Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis Harm-Jan: 1e x Zuidwesten, plan route
Reis Harm-Jan: 1e x Zuidwesten, plan route
Hallo allemaal,
We zijn een gezin met 3 kinderen, 20, 19 en 14 jaar oud en gaan dit jaar (na eerder Florida) voor het eerst naar ZW USA.
Er is bij de opzet van onderstaande route naar gestreefd om niet al te veel te reizen en toch veel te zien en hoor dan ook graag jullie reacties.
Dag 1 Landen LA
Dag 2 LA-Hollywood-Palm Springs
Dag 3 Palm Springs-Prescott-Jerome-Sedona
Dag 4 Sedona
Dag 5 Sedona-Grand Canyon
Dag 6 Grand Canyon-Route 66-Hooverdam-Las Vegas
Dag 7 Las Vegas
Dag 8 Las Vegas-Shoshone-Death Valley-Lone Pine
Dag 9 Lone Pine-Tiogapas-Yosemite
Dag 10 Yosemite
Dag 11 Yosemite-Mariposa Grove-San Francisco
Dag 12 San Francisco
Dag 13 San Franciso-Monterey
Dag 14 Monterey-Pismo Beach
Dag 15 Pismo Beach-Marina Del Rey (LA)
Dag 16 Vertrek uit LA
We hadden (dag 7?) eigenlijk de intentie om indien LV ons mocht "tegenvallen" dan naar Bryce Canyon te reizen of dit in te passen, maar het is ons niet duidelijk omdat de routeplanners en ervaringen op het forum daarover niet eensluidend zijn of dit eventueel een (reserve-)optie is om in te passen.
Hebben jullie daarover suggesties/advies of over het overige van ons "ruwe" plan rekeninghoudend met de 1e alinea, dan hoor ik dat graag !!!
Alvast bedankt
Harm-Jan
We zijn een gezin met 3 kinderen, 20, 19 en 14 jaar oud en gaan dit jaar (na eerder Florida) voor het eerst naar ZW USA.
Er is bij de opzet van onderstaande route naar gestreefd om niet al te veel te reizen en toch veel te zien en hoor dan ook graag jullie reacties.
Dag 1 Landen LA
Dag 2 LA-Hollywood-Palm Springs
Dag 3 Palm Springs-Prescott-Jerome-Sedona
Dag 4 Sedona
Dag 6 Grand Canyon-Route 66-Hooverdam-Las Vegas
Dag 7 Las Vegas
Dag 8 Las Vegas-Shoshone-Death Valley-Lone Pine
Dag 10 Yosemite
Dag 11 Yosemite-Mariposa Grove-San Francisco
Dag 12 San Francisco
Dag 13 San Franciso-Monterey
Dag 15 Pismo Beach-Marina Del Rey (LA)
Dag 16 Vertrek uit LA
We hadden (dag 7?) eigenlijk de intentie om indien LV ons mocht "tegenvallen" dan naar Bryce Canyon te reizen of dit in te passen, maar het is ons niet duidelijk omdat de routeplanners en ervaringen op het forum daarover niet eensluidend zijn of dit eventueel een (reserve-)optie is om in te passen.
Hebben jullie daarover suggesties/advies of over het overige van ons "ruwe" plan rekeninghoudend met de 1e alinea, dan hoor ik dat graag !!!
Alvast bedankt
Harm-Jan
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Re: 1e x Zuidwesten, plan route
Ik vind het een mooie route. Natuurlijk zou je wat meer dagen in Yosemite kunnen besteden maar omdat jullie maar 16 dagen hebben vind ik het een prima route om het Zuidwesten te ontdekken. Je hebt een mooi rustpunt ingebouwd in Sedona, dat zou ik ook zeker zo laten anders is het wel erg veel haasten.
Bryce zou ik weglaten, dan wordt de route te druk. Maar ook omdat ik bijna wel zeker weet dat Las Vegas jullie (en zeker jullie kinderen) niet tegen zal vallen. Mijn kinderen zijn dol op Las vegas.
Ik weet niet wanneer jullie gaan maar als het in de meivakantie is kan er een probleem zijn met de tiogapass, die is dan misschien nog niet open.
Dan zul je je route moeten aanpassen.
Marjon
Bryce zou ik weglaten, dan wordt de route te druk. Maar ook omdat ik bijna wel zeker weet dat Las Vegas jullie (en zeker jullie kinderen) niet tegen zal vallen. Mijn kinderen zijn dol op Las vegas.
Ik weet niet wanneer jullie gaan maar als het in de meivakantie is kan er een probleem zijn met de tiogapass, die is dan misschien nog niet open.
Dan zul je je route moeten aanpassen.
Marjon
Re: Reis Harm-Jan: 1e x Zuidwesten, plan route
We gaan eind juli/augustus, dat was ik vergeten te zeggen.
Je denkt dat de route dus goed te doen is zo?
Hoor graag jouw of ieders reactie
Alvast bedankt allen
Je denkt dat de route dus goed te doen is zo?
Hoor graag jouw of ieders reactie
Alvast bedankt allen
De route is prima en ik sluit me helemaal bij Marianne aan.
Bedenk wel dat dag 3 een lange reisdag is wanneer je 's ochtends Joshua Tree NP wil zien.
Wanneer je de 'omweg' Palm Springs & Sedona overslaat, dan zijn er varianten mogelijk met Bryce Canyon.
In 1 dag van LA naar Grand Canyon is een (te) lange reisdag, vandaar dat ik Barstow noem om alvast uit de drukte van LA weg te zijn.
Voorbeeld:
Dag 1 Landen LA
Dag 2 LA (Hollywood) - Barstow
Dag 3 Barstow - Route66 - Grand Canyon
Dag 4 Grand Canyon - Page
Dag 5 Page - Glen Canyon Dam (mooier dan Hoover Dam) - Bryce Canyon
Dag 6 Bryce Canyon - Las Vegas
Dag 7 Las Vegas
Johan
Bedenk wel dat dag 3 een lange reisdag is wanneer je 's ochtends Joshua Tree NP wil zien.
Wanneer je de 'omweg' Palm Springs & Sedona overslaat, dan zijn er varianten mogelijk met Bryce Canyon.
In 1 dag van LA naar Grand Canyon is een (te) lange reisdag, vandaar dat ik Barstow noem om alvast uit de drukte van LA weg te zijn.
Voorbeeld:
Dag 1 Landen LA
Dag 2 LA (Hollywood) - Barstow
Dag 3 Barstow - Route66 - Grand Canyon
Dag 4 Grand Canyon - Page
Dag 5 Page - Glen Canyon Dam (mooier dan Hoover Dam) - Bryce Canyon
Dag 6 Bryce Canyon - Las Vegas
Dag 7 Las Vegas
Johan
Dankjewel voor je reactie,
Sedona willen we ook graag zien dus blijft het een kwestie van keuzes maken. Ik begrijp intussen wel dat de route goed in elkaar steekt zo; niet teveel rijden schijnt naar verluidt een beginnersfout te zijn.
Ik geloof niet dat Bryce inpasbaar is zonder deze route om te gooien.
Misschien dat iemand ervaring heeft om het in 1 dag te doen vanaf Las Vegas, maar dat weet ik dus niet, ik ga er maar vanuit van niet..
Suggesties/reacties blijven welkom niettemin !!

Sedona willen we ook graag zien dus blijft het een kwestie van keuzes maken. Ik begrijp intussen wel dat de route goed in elkaar steekt zo; niet teveel rijden schijnt naar verluidt een beginnersfout te zijn.
Ik geloof niet dat Bryce inpasbaar is zonder deze route om te gooien.
Misschien dat iemand ervaring heeft om het in 1 dag te doen vanaf Las Vegas, maar dat weet ik dus niet, ik ga er maar vanuit van niet..
Suggesties/reacties blijven welkom niettemin !!
- gleuknie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Zijn de tickets al geboekt? Je zou vanwege je geringe tijd ook kunnen overwegen om te eindigen in San Francisco. Dan heb je wat meer rust in je route en meer tijd voor de prachtige bezienswaardigheden. Je landt in Los Angeles, maar rijdt meteen de volgende dag al door. Dan heb je niet eens tijd voor Los Angeles zelf. Dit zou een mooie route kunnen zijn.:
Dag 1 Landen Los Angeles
Dag 2 Los Angeles
Dag 3 Los Angeles - 29 Palms
Dag 4 29 Palms - Sedona
Dag 5 Sedona
Dag 6 Sedona - Grand Canyon
Dag 7 Grand Canyon - Route 66 - Hooverdam - Las Vegas
Dag 8 Las Vegas
Dag 9 Las Vegas - Death Valley
Dag 10 Death Valley - Lee Vining/Bridgeport
Dag 11 Lee Vining/Bridgeport - Yosemite
Dag 12 Yosemite
Dag 13 Yosemite - Mariposa Grove - San Francisco
Dag 14 San Francisco
Dag 15 San Francisco
Dag 16 Vertrek uit San Francisco
Dag 1 Landen Los Angeles
Dag 2 Los Angeles
Dag 3 Los Angeles - 29 Palms
Dag 4 29 Palms - Sedona
Dag 5 Sedona
Dag 6 Sedona - Grand Canyon
Dag 7 Grand Canyon - Route 66 - Hooverdam - Las Vegas
Dag 8 Las Vegas
Dag 9 Las Vegas - Death Valley
Dag 10 Death Valley - Lee Vining/Bridgeport
Dag 11 Lee Vining/Bridgeport - Yosemite
Dag 12 Yosemite
Dag 13 Yosemite - Mariposa Grove - San Francisco
Dag 14 San Francisco
Dag 15 San Francisco
Dag 16 Vertrek uit San Francisco
Groetjes René
2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
De snelste route van LV naar Bryce is vier en een half uur enkele reis via Cedar City en de UT-14. Het is efficienter/effectiever om Bryce (zoals ik aangaf) tussen Grand Canyon en LV te plaatsen en er een nacht te blijven, maar dan zul je elders moet schrappen. Of vaker moeten verkassen, zoals georganiseerde busreizen dat doen:Harm-Jan schreef:Ik geloof niet dat Bryce inpasbaar is zonder deze route om te gooien.
Dag 1 Landen LA
Dag 2 LA - Hollywood - Palm Springs
Dag 3 Palm Springs - Prescott - Jerome - Sedona
Dag 4 Sedona - Williams - Grand Canyon
Dag 5 Grand Canyon - Page - Kanab
Dag 6 Kanab - Bryce - Las Vegas
Dag 7 Las Vegas
Johan
Hartelijk bedankt Johan en de anderen. We hebben besloten Bryce voor een volgende keer te bewaren..
Wel ontvang ik nog graag van jullie tips over must-do´s op de route als genoemd, want op dit forum hebben jullie ongetwijfeld meer ervaring dan ons, die voor de 1e keer naar Zuidwest USA afreizen. Het routeschema definitief is dus,
Dag 1 LA
Dag 2 LA-Hollywood-Beverly Hills-Palm Springs
Dag 3 Palm Springs-Sedona
Dag 4 Sedona
Dag 6 Grand Canyon-Route 66-Hooverdam (of die andere weg naar Vegas???)-Las Vegas
Dag 7 Las Vegas
Dag 8 Las Vegas-Shoshone-Death Valley (graag suggesties over wat daar mooi is wat jullie betreft)-Lone Pine
Dag 10 Yosemite
Dag 11 Yosemite-Mariposa Grove-Baybridge-San Francisco
Dag 12 San Francisco
Dag 13 San Francisco-Monterey
Dag 15 Pismo Beach-Marina Del Rey
Dag 16 LA terugvliegen naar Nederland.
Graag jullie reacties over mogelijke must-do's en tips wat we "niet mogen missen""
Dank jullie wel alvast !!!!
Wel ontvang ik nog graag van jullie tips over must-do´s op de route als genoemd, want op dit forum hebben jullie ongetwijfeld meer ervaring dan ons, die voor de 1e keer naar Zuidwest USA afreizen. Het routeschema definitief is dus,
Dag 1 LA
Dag 2 LA-Hollywood-Beverly Hills-Palm Springs
Dag 3 Palm Springs-Sedona
Dag 4 Sedona
Dag 6 Grand Canyon-Route 66-Hooverdam (of die andere weg naar Vegas???)-Las Vegas
Dag 7 Las Vegas
Dag 8 Las Vegas-Shoshone-Death Valley (graag suggesties over wat daar mooi is wat jullie betreft)-Lone Pine
Dag 10 Yosemite
Dag 11 Yosemite-Mariposa Grove-Baybridge-San Francisco
Dag 12 San Francisco
Dag 13 San Francisco-Monterey
Dag 15 Pismo Beach-Marina Del Rey
Dag 16 LA terugvliegen naar Nederland.
Graag jullie reacties over mogelijke must-do's en tips wat we "niet mogen missen""
Dank jullie wel alvast !!!!
Death Valley: een enorm park, vaak heet, maar uitzonderlijk mooi.Harm-Jan schreef:Dag 8 Las Vegas-Shoshone-Death Valley (graag suggesties over wat daar mooi is wat jullie betreft)-Lone Pine
http://www.desertusa.com/who/PDF/DEVAmap.pdf
Verlaat Las Vegas vroeg met een gevulde tank en extra drinkwater. Je bent circa 2 uur onderweg tot Shoshone. Linksaf na Death Valley Junction op de CA-190. Linksaf naar Dante’s View, ’s ochtends mooi (en ook voor sunset). Dan weer over de 190 tot links van de weg via een klein stukje 1-richting dirt road, weer links van de weg (waar je snel aan voorbij rijdt..) genaamd Twenty Mule Team Canyon tussen de badlands door. Even verderop links van de weg Zabriskie Point (een must!). Even verderop bij de splitsing (rechts passeer je het luxe Furnace Creek Inn) linksaf op de 178. Eerst naar Devils Golfcourse (inrit rechts), dan naar Badwater. Vervolgens een stukje terugrijden over de 178. Aan je rechterhand nu de afslag over Artist Drive. Misschien een stukje wandelen door Golden Canyon en dan naar Furnace Creek: general store, restaurants, borax museum en even verderop het visitor center, etc. Verder, eventueel links van de weg kort na Furnace Creek een kijkje bij Borax Harmony Works en het ritje door Mustard Canyon. Verderop aan je rechterhand Sand Dunes. Net na Stovepipe Wells is links een dirt road naar Mosaic Canyon. Parkeer aan het einde en loop even de Canyon in. Dan volgt een prachtige route over bergpassen via Panamint Springs (goed restaurant) naar Lone Pine (alle voorzieningen) langs Owens Lake met de Sierra’s op de achtergrond. Van SPW naar Lone Pine is ruim anderhalf uur. Uiteraard kun je af en toe iets overslaan.
Johan
Wowwwwww Johan, superbedankttttttttttt, wat een uitgebreide tip over Death Valley, heb de kaart erbij gehad en dit is een zeer bruikbare suggestie!!!
Nogmaals bedankt!!!
Ik hou me aanbevolen voor dergelijke uiteenzettingen voor b.v. Yosemite, Grand Canyon (skywalk?), Route 66 (Seligman-Kingman), Sedona & Highway 1

Nogmaals bedankt!!!
Ik hou me aanbevolen voor dergelijke uiteenzettingen voor b.v. Yosemite, Grand Canyon (skywalk?), Route 66 (Seligman-Kingman), Sedona & Highway 1
-
RoyBergen
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Mooi dat jullie de kustweg erin laten
En ook ik weet zeker dat Las Vegas echt een topper is, ook voor de kinderen. Verblijf echter wel op de strip !
Ik heb begrepen dat op die skywalk je niet eens een foto mag maken, ik zou me tot de south rim beperken.....
op highway 1 heb ik begrepen dat t stukje bij monterey het mooiste is, maar vergeet vooral de zeeolifanten bij san simeon niet (let op het bordje langs de weg)
En ook ik weet zeker dat Las Vegas echt een topper is, ook voor de kinderen. Verblijf echter wel op de strip !
Ik heb begrepen dat op die skywalk je niet eens een foto mag maken, ik zou me tot de south rim beperken.....
op highway 1 heb ik begrepen dat t stukje bij monterey het mooiste is, maar vergeet vooral de zeeolifanten bij san simeon niet (let op het bordje langs de weg)
- Stan.Gobien
- Techmod
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Van Sedona naar de Grand Canyon gaat iedereen naar de south rim. Het is de drukste kant maar volgens velen ook de mooiste kant. Ik vond het alleszins enorm WOW !
Aan de south rim zijn de meeste uitzichtpunten en ook de enkele lodges om te overnachten. Die je trouwens dringend zal moeten boeken, zeker als het weekend is wanneer je er bent.
Zonsondergang was prachtig, maar je bent er nooit alleen.
De skywalk is aan de west-kant dichterbij Las Vegas. Ik ben er niet geweest maar ik zou er ook niet gaan, je mag inderdaad geen foto apparaat meenemen op de skywalk. De canyon zelf is op dat punt ook al wat van zijn schoonheid aan het verliezen. Ik zou die skywalk zeker uit je hoofd zetten.
Aan de south rim zijn de meeste uitzichtpunten en ook de enkele lodges om te overnachten. Die je trouwens dringend zal moeten boeken, zeker als het weekend is wanneer je er bent.
Zonsondergang was prachtig, maar je bent er nooit alleen.
De skywalk is aan de west-kant dichterbij Las Vegas. Ik ben er niet geweest maar ik zou er ook niet gaan, je mag inderdaad geen foto apparaat meenemen op de skywalk. De canyon zelf is op dat punt ook al wat van zijn schoonheid aan het verliezen. Ik zou die skywalk zeker uit je hoofd zetten.
Flickr foto albums
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
De Skywalk ligt niet in het deel wat onder het beheer van de NPS valt en wordt geexploiteerd door de lokale bevolking. Het schijnt een duur grapje te zijn om over dat glas te mogen lopen. Het ligt dus ook een eindje af van het bezoekerscentrum en de uitzichtpunten die je op dag 5 gepland hebt. Je zou het kunnen bezoeken op dag 6, want dan komt je route het dichtstebij de Skywalk, maar ik denk dat het zonde van je tijd en geld is.
-
RoyBergen
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Nu houdt ik er wel van om lokale bevolking te steunen, maar 5 X entree voor die skywalk wordt vast niet goedkoop....droppen dus !
Zowk in Vegas een hotel uit met een mooi zwembad voor de kinderen. Ikzelf heb de vorige keer in excalibur geslapen, maar dat is een low budget optie.... Er is zoveel moois aan de strip......
Zowk in Vegas een hotel uit met een mooi zwembad voor de kinderen. Ikzelf heb de vorige keer in excalibur geslapen, maar dat is een low budget optie.... Er is zoveel moois aan de strip......
-
Gerben Steeg
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Heel mooi bouwwerk, die skywalk, maar niet de moeite om allerlei kronkelingen in het programma te doen om daar te komen. Wij gingen daarheen met een vliegtuigje vanuit Vegas; ook speciaal voor de skywalk, maar had achteraf niet gehoeven.
Gr, Gerben
Wat een overweldigende reacties !!!
Skywalk is exit, doen we niet en Las Vegas heb ik Flamingo geboekt op de strip.
Tips/suggesties over weg Palm Springs-Sedona, Route 66 (Seligman-Kingman), Hooverdam (of juist via Oat...?), Yosemite, Highway 1 en ook San Francisco blijven superrrrrrwelkom.....
Ben reuze-benieuwd en heel enthousiast over jullie reacties !!!
Hoor graag!!!
Thnxxxxxxxxxxxx
Skywalk is exit, doen we niet en Las Vegas heb ik Flamingo geboekt op de strip.
Tips/suggesties over weg Palm Springs-Sedona, Route 66 (Seligman-Kingman), Hooverdam (of juist via Oat...?), Yosemite, Highway 1 en ook San Francisco blijven superrrrrrwelkom.....
Ben reuze-benieuwd en heel enthousiast over jullie reacties !!!
Hoor graag!!!
Thnxxxxxxxxxxxx
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Route 66 (Seligman-Kingman), Hooverdam (of juist via Oat...?),
Oatman zou ik er zeker in doen maar dan is het verstandig om het stuk Seligman naar Kingman niet te doen, dat gedeelte is redelijk saai.
Je kan Seligman wel even meenemen want dat is maar een klein stukje van de I-40 af via exit-123 er af en via exit-121 er weer op.
Zie http://www.robenannie.nl/reisverslag2008-1.html dag 24 voor een idee van die route.
- gleuknie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Een goede tip voor Sedona is de Pink Jeep Tours, zie mijn avatar. Echt geweldig om mee te maken. Een goede motel daar is de Sedona Super 8. Ik ben zoals velen wel weten op dit forum groot fan geworden van Sedona en ik vind het mooi om te zien dat jullie er de tijd nemen. Mooie route van Sedona naar de Grand Canyon is de 89a via Jerome en Prescott. Het is wel wat om, maar het is zeker de moeite waard.
Groetjes René
Dankjulliewel !!!
Is trouwens Joshua Tree NP nog iets om mee te pikken op de weg van LA (via Palm Springs-overnachting)Prescott-Jerome-Sedona??
We overwegen de Anuall pass te kopen (als ik het wel heb 80 dollar voor ons 5, jongste 14). Heeft iemand ervaring hiermee om dit online te bestellen of moet je dit ter plaatse doen?
Ik heb begrepen, dat b.v. de NP's er onder vallen als ook bij Sedona (Red Rock?)
Hoor graag & alvast bedankt!!
Is trouwens Joshua Tree NP nog iets om mee te pikken op de weg van LA (via Palm Springs-overnachting)Prescott-Jerome-Sedona??
We overwegen de Anuall pass te kopen (als ik het wel heb 80 dollar voor ons 5, jongste 14). Heeft iemand ervaring hiermee om dit online te bestellen of moet je dit ter plaatse doen?
Ik heb begrepen, dat b.v. de NP's er onder vallen als ook bij Sedona (Red Rock?)
Hoor graag & alvast bedankt!!
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
De pas koop je bij het eerste park dat je bezoekt. Alle NP's vallen er onder, State Parks niet dacht ik. Zie hier voor meer informatie.
Denk er aan dat Red Rock SP gesloten is vanaf 3 juni.
Als je tijd hebt, zeker even Joshua Tree meenemen! Misschien is het dan beter om in Twentynine Palms te overnachten.
Marianne
Denk er aan dat Red Rock SP gesloten is vanaf 3 juni.
Als je tijd hebt, zeker even Joshua Tree meenemen! Misschien is het dan beter om in Twentynine Palms te overnachten.
Marianne
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 1402 Weergaves
-
Laatste bericht door Coyote
-