Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

I - visum. Maak ik kans? En wie heeft hier ervaring mee?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Kimeva
Amerika-ontdekker

I - visum. Maak ik kans? En wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Kimeva »

Dag allemaal,

Ik ben free-lance media literacy/onderzoeksjournaliste. Ik was de afgelopen 3 maanden in Atlanta, Amerika; dit is erg goed bevallen. Tijdens mijn verblijf kwam ik op het idee om een documentaire te filmen of verschillende artikelen te schrijven over het schoonheidsideaal (meisjes uit Atlanta vergelijken met meisjes uit Amsterdam). Mijn masterscriptie ging hier overigens ook over, ik ben toen naar NYC gegaan. Dit onderwerp is in de wetenschap en in de media zeer goed ontvangen!

Ik wil dus heel graag met een journalistenvisum, voor één jaar, naar Atlanta. Is dit haalbaar? En heeft één van jullie misschien nog tips?

Een paar dingen:
- Ik heb een eigen bedrijfje (sta ingeschreven bij de Kvk) en heb verschillende opdrachtgevers in NL (van onafhankelijke, Amsterdamse jongerenmediabedrijven tot politiek).
- Ik ben van plan om fondsen aan te schrijven om dit project te financieren.
- Een politieke partij in Atlanta heeft aangeboden om het nodige op papier te zetten (bijv dat ik onder de afdeling communicatie val of een soort correspondente word).
- Een politieke partij in NL heeft aangeboden om een brief te schrijven dat ik weer correspondente in Atlanta ben voor die partij.

Ik heb dus een aantal opties;)...

Ik hoop dat het duidelijk is en dat één van jullie mij verder kan helpen.

Hartelijke groet,
Laatst gewijzigd door Kimeva op 05 mar 2013, 21:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert

Re: I - visum. Maak ik kans? En wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Bennogr »

Voor zover ik weet, maar dat moet je navragen bij het Amerikaanse consulaat in Amsterdam, kun je een journalistenvisum krijgen als je kunt bewijzen dat je een 'echte' journalist bent. Je hoeft niet in vaste dienst te zijn, maar freelance moet je aan kunnen tonen. Brieven dus van (dag)bladen (of mogelijk zelfs een partijblad), misschien geldt tegenwoordig ook een blog officieel als pers. Maar nogmaals, alleen het consulaat kan je vertellen aan welke eisen je moet voldoen en hoe je dat allemaal bewijst.

Als je dat visum eenmaal hebt, zou ik me ook aanmelden bij de Nederlandse ambassade in Washington DC. Altijd nuttig. Plus je aanmelden bij het 'foreign press center', een afdeling van het Department of State met steunpunten in DC, New York en Los Angeles. Die centra kunnen helpen met plaatselijke perskaarten (en andere 'credentials') voor onder meer het Witte Huis, Congress, plaatselijke politie-organisaties (al is dat niet altijd nodig, bij de politie in Minneapolis zeiden ze: we weten wie je bent - da's goed EN slecht natuurlijk) en eventueel te zijner tijd: de conventies van de politieke partijen.

Groot voordeel is, tenminste dat heb ik gemerkt indertijd toen ik ook zo'n visum had, dat je bij immigratie snel door de controle gaat. Bij mij, maar da's een 30 jaar geleden, kan veranderd zijn, zeiden ze zelfs: sorry, we kunnen je maar een stempel voor een jaar geven, maar kom voor een verlenging gewoon even langswippen.

Journalistiek werk doen op een ander visum dan een journalistenvisum vinden ze niet echt leuk en sommige journalisten die op een visa waiver kwamen, moesten zelfs rechtsomkeerd maken op het vliegveld. Niet doen als het niet hoeft dus.

Zo te zien heb je een aardig lijstje 'bazen', zal waarschijnlijk dus wel lukken.

Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Kimeva
Amerika-ontdekker

Re: I - visum. Maak ik kans? En wie heeft hier ervaring mee?

Bericht door Kimeva »

Dag Benno,

Hartelijk dank voor jouw reactie en de zeer nuttige tips!
Ik ga de komende weken eerst wat meer research doen (welk verhaal vertel ik) en dan een gesprek aanvragen.
Ik houd je op de hoogte;).

Hartelijke groet,
Kim
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer