Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Djordjo gaat ervoor!

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
Plaats reactie
Djordjo
Amerika-newbie

Djordjo gaat ervoor!

Bericht door Djordjo »

Hee Amerika-liefhebber!

Ik ben een HBO student die in september voor zes maanden naar Amerika wil om een onderzoekstage te gaan doen.
Helaas is er nog niks rond, maar dat komt goed! Ik wil graag stage lopen bij een hotel.
Ik heb me aangemeld op dit forum, omdat ik zoveel mogelijk te weten wil komen over Amerika (met name informatie over visum, vergunningen en weet ik het allemaal wat). Heb er vertrouwen in dat ik hier op de juiste plek zit.

Bekijk eventueel eens mijn sollicitatiefilmpje:

Bedankt voor het lezen van mijn introductie!
Hockey
Amerika-expert

Re: Djordjo gaat ervoor!

Bericht door Hockey »

Hallo Djordjo, wees welkom.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Welkom, George.

Heel eerlijk gezegd: ik zal niet over je zware accent vallen, want veel buitenlanders hebben dat, en je Engels is zeker goed begrijpbaar met het accent. Maar je gebaren, die vind ik er toch wel over. Het lijkt haast of je gebarentaal wilt spreken. ;-)
Verder kijk je ook opvallend vaak naar rechts boven, en dat vind ik storend. Komt niet 'echt' of spontaan over, maar erg 'verkoopspraatjesachtig' over.
Het idee van een filmpje is wel leuk. Stuur je dat naar bedrijven?
Misschien kan je nog beter iets concreter zijn in wat je voor het bedrijf kan beteken. 'Creatieve denker', 'harde werker' ed zijn nogal cliche. Geef 'facts and figures'. Wat heb je al gepresteerd? Wat zou je kunnen presteren voor het bedrijf?
Helpt je school je met je stage? Want besef dat de tijd wel heel erg begint te dringen als je in september al in de US moet zijn...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Timmer zsm. een resume in elkaar - voorlopig op papier en in het Engels uiteraard. Google resumé maar eens om te zien hoe je dat moet aanpakken. Referenties zijn in de US ook enorm van belang en drie is het aantal waarom men meestal vraagt - ook even Googlen hoe en wat. Referenties kunnen in het Ned. zijn, als je er zelf een vertaling van maakt en die bijvoegt.

Helaas weet ik weinig van stages, maar ik denk wel dat grotere hotel-motel-ketens daar iets voor hebben opgezet.
Ik dacht dat je op een J-visum kunt gaan.
Ik heb het filmpje niet bekeken nog, maar is je HBO dus in de richting hospitality ?
Laatst gewijzigd door USInsider op 25 mei 2012, 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Holy cr*p! Het gebruik van 'I have a dream...' in deze context stuit me een beetje tegen de borst. Een historisch geladen uitspraak die je gebruikt in een commercieel praatje. Ik weet niet hoe anderen, met name (neder)Amerikanen, daar tegenaan kijken, maar ik vind het opmerkelijk.

Verder, tja...het komt nogal Tell-Sell achtig op me over, met alle over de top gebaren en uitspraken.

Het idee vind ik wel erg leuk en je lijkt me een leuke, positieve jongen. Ik zou een nieuw filmpje maken en het dan wat dichter bij jezelf houden.

Maar goed, je kwam hier niet voor commentaar op je filmpje maar om visa-advies. Als student heb je een J-visum nodig (J1 dacht ik?). Er zijn hier genoeg mensen die je er meer over kunnen vertellen!
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik vind het een leuk idee dat je een filmpje hebt gemaakt. Ik ben er alleen nog niet over uit of dit filmpje je meer goed doet dan kwaad. Ik heb je kunnen verstaan, omdat ik ook Nederlands kan, maar ik vraag me af of een gemiddelde Amerikaan je accent kan ontcijferen. Als je wil kan ik het morgen eens aan een collega laten zien, om te vragen of het duidelijk genoeg is. Dat gezegd hebbende zijn er inderdaad ook genoeg mensen in de VS met een sterk accent, die ook prima met de maatschappij mee kunnen doen. Het "I have a dream" gedeelte vind ik ook ongepast. Dat zou ik er echt uitknippen zelfs. Verder is er over de handgebaren al geschreven, ik denk dat je serieuzer over zou komen als dit wat minder was.

Goed, nu genoeg met het ongevraagde kritiek over het filmpje :wink: Heb je op school geen lijst met stage mogelijkheden in de VS? Heb je rond gevraagd of er profs zijn die connecties hebben in het land? Dat is vaak de makkelijkste manier. Heb je een bepaalde voorkeur waar je het liefst heen wil, een staat of een gebied wat je het meest trekt?
Wat betreft het visum; je zal inderdaad waarschijnlijk op een J-1 visum hierheen gehaald worden. Dat is niet perse een studentenvisum (studeren wordt meestal op een F1 gedaan), maar het is er een die voor stages het meest uitgegeven wordt. Je hebt een DS-2019 formulier nodig, die grote bedrijven of universiteiten vaak zelf uit kunnen geven. Mocht jouw hotel dat niet kunnen doen, dan zijn er bureaus die bemiddelen in het verkrijgen van een visum, wat duurder is dan als je zelf aan zo'n formulier kan komen. Ik hoop dat je nog op tijd bent om alles te kunnen regelen, mocht je eenmaal een hotel gevonden hebben die je wil sponseren. Vaak raadt men aan om een jaar van te voren te beginnen, maar als alles meezit zou je het in een paar maanden nog kunnen redden. Is het eventueel mogelijk om de datum wanneer je begint op te schuiven?

Heel veel succes met het realiseren van je droom. Je lijkt me echt iemand die er wel voor gaat, en ik hoop dat wij je hier zo goed mogelijk kunnen helpen!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Je komt op mij over als een spontane gozer die er inderdaad voor wil gaan en dat is natuurlijk heel leuk. Je accent, echt heel Nederlands haha maar ach ja, daar zijn ze gelukkig heel gecharmeerd van in Amerika dus dat scheelt :D

Aan de andere kant vind ik je zo vaag en ben je geen enkel moment concreet dat ik, als ik een potentiele werkgever was, me werkelijk af zou vragen wat ik aan jou zou hebben. Je geeft aan welke vakken je doet maar dat is zo algemeen. Ik zou toch wel willen weten wat je dan voor een bedrijf zou willen onderzoeken en wat ik aan jou zou kunnen hebben. Ook wat je in het verleden al gedaan hebt zou helpen denk ik. Als je dan zo'n mooi filmpje maakt, "pak" ze dan ook echt in zou ik zeggen en overtuig ze van de dingen die jij voor ze zou kunnen betekenen.

En ja, dat "I have a Dream" heeft in Amerika een hele andere lading dan in Nederland. Je kunt tegen mensen aanlopen die Martin Luther King een grootheid vinden en dan beledig je ze met die uitspraak en je kunt tegen mensen aanlopen die rascistisch zijn en bij wijze van spreken van mening zijn dat Martin Luther King nooit geboren had mogen worden. Je kunt best "I have a dream" zeggen maar zeg het dan 1 keer en probeer niet Martin Luther King na te doen.

Anyway, welkom hier. Ik hoop dat het je gaat lukken maar wees vooral niet de luie HBO student die ik ooit was want je moet het wel zelf regelen en snel ook in jouw geval :D
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Waarschuwing: Ik hak keihard in op jouw filmpje. Waarom? Ik heb er met het oog van een VS recruiter naar gekeken. En hierbij de commentaren die ik krijg en kreeg van VS recruiters en mijn advocaat meegenomen. Na alle kritiek geef ik aan het eind algemene adviezen die je (mijns inziens) nodig hebt om het filmpje meer VS waardig te maken.

@Djordjo, het idee van een filmpje is goed. Daarmee toon je inderdaad creativiteit aan. Maar de uitvoering is onder de maat.

Het allerbelangrijkste is al gezegd: Ditch het "I Have a Dream" stuk, te beladen.

Daarna, ik weet na dit filmpje nog steeds niet wat je kan. Je nodigt niet uit om je te benaderen. Wellicht dat ik toch nog op je LinkedIn pagina ga kijken, wellicht niet.

Daar weer na. IVA een highly regarded business school? Really? Jullie leiden toch mensen op tot autoverkoper? Ik zou meer uitleg geven over de IVA. Mocht ik als Amerikaan referenties gaan vragen bij een NL collega of bij kennissen in NL en die zeggen "nog nooit van gehoord" of "autobranche", dan ga je nat. Dus geef iets meer uitleg.

Vervolgens, wat zoek jij precies? Dat weet ik na dit filmpje eigenlijk ook nog niet.

Daar weer na, het accent, geeft niet. Wat wel geeft is dat af en toe jouw Engels niet foutloos is. Pre graduation year? Dat heet toch junior? (Freshman, sophomore, junior, senior) Looking for a company to complete your final year? Je bedoelt dat je middels een internship je laatste jaar kan voltooien. Zeg dat ook. Wat is een research internship? Ik denk dan zelf aan een opleiding als bijvoorbeeld chemie waarbij je een tijdje op een lab werkt. Leg dus uit wat een research internship is. Of doel je op market research? I can have a different look at your company. Ga jij op een brug staan of zo in plaats vanaf de parkeerplaats naar mijn company te kijken? Jij kan een different perspective offeren. Alleen de vraag is dan wel, waarom kan je dat? Because of my fresh look? Kom je net uit de douche of zo, dat jij een fresh look hebt? I could focus me at the problem? Wat bedoel je daar precies mee? De zin komt erg gekunsteld over en bovendien als een zin die letterlijk woord voor woord vanuit het Nederlands in het Engels vertaald is. That the company does not have time for. Blijkbaar is het dan niet zo belangrijk, anders hadden ze er wel middelen voor vrij gemaakt. Ik zou dit anders formuleren. Look at the long term. Be innovative. Wat heeft dat met jou te maken?

Zoals ook al gezegd, laat die handgebaren achterwege. Het is teveel. Nog niet gezegd, weg met die liftmuziek.

Laatste vraag, jouw filmpje staat nu op Youtube. Hoe gaan bedrijven jou vinden? Jij wil iets op het gebied van marketing doen. Het belangrijkste wat je aan kon tonen is dat jij jezelf bekend maakt aan al die bedrijven.

Mijn adviezen:
1) Realiseer je dat niemand in de VS jouw opleiding kent. Elke claim die je doet moet dus verifieerbaar zijn.
2) Realiseer je dat jou aannemen voor een stage meer werk en moeite kost dan een VS inwoner. Jij moet dus iets extra's bieden. Laat dit zien in het filmpje, of middels het promoten van het filmpje.
3) Realiseer je dat niemand in de VS jou kent. Of weet wat je kan. Zorg dat iemand dit na het bekijken van het filmpje wel weet.
4) Waarom de VS? Dat mis ik eigenlijk in het filmpje.
5) Het filmpje moet mij (en ieder ander) prikkelen om jouw Facebookpagina en LinkedIn pagina te gaan bekijken. Nu we het toch over FB hebben, staan daar dingen op die aanstoot geven, aanstoot in de ruimste zin des woords? Dus bijvoorbeeld jij in een aangeschoten positie, dronken lijkend op een feestje, etc? En is jouw LinkedIn pagina meer dan een simpele opsomming van vorige banen, dus met prestaties en werkzaamheden vermeld?
6) Maak duidelijk wat je precies zoekt. Het is mij nu nog onvoldoende duidelijk. En ik ben Nederlander die ervaring heeft met NL studies en stages. Kijk ook naar deze vraag met de blik van een Amerikaan, dus met de blik van iemand die niets weet.
7) Misschien een lastige opdracht, maar bekijk jouw filmpje en verzoek eens vanuit de optiek van een Nederlander die een stageverzoek krijgt van een Oost Europeaan, Aziaat of Afrikaan. Welke vragen staan na het filmpje dan voor jou nog open die beantwoord dienen te worden.
8) Is er een plek waar ik alles na kan lezen? Als geïnteresseerd Amerikaans bedrijf dus. Stel, het filmpje heeft me warm gemaakt en ik wil meer weten. Voordat ik jou ga emailen, waar kan ik alles nog eens rustig nalezen?

Nog algemeen advies: lees eens de subfora over (tijdelijke) emigratie door. Daar vind je al veel algemeen advies, wat je verder kan helpen. Ik heb zitten nadenken wat jij nu precies aan informatie nodig hebt, maar kom er onvoldoende uit. Wat weet je al? Wat weet je nog niet? Biedt jouw opleiding hulp, of moet je alles zelf doen?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik heb gekeken net, en lig nog steeds dubbel van het lachen. Helaas schijnt dit serieus bedoeld te zijn, want als parodie is het heel geslaagd !
Vooral high regard, en dan met de hand omhoog.... fantastisch....
TS, zsm. verwijderen dit produkt, want dit kan je tot lengte ter dagen parten spelen !

De bedoeling is goed, en ik heb respect voor je initiatief, maar drie minuten zelf-promotie op deze manier zal alleen averechts werken. Sorry.
Prima dat je jezelf serieus neemt, en ik denk ook terecht, maar graag een beetje dimmen. Bovendien je moet je realiseren, wat werkt in real live, is murder in close-up voor de kamera. Je merkt ook hoe overdreven de handgebaren overkomen.
Overigens, het materiaal zag er goed uit wat betreft cadrage, licht, kwaliteit van geluid was behoorlijk, etc. Ook de graphics waren niet slecht.

Back to the drawing board !
Begin meteen met wat je te zeggen hebt, een nietszeggende intro zal de meeste kijkers al laten weg-zappen.
Vertel ook zakelijk(er) wat je wilt, waar, en waarom, en wat je te bieden hebt - maar dan concreet.
En waarom in de US (en ook daar graag geen algemeenheden).
Onder een filmpje als dit, dat hooguit anderhalve minuut mag kosten in mijn ogen/oren, hoort geen muziek, zelfs geen muzak.

Ik zou ook eerst een paar weken besteden met een oefen-CD, tape of wat dan ook om je uitspraak wat te verbeteren.
En als je een tekst schrijft gebruik een boek met engels idioom - of vraag iemand die het kan weten, om verbeteringen.

Dus:
- wie ben jij
- je opleiding tot nu toe
- je ideeen mbt. de stage
- waarom in de USA.

In het pak is prima. Maar ga niet achter een tafel echteruit ztten en niet terwijl je praat je benen wisselen. (Tafel is barriere tuseen de kijker en jou, achteruit zitten geeft niet de 'actieve' indruk die je wilt wekken.) Het gewapper met de handen is al besproken.
Graphics zijn een goed idee, maar door je video ermee onder te verdelen - op zich niet slecht bedacht - geef je de kijker meer kansen af te haken.
Graphics zijn beter gebruikt voor opsommingen.

Wat betreft IVA, dat bolwerk van machismo voor de automobielhandel is nu meer een all-round business school geworden geloof ik ? Dat zul je even moeten aangeven, met iets als: "The IVA, originally a college especially for automotive management, but nowadays an all round business school, offering classes in management, marketing, economics, statistics, as well as humanities, and languages."

Veel succes !
Spocky
Amerika-ontdekker

Bericht door Spocky »

Welkom George,

Neem eens iemand in de arm die weet hoe je jezelf moet presenteren in een dergelijk filmpje. De eerste indruk is het belangrijkste.
Vraag jezelf af wat een potentiele werkgever aan jou zou kunnen vragen in een sollicitatiegesprek en geef daar antwoord op in je filmpje
2000 Florida
2002 New York
2003 Florida
2004 Rondreis California en Las Vegas
2005 Florida
2006 Florida
2007 Florida
2008 Florida
2009 California en Florida
2010 Florida
2011 Florida
2012 Las Vegas en Grand Canyon
2013 Florida en Disneycruise
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hierbij een eerste opzetje voor een verbeterd filmpje:

Ik ben [hier je naam invullen], op dit moment student aan de IVA, in Nederland. Een school die ooit is begonnen als opleidingsinstituut voor de autobranche, maar zich steeds meer doet gelden als algemene management opleiding. Na voltooiïng van de opleiding verwerf je de titel [hier titel invullen]. Op dit moment zit ik in mijn derde jaar, dit is het een na laatste jaar. Om de opleiding te voltooien moet ik volgend jaar een stage verrichten. Dit zou ik het liefst in de VS doen omdat [hier redenen invullen, maak de redenen specifiek].
Wat ik zoek in een stage is [hier de stage eisen invullen, zo concreet mogelijk].
Wat ik meebreng, aan vaardigheden heb [hier vaardigheden invullen].

Mocht ik uw interesse gewekt hebben of u iemand kennen die wellicht interesse heeft dan kunt u mij bereiken op [email adres invullen]. Als u het nogmaals rustig wil nalezen (met uitgebreidere informatie) zie hier (website invullen).
Mijn Facebook profiel en LinkedIn profiel kunt u ook bekijken. [hier de adressen van de profielen invullen]

Als mensen aanvullingen of verbeteringen hebben, gaarne melden.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En draag zelf wat ideetjes aan van wat je concreet kan doen voor hen, maar zeg erbij dat je altijd open staat om hun wensen te bespreken! (maatwerk!)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hockey, Kastelke, het wordt een filmpje, wat jullie aandraagt is inderdaad wat overgebracht moet worden, maar dit is schrijftaal. De volgende fase is radio met plaatjes - voor video geldt, hoe minder woorden, hoe simpeler de woorden, hoe beter.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Auto's verkopen, De marketing, het verkoop proces, verschil in leasing. What is hot, what is not. De amerikaan die verbruiksbewust wordt. Het is hier allemaal zo anders als in Nederland. De auto verkoper hier is een puppet, gedirigeerd door de puppet master.
Leningen, extended warranties, rekenkundige manipulatie van de verkoper, scare tactics. De amerikaanse autowereld is fascinerend.
Hier is de auto veel een verlengstuk van lifestyle. Hier mag je ook je kop boven het maaiveld uitsteken.

Ik hoop dat je tussen de regels leest waar je allemaal onderzoek naar kan doen? Europa en Amerika verschillen wat dat betreft mijlenver van elkaar.

Ik verwonder mij over zoveel dingen. Waarom brengen buitenlandse merken niet meer diesels uit. Waarom wil amerika nog steeds niet aan de diesel?.Zeker in SUV land #1 lijkt me dit zo'n logische stap? Ok, mercedes VW en BMW hebben er een paar en binnekort durft Mazda het aan om de CX5 diesel hier te gaan verkopen.
Een perfecte opvolger voor de accord hybrid van mijn vrouw. Ben heel benieuwd of Mazda potten gaat breken. Ik hoop het voor ze.

Succes met ideeen vormen. De andere commentaren op het filmpje zijn de revue al gepasseerd. Dumpen dat filmpje :wink:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Diesel, net als natural gas, is een kip-ei propbleem. Als er onvoldoende pompen staan zullen er minder mensen geneigd zijn een auto op die brandstof te kopen. Als er weinig auto's op een bepaalde brandstof rijden, worden er niet snel pompen voor neergezet.
Waarom zou diesel beter zijn ? Ik dacht dat natural gas de meest milieuvriendelijke oplossing was. (En Hummers op afgewerkte friet-bak-olie).

Ik heb niet het idee dat autoverkopers hier zoveel anders zijn dan in Ned. - in beide landen probeert men de inruil van je auto zo laag mogelijk te houden, probeert men je een lening/leasing aan te praten, enz.

Ned. in MO, TS wil stage lopen bij een hotelketen zei hij in zijn introduktie !

Mod, kan dit ond. verplaatst naar tijdelijk verblijf in de US ? met een aangepaste titel bv: Hotel stage in US, wie heeft ideeen ?
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Dat weet ik, maar hij doet IVA. Ik zie niet zo snel wat je daar moet doen, zeker niet in Amerika. e stoppen je aan de front desk als gratis arbeidskracht en dan mag je een onderzoekje doen. Leer je eigenlijk maar heel weinig van. Kan je beter hogere hotelschool doen. Het hotelwezen (de meeste dan) is weinig glamorous. Tenzij het een heel groot hotel is waar veel conferenties etc worden gehouden. Een gemiddeld hotel is maar saai. Kan het weten want ik heb er gewerkt in het verleden. Ben er nog net niet gillend weggerend. Echt leuke stages in Amerika in het hotelwezen zijn er maar weinig. Het is dat de amerika ervaring leuk is maar anders?.....
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bij dit soort postings ga ik er altijd van uit dat het hun meer te doen is om "in Amerika te zijn geweest" dan dat ze echt zeer concreet een carrierematig doel voor ogen hebben. Want als je echt iets heel erg concreets voor ogen hebt, ben je ook veel concreter in het jezelf aanbieden. Dan werk je doelgericht, begin je ruim van te voren met je onderzoek naar waar je naartoe kan om je doel te bereiken. Dat is een gans andere aanpak als "he, het is best wel eens cool om een tijdje in de US rond te hangen, dus laat ik daar nou maar mijn stage doen. Doet er niet toe of ik er nou echt iets uit leer of niet, ik ben er dan toch geweest".
Elke
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Inmiddels is er meer over de TS gezegd dan door de TS. En wil hij toch over ruim 3 maanden al in de VS stage gaan lopen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Aan het inloggen te zien, heeft hij enkel nog de 1ste reactie gelezen. Laat ons hopen dat hij toch wel meeleest?
Elke
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer