verschil amerikaans stroomnet -> europees stroomnet

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gast

verschil amerikaans stroomnet -> europees stroomnet

Bericht door Gast »

Kan iemand mij vertellen waarom er in Amerika 100V en 60Hz op het stroomnet gebruikt wordt, en waarom dat verschil er is?
ik heb al wat gezocht maar kan er eigenlijk niks over vinden.

thnx!
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: verschil amerikaans stroomnet -> europees stroomnet

Bericht door Njit »

np schreef:Kan iemand mij vertellen waarom er in Amerika 100V en 60Hz op het stroomnet gebruikt wordt, en waarom dat verschil er is?
ik heb al wat gezocht maar kan er eigenlijk niks over vinden.
Het is 110V.

Er is wereldwijd een standaard voor 220V maar sommige landen hebben hun eigen standaard voor 110V (USA en nog enkele andere landen). Dit is historisch zo bepaald..

Het aantal hz is verbonden met het voltage..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
GEoDLeto
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 mar 2004, 13:14

Bericht door GEoDLeto »

Is net zoiets als dat ze in GB en gemenebest landen aan de linkerkant van de weg rijden :wink:
24th of September, 2 year wedding anniversary :D
During the romantic dinner she said:
I love you, but I need to burp now...
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

Ik wil wel een gooi doen, haha :D 8)

Over het algemeen maakt het aantal Volt niet uit in een electriciteitsnet!
Ze zeggen dat de hoeveelheid energie nodig hetzelfde is voor beide netten

P=I*R ofwel het voltage zit niet eens in deze formule!!!

OK het maakt dus niet uit of het 110V of 220V is, waarom doen wij in NL het dan anders.

Dit is inderdaad net als het metrisch en engels meetsysteem historisch bepaald, ze moesten een keuze maken en kozen voor 110V in de VS.

ik denk echter dat het veel te maken heeft met het wereldwijde systeem van electriciteitsvoorzieningen. Meestal gaan deze namenlijk in 3-phasen over alle netten en gebruiken wij in NL 2 fasen om 220V te maken en hebben ze hier in de VS maar 1 fase nodig. Meestal zie je echter in de "breakerbox" wel 2 fase binnenkomen die dan allebei een aparte bus voorzien van stroom! Het is dan ook enorm eenvoudig om een huis in de VS om te zetten naar 220V en ook andersom in NL.

Gewoon een keuze dus, of het de juiste keuze was is een enorme discussie, mensen zeggen namenlijk dat alles beter werkt op 220V en dat het niet zo storingsgevoelig is. Lees deze text bv even om te zien wat ik bedoel 110vs220

Laat die whoop A... maar komen :wink: !!!!!!!!!!!!!!!!!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4011
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Bericht door Loek »

In deze formule komt het voltage overigens wel voor: P = U * I
(Vermogen is Voltage maal Amperage), of wel spanning telt wel mee, maar inderdaad amperage speelt ook een grote rol.

Dit is wat IEEE erover zegt (I triple E, vereniging voor US electrical engineers):

Why did the US choose 120v for household current and Europe choose 220v?
It appears that the 120 were chosen somewhat arbitrarily. Edison came up with a high-resistance lamp filament he thought desirable to keep distribution losses down. In 1882, he applied for patents on a 3-wire system which gave 220v transmission with 110v lamps.

Why does US use 60 cycles and Europe use 50 cycles?
Many frequencies were used in the 19th Century for various applications, with the most prevalent being the 60 c/s supplied by Westinghouse-designed central stations for incandescent lamps. The development of a synchronous converter which operated best at 60 cycles encouraged convergence toward that standard. Around 1900, the introduction of the high-speed turbine led to settlement on two standards: 25 cycles for transmission and for large motors (this had been a compromise decision at Niagara Falls), and 60 cycles for general purpose systems. Meanwhile, in Germany, AEG -- which used 50 cycles -- had a virtual monopoly, and this standard spread to the rest of the continent. In Britain, differing frequencies proliferated, and Britain only settled on the 50 cycle standard after World War II.
Gebruikersavatar
hdeweert
Amerikakenner
Berichten: 672
Lid geworden op: 26 jan 2004, 17:00
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Voor zover ik mij kan herinneren heeft e.e.a. te maken met het transport over lange afstanden. Bij een lage spanning en een weerstand afhankelijk van de lengte en de soortelijke weerstand. Houd je een groter vermogen over dan in een vergelijkbare situatie met een hogere spanning. Je kan dan de spanning weer omhoog transformeren. In Nederland en Europa was het transport slechts over korte afstanden nodig. Daarom heeft men hier alles omgebouwd naar 220V. Ik kan het helaas niet met een formule staven het is dus ook best mogelijk dat ik uit mijn nek ???.
Harm
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door Njit »

hdeweert schreef:Voor zover ik mij kan herinneren heeft e.e.a. te maken met het transport over lange afstanden.
In de hoogspanningsmast wordt geen 220V gebruikt hoor. Dit wordt pas veel later naar 220V omgezet. Hiermee wordt het spanninsgverlies zo laag mogelijk gehouden.

Voor wie het allemaal precies wil weten: http://science.howstuffworks.com/power.htm
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Marcel
Amerikakenner
Berichten: 985
Lid geworden op: 26 okt 2004, 17:02
Locatie: North Wilkesboro, NC
Contacteer:

Bericht door Marcel »

rperre schreef:P=I*R ofwel het voltage zit niet eens in deze formule!!!
Loek schreef:In deze formule komt het voltage overigens wel voor: P = U * I
(Vermogen is Voltage maal Amperage), of wel spanning telt wel mee, maar inderdaad amperage speelt ook een grote rol.
Ervan uitgaand dat de P en de I in beide formules hetzelfde zijn, leert wiskundige logica mij dat één van beide niet klopt, tenzij R hetzelfde is als U.

Hoe dan ook: vermogen (Watt, ook wel Volt-Ampere) = spanning (Volt) x stroomsterkte (A), of in Engelse afkortingen, P(ower) = V(oltage) x I(ntensity). Soms wordt i.p.v. V ook wel E(lectro motive force) gebruikt. In Loek's formule wordt U i.p.v. E gebruikt; de betekenis daarvan is mij niet bekend.

Wanneer je zoals in Richard's formule I(ntensity) vermenigvuldigt met R(esistance), dan krijg je V(oltage) en dus niet P(ower). Dit alles komt voort uit de Wet van Ohm.

Terug naar de oorspronkelijke vraag corrigeer c.q. vul ik de gegeven antwoorden nog wat aan op basis van Wikipedia:
The system of three-phase alternating current electrical generation and distribution was invented by Nikola Tesla in the nineteenth century. He considered that 60 Hz was the best frequency for alternating current (AC) power generating. He preferred 240 V, which was claimed to be better for long supply lines. Thomas Edison developed direct current (DC) systems at 110 V and this was claimed to be safer.
Originally Europe was 110 V too, just like Japan and the US today. It was deemed necessary to increase voltage to draw more power with reduced loss and voltage drop from the same copper wire diameter. At the time the US also wanted to change, but it was deemed too costly to change all of the existing infrastructure.

The choice of supply voltage is governed more by tradition than by any attempt to optimize the distribution network. Theoretically 240-volt distribution system will use less conductor material to deliver a given quantity of power. Incandescent lamps for 120 V systems are more efficient and rugged than 240 V lamps, while large heating appliances can use smaller conductors at 240 V for the same output rating. Practically speaking, few household appliances use anything like the full capacity of the outlet to which they are connected. Minimum wire sizes for hand-held or portable equipment is usually restricted by the mechanical strength of the conductors. One may observe that both 240-system countries and 120-volt system countries have extensive pentration of electrical appliances in homes. National electrical codes prescribe wiring methods intended to minimize the risk of electric shock or fire.
Life is good in the Tarheel State.
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

oops inderdaad de formule die ik gaf is niet correct het is P = I² * R

Het is dan ook al lang geleden dat ik dit allemaal uitgepluisd heb op school.

De theorie over de afstanden is begrijpelijker. Dat is dan volgens mij ook de reden waarom het meestal in 3 fasen wordt "getransporteerd" naar de verschillende transformator stations!

Overigens kun je in NL ook eenvoudig 380V (3 fasen) krijgen in je huis!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4011
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Bericht door Loek »

Op het randje van off-topic denk ik, maar goed...

U is de spanning in Volt, I de stroom in Ampere, R de weerstand in Ohm en P het vermogen in Watt.
Omdat het hier een NL talig forum was gebruikte ik het in het SI stelsel gebruikelijke teken "U" voor spanning. "V" en "E" zijn gebruikelijk in de US maar stellen hetzelfde voor.

De meeste hier gebruikte formules in NL kun je terugvinden op:
http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-01.htm
marcuscj
Amerikakenner
Berichten: 1015
Lid geworden op: 15 feb 2004, 21:55
Locatie: oregon,usa

Bericht door marcuscj »

Bijna alle huizen hebben 220V en 110V.
De electriciteit komt in het huis als 220V.
Dan wordt het gesplitst in 110V.
Bijna alle dryers (kleren drogers) gebruiken 220V.
Ook als het huis een electric oven heeft wordt het aangesloten aan 220V,ook de heaters van de verwarming als het electric heating heeft inplaats van gas.
In Nederland werd alles overgeschakelt van 110V naar 220V in de jaren 1954 en 1955.
Most of you were just a twinkle in your fathers eye at that time.
Gebruikersavatar
hdeweert
Amerikakenner
Berichten: 672
Lid geworden op: 26 jan 2004, 17:00
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Njit schreef:
hdeweert schreef:Voor zover ik mij kan herinneren heeft e.e.a. te maken met het transport over lange afstanden.
In de hoogspanningsmast wordt geen 220V gebruikt hoor. Dit wordt pas veel later naar 220V omgezet. Hiermee wordt het spanninsgverlies zo laag mogelijk gehouden.
Originally Europe was 110 V too, just like Japan and the US today. It was deemed necessary to increase voltage to draw more power with reduced loss and voltage drop from the same copper wire diameter. At the time the US also wanted to change, but it was deemed too costly to change all of the existing infrastructure.
Mischien heb ik het toch goed onthouden.
Heeft dus wel degelijk te maken met het spanings verlies door de dikte van de koperdraad en de weerstand ervan. Helaas kan ik in mijn oude leerboeken de formule niet meer vinden. Wat ik er nog van weet is het een hele berekening. Eerst de weerstand van de koperdraad uitrekenen daarvoor zijn nodig de soortelijke weerstand de doorsnede en de lengte van de draad. Daarna kan je het spanings verlies en natuurlijk ook het verlies aan vermogen uitrekenen.
Harm
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

marcuscj schreef:Bijna alle huizen hebben 220V en 110V.
De electriciteit komt in het huis als 220V.
Dan wordt het gesplitst in 110V.
Bijna alle dryers (kleren drogers) gebruiken 220V.
Ook als het huis een electric oven heeft wordt het aangesloten aan 220V,ook de heaters van de verwarming als het electric heating heeft inplaats van gas.
In Nederland werd alles overgeschakelt van 110V naar 220V in de jaren 1954 en 1955.
Most of you were just a twinkle in your fathers eye at that time.
Voor 220V gebruiken ze hier een circuit breaker die over twee contacts verspreid is en deze in Serie schakeld waardoor je 2*110V=220V krijgt, dus de stroom hier in de VS komt niet als 220V binnen!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
marcuscj
Amerikakenner
Berichten: 1015
Lid geworden op: 15 feb 2004, 21:55
Locatie: oregon,usa

Bericht door marcuscj »

rperre schreef:
marcuscj schreef:Bijna alle huizen hebben 220V en 110V.
De electriciteit komt in het huis als 220V.
Dan wordt het gesplitst in 110V.
Bijna alle dryers (kleren drogers) gebruiken 220V.
Ook als het huis een electric oven heeft wordt het aangesloten aan 220V,ook de heaters van de verwarming als het electric heating heeft inplaats van gas.
In Nederland werd alles overgeschakelt van 110V naar 220V in de jaren 1954 en 1955.
Most of you were just a twinkle in your fathers eye at that time.
Voor 220V gebruiken ze hier een circuit breaker die over twee contacts verspreid is en deze in Serie schakeld waardoor je 2*110V=220V krijgt, dus de stroom hier in de VS komt niet als 220V binnen!

Richard

Het kan best zijn dat je een different system hebben in Alabama,maar op de westcoast komt het in als 220 volt.
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

Marcel schreef:Terug naar de oorspronkelijke vraag corrigeer c.q. vul ik de gegeven antwoorden nog wat aan op basis van Wikipedia:
The system of three-phase alternating current electrical generation and distribution was invented by Nikola Tesla in the nineteenth century. He considered that 60 Hz was the best frequency for alternating current (AC) power generating. He preferred 240 V, which was claimed to be better for long supply lines. Thomas Edison developed direct current (DC) systems at 110 V and this was claimed to be safer.
Originally Europe was 110 V too, just like Japan and the US today. It was deemed necessary to increase voltage to draw more power with reduced loss and voltage drop from the same copper wire diameter. At the time the US also wanted to change, but it was deemed too costly to change all of the existing infrastructure.
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
marcuscj
Amerikakenner
Berichten: 1015
Lid geworden op: 15 feb 2004, 21:55
Locatie: oregon,usa

Bericht door marcuscj »

Bijna elk huis heeft 3 conductors coming in het distribution panel.
One is the neutral or ground en die wordt met een copper rod in de aarde geslagen.
Die andere 2 zijn de hot conductors en tussen die 2 ,you will measure 220V.
En tussen een van hun en de neutral you will measure 110 volt.
Ik heb een electrical contractor license.
If you do not believe me, you can check the do yourself books at home depot.Daar zijn plaatjes op pagina 1 of 2.
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

Dat is precies wat ik ook zei marcusj!

Je hebt beide contactors nodig om 220V te krijgen!

Maar je hebt gelijk

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2592
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Bericht door Bushmaster »

Samenvattend:

P= vermogen in watt
U= voltage in volt
I= Stroom in ampere
R=weerstand in ohm

P=I^2*r=I*I*R=U*I
U=IxR

In nederland hebben we tussen 2 fasen 400Volt
In nederland hebben we tussen 1 fase en nul 230Volt

In amerika komen meestal 2 fasen binnen waartussen 220Volt staat.
Tussen fase en aarde staat dan 110

Hoogspanning masten zijn meestal zo'n 400.000Volt,
aangezien je dan de laagste stroom door de kabels krijgt. De weestand van de kabel is immers een vaststaand gegeven, dus hoe lager de stroom door de kabels, des de lager het verliesvermogen.
Gebruikersavatar
Mack
Amerika-expert
Berichten: 2653
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:02
Locatie: Rotterdam

Bericht door Mack »

Aha... Afbeelding
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
rperre
Amerika-expert
Berichten: 2532
Lid geworden op: 17 mar 2004, 21:55
Locatie: Dothan, AL

Bericht door rperre »

Mack schreef:Aha... Afbeelding
:hilarious:

Bushmaster, bedankt voor de verlichtende informatie, precies wat ik zocht!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer