Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

hoe haal ik mijn ouders over?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
mj*amerika
Amerika-ontdekker

hoe haal ik mijn ouders over?

Bericht door mj*amerika »

Hi

dit klinkt misschien stom, maar ik weet geen raad meer.

Ik wil al heel lang voor eem semester naar high school in de us.
Maar mijn ouders zijn hiervan niet zo onder de indruk.
Ik zit nu in klas 3 en volgend jaar heb ik m´n examens.
Zij denken dat ik het niet aankan qua verandering, cijfers op school etc.
(en dat terwijl ik alleen maar 8en 9ens en 10en haal, en m´n engels is goed)
Hoe kan ik ze overhalen/zover krijgen dat ze me wel laten gaan?
ik wil dit zo graag!
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

probeer mensen te vinden die het hebben gedaan en die dan met je ouders kunnen praten, of hun ouders met de jouwe.
SEEING IS BELIEVING
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: hoe haal ik mijn ouders over?

Bericht door kastelke »

mj*amerika schreef: Ik wil al heel lang voor eem semester naar high school in de us.
Welke zijn jouw argumenten? Hoe tracht jij je ouders te overtuigen?
mj*amerika schreef: Zij denken dat ik het niet aankan qua verandering, cijfers op school etc.
Telt dat semester qua punten dan mee in Nederland?
Of bedoelen je ouders dat, indien jij een ganse semester in het buitenland zit, zij bezorgd zijn dat je je schooljaar in Nederland gaat moeten overdoen omdat het teveel is dat je moet inhalen op te korte tijd?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ginaatje
Amerika-ontdekker

Bericht door Ginaatje »

Tsja, mijn ouders waren ook niet zo onder de indruk toen ik zei dat ik naar Amerika wou, moest en zou gaan. Totdat op een dag de EF belde om ze te vertellen dat ik mezelf aangemeld had. Blij waren ze niet, overtuigd wel. In mijn geval was het gewoon een kwestie van doorzeuren en doorzetten.

Realiseer je wel dat het ontzettend veel geld kost (een jaar is zelfs goedkoper dan een semester), en je ouders zullen het niet zo op prijs stellen als je verwacht dat zij alles betalen. Ik heb 3 jaar lang bijbaantjes gehad en zomers opgeofferd om in een garnalen-fabriek te werken, zodat ik het zelf kon waar maken en niet op mn ouders hoefde te leunen.

Uiteindelijk heb ik mn ouders wel weten te overtuigen, ze steunen me nu zelfs geweldig, maar het heeft wel wat tijd gekost. Laat je ouders al vroeg wennen aan het idee, begin zelf geld op te sparen en laat ze vooral weten dat dit iets is dat je heel graag wilt en verdiend.

Neem het van mij aan, als je het heel graag wilt en je bent bereid ervoor te werken, dan kom je er wel :)

xxx Gina (huidige exchange student in Idaho)
Idaho, jawel
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Wij (ouders van een nu 20jarige) vonden het beide NOODZAKELIJK dat Jeff ging. Hij is enigs kind en zo'n ervaring vonden wij onmisbaar.
Een jaar is ook niet goedkoop(uiteindelijk betaal je iets van € 6500.-) en dan komen de maandelijkse kosten er ook nog bij. Wij hebben het betaald voor hem maar misschien kun je door bijbaantjes ook een steentje bijdragen.
Suc6 met het overhalen van je ouders.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Mijn ouders vonden het ook belangrijk voor mijn studie, niet wetende dat ik er ook zou gaan wonen :lol:
mj*amerika
Amerika-ontdekker

Bericht door mj*amerika »

haha, hier zitten wel wat dingen tussen die ik kan gebruiken :)
bedankt!

kastelke schreef:
mj*amerika schreef: Ik wil al heel lang voor eem semester naar high school in de us.
Welke zijn jouw argumenten? Hoe tracht jij je ouders te overtuigen?
mj*amerika schreef: Zij denken dat ik het niet aankan qua verandering, cijfers op school etc.
Telt dat semester qua punten dan mee in Nederland?
Of bedoelen je ouders dat, indien jij een ganse semester in het buitenland zit, zij bezorgd zijn dat je je schooljaar in Nederland gaat moeten overdoen omdat het teveel is dat je moet inhalen op te korte tijd?
Nee ze zijn niet bezorgd over school, omdat als ik terugkom na dat jaar, alsnog 2 jaar HAVO ga doen.
Ze zijn eerder bezorgd over dat ik wel bij een goed gezin zit, dat ze me missen etc.
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

mj*amerika schreef:
Nee ze zijn niet bezorgd over school, omdat als ik terugkom na dat jaar, alsnog 2 jaar HAVO ga doen.
Ze zijn eerder bezorgd over dat ik wel bij een goed gezin zit, dat ze me missen etc.
Misschien moet je ze vertellen dat goed ouderschap ook betekent: loslaten en je kind's zelfstandigheid stimuleren.
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Als je het echt graag wil zou ik er zeker voor gaan en je ouders proberen te overtuigen waarom je dat wil. Het lijkt mij een goede ervaring in je leven! Ik baal ervan dat ik te oud ben om een jaar highschool te doen, maar ik ben wel superblij dat ik 3 maanden stage heb gelopen in USA tijdens mij HBO........je leert jezelf dan echt kennen, je leert de taal en cultuur van een ander land......je wordt er echt niet dommer van!
Heel veel succes !!!!!!!!!

* laat anders je ouders deze reacties lezen :) *
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

mj*amerika schreef: Ze zijn eerder bezorgd over dat ik wel bij een goed gezin zit, dat ze me missen etc.
Slecht gezin: als je mete een goede organisatie gaat, dan mag dat geen probleem zijn. Als het niet klikt tussen jou en het gastgezin, dan zullen ze eerst nog even een poging doen om het alsnog op de rit te krijgen, maar als het niet gaat, dan ga je naar een ander gezin.

Dat je ouders jou gaan missen, daar kunnen we weinig aan doen natuurlijk...

En misschien zijn ze ook wel bang dat je ginder de smaak te pakken gaat krijgen en niet meer terug wilt komen of over een aantal jaartjes definitief gaat verdwijnen... Ben je enig kind? (want dat was mijn grootste hinderpaal: enig kind, dus ze wilden me zo lang mogelijk bij zich houden... )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Merel.
Amerika-ontdekker

Bericht door Merel. »

Aïda schreef:
mj*amerika schreef:
Misschien moet je ze vertellen dat goed ouderschap ook betekent: loslaten en je kind's zelfstandigheid stimuleren.
Daar ben ik het opzich wel mee eens, maar ik vind het ook wel vergezocht hoor. Je kunt ook op andere manieren je kind loslaten. Ik mag ook niet van mijn ouders, maar het is echt niet zo dat ik niet losgelaten wordt in de keuzes die ik maak en mijn zelfstandigheid wordt ook gestimuleerd. Ook als is het dan gewoon in het ouderlijk huis in Nederland. Leeftijd speelt ook nog een rol. Ik weet niet hoe oud je bent. Misschien vinden ze je ook nog te jong(ik denk dat je niet veel ouder dan 16/17 zou zijn, aangezien je in de 3e zit) en dat kan ik best begrijpen van je oudes. Die van mij vinden mij nu ook nog te jong om te gaan. Misschien moet je eerst die twee jaar havo doen en daarna gaan. Als je dat eens met je ouders overlegd? Misschien zien ze het dan wat meer zitten, omdat je dan geestelijk gewoon nog 2 jaar gegroeid ben en je misschien het beter aankan enzo.

Succes ermee.

Ik ben nu ook aan het proberen om misschien in september te mogen :P
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Aïda schreef:
mj*amerika schreef:
Natuurlijk is dat zo, maar ik vind het ook wel heel makkelijk om zo te oordelen. Wij zitten op het moment voor de keuze van een college voor onze oudste en een daarvan is meer dan twaalf uur reizen hiervandaan. Dat zou ik toch heel moeilijk vinden, hoor, als ze daar daadwerkelijk heen zal gaan. Laat staan naar een land, waar ze misschien zelf nog nooit geweest zijn. Ik kan me de gevoelens van de ouders goed voorstellen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Aïda schreef:
mj*amerika schreef:
Je kunt je kind ook zelfstandig laten worden zonder haar meteen naar de andere kant van de wereld te laten gaan.
Ik vind niet dat wij kunnen oordelen over de ouders van MJ en hun beweegredenen.
We weten niets over MJ en hoe haar karakter is en of ze zo'n avontuur aan zal kunnen. Het is wel heel makkelijk om te oordelen over de ouders van MJ en te suggereren dat ze hun dochter niet zelfstandig willen laten worden.

Ik vermoed dat MJ ongeveer 16 zal zijn als ze naar Amerika zou gaan. Ik denk niet dat ik mijn dochter op die leeftijd al zou laten gaan. Zelfstandigheid stimuleren is prima, maar juist op die leeftijd gaan meisjes vaak hevig puberen en dan zou ik liever nog even een oogje in het zeil houden.

Bovendien kost het veel geld en ik heb niet gelezen dat MJ dat zelf gaat betalen.
Ik kan niet in de portemonnee van de ouders kijken, misschien is het wel niet mogelijk voor hen om dit te betalen.

Marjon
Laatst gewijzigd door vana op 04 dec 2007, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik heb kinderen van bijna 16 en bijna 18 jaar jong. En nee, mijn jongste zou ook niet mogen, nog. Na de Havo is het een ander verhaal, ik zou ook gokken op twee jaar later.

Ik heb bij onze buren een 16-jarig Amerikaans meisje volledig af zien branden tijdens een uitwisselingsjaar, ze was er gewoon niet aan toe.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Oké ik lees dus net op het voorstel topic dat je pas 14 jaar bent Carmen.
No way dat ik mijn dochter op haar 15e voor een jaar naar Amerika zou laten gaan!
Ik begrijp jouw ouders volkomen.

Je schreef trouwens in oktober zelf nog dat je eerst nog twee jaar HAVO wilt gaan doen, waarom nu ineens die haast?

Marjon
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Pas 14?? Pff, nooit van mijn leven liet ik mijn dochter gaan! En dan ben ik nog wel zo maf van Amerika!
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Ja met 14 hadden wij Jeff ook niet laten gaan hoor. Hij heeft hier keurig HAVO afgemaakt en TOEN dat ene jaar.
Zou het zo weer doen maar natuurlijk kunnen er voor ouders argumenten zijn om het niet te doen niet in de laatste plaats het geld. Het is behoorlijk duur en niet iedereen kan zo even minimaal € 6000.- eraan uitgeven.
Heimwee kan ook een (grote) rol spelen en dat kan ook 2 kanten opwerken.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Corry schreef:Wij (ouders van een nu 20jarige) vonden het beide NOODZAKELIJK dat Jeff ging. Hij is enigs kind en zo'n ervaring vonden wij onmisbaar.

Waarom vonden jullie het "noodzakelijk" dat jullie zoon naar Amerika ging Corry? En wilde hij zelf ook?

Marjon
Applejuice
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Applejuice »

14 is jong, maar ik neem aan dat je wilt gaan na je VMBO? (of ik begrijp het verkeerd..) Dan ben je natuurlijk wel wat ouder.

Ikzelf ga volgend jaar een jaar highschool doen, maar ik heb het geluk dat m'n ouders volledig achter me staan, en ik ze dus niet hoefde over te halen ;)

Wat tips:
- neem zelf een bijbaantje, zo laat je ook merken dat je écht wilt, dat je het serieus neemt.
- stel eens voor om naar een informatiebijeenkomst te gaan, zodat ze wat meer over het programma komen te weten.
- lees eens wat web-logs van mensen die nu in the USA zitten, en laat ze ook door je ouders lezen. Er zijn meerdere mensen bij wie het niet goed ging in het gastgezin, en de meeste hiervan zijn gewoon in een ander gezin geplaatst.
- ik zou ook even op het forum van Travel Active kijken, staan ook veel vragen en informatie.

Voor weblogs raad ik deze aan, dit meisje heeft namelijk heel veel links naar andere exchangestudents. Is wel handig ;)

Succes ermee!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Applejuice schreef:Voor weblogs raad ik deze aan, dit meisje heeft namelijk heel veel links naar andere exchangestudents.
En niet te vergeten ons eigenste blogoverzicht:
http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 06&start=0
Met daarin een aparte sectie voor uitwisselingsstudenten!
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer