Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tweedehands spullen en Douane

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Bara
Amerikafan
Contacteer:

Tweedehands spullen en Douane

Bericht door Bara »

Goedemidddag mede-amerika gangers,

(ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niks erover kunnen vinden)
Ik zal even kort de situatie uitleggen:

Mijn neef in de States gaat een nieuwe fotocamera kopen. Nu wou hij zijn "" oude" te koop zetten, maar eigenlijk vind ik het wel een leuk ding.
Nu mag ik de camera voor een "prikkie" van hem overnemen.
Het is absoluut niet dat ik geen belasting wil betalen, moge dat duidelijk zijn. Maar ik wil even weten hoe of wat en waar ik aan toe ben.

-Als hij hem opstuurt, kan het zijn dat je er belasting over betaald, of niet. Dat is een bekend concept (overigens, geld dit ook voor tweedehands spullen?)
-Maar als ik hem met me meeneem als ik er toch heen ga. Moet ik er dan ook belasting over betalen? En Zoja, hoe word deze dan berekend. Ik neem aan dat het niet op het (orginele)aankoop bedrag zal/kan zijn.
En indien dit wel over het bedrag is (dat ik ervoor heb betaald), hoe moet ik dit dan aantonen? (schriftelijk iets op papier zetten?)

Alvast bedankt!
Ja! Weer netwerken, maar dan anders.... http://www.sky-match.net/
Blog http://baragoesusa.blogspot.com/
guinevere
Amerika-expert

Re: Tweedehands spullen en Douane

Bericht door guinevere »

Volgens mij mag je in NL net als in de VS tot een bepaald bedrag vrij invoeren. Tenzij het een dure spiegelreflex is zit je daar volgens mij niet overheen. Hier een link naar de website van de douane.
Afbeelding
Bara
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bara »

Dank je wel voor de link.
Het gaat inderdaad om een bedrag van 430 euro.

Ik weet niet de niet wat de nieuwwaarde van de camera is, maar ik gok wild dat die erboven zit.

Edit:
Zojuist maar even de douane zelf gebeld.
Indien je iets (wat dan ook) tweedehands koopt moet je alsnog belasting hierover betalen. Je dient dan het aankoop bedrag wat je hebt betaald samen met de verkoper op papier te zetten zodat daarover de belasting over berekent kant worden.

Duidelijk !
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Zolang de nieuwwaarde niet ver boven de 500 euro zit kan hij hem dan toch voor minder dan 430 aan jou verkopen? Of moet je dan alsnog over dat bedrag belasting betalen?

Ik geloof trouwens dat ik hier wel eens iets gelezen heb over anderen die in de VS een camera kochten en gewoon al hun vakantiefoto's met de nieuwe camera namen, zodat het niet als nieuw werd beschouwd. Maar dat zal vast wel niet mogen.
Afbeelding
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Als jij de camera koopt voor minder dan €430.- / $585 (ongeveer) dan hoef je niets aan te geven want dat mag je gewoon belastingvrij mee het land innemen. Mag je wel voor de rest niets kopen in de VS, want alles dat meer is dan die €430 is wel belastbaar - dus geen kleding, schoenen, handtassen, enz. :P
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Maar hoe gaan ze bewijzen dat de camera niet al eerder in jouw bezit was? Als ze serie-nummers ed gaan invoeren kunnen ze vast achterhalen dat de camera van de Amerikaanse markt komt maar waarschijnlijk ook dat 'ie niet uit 2010 of 2011 is. Bewijs maar eens dat je die camera niet al tijdens een eerdere reis hebt gekocht én betaald!
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> Maar hoe gaan ze bewijzen dat de camera niet al eerder in jouw bezit was?

Bij belastingzaken geld veelal "omgekeerde bewijslast"

Je bent schuldig tot je het tegendeel kunt bewijzen.

Kan goed dat dit hier ook van toepassing is.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Maar hoe kan je dat ooit bewijzen? Je neemt van je oude camera toch ook nooit een bonnetje mee? Of van al je kleding? Je GPS?

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar dat is toch bijna onmogelijk?
Afbeelding
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Niemand zegt toch dat je het oude bonnetje mee moet nemen op vakantie ?

Ze zijn ook niet dom bij de douane, vaak kunnen ze aan type en serie nummer zien hoe oud het ding is en in welk land het is verkocht.

Als als ze een bonnetje willen zien dan sluiten ze je echt niet op totdat je dat kunt tonen :D
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Nee, ik doelde meer op de omgekeerde bewijslast. Anders zou ik niet weten hoe je bij sommige dingen kan bewijzen dat ze al eerder in je bezit waren.
Afbeelding
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Die € 430,- vrije invoer, geldt alleen maar als je zelf invoert en niet als het via de post het land binnen komt.

Het douane-belasting-vrijgestelde bedrag is 22,- euro incl. verzendkosten en als je daar boven zit, betaal je
een percentage douaneheffing (hangt af van wat je hebt aangeschaft) + 19 % BTW, over het totaal incl. verzendkosten.

Uit een niet-EU-land Tot € 22,- betaal je geen douanerechten en geen omzetbelasting

Van € 22 tot € 150 betaal je geen douanerechten, maar wel omzetbelasting
Laatst gewijzigd door DVDGuy op 08 feb 2011, 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

guinevere schreef:Nee, ik doelde meer op de omgekeerde bewijslast. Anders zou ik niet weten hoe je bij sommige dingen kan bewijzen dat ze al eerder in je bezit waren.
Precies!

Wij reizen al jaren met een iPod die in de VS is gekocht. Ten eerste zijn we nog nooit gecontroleerd en ten tweede kan ik me echt niet voorstellen dat áls we gecontroleerd worden ze een bon van die 3 jaar oude iPod willen zien.

Er gebeuren weleens bizarre dingen bij de douane maar hoe groot is de kans dat je gecontroleerd wordt, ze precies je (verouderde) camera eruit vissen en daar belasting over willen hebben?

Ik zou me niet druk maken hoor Bara! De kans dat je belasting zal moeten betalen lijkt me nihil.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

RiverCola schreef:De kans dat je belasting zal moeten betalen lijkt me nihil.
Niet nihil, want hij is altijd aanwezig :wink: maar hij is wel bijzonder klein... Ik zou me er ook niet druk over maken.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
phoonke
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door phoonke »

ik heb sinds kort een videocamera gekocht moet ik dan de papieren meenemen in april of niet??
2001:Florida
2011:Florida
2013:West Usa
2017:Florida
2018:NY
2019:Oost Canada en Oost USA
2022:Florida
Bara
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bara »

Ontzettend bedankt voor alle reacties !
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

phoonke schreef:ik heb sinds kort een videocamera gekocht moet ik dan de papieren meenemen in april of niet??
Het is altijd verstandig om een kopie van de aankoopnota van apparatuur bij je te hebben als je op reis gaat.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> Het is altijd verstandig om een kopie van de aankoopnota van apparatuur bij je te hebben als je op reis gaat.

Waarom ?

De Douane sluit je echt niet als je het niet bij je hebt. Je mag indien nodig de aankoopnota later overleggen.
IngeRene
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door IngeRene »

Of het wat gaat helpen weet ik niet, maar ik maak met mijn iPhone een foto van de bonnen van (video)camera/lenzen/gps/iPad en dan zien we wel. Ik ga beslist geen extra papierwerk meenemen. En die paar bitjes foto's kunnen er wel bij :D
Lees alles over onze fantastische vakantie naar ZW-USA op Belderbos naar Amerika '11 blog. Andere reizen vind je op IngeRene.nl
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer