Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

AOW aanvragen vanuit de VS: Benno's ontdekkingsreis

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

AOW aanvragen vanuit de VS: Benno's ontdekkingsreis

Bericht door Bennogr »

Ter leringhe ende vermaeck:

Ik word in januari 2012 65. Ben in augustus 2011 begonnen met mijn AOW aanvraag. De Sociale Verzekeringsbank (svb.nl) afdeling buitenland in Groningen stuurde mij door naar de Amerikaanse Social Security Administration (SSA) omdat de aanvraag sinds juni 2011 via hen loopt (zou controles door Nederland op leeftijd en nog in leven zijn makkelijker moeten maken, was 1 van de redenen). Na wat gebel voor het juiste formulier (SSA-2490-BK) op 26 september 2011 eindelijk een afspraak gekregen om het formulier bij mijn plaatselijke onderkantoor van de SSA in te komen leveren.

Een ambtenaar (die al 33 jaar bij de SSA werkte, maar dit formulier nooit had gezien) tikte dat in de computer in en zei dat ik zou horen.

Begin december maar eens naar de SVB ge-emaild om te vragen hoe het zat. Waar men mij vertelde niets te hebben gehoord van het bureau buitenland van de SSA (in Baltimore). Dus Baltimore maar eens gebeld, waar men niets kon vinden. De computer had het formulier blijkbaar ingeslikt of zo. Kopie van het formulier (met een datumstempel, gelukkig) bij wijze van uitzondering mogen emailen en ik zou snel horen. Na niets gehoord te hebben, toch maar weer eens gebeld, en nee, nooit van gehoord. Maar men zou gaan zoeken.

Heb ondertussen ook maar weer eens naar de SVB geschreven, waar een hoge ambtenaar, die over deze procedure onderhandeld had met de SSA, mij verzekerde dat hij dit diepgaand zal gaan uitzoeken en contact met zijn collega in de VS zal opnemen om hierover te praten.

Het is nu 23 december en de procedure is dus nog steeds niet afgerond.

Conclusie: als je recht hebt op AOW uit Nederland (2 procent voor elk jaar na je 15e dat je in Nederland bent ingeschreven geweest), begin dan vroeg met de aanvraag. Bewaar verder alle papieren. En bel/email regelmatig met zowel Nederland als de SSA in de VS totdat alles (eindelijk) geregeld is.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Joke
Amerikakenner

Re: AOW aanvragen vanuit de VS, vervolg

Bericht door Joke »

Ik werd in oktober 2009 65, en gelukkig viel het toen nog onder het oude systeem. Ik heb jaren geleden enkele jaren in NL gewerkt, dus had ik ook recht op AOW. Bij mij ging het heel snel en heel eenvoudig. Ik had een brief geschreven naar Groningen met alle gegevens die ik had. Dat was heel weinig want in de jaren dat ik in NL woonde had ik heel veel verschillende banen die ik me niet meer kan herinneren. Binnen een maand of zo kreeg ik bericht dat ze al m'n informatie hadden, en dat ik vanaf oktober (of misschien was het november) elke maand een percentage van het AOW zou ontvangen. Ik krijg het nu elke maand netjes op m'n bankrekening gestort. Ik krijg ook elk jaar een formulier dat ik moet invullen om te bewijzen dat ik nog leef, en moet vertellen of ik alleen of met iemand leef. Helaas, verliest het kantoor Groningen dat formulier elk jaar weer, en moet ik het minstens twee keer sturen, maar het is leuk om het geld te ontvangen, al is het niet veel.

Benno, ik neem aan dat als ze je weer hebben gevonden, je alles met terugwerkende kracht krijgt, dus een leuk extraatje.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Joke schreef: Ik had een brief geschreven naar Groningen met alle gegevens die ik had. Dat was heel weinig want in de jaren dat ik in NL woonde had ik heel veel verschillende banen die ik me niet meer kan herinneren.
Voor de AOW is het voldoende om tussen je 15e en 65e in Nederland te wonen, voor elk jaar ontvang je 2% van de AOW uitkering
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Ik neem aan dat jullie weten dat om die 2% per jaar te krijgen, in Nederland verplicht AOW-premie wordt ingehouden en als je in het buitenland verblijft, je vrijwillig premie kunt blijven betalen; de jaren dat je niet betaald hebt, worden (uiteraard) gekort op je AOW.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

huhhhh en al die jaren dat je niet betaalt omdat je op school zit, thuis bij de kinderen of wat dan ook :shock:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Zoals hier al vaker gemeld: je krijgt 2% van de huidige AOW uitkering voor elk jaar dat je INGESCHREVEN hebt gestaan in een bevolkingsregister in Nederland.

Dus, ondanks dat ik pas met zo ongeveer m'n 25e in Nederland officieel werk heb gehad (op wat vakantiebaantjes na), krijg ik toch een 35%, dus vanwege dat meetellen vanaf je 15.

AOW premie blijven betalen is volgens mij duurder dan dat geld in een goed mutual fund in de VS te beleggen (maar ik kan het natuurlijk mis hebben).

En, ja. Het susteem was vroeger beter, maar het schijnt dat als ze eindelijk bij de Social Security Administration mijn formulier vinden en dat naar Nederland kunnen doorsluizen, dat ik dan niet elk jaar hoef te bewijzen dat ik nog besta.

Overigens: ze zijn in Groningen erg aardig en behulpzaam. Een hoge pief van de SVB heeft zelfs beloofd dat hij mijn zaak persoonlijk bij de SSA zal aankaarten. Hopelijk zullen mijn ervaringen dit alles voor toekomstige aanvragers wat makkelijker maken.
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

Benno, formeel kun je alleen ingeschreven staan, als je er ook daadwerkelijk woont :wink:

Of vrijwillig premie betalen duurder is, hangt met name af van de periode dat je buiten Nedrland verblijft; je betaalt in dat geval namelijk maar maximaal 10 jaar premie.

Mrs. Bean, het gaat inderdaad om het aantal jaren dat je in Nederland verbleef, juist vanwege mensen, zoals o.a. De niet werkende moeders uit onze jeugd, ook recht op AOW te geven :thumbup:

De (vrijwillige) premiebetaling is er voor mensen die niet in Nederland verblijven en ook niet zijn uitgezonden om tijdelijk in het buitenland te werken; je blijft dan namelijk gewoon verzekerd en er wordt voor jou premie afgedragen.
Dit geldt dus bijvoorbeeld voor mensen die voor de Nederlandse Overheid in het buitenland werken.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Mrs. Bean, het gaat inderdaad om het aantal jaren dat je in Nederland verbleef, juist vanwege mensen, zoals o.a. De niet werkende moeders uit onze jeugd, ook recht op AOW te geven

even googelen hielpen mijn oude hersens weer op gang ( teveel kerstwijn :oops: )
Ik schrok even omdat het nogal in tegenspraak was met bv leerplicht. En omdat niet alleen in onze jeugd moeders niet werkten, zeker met kinderen thuis werkten veel moeders niet tot een 20 jaar terug. Opvang was niet zo goed geregeld als nu. ( En vaak was het ook not done) Tijden veranderen snel
myste87
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door myste87 »

De AOW geldt inderdaad voor iedereen die in Nederland ingeschreven is (of is geweest). Ik wil hier echter ook het aanvullend pensioen onder de aandacht brengen.

Als je ook een aanvullend pensioen hebt opgebouwd tijdens een dienstverband en je bent nu woonachtig in het buitenland dan raad ik je aan om contact op te nemen met het pensioenfonds om ervoor te zorgen dat ze huidige adres hebben. Ook wanneer je verhuisd zul je zelf het adres door moeten geven.
Onze site: http://www.vdheijdeninusa.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

Vanaf 1 januari 2011 kun je zien welk pensioen je hebt opgebouwd via www.mijnpensioenoverzicht.nl. Je kunt met je DigiD inloggen op deze site en dan zie je in een oogopslag waar je welk pensioen hebt opgebouwd.

Dit overzicht is er alleen voor mensen van wie het pensioen nog niet is ingegaan.

Als je pensioenen mist, kun je het volgende doen:

* Informeer bij je vroegere werkgever of bij vroegere collega’s naar de naam en het adres van de pensioenuitvoerder
* Is je werkgever niet te vinden, informeer dan bij een vakorganisatie of het bedrijf daar bekend is en of het bedrijf werkzaam was in een sector waar een verplichte bedrijfstakpensioenregeling gold.
* Informeer bij de Kamer van Koophandel of het bedrijf misschien onder een andere naam opereert, is overgenomen, verhuisd of failliet verklaard.
* Mogelijk kan De Nederlandsche Bank, het Verbond van Verzekeraars of de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen je vroegere werkgever in verband brengen met het pensioenfonds.

Het kan zijn dat je pensioenuitvoerder niet meer bestaat en dat de verplichtingen zijn overgenomen door een ander fonds of een andere maatschappij.

Daarvoor kun je, op de site www.mijnpensioenoverzicht.nl de onderstaande lijsten raadplegen.
* Overzicht van oude pensioenfondsen (PDF)
* Overzicht van oude levensverzekeringsmaatschappijen (PDF)
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Helaas dat DigiD nog niet zo handig in het gebruik is voor buitenlanders. Mijn password is verlopen (blijkbaar), en ik kan er niet meer in. Een nieuwe aanvragen kan niet vanuit het buitenland...

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -woon.html
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

Klopt dat je geen DiGi-id kunt aanvragen; althans niet als je (nog) geen AOW ontvangt (Hoe zo eenvoudig als het ook moeilijk kan :blink: ).

Voor zo ver mijn kennis rijkt, verloopt je wachtwoord van je DiGi-id niet, maar als je het 3 x verkeerd hebt ingetoetst, zul je een nieuwe moeten aanvragen.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Die je niet krijgt, omdat je in het buitenland woont en niet ingeschreven staat.......
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

Klopt, maar mijn opmerking ging dus primair over het verlopen van een wachtwoord!
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Benno - je zal elk jaar moeten bewijzen dat je nog leeft. Dit van het site van de SVB:

Als u in het buitenland een AOW-pensioen ontvangt, neemt de SVB een paar keer per jaar contact met u op om te vragen of er iets in uw situatie is veranderd.
Bewijs van in leven zijn: Eén keer per jaar vragen wij u een formulier Levensbewijs in te laten vullen door bijvoorbeeld een notaris of gemeenteambtenaar in het land waar u woont. Wij sturen u het levensbewijs elk jaar automatisch toe.
Voor klanten in Australië, België en Duitsland is er vanaf 2010 een aparte regeling. Hierdoor hoeven mensen die in dit land wonen niet meer elk jaar een levensbewijs op te sturen.
Inkomsten: Als uw partner nog geen 65 is, vragen wij u elk jaar om het inkomen van uw partner aan ons door te geven.
Samen wonen: Wij kunnen u thuis bezoeken om te controleren of u alleen woont of samen met iemand anders.

Op dat thuis bezoek zit ik nog te wachten!!!!!!!!!
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

DVDGuy schreef:Klopt, maar mijn opmerking ging dus primair over het verlopen van een wachtwoord!
Mijn antwoord ook....ik had een wachtwoord, maar niet meer geldig omdat ik in het buitenland woon.....hoe makkelijk willen ze het maken....
Bij de belastingdienst lukt het *(nog ) wel.... :clap: :clap:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Lijkt me een ideale baan: de wereld rondreizen om te controleren om mensen nog leven.

Voor zover ik begrepen heb, moet de AOW aanvraag nu gedaan worden via plaatselijke ambtenarijen (de Social Security Administration in de VS), zodat ze die controle niet meer zelf hoeven uit te voeren. Niet dat dat in de VS degelijker zou gebeuren (het zijn hier immers geen Nederlanders die dat zouden controleren!) maar omdat ze dan een excuus hebben om dat niet meer zelf te doen. EN, natuurlijk, om het ons (weer) wat makkelijker te maken!
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Amerika kijkt wel naar die papiertjes en laat Holland weten of het OK is om uit te betalen.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
Bennogr
Amerika-expert

AOW aanvragen vanuit de VS, slot

Bericht door Bennogr »

Heb net een brief gekregen van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in Nederland, dat ik inderdaad nog recht heb op een brokje AOW. En heb zelfs al de nabetaling vanaf januari, toen ik 65 werd, op mijn Nederlandse bankrekening ontvangen. In april komt dat bedrag(je) trouw elke maand. Met zelfs vakantietoeslag (in mei).

Maar goed dat ik vorig jaar augustus(!) al begonnen ben met de aanvraag, die vanaf juni 2011 via de Amerikaanse Social Security Administration moet.

Aanvragen in de VS gaat via formulier SSA-2490-BK. Als ze bij het normale SSA telefoonnummer niet weten wat dat is: even doorvragen, of bellen met de afdeling buitenland in Baltimore, adressen en telefoonnummers staan op http://www.ssa.gov. De afdeling buitenland van de SVB is (http://www.svb.nl) is ook erg behulpzaam.

Het is dus ruim voor je 65e beginnen en even doorzetten, maar uiteindelijk krijg je voor elk jaar na je 15e dat je in Nederland als inwoner bent ingeschreven toch je 2 procent van de huidige AOW.

De SVB stuurt geld maandelijks naar een Nederlandse of buitenlandse bank, dus ook rechtstreeks naar je bank in de VS. Als de onkosten te hoog zijn in vergelijking met de bedragen die je krijgt, kunnen ze de bedragen samen ook eens in de drie maanden storten en zelfs 1 keer per jaar (in december).

"Lang gewacht/stil gezwegen/nooit gedacht/maar toch gekregen," zoals iemand in het Oude Land ooit gedicht heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: AOW aanvragen vanuit de VS: Benno's ontdekkingsreis

Bericht door kastelke »

Dus vanaf nu moet je dat ook mee aangeven op je belastingformulier voor de US? Krijg je daarvoor een speciaal document opgestuurd vanuit Nederland?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer