Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Cultuurverschilletje met Oud en Nieuw

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Cultuurverschilletje met Oud en Nieuw

Bericht door Petra/VS »

Hier in de VS is het geen gewoonte om vuurwerk af te schieten met Oud en Nieuw, maar wij doen het altijd wel. Iedere staat heeft andere wetten voor wat mag en hier in Virginia mag alleen siervuurwerk. Niets dat in de lucht wordt geschoten of knalt. In South-Caroline en West-Virginia mag echter zowat alles en dus haalden Rick en een van onze vrienden daar altijd vuurpijlen e.d. Daarvan schoten ze er dan twee of drie de lucht in om middernacht. Een buurman uit de straat achter ons was daar kennelijk zo kwaad om vorig jaar, dat hij een emailtje naar de politie heeft gestuurd om onze straat in de gaten te houden qua illegaal vuurwerk. Hij moest eens Oud en Nieuw in Nederland gaan meemaken ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Cultuurverschilletje met Oud en Nieuw

Bericht door vana »

Dat overleeft zijn hart niet denk ik. Ze zijn hier al de hele dag aan het knallen.

Marjon
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Hier in Georgia is inderdaad zo'n beetje alles illegaal en komt ook praktisch alles uit South Carolina. Ik hoorde desalniettemin toch wel hier en daar wat vuurwerk, maar het stelt in vergelijking met NL inderdaad niets voor.
"Keep Georgia On Your Mind"
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

Petra/VS schreef:Hier in de VS is het geen gewoonte om vuurwerk af te schieten met Oud en Nieuw, maar wij doen het altijd wel.
Kan je dan het hele jaar door vuurwerk kopen in USA of verschilt dat per staat en moet je een vergunning aanvragen als je vuurwerk wilt afsteken?
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Toen ik eind juni in Vegas was, zag ik overal houten hokjes verschijnen voor de verkoop van vuurwerk.
Blijkbaar is de verkoop daar tijdelijk en mag het daar niet in winkels worden verkocht.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Petr@B
Amerikafan

Bericht door Petr@B »

Wat flauw van zo'n buurman. Geniet er lekker van, zou ik zeggen. Hij ligt er toch niet de hele nacht wakker van! Hebben jullie nu wel wat afgestoken, Petra?

Ook hier zulke flauwe mensen in de buurt. Een van de buren heeft altijd schitterend vuurwerk (wel illegaal, uit België) maar die werd donderdag opgewacht door de politie en kon alles inleveren. Gelukkig bleef er genoeg moois over om naar te kijken vannacht.
september 2005: California & Nevada (met camper)
mei 2007: Florida
oktober 2007: New York
julie/augustus 2012: California, Arizona, Utah en Nevada

http://letsgousa.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://letsgoflorida.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

vana schreef:Dat overleeft zijn hart niet denk ik. Ze zijn hier al de hele dag aan het knallen.

Marjon
Zo inderdaad ... je moet hier rennen voor je leven om die rotjochies te ontwijken op weg naar het winkelcentrum LOL :shock: :D
Sandy
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Wat een grap, Petra. Hij zou inderdaad eens in Nederland moeten kijken. Jeetje, zoals gisteren in Den Haag heb ik ook nog niet vaak meegemaakt. Bij m'n vader in Breda is het vaak heel zwaar en groot vuurwerk, maar hier in DH....het was zo veel!

Ik weet nog goed dat mijn oud en nieuw in Amerika een beetje een domper was. Ik wist dat er geen vuurwerk afgestoken zou worden, maar dat het zo saai zou zijn.. Lag denk ik ook meer aan het gezin hoor, het zal op andere plekken vast gezelliger zijn. We hadden toen lekker gegeten en daarna beetje wakker gebleven. Om drie uur 's middags had m'n moeder al gebeld omdat het 12 uur in NL was, en om mijn eigen 12 uur belde ze weer. Maar de familie? Die heeft me geen gelukkig nieuwjaar gewenst, ze waren gewoon gaan slapen zonder iets te zeggen....
Het is de enige keer dat ik heimwee heb gehad.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

ik ben wel blij dat we geen buren hebben die vuurwerk afsteken ...ik zou m'n hart vast houden met al het hooi, wat we op geslagen hebben ..en dan spreken we nog niet over onze paarden die geen vuurwerk kennen.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Kan je dan het hele jaar door vuurwerk kopen in USA of verschilt dat per staat en moet je een vergunning aanvragen als je vuurwerk wilt afsteken?
Het verschilt per staat. Zo wordt het in New York niet verkocht, maar als je net over de grens in Pennsylvania komt ligt daar een vuurwerkwinkel waar het hele jaar door verkocht wordt. Het zijn wel wetten met "loop holes", want je moet dan je rijbewijs laten zien om te bewijzen dat je uit New York komt want aan mensen uit Pennsylvania wordt geen vuurwerk verkocht als ze er geen vergunning voor hebben. Dingen zoals sparklers mag wel :)

Zo inderdaad ... je moet hier rennen voor je leven om die rotjochies te ontwijken op weg naar het winkelcentrum LOL :shock: :D
Dat weet ik ook nog van mijn tienertijd! Ik heb een keer een klein rotje in de capuchon van mijn jas gehad (door mijn broer in de lucht gegooid maar het kwam verkeerd terecht), en ben een keer door een glazen ruit gevallen toen ik achteruit stapte om een rotje te ontwijken in een winkel.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Georgie schreef:Ik weet nog goed dat mijn oud en nieuw in Amerika een beetje een domper was. Ik wist dat er geen vuurwerk afgestoken zou worden, maar dat het zo saai zou zijn..
Dat was bij mij ook het geval. De eerste keer Oud&Nieuw bij Anna's ouders was ik heel benieuwd naar hoe het zou zijn, maar toen haar moeder en haar broer en zijn vrouw allemaal om vijf over half elf naar bed gingen viel ik zowat van de bank... Haar vader is toen opgebleven en is om vijf voor twaalf iedereen uit bed gaan trommelen zodat we samen de bal naar beneden konden zien komen op Times Square. Daarna was "Yeah, Happy New Year - goodnight!" - en om tien over twaalf lag iedereen weer in bed... Echt ongelofelijk.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Hahaha en jij bleef daar in je eentje op de bank zitten. Volgende ochtend werden hun weer wakker en zat je er nog, vanwege de verbazing? :o
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Haha zo ongeveer wel ja :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Haha arme jij. Ik was wel voorbereid om een minder uitgebreide viering, maar dit sloeg alles. Ik heb zelfs de ball-drop niet gezien op de tv, wat toch wel een leuke Amerikaanse traditie is die ik mee had willen maken. Maar 't was ook niet echt een leuk gezin haha. Ze zijn ook een keer naar Tahoe gegaan zonder mij. Ik mocht wel mee, maar ineens waren ze op een ochtend al weg. :S (Dit is uiteraard niet het gezin waar ik vorig jaar naar toe ben gegaan op bezoek)
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ja, maar het is ook wel een beetje wat men er zelf van maakt en waar je woont in de VS. Bij mij in de buurt organiseren veel vrienden feestjes bij hen thuis, waardoor je de hele avond van huis naar huis loopt. Heel leuk altijd en natuurlijk is middernacht het hoogtepunt, maar daarvoor en daarna is het altijd heel gezellig. Er is altijd veel te eten en te drinken en veel om bij te praten. In Atlanta kijken we trouwens altijd live naar de "Peach Drop", in het centrum van de stad. En dit jaar zagen we op TV ook Key West, waar ze elk jaar om 12:00 uur een travestiet in een enorme hooggehakte schoen laten zakken. Een vriendin van me was er toevallig bij. Leuk, al die verschillende tradities. :lol:
"Keep Georgia On Your Mind"
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Wij zijn eerst naar Raleigh geweest, daar wordt om 7 uur een viering voor de kinderen gehouden.
Met vuurwerk en bandjes. Om twaalf uur doen ze dat weer, maar aangezien we ook nog een feestje hadden bij de buurtjes
konden we zo allebei meepikken.

Afbeelding

Het was er erg gezellig en reuze druk! Het drukste dat ik het gezien heb ooit. Het weer had er vast ook mee te maken.
Die best aangenaam was na de kou die we gehad hebben.

Afbeelding

Kan me wel een beetje de reactie van de buurman voorstellen. Als je bedenkt dat al de huizen hier van hout zijn, zijn die pijlen
natuurlijk wel link. Al zal het heus niet zo zijn dat jullie daar onvoorzichtig mee zijn geweest. Maar je hebt nou eenmaal voorzichtige mensen hier.

Sprak mijn moeder in Nederland en zij had het er over dat het bij haar wel oorlog leek. Ze woont in en appartement
en daar onder is een open portiek wat een gewillig doelwit is. Haar ramen stonden de hele avond te trillen.
Bloed link, vind ik zelf.... Maarja, verander het maar eens. En leg een stel opgeschoten jongens maar uit wat de gevolgen kunnen zijn.

En als ik dan vanmorgen in de NL krant lees dat er twee jongens zijn overleden van 13 en 17 jaar
(als toeschouwers) denk ik dat het vuurwerk georganiseerd door de gemeente helemaal zo gek niet is.
Een heel stuk veiliger en misschien ook gezelliger voor de mensen er om heen.
Laatst gewijzigd door Staceybeesie op 01 jan 2011, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

We hebben hier in Spanje vannacht zes zware knallen gehoord, waarschijnlijk van Engelsen hier in de buurt. Verder geen vuurwerk, terwijl ze het hele jaar door bij elke feest wel vuurwerk afsteken.

Hier eet men bij elke slag van de klok om 12 uur een druif, dat brengt geluk en draagt men op oudjaarsdag rood ondergoed :-)

Ik heb het vuurwerk niet gemist, maak me ook al jaren zorgen om de schuur met onze paarden, hooi en stro en ben blij dat ik die zorg dit jaar niet meer heb gehad. Peet (onze zoon) heeft met 20 jongeren een feest gebouwd in dezelfde schuur en alles is blijven slapen. Ze hebben met een stel Achterhoekers in het gezelschap carbid geschoten. Vanmiddag ging de barbecue weer aan om het vlees op te maken. Leuk dat ze het zo gezellig hadden thuis!

Bij ons in Beesd is een jongen van 14 zijn hand kwijtgeraakt bij het afsteken van illegaal vuurwerk. Ik blijf het rotspul vinden!

Wij hebben het heel rustig aan gedaan, lekker bij de TV. Esmee heeft nog veel pijn en is snel moe en had haar zakken vol na de reis hier naar toe en een dagje winkelen (in rolstoel) in Murcia. Vandaag heerlijk gegeten bij een Argentijns restaurant hier, de Spaanse restaurants waren afgeladen vol met chique geklede gezelschappen. Nieuwjaarsdag is hier blijkbaar erg belangrijk!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik vind vuurwerk best wel leuk om eens te zien, maar geef er mijn voorkeur aan dat het vooral niet door amateurs ergens op straat of in de achtertuin afgeschoten wordt, maar ergens op veilige afstand van woningen en dieren.
Wij hebben onze allereerste oud-op-nieuw in Canada als volgt gevierd: we hadden Canadese vrienden uitgenodigd (en hun zoon die studeert in de UK maar die hier nu op vakantie is). Om 5pm waren ze hier. We hebben gezellig wat zitten babbelen (met van die amuse hapjes in glaasjes). Nadien zijn we aan tafel gegaan. Hier worden mosselen vooral als bijgerecht gegeten, en toen we onlangs samen een wine & food expo bezochten en daar de Canadese mosselen proefde, waren ze heel benieuwd naar hoe ik als Belgische mosselen als hoofdgerecht maakte. Dat was dus het hoofdgerecht. In de viswinkel trokken ze nogal ogen toen ik 10 lbs verse mosselen bestelde. "That must be a big party!" riep de kerel toen ik ze ging ophalen. :lol:
We hebben een paar uur aan tafel gezeten, lekker babbelend, en hebben na het eten een heel leuk spel gespeeld:
http://en.wikipedia.org/wiki/Apples_to_Apples Een echte aanrader! Je steekt er heel wat Engelse woordenschat en (Amerikaanse) cultuur van op!
En toen was het plots middernacht! Een fles Veuve Tricot champagne opengetrokken, elkaar allemaal heel fijne dingen toegewenst met knuffels en kussen. En ja, buiten hoorden we wel een paar knallen maar ondanks onze grote ramen aan de voor- en achterzijde van het huis zagen we niks. En we hadden het zo gezellig samen, dat we niet de moeite gedaan hebben om buiten te gaan kijken.
Een uurtje laten gingen onze gasten naar huis.
Kortom: niet echt grote verschillen met hoe we het in Belgie zouden gevierd hebben indien we vrienden over de vloer kregen op die dag. (onze vrienden hadden dan echter familiale verplichtingen, dus kwamen ze altijd op 1 januari eten).

Vandaag houden we een lui-lekker dagje. We wilden nog wel gaan kijken naar de Polar Bear Dip http://www.polarbeardip.ca/ hier in Oakville gaan kijken, maar het miezert en eigenlijk vinden we het heel gezellig gewoon zo thuis. Straks gaan we nog een DVD kijken, en ik heb kaasschotel voorzien voor ons gezinnetje.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik heb tot nu toe twee keer Oudjaar gevierd in de VS en dat is me goed bevallen. Het is wel minder gehypt dan in NL, maar dat vind ik prima. De eerste keer waren we bij (toenmalige) vrienden. Erg rustig, maar wel gezellig. Paar biertjes, potje pool en kijken naar The Ball Drop. De tweede keer eerst wat eten, daarna een kroegentocht die zo gezellig was dat we allemaal verbaasd waren dat het al 0:00 was en dat de champagne rond ging ;)

Het hangt denk ik enorm van af met wat voor mensen je O&N viert.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bandido schreef:Ja, maar het is ook wel een beetje wat men er zelf van maakt en waar je woont in de VS. Bij mij in de buurt organiseren veel vrienden feestjes bij hen thuis, waardoor je de hele avond van huis naar huis loopt. Heel leuk altijd en natuurlijk is middernacht het hoogtepunt, maar daarvoor en daarna is het altijd heel gezellig. Er is altijd veel te eten en te drinken en veel om bij te praten.
Al jaren hebben wij dus het grote feest in de buurt. Ik had er honderd oliebollen voor gebakken, die gretig aftrek vonden. Gisteravond waren er op het hoogtepunten 48 gasten (inclusief kinderen) en het aftellen van het vallen van de bal in New York deden we met 18 volwassenen en 13 kinderen. Daarna vuurwerk (alleen sier, vanwege de boze buurman, wat wat mij betreft mooi genoeg was en sterretjes voor de kinderen) en ik had een uitgebreid buffet met salades en koude hapjes klaargemaakt. Dat is voor het eerst bijna helemaal opgegaan :shock: . De laatste gasten gingen om twee uur weg. Vanochtend zijn we, zoals ieder jaar, met ons gezin gaan brunchen in Washington. We hebben genoten en het is altijd een leuke feestelijke traditie om het nieuwe jaar mee te beginnen.
In Atlanta kijken we trouwens altijd live naar de "Peach Drop", in het centrum van de stad. En dit jaar zagen we op TV ook Key West, waar ze elk jaar om 12:00 uur een travestiet in een enorme hooggehakte schoen laten zakken. Een vriendin van me was er toevallig bij. Leuk, al die verschillende tradities. :lol:
Vroeger was er in Washington een postzegel, die naar beneden ging van het Old Post Office gebouw. Zo jammer, dat dat er niet meer is!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer