Met alleen een diploma in de hand kun je helaas niet zomaar werken in je beroepsveld. Voor de health care beroepen zijn er vergunningen nodig die je via de State Board van de staat kunt behalen. Ik heb eens gekeken, en ook voor sociaal werk moet je een vergunning behalen;Steffen schreef:Ik heb een Bachelor degree of Social Work aan de Hogeschool Leiden gehaald. Mijn diploma is destijd in zowel het Nederlands als Engels al uitgereikt, een mooie opsteker. Nu weet ik dat in Amerika en ook Engeland een Master of Social Work bestaat, maar in Nederland hebben we die niet. Wellicht iets voor de toekomst, al hoop ik hier mee een goede kans op een mooie baan te maken.
http://www.portal.state.pa.us/portal/se ... ion/572107
Sorry als dit als onverwacht komt. Met je ervaring in psychiatrie en gehandicaptenzorg kun je vast wel werk vinden, maar geen werk als 'licensed' personeel.
Ik heb hetzelfde probleem gehad om als Nederlands opgeleide verpleegkundige in de VS te mogen werken. Het heeft het nodige papierwerk en examens gekost (en stres!).
Een aantal dingen die je nu al kunt doen; zorg voor 'transcripts' van je school. Precies hoeveel uren je les gehad hebt in elk vak. De State Board zal om transcripts vragen, maar die moeten rechtstreeks door de school opgestuurd worden. Zorg dat je een contactpersoon op de school hebt. Wat ik destijds gedaan heb is om samen met een lerares alle uren les en praktijk uit te gepuzzelen, het allemaal uitgetyped, laten vertalen (het moest een officiele vertaling zijn), door haar laten tekenen en opsturen. Ik heb er altijd copien van bewaard, maar goed ook, want voor een vergunning in een nieuwe staat moest de school opnieuw transcripts insturen. Wat ik dan weer deed door mijn copien op te sturen naar die lerares en zij tekende en stuurde ze naar de State Board.
Het is gewoon heel erg lastig dat Nederland geen transcipts bijhoudt. O, en toen ik 6 jaar geleden verder wilde gaan leren moest ik alweer die transcripts hebben, maar toen bestond de school niet meer. Uiteindelijk heeft de universiteit genoegen met mijn copien genomen.