vallei, want dat mis ik in je opsomming.

Overnachten jullie na dag 2 ook nog in het park? Of moet je nog ver rijden?
Als je nog naar een locatie buiten het park gaat is het wellicht verstandig om de Mariposa Grove op het laatst te doen; je verlaat het park dan via de 41. En Artist Point in het begin. Doe dit alleen als je voldoende tijd hebt, het uitzicht bij Tunnel View is ook mooi. En wellicht iets voor de eerste dag. Zie voor beide ook ons 2013-verslag.
Ik vind de keuze deze dag wat eenzijdig met zowel Glacier Point, Sentinel Dome als Taft Point. Met de laatste 2 is GP niet echt nodig, maar je hoeft er zeker geen uur voor uit te trekken.
Als je Sentinel Dome en Taft Point combineert ben je 2 à 3 uur kwijt.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner

Bericht door jerommeke10 »

Ik vind de keuze deze dag wat eenzijdig met zowel Glacier Point, Sentinel Dome als Taft Point. Met de laatste 2 is GP niet echt nodig,
Marianne, dat zal dan de eerste keer zijn dat we het niet helemaal eens zijn :D Ik zou GP doen en alleen als je tijd hebt één van de wandelingen.

De eerste dag neem je aardig wat tijd voor de Tioga pas; Je kan Tenaya lake beperken tot een half uurtje zwemmen, en voor Olmsted point heb je een kwartiertje nodig. Op die manier kan je in de late namiddag de eerste dag nog (een stuk van) de misttrail doen, want die mis ik echt.

Zoals Marianne aangeeft, moet je ook rekening houden met de slaapplaats op dag 2?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

O, met weinig tijd zou ik wel GP doen, of GP met een van de wandelingen. Maar een uur voor GP uittrekken leek me niet nodig. Zijn we het toch wel eens toch? :wink:

En ja, neem tijd voor de vallei. De Mist Trail is een mogelijkheid, of gewoon lekker door de vallei lopen of fietsen.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner

of een uurtje aan de beach in Housekeeping camp :wink:

@hnzufx (what's in a name...): hoe vroeger je aan Bodie staat (vanaf 9u00), hoe beter: minder warm, minder druk.
Mono lake: de mooiste Tufa's staan aan South Tufa. Deze bezoek je best bij sunset. Als je van Bodie komt kan je heerlijk picknicken bij County park aan Mono lake. Je vindt er schaduw, sanitair, picknicktafels, speeltuintje, nog enkele tufa's... Verderop in Yosemite park is het natuurlijk ook heel mooi picknicken.

http://www.monolake.org/visit/map
hnzufx
Amerika-ontdekker

Bericht door hnzufx »

Kijk, leuke reacties waar ik zeker wat aan heb! Ik zal even proberen wat extra informatie te geven:

Op dag 1 starten we vanuit Bishop. Aangezien we de dag ervoor al een volle dag hebben wilde ik nog niet verder rijden naar Lee Vining. Dus we moeten dan nog wel zeker ruim een uur rijden naar Mono Lake. Maar als we vroeg vertrekken zouden we rond 8 / half 9 bij Mono Lake kunnen beginnen en daarna naar Bodie.

Het is dus niet echt prettig om in het donker te rijden? We wilden namelijk vooral op dag 1 even kijken waar een mooi zonsondergang moment zou zijn, maar als jullie aanraden om voor zonsondergang in de village te zijn dan moeten we daar ergens onze zonsondergang maar plannen :)

De tweede dag slapen we ergens aan de rand van het park in een motel (plaats nog niet bekend). Dus niet in het NP, maar net erbuiten. De volgende dag gaan we namelijk richting SF.

De Misttrail mist inderdaad in de planning. Kwestie van tijd te kort en het idee dat deze trail in september minder interessant is. Of vergis ik me hier flink in? Ik heb inderdaad wel 1 uur staan voor GP maar dat is natuurlijk wat ruim. Wie weet zijn we het na 10 minuten zat en gaan we verder ;)

Gezien jullie tips kunnen we dus beter zorgen dat we op dag 1 wat vroeger bij Yosemite Village zijn, zodat we daar eventueel nog Artist Point en/of Tunnel view mee kunnen pikken. Dan zouden we eventueel op dag 2 kunnen starten met de Mist trail en daarna richting GP. Vervolgens verplaatsen we Mariposa Grove naar het einde van de dag (is het dan niet te druk i.v.m. parkeerplekken? Ik las ergens dat we dan een shuttlebus moeten pakken?). En dan is het verder hopen dat niet het halve park in brand staat als wij er zijn :shock:
jerommeke10
Amerikakenner

De volgende dag gaan we namelijk richting SF.
Dat is toch geen reden om geen tweede nacht in Housekeeping te blijven?? Of is er daar geen plaats meer?
Ik zou lekker een tweede nacht in Housekeeping blijven, en dag 3 heel vroeg vertrekken naar Mariposa Grove en vandaar naar SF. Je komt dan wat later aan in SF maar je wint een avond en een ochtend in Yosemite, en dat zijn de beste (meest rustige) momenten in Yosemite.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Zonsondergang zou je kunnen bekijken op Glacier Point, erg mooi, en dan heb je op dag twee wat meer ruimte.
hnzufx
Amerika-ontdekker

Bericht door hnzufx »

jerommeke10 schreef:Dat is toch geen reden om geen tweede nacht in Housekeeping te blijven?? Of is er daar geen plaats meer?
Ik zou lekker een tweede nacht in Housekeeping blijven, en dag 3 heel vroeg vertrekken naar Mariposa Grove en vandaar naar SF. Je komt dan wat later aan in SF maar je wint een avond en een ochtend in Yosemite, en dat zijn de beste (meest rustige) momenten in Yosemite.
Volgens mij is er nog wel plaats, maar ik weet niet wat ik me voor moet stellen van de avond in Yosemite Village ;) Is het een tweede nacht waard? En daardoor moeten we wel weer 4 uur rijden naar SF ipv. bv 2 of 2 1/2 uur.
jerommeke10
Amerikakenner

Yosemite is druk, tussen 9 en 10 rijdt iedereen het park in, en vanaf 17 rijdt iedereen weer weg. Het is dan soms echt file rijden.
Als je in Bishop start en Bodie wilt meepikken, zou ik dag 1 alleen Tioga road doen, en savonds nog een kleine wandeling in de vallei, vanuit Housekeeping. Dag 2 vroeg naar GP en dan wandeling naar Taft Point ofwel Sentinel Dome. In de namiddag mist trail, relaxen aan de beach, nog een wandeling of kleine fietstocht.... En dan derde dag langs Mariposa.

Je verliest anderhalf uur SF maar je krijgt er veel rustiger bezoek van yosemite voor in de plaats, zonder files en tijdverlies met het zoeken naar een parkeerplaats.

Over Housekeeping is op dit forum al wel wat geschreven. Ik ben een absolute fan :wink:

Hier nog wat tips voor Housekeeping Camp:

http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=7&t=49136
hnzufx
Amerika-ontdekker

Bericht door hnzufx »

Ok, jullie krijgen jullie zin! ;) We hebben een 2e nacht in Housekeeping camp erbij geboekt. We hebben geen river unit (hadden we in eerste instantie toch niet), is dat een grote ramp?

Verder hebben we daardoor wat meer tijd voor de punten die we op de planning hebben staan.

Nog een paar korte vraagjes, voor wie zin heeft om te antwoorden:
  • We hebben het bed-pakket gehuurd bij Housekeeping Camp. Is dat voldoende om warm te blijven in de nacht? (we zitten er vanaf 19 september)
  • Kun je daar ter plekke hout kopen voor een gezellig kampvuurtje?
  • Is het te doen om van Glacier Point naar Housekeeping Camp te rijden in het donker?
Iedereen bedankt voor de tips! :thumbup:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wij hebben er eens in september gezeten, maar hadden toen een slaapzak bij ons. Ik heb geen ervaring met de dekens. Je zou een extra deken kunnen vragen, of eens bij een Walmart kijken of je goedkoop een deken of slaapzak kunt vinden.
Het maakt helemaal niet uit of je een river unit hebt of niet.
Er is een kampwinkel bij HKC, daar kun je volgens mij hout kopen.
Als je weet hoe je moet rijden en je tent kunt vinden is het geen probleem om in het donker terug te rijden naar HKC. Kijk wel uit voor overstekend wild.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner

Housekeeping Camp General Store: Basic camping supplies, groceries, sundries, firewood and ice. Seasonal.
The Housekeeping Camp General Store is open daily from 8:00 am to 7:00 pm during the summer.

Yosemite is druk, de winkels zijn dus iets duurder dan normaal. Je kan er ook houtskool kopen voor de firepit.

In augustus was één deken voldoende, maar je krijgt er toch 2. "Bedpacks consisting of 2 sheets, 2 blankets and 2 pillows may be rented for $2.50 per night". Maak je maar geen zorgen. :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer