Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Naar New Jersey...
-
koffiezwartgraag
- Amerika-newbie
Naar New Jersey...
Nog 10 dagen en dan stappen wij op het vliegtuig naar de USA, (Noord) New Jersey, voor onbekende tijd.. Mijn (Nederlandse) man heeft daar een baan aangenomen via zijn (Amerikaanse) werkgever in NL. Het is geen expatcontract, maar op basis van een Amerikaans contract (voor onbepaalde tijd). Hij heeft een L1 visum en ik hierdoor een L2. Dit is prettig omdat ik dan ook mag werken. Een huis hebben we nog niet. We zijn druk zoekende en zullen de eerste weken in een hotel verblijven. Ons Nederlandse huis is verhuurd en we zitten nu tijdelijk bij een vriendin. Onze inboedel is inmiddels aangekomen. Afgezien van het regelen van allerlei zaken als een huis, daycare, auto’s, meubels, verzekeringen etc. zie ik nu al op tegen het missen van ”thuis”. Dit komt vooral door mijn moeders verslechterende fysieke gezondheid. Ook ons dochtertje van anderhalf (her)kent opa’s & oma’s, tantes, vrienden & vriendinnen. Dit maakt het ook lastiger om achter onze eerder gemaakte keuze te blijven staan... Ik ben een beetje bang dat ik de stap onderschat. Als een soort van overlevingsstrategie benader ik nu onze emigratie vooral als een soort van lange vakantie en dat met nog maar 10 dagen hier te gaan!
Misschien hebben jullie als jullie terugkijken op jullie vertrek tips? Mocht de vraag volledig off topic zijn, dan hoor ik het graag. Voor nu zijn jullie, als ervaringsdeskundigen met alle bijzondere verhalen, voor mij wel de aangewezen personen..
Dank alvast voor de reacties!
Misschien hebben jullie als jullie terugkijken op jullie vertrek tips? Mocht de vraag volledig off topic zijn, dan hoor ik het graag. Voor nu zijn jullie, als ervaringsdeskundigen met alle bijzondere verhalen, voor mij wel de aangewezen personen..
Dank alvast voor de reacties!
- Bandido
- Amerika-expert
Re: Pas na 4 jaar voel ik me eindelijk een beetje thuis hier
Ik denk dat dit de goede strategie is. Er is helaas geen handleiding voor en iedereen beleeft een emigratie uiteindelijk op zijn/haar eigen manier. Maar ik denk dat het vooral goed is om het heel open te ondergaan en het maar op je af te laten komen. Of om het te zien als één groot avontuur. Maar door een open houding aan te nemen boek je volgens mij het meeste resultaat om het er snel naar je zin te hebben. Veel zal inderdaad anders zijn, en het ene is leuker dan het andere, maar probeer er ook van te genieten, van al die nieuwe indrukken. Maar het is en blijft een enorm ingrijpende gebeurtenis en daar mag je best af en toe bij stilstaan. Het is niet zomaar wat. Veel succes met alles en hou ons hier op de hoogte!koffiezwartgraag schreef:Ik ben een beetje bang dat ik de stap onderschat. Als een soort van overlevingsstrategie benader ik nu onze emigratie vooral als een soort van lange vakantie en dat met nog maar 10 dagen hier te gaan!
"Keep Georgia On Your Mind"
-
koffiezwartgraag
- Amerika-newbie
Hoi Bandido, dank je voor je snelle reactie.
Ik laat het inderdaad nu maar op me af komen. Sowieso zijn we in de beginperiode in de VS druk met dingen regelen & organiseren, zodat het missen misschien wat op de achtergrond raakt (hoop ik..).
Ik laat het inderdaad nu maar op me af komen. Sowieso zijn we in de beginperiode in de VS druk met dingen regelen & organiseren, zodat het missen misschien wat op de achtergrond raakt (hoop ik..).
Yes, je slaat de spijker op z'n kop en volgens mij sta ik juist hier dus iets te weinig bij stil..! Maar misschien is het gewoon plankenkoorts. Het wordt ineens zo echt, het gaat zo snel...Bandido schreef:Maar het is en blijft een enorm ingrijpende gebeurtenis en daar mag je best af en toe bij stilstaan. Het is niet zomaar wat.
Ik denk dat de beste tip is: hier op het AA-forum blijven deelnemen. Ik denk dat de afgelopen jaren zo ongeveer alles wat een expat moet doen, nodig heeft, kan overkomen, enz. hier aan de orde is gesteld . In het AA-archief zit een schat van info. En als je iets niet kunt vinden, vraag. Of onze mod weet het juiste draadje te vinden, of het is iets nieuws en dan zullen we graag our five cents bijdragen.
Natuurlijk ben je nu wat onzeker, jullie gaat een enorme stap nemen. Plus verhuizen met alles wat daarbij komt kijken is enorm vermoeiend, zowel geestelijk als lichamelijk, verkijk je daar niet in. Gun jezelf op tijd/genoeg rust, morgen is er weer een dag enzo.
De hele dag Engels/Amerikaans spreken en horen ,dat is ook veeleisend in het begin, maar het went nogal snel.
Maar voor de meesten hier heeft de immigratie goed uitgepakt. (En er is altijd een weg terug.)
Geniet van alles wat nieuw en anders is - een tijd wonen en werken in de US is een unieke kans die je leven enorm kan verrijken.
Natuurlijk ben je nu wat onzeker, jullie gaat een enorme stap nemen. Plus verhuizen met alles wat daarbij komt kijken is enorm vermoeiend, zowel geestelijk als lichamelijk, verkijk je daar niet in. Gun jezelf op tijd/genoeg rust, morgen is er weer een dag enzo.
De hele dag Engels/Amerikaans spreken en horen ,dat is ook veeleisend in het begin, maar het went nogal snel.
Maar voor de meesten hier heeft de immigratie goed uitgepakt. (En er is altijd een weg terug.)
Geniet van alles wat nieuw en anders is - een tijd wonen en werken in de US is een unieke kans die je leven enorm kan verrijken.
Welkom koffiezwartgraag (supergave nickname heb je haha) en spannende tijd heb je in het vooruitzicht!
Het beste advies wat ik je kan geven is: sta open voor veranderingen. Dat klinkt makkelijker dan het is maar zeker de eerste tijd nadat het vakantiegevoel wegebt (en het besef doordringt dat je vakantie wel erg lang duurt haha) ga je vermoedelijk afgeven op allerlei stomme dingen en ook allerlei dingen missen die je in Nederland niet eens zo vaak gebruikte (puur omdat je ze niet kunt vinden of kopen). Voor mij was dat een hele frustrerende tijd (ook omdat ik er ook met niemand echt over kon praten aangezien mijn nieuwe familie Amerikaans is en ik niet constant wilde zeuren) maar als je dan beseft dat het misschien "anders" is en niet per definitie slechter wordt het leven in de USA een stuk aangenamer.
Verder zou ik zeggen, neem de tijd om je omgeving te verkennen, winkels te bekijken (uren dwalen langs schappen in de supermarkt, kledingwinkels etc.) om te zien wat er zoal om je heen is. Ik wilde voordat ik hier kwam eigenlijk direct aan het werk maar mijn lief zei "doe rustig aan, ga eerst eens bekijken waar je bent". En hij heeft gelijk gekregen, doordat ik rustig de tijd nam weet ik mijn weg nu goed te vinden en heb ik nu niet meer het gevoel dat ik geen tijd heb gehad door mijn nieuwe baan.
En als laatste, ik zie dat je huisraad al weg is maar misschien kun je nog wat typische Hollandse prutsdingen kopen. Ik keek er in Nederland niet naar om maar krijg bij mijn afscheidsfeestje allemaal van dat soort dingen en ik vind het geweldig om ze in huis te hebben. Op die manier kun je je eigen "stukje Holland" maken en voor mij heeft het geholpen omdat niet alles gelijk anders was.
In algemene zin vond/vind ik het allermoeilijkste om mijn eigen Hollandse mentaliteit te behouden en toch te passen in de Amerikaanse cultuur. Maar daar kun je niets tegen doen, niets voor kopen, dat komt gewoon met de jaren denk ik
Heel veel succes alvast, ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat en zal je zeker volgen!
Het beste advies wat ik je kan geven is: sta open voor veranderingen. Dat klinkt makkelijker dan het is maar zeker de eerste tijd nadat het vakantiegevoel wegebt (en het besef doordringt dat je vakantie wel erg lang duurt haha) ga je vermoedelijk afgeven op allerlei stomme dingen en ook allerlei dingen missen die je in Nederland niet eens zo vaak gebruikte (puur omdat je ze niet kunt vinden of kopen). Voor mij was dat een hele frustrerende tijd (ook omdat ik er ook met niemand echt over kon praten aangezien mijn nieuwe familie Amerikaans is en ik niet constant wilde zeuren) maar als je dan beseft dat het misschien "anders" is en niet per definitie slechter wordt het leven in de USA een stuk aangenamer.
Verder zou ik zeggen, neem de tijd om je omgeving te verkennen, winkels te bekijken (uren dwalen langs schappen in de supermarkt, kledingwinkels etc.) om te zien wat er zoal om je heen is. Ik wilde voordat ik hier kwam eigenlijk direct aan het werk maar mijn lief zei "doe rustig aan, ga eerst eens bekijken waar je bent". En hij heeft gelijk gekregen, doordat ik rustig de tijd nam weet ik mijn weg nu goed te vinden en heb ik nu niet meer het gevoel dat ik geen tijd heb gehad door mijn nieuwe baan.
En als laatste, ik zie dat je huisraad al weg is maar misschien kun je nog wat typische Hollandse prutsdingen kopen. Ik keek er in Nederland niet naar om maar krijg bij mijn afscheidsfeestje allemaal van dat soort dingen en ik vind het geweldig om ze in huis te hebben. Op die manier kun je je eigen "stukje Holland" maken en voor mij heeft het geholpen omdat niet alles gelijk anders was.
In algemene zin vond/vind ik het allermoeilijkste om mijn eigen Hollandse mentaliteit te behouden en toch te passen in de Amerikaanse cultuur. Maar daar kun je niets tegen doen, niets voor kopen, dat komt gewoon met de jaren denk ik
Heel veel succes alvast, ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat en zal je zeker volgen!
-
dutchie_in_boston
- Amerika-expert
dat is, in mijn mening, dus integreren.Ziva schreef:...In algemene zin vond/vind ik het allermoeilijkste om mijn eigen Hollandse mentaliteit te behouden en toch te passen in de Amerikaanse cultuur...
koffiezwartgraag, mijn advies is om niet etnocentrisch te denken.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
zet de hollandse bril vooral af. Doe je dat niet dan krijg je het een stuk moeilijker. Amerikanen zijn niet hetzelfde als nederlanders. GA dus niet kritisch om met hoe men het hier doet maar neem het voor zoete koek aan. Je zult zien dat het leven dan een stuk makkelijker wordt.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Naar New Jersey...
Is het de bedoeling dat jullie gewoon een jaar of 2-3 blijven en dan echt wel terugkomen naar Nederland, of ga je de looptijd van het L1 ten volle benutten (6 tot maximum 7 jaar), eventueel gecombineerd met de aanvraag van een work based green card door de werkgever, zodat je voor onbepaalde tijd kan blijven?
Dat je 'cold feet' hebt, dat begrijp ik wel. Het is best een hele stap die je zet. Maar he, er is geen man overboord he! Als het tegenvalt, dan keer je gewoon terug naar Nederland en ben je een ervaring rijker!
Trouwens, zovelen zijn je al voorgegaan. Zeker in New Jersey zal je versteld staan hoeveel Nederlanders er al zitten! Dus als je heimwee krijgt, kan je op die manier een stukje compenseren.
Heb je er al eens aan gedacht om een blog te maken? Daar kan je verhalen op kwijt over jullie aanpassing ginder (en je bedenkingen op de gang van zake
. Plaats er wat foto's bij, en het is ook voor de familie en vrienden in Nederland super leuk om jullie zo te kunnen volgen. We nemen je dan direct mee op in onze lijst van Bloggers in Amerika viewtopic.php?f=12&t=5806
(weet je dat ik ook enkele jaren geschreven heb aan een blog over vertrekken naar New Jersey? Wij zouden naar de streek rond Flemington gaan, maar het is uiteindelijk zo op de lange baan geschoven dat we het beu waren als koude pap en een eigen visum voor Canada aangevraagd hebben)
Oh ja, en zoek al maar eens naar de Newcommers Club van je woonplaats (of een dichtbijgelegen plaats), daar zitten veel vrouwen die nog geen 3 jaar in de US zitten, allemaal mensen die dus minder en meer succesvol door hun aanpassing gaan, en hun sociale kring terug moeten gaan opbouwen. Veel nationaliteiten door elkaar.
Verder is er nog Meetup. Afhankelijk van je hobby kan je daar ook altijd contacten vinden en naar bijeenkomsten gaan om mensen te leren kennen. Je kan het vaak niet zo gek bedenken, en het clubje bestaat.
Dat je 'cold feet' hebt, dat begrijp ik wel. Het is best een hele stap die je zet. Maar he, er is geen man overboord he! Als het tegenvalt, dan keer je gewoon terug naar Nederland en ben je een ervaring rijker!
Trouwens, zovelen zijn je al voorgegaan. Zeker in New Jersey zal je versteld staan hoeveel Nederlanders er al zitten! Dus als je heimwee krijgt, kan je op die manier een stukje compenseren.
Heb je er al eens aan gedacht om een blog te maken? Daar kan je verhalen op kwijt over jullie aanpassing ginder (en je bedenkingen op de gang van zake
(weet je dat ik ook enkele jaren geschreven heb aan een blog over vertrekken naar New Jersey? Wij zouden naar de streek rond Flemington gaan, maar het is uiteindelijk zo op de lange baan geschoven dat we het beu waren als koude pap en een eigen visum voor Canada aangevraagd hebben)
Oh ja, en zoek al maar eens naar de Newcommers Club van je woonplaats (of een dichtbijgelegen plaats), daar zitten veel vrouwen die nog geen 3 jaar in de US zitten, allemaal mensen die dus minder en meer succesvol door hun aanpassing gaan, en hun sociale kring terug moeten gaan opbouwen. Veel nationaliteiten door elkaar.
Verder is er nog Meetup. Afhankelijk van je hobby kan je daar ook altijd contacten vinden en naar bijeenkomsten gaan om mensen te leren kennen. Je kan het vaak niet zo gek bedenken, en het clubje bestaat.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Je kunt je afkomst niet 123 "afzetten", dat gaat met de jaren. Verder vind ik het nog steeds fijn om er een gezonde "Hollandse" blik op na te houden. Ja het maakt sommige dingen misschien wat lastiger maar tegelijkertijd zie ik mezelf echt niet meegaan in de gekte van sommige Amerikaanse gewoonten en gebruiken.
Maar dit is heel persoonlijk natuurlijk. We zijn niet allemaal hetzelfde en wat voor de 1 goed voelt hoeft niet goed voor de ander te zijn
Maar dit is heel persoonlijk natuurlijk. We zijn niet allemaal hetzelfde en wat voor de 1 goed voelt hoeft niet goed voor de ander te zijn
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Net als Ned in MO heb ik inderdaad destijds ook mijn Hollandse bril afgezet. Dat ging misschien wat makkelijker voor mij (ons), omdat dit niet de eerste keer in het buitenland wonen was. Als je dingen gewoon accepteert als zijnde anders en je eraan aanpast, is het volgens mij toch het makkelijkst. Degenen, die ik kende, die alles met Nederland gingen zitten vergelijken, hadden het hier het moeilijkst en een aantal van hen redden het ook niet. Dat betekent niet dat je bepaalde dingen niet zal missen, overigens. Vooral etenswaren, maar die kun je hier ook bestellen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zie hier ook dingen die anders gaan. En dan kan je denken "In mijn thuisland was het beter", of je kan denken "He, dit is anders, en het werkt ook.".
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht