Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Going To The Sun Road
Going To The Sun Road
Wie van jullie heeft over de Going To The Sun Road (Glacier Park, Montana) gereden (de volle 51 mile) en wat vonden jullie ervan?
Heb je zelf gereden of zijn jullie met de rode bussen gegaan.
Ik heb nog niemand gesproken die die weg gereden heeft, wij raken er niet over uitgepraat zo geweldig was het...
Ik heb nog niemand gesproken die die weg gereden heeft, wij raken er niet over uitgepraat zo geweldig was het...
- Inge
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Ik laat het je in oktober weten !!!
(alleen jammer dat we het dan alweer achter ons hebben...)

Groetjes Inge
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Re: Going To The Sun Road
Wij hebben hem ook gereden in juni 2002, maar niet de volle 51 mile. We kwamen binnen via de oostingang en na plm 20 mile was de weg afgesloten. Lag nog teveel sneeuw als ik me goed herinner. Wij balen natuurlijk. Weer teruggereden en toen helemaal via de zuidkant om het park heen gereden en daarna de westingang genomen. Deze hebben we ook gereden totdat we niet verder mochten helaas...Gypsygirl schreef:Wie van jullie heeft over de Going To The Sun Road (Glacier Park, Montana) gereden (de volle 51 mile) en wat vonden jullie ervan?
Het was zonder meer een prachtige tocht, maar ja nu moeten we het "middenstuk" (het hoogste punt) nog een keer doen.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
Voor ons was het ook de derde keer dat we er waren en de eerste keer dat we hem daadwerkelijk reden.
De eerste keer was in 1997 toen wilden we hem met onze jongens rijden maar de camper was te groot, tot aan Sunpoint geweest en weer omgekeerd. De tweede keer, in 2002, waren we goed voorbereid met een luxe auto, wat denk je, was er net een lawine geweest, potverdorie, dat zou 3 dagen duren voor hij weer open was. Daar konden we niet op wachten toen dus ook de onderkant langs gereden, ook mooi!
Maar dit jaar was het dus eindelijk bingo! De weg schijnt al met al maar zo'n 2 a 3 maanden per jaar open te zijn, dus je moet het ook net treffen. Voor de rest van het jaar schijnt ie ondergesneeuwd te zijn of met gevaar voor lawines afgesloten te zijn.
De eerste keer was in 1997 toen wilden we hem met onze jongens rijden maar de camper was te groot, tot aan Sunpoint geweest en weer omgekeerd. De tweede keer, in 2002, waren we goed voorbereid met een luxe auto, wat denk je, was er net een lawine geweest, potverdorie, dat zou 3 dagen duren voor hij weer open was. Daar konden we niet op wachten toen dus ook de onderkant langs gereden, ook mooi!
Maar dit jaar was het dus eindelijk bingo! De weg schijnt al met al maar zo'n 2 a 3 maanden per jaar open te zijn, dus je moet het ook net treffen. Voor de rest van het jaar schijnt ie ondergesneeuwd te zijn of met gevaar voor lawines afgesloten te zijn.
Jawel. Eind juli hebben wij deze weg gereden (van west naar oost). Onderweg wandelingen gemaakt naar Avalanche Lake en de Hidden Lake Overlook. 's-ochtends was het nog behoorlijk bewolkt, maar toen we echt gingen stijgen was het opgeklaard. Herhaaldelijk gestopt om van het uitzicht te genieten en foto's te maken. Het stuk van Logan pass naar St. Mary vonden we overigens iets minder spectaculair. Beslist een van de mooiste wegen die we ooit gereden hebben.
Martin en Marianne
Martin en Marianne
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Fietsen over Going to the Sun
Wij hebben een gedeelte gefiest, een hele klim, maar we konden niet anders want de 22 ft motorhome die we hadden gehuurd mocht niet verder dan een bepaald punt. We waren er in mei 1999 en toen lag er nog plenty sneeuw en we zijn toen helemaal naar de sneeuw grens gefietst. Daar hebben we uitgerust en naar de Mountain goats gekeken die hogerop te zien waren. Uiteindelijk zijn we in een ruk naar beneden afgedaald en kwamen vlak voor de campground nog een "cub" tegen die de weg overstak. Fantastische ervaring geweest. We gaan dit jaar zeker terug..............Gypsygirl schreef:Dus niemand van dit forum heeft deze weg helemaal gereden?

1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
- hekkie
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hoi Ingrid,Gypsygirl schreef:Voor ons was het ook de derde keer dat we er waren en de eerste keer dat we hem daadwerkelijk reden.
Wij hebben de "Going to the Sun road" ook maar weer op het programma gezet voor volgend jaar. Ik heb je weblog nog maar weer eens gelezen en hoewel je daar niet zoveel over schrijft, begrijp ik dat jullie daar op 12 juli waren (de foto's zijn trouwens prachtig).
Zoals mijn planning er nu uitziet, zullen wij daar ongeveer op 20 juni zijn en ben ik eigenlijk bang dat dat weer te vroeg is. De laatste keer in 2002 waren we er op 23 juni en toen was de road nog gesloten op het hoogste punt en konden we hem dus niet helemaal rijden, maar van beide kanten een stuk gedaan.
Heb jij enig idee hoe lang de weg al open was toen jullie er waren? Op het Internet kon ik dat niet vinden en ik las ook ergens dat de weg meestal pas in juli open is. Ik snap best dat e.e.a. van het weer afhankelijk is, maar....hoop doet leven nietwaar.
Aangezien wij deze keer ook met een grote camper zijn, zullen we iets anders voor het vervoer moeten regelen. De "rode bus" is natuurlijk een optie, maar eigenlijk voelen we er meer voor om zelf te rijden. Je kunt daar een auto huren, heb ik al wel gezien, zowel in West Glacier (westkant) als in St Mary (oostkant).
Na het Glacier Park willen we via Great Falls richting Yellowstone en ik heb in mijn achterhoofd om een bezoek te brengen aan "jullie" pontje.....

Heb je ook nog ergens een routekaartje van het gebied in Idaho en Montana waar jullie langs gegaan zijn? Ik wil deze keer via de "binnenlanden" en de "prairie" naar het noorden, dus niet de geijkte wegen.
Groetjes Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Hoi Marjan,hekkie schreef:Zoals mijn planning er nu uitziet, zullen wij daar ongeveer op 20 juni zijn en ben ik eigenlijk bang dat dat weer te vroeg is. De laatste keer in 2002 waren we er op 23 juni en toen was de road nog gesloten op het hoogste punt en konden we hem dus niet helemaal rijden, maar van beide kanten een stuk gedaan.
Heb jij enig idee hoe lang de weg al open was toen jullie er waren? Op het Internet kon ik dat niet vinden en ik las ook ergens dat de weg meestal pas in juli open is. Ik snap best dat e.e.a. van het weer afhankelijk is, maar....hoop doet leven nietwaar.
Aangezien wij deze keer ook met een grote camper zijn, zullen we iets anders voor het vervoer moeten regelen. De "rode bus" is natuurlijk een optie, maar eigenlijk voelen we er meer voor om zelf te rijden. Je kunt daar een auto huren, heb ik al wel gezien, zowel in West Glacier (westkant) als in St Mary (oostkant).
Na het Glacier Park willen we via Great Falls richting Yellowstone en ik heb in mijn achterhoofd om een bezoek te brengen aan "jullie" pontje.....![]()
Heb je ook nog ergens een routekaartje van het gebied in Idaho en Montana waar jullie langs gegaan zijn? Ik wil deze keer via de "binnenlanden" en de "prairie" naar het noorden, dus niet de geijkte wegen.
Groetjes Marjan
We gaan elkaar vaker tegen komen als alleen Las Vegas als ik dit zo lees.
Onze planning: 20-6 Elmo naar West Glacier, 21-6 West Glasier naar St. Mary, 22-6 St.Mary via Great Falls naar Helena, 23-6 Helena naar Yellowstone tot en met 29-6 Yellowstone en Grand Teton.
Gr.
Rob
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Contacteer:
Going to the Sun
Wij zijn op 27 en 28 juli daar, we willen verblijven op de KOA in Whitefish (westkant). Waarom kiezen jullie voor zelf rijden? Ik vind het mooie van een tour vaak dat je heel veel achtergrondinformatie krijgt, maar anderzijds ben ik dan ook wel weer benieuwd naar de voordelen van zelf rijden ....maar eigenlijk voelen we er meer voor om zelf te rijden
Groet,
Monique
Re: Going to the Sun
The Going tot the Sun road zelf rijden is natuurlijk best gaaf, maar je moet wel beseffen dat degene die rijdt alleen zijn ogen op de weg kan houden en niet om zich heen kan kijken, het is op heel wat stukken best scary en erg smal! Cor is vrachtwagenchauffeur en deinst nergens voor terug maar hij was toch erg blij dat hij toen in de bus zat en heerlijk om zich heen kon kijken en filmen!nieuwenoord schreef:Wij zijn op 27 en 28 juli daar, we willen verblijven op de KOA in Whitefish (westkant). Waarom kiezen jullie voor zelf rijden? Ik vind het mooie van een tour vaak dat je heel veel achtergrondinformatie krijgt, maar anderzijds ben ik dan ook wel weer benieuwd naar de voordelen van zelf rijden ....maar eigenlijk voelen we er meer voor om zelf te rijden
Groet,
Monique
@ Marjan:
Op onderstaande site kun je van dag tot dag bekijken wanneer de weg open gaat en hoe het de voorgaande jaren was. Er staan ook mooie foto's en filmpjes bij van het sneeuwvrij maken van de weg.
Toen wij er waren was hij al vanaf half mei open. Hij was daarna wel weer tussentijds dicht gegaan vanwege lawinegevaar.
Leuk dat jullie ook naar the Carter Ferry gaan!
Ik heb zo geen kaartje bij de hand wat je vraagt maar ik ga het even nakijken of ik iets voor je kan fabriceren.
http://www.nps.gov/glac/whatsnew.htm
Op onderstaande site kun je van dag tot dag bekijken wanneer de weg open gaat en hoe het de voorgaande jaren was. Er staan ook mooie foto's en filmpjes bij van het sneeuwvrij maken van de weg.
Toen wij er waren was hij al vanaf half mei open. Hij was daarna wel weer tussentijds dicht gegaan vanwege lawinegevaar.
Leuk dat jullie ook naar the Carter Ferry gaan!
Ik heb zo geen kaartje bij de hand wat je vraagt maar ik ga het even nakijken of ik iets voor je kan fabriceren.
http://www.nps.gov/glac/whatsnew.htm
- hekkie
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Going to the Sun
Monique,nieuwenoord schreef:Wij zijn op 27 en 28 juli daar, we willen verblijven op de KOA in Whitefish (westkant). Waarom kiezen jullie voor zelf rijden? Ik vind het mooie van een tour vaak dat je heel veel achtergrondinformatie krijgt, maar anderzijds ben ik dan ook wel weer benieuwd naar de voordelen van zelf rijden ....
Op de KOA in Whitefish hebben wij ook al eens gestaan. Ik weet niet goed meer hoe de camping was, want ik herinner me alleen maar de grote hoeveelheid regen die we daar hadden.
Wat het zelf rijden betreft:
Je hebt gelijk dat je vaak veel info krijgt tijdens een tour, maar Jan noemt dat "verplicht luisteren". Met name hij heeft een hekel aan alles wat georganiseerd is. We willen dus zelf bepalen wanneer we stoppen, hoe veel tijd we ergens doorbrengen en niet "achter een vlaggetje aanlopen", zoals Jan altijd zo "fijntjes" zegt (hij heeft te veel Jappanners met een bus gezien....

Ingrid,Gypsygirl schreef:The Going tot the Sun road zelf rijden is natuurlijk best gaaf, maar je moet wel beseffen dat degene die rijdt alleen zijn ogen op de weg kan houden en niet om zich heen kan kijken, het is op heel wat stukken best scary en erg smal! Cor is vrachtwagenchauffeur en deinst nergens voor terug maar hij was toch erg blij dat hij toen in de bus zat en heerlijk om zich heen kon kijken en filmen!
Ook dat is waar. Jan "mist" soms best wel het e.e.a. van de omgeving, maar desondanks kiest hij er toch voor om zelf te rijden. Het gekke is dat als wij met bekenden een tocht maken in de auto, hij best zelfs wel achterin wil zitten en dan ook geniet van de omgeving. Het gaat eigenlijk puur om het "kuddegedrag" als je met een bus gaat, waar hij zo'n hekel aan heeft
Rob,Rob schreef:[We gaan elkaar vaker tegen komen als alleen Las Vegas als ik dit zo lees.
Onze planning: 20-6 Elmo naar West Glacier, 21-6 West Glasier naar St. Mary, 22-6 St.Mary via Great Falls naar Helena, 23-6 Helena naar Yellowstone tot en met 29-6 Yellowstone en Grand Teton.
A bah, wat nou vervelend......

Onze route ligt nog totaal niet vast hoor. Ik ben wel bezig eentje te maken en ook wat alternatieven. Ook kan het zijn dat ik op enig moment zomaar weer de hele boel omgooi. Heeft ook te maken met het feit dat we alle bekende parken en bezienswaardigheden al gezien hebben. Het maakt ons eigenlijk allemaal niet zoveel uit. We willen altijd graag iets nieuws in de route hebben en er zijn genoeg punten waar we nog wel een keer heen zouden willen.
Het komt ook voor dat we tijdens de rit om een of andere reden de hele route nog omgooien, zoals vorig jaar bijv. Dat had deze keer te maken met het weer. We waren in Cody en wilden richting Yellowstone, maar het was zulk gigantisch noodweer en de verwachtingen waren zo slecht, dat we ter plekke besloten om uit dat gebied weg te gaan. Dat is ook een van de redenen dat we volgend jaar die kant weer op willen.
Wat ons betreft zouden we het best leuk vinden om jullie halverwege de vakantie ook nog een keer te ontmoeten.
Zie je ons al rijden in colonne met die twee grote campers........ :hilarious:
Maar zonder gekheid. Als jullie ook een auto willen huren om de Going to the Sun road te rijden, kunnen we dat misschien eventueel wel samen een dag doen. Is dat een idee?
Groetjes Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Contacteer:
Mennen
Mijn vader noemde dat altijd "mennen"

Kijk, dat mennen, daar kan ik me wel in vinden, zowel mijn vader als ik deden/doen niet liever;-) Hoewel, op onderstaand plaatje sta ik achterop en Albert op de bok, maar andersom doen we ook, strak om de 5 kilometer!

Ok, nog een van mijn vader dan (hij leeft inmiddels niet meer, maar zoals de oude zongen, piepen hier de jongen):

- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Marjan,Helaas is een bericht over de Going to the Sunroad van Martin en Marianne hierbij verloren gegaan.
Foutje, sorry.....
Zouden jullie dit bericht a.u.b. opnieuw willen plaatsen?
Dat is fraai hoor.

Wij hebben een keer de gehele going to the sun road al half juni gereden. Het is elk jaar weer afwachten maar het kan dus wel. Er lag toen overigens overal twee meter sneeuw, maar de weg was wel helemaal sneeuwvrij gemaakt. Wel waren er allerlei watervalletjes van smeltend sneeuwwater die over de weg heen liepen. Ook bij het visitor center bovenop de pass lag twee meter sneeuw. Geplande wandelingen konden niet door gaan en veel hebben we dus niet gezien.Zoals mijn planning er nu uitziet, zullen wij daar ongeveer op 20 juni zijn en ben ik eigenlijk bang dat dat weer te vroeg is. De laatste keer in 2002 waren we er op 23 juni en toen was de road nog gesloten op het hoogste punt en konden we hem dus niet helemaal rijden, maar van beide kanten een stuk gedaan
Martin
- hekkie
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bedankt Martin....Martin & Marianne schreef: Dat is fraai hoor.Het was nota bene een bericht voor jou als reactie op jouw stukje:

Ik plan gewoon een route die kant op en ik zie vlak van te voren wel of er kans is dat de weg open is. Ook kunnen we natuurlijk op internet de laatste ontwikkelingen volgen. We willen hem toch wel graag een keer helemaal rijden. En dat wordt in ons geval heen en terug want we moeten dat doen met een huurauto voor een dag.
Gr. Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Als we niet gezamelijk hurenhekkie schreef: We willen hem toch wel graag een keer helemaal rijden. En dat wordt in ons geval heen en terug want we moeten dat doen met een huurauto voor een dag.
Gr. Marjan

Dan neem jij onze camper me en wij die van jullie kunnen we in Great Falls weer ruilen :hilarious: :hilarious: :hilarious:
Rob
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht