Ervaring met afdalen Grand Canyon?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Jenneke
Amerika-ontdekker

Ervaring met afdalen Grand Canyon?

Bericht door Jenneke » 19 dec 2004, 16:42

hallo allemaal,

Omdat we plannen hebben in juni 2005 o.a. de Grand Canyon af te dalen (dit jaar zijn we er ook 2 dagen geweest en willen graag deze tocht maken)zou ik graag ervaringen horen van mensen die de Grand Canyon hebben afgedaald, overnacht hebben op de bodem en de volgende dag weer zijn terug geklommen. Hoe lang heb je bijvoorbeeld gelopen? Hoe was de overnachting? Viel het tegen of juist niet? etc. Ik kan er niet zo heel veel over vinden dus alle verhalen zijn welkom! :D

Groetjes,

Jenneke
2007 voor de 3e keer USA!

Bart40
Amerikakenner

Re: Ervaring met afdalen Grand Canyon?

Bericht door Bart40 » 19 dec 2004, 18:36

Ik ben verschillende malen de Grand Canyon in geweest en het afdalen gaat rottig. Ik vond het zwaar, het pad is steil en je gaat de oven in om het zomaar te zeggen. Wil je het in twee dagen doen dan is de Bright Angel trail de beste keus. Dit is aan de South Rim, de North Rim vond ik persoonlijk mooier maar dat pad is eigenlijk te lang om in twee dagen te doen dan ben je alleen maar aan het buffelen. Langs de Bright Angel zijn waterpunten. Je kan camperen beneden maar ook overnachten in de Phantom Ranch maar dan moet je nu proberen nog een overnachting te regelen daar.
Reken op 6 uur afdalen en zeker 9 uur weer omhoog, hangt ook van het weer af. Hoe heter hoe zwaarder. Het is een indrukwekkende wandeling dat wel, de canyon is intimiderend en de grootsheid is nauwelijks te bevatten. Het zal je niet tegenvallen denk ik, je loopt in een wereldwonder.

ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY » 20 dec 2004, 22:11

Ik heb ook ooit de Bright Angel trail naar beneden gelopen, tot aan de camping en toen weer terug omhoog. Het was zwaar, en het lijkt me heel leuk om ook beneden te camperen. Ik weet niet meer hoe lang we er precies over deden, het was zowat de hele dag. Vrienden van ons liepen helemaal de trail tot aan de rivier en toen weer terug; ze waren net voor donker compleet afgepeigerd weer terug. Dit alles was in september, dus wel lekker weer, maar niet meer zo bloedheet.

Annemiek

chandler_saturn
Amerika-ontdekker

Bericht door chandler_saturn » 06 jan 2005, 23:54

Beste,

Afgelopen jaar ben ik in september & oktober naar de Verenigde Staten geweest. Natuurlijk stond de Grand Canyon ook op het programma en natuurlijk wilden wij ook de Grand Canyon afdalen om op de bodem te overnachten.

Op de bodem overnachten kan op twee manieren : ofwel slaap je in de lodges van Phantom Ranch ofwel maak je gebruik van de campground. Voor beiden moet je echter ruim op tijd reserveren. Zeker voor Phantom Ranch zou je zeker NU al moeten reserveren, anders ga je hopeloos te laat zijn.

Absoluut noodzakelijk is het reserveren echter niet als je een flexibel reisschema hebt. Omwille van het feit dat de Phantom Ranch en de campground zo ver van te voren altijd zijn volgeboekt, hebben beiden dagelijks af te rekenen met afzeggingen. Je kan je dan ook op de wachtlijst laten zetten en elke morgen om 6 uur 's morgens worden aan de desk van de Bright Angel Lodge (op de South Rim) de vrijgekomen plaatsen weggegeven aan de eerste namen op de wachtlijst.

Voor elke dag begint de wachtlijst voor die dag twee of drie dagen daarvoor. Als je bijvoorbeeld van plan bent om dinsdagmorgend aan te komen aan de Grand Canyon, kan je je vanaf zaterdag of zondag op de wachtlijst laten zetten voor die dinsdag. Wij hadden zelf ook niet gereserveerd en hadden ons op die manier zondag op de wachtlijst laten zeggen, met als gevolg dat wij die dinsdag op weg waren naar Phantom Ranch!

Je moet natuurlijk wel een beetje geluk hebben met het aantal afzeggingen of het aantal mensen op de wachtlijst voor jou. Maar moest je dan bijvoorbeeld die dinsdag niet bij de gelukkigen zijn, sta je wel ergens bovenaan de wachtlijst voor woensdag, waardoor je kansen natuurlijk wel sterk vergroten. Maar nogmaals : als je weet wanneer je gaat aankomen in de Grand Canyon, reserveer dan NU!!!

Wat de tocht naar Phantom Ranch zelf betreft : die was simpelweg fantastisch! Het is echt een prachtige ervaring om jezelf in de Canyon te begeven en je te laten omsluiten door de rotsen. De tocht naar beneden heeft ons een viertal uurtjes gekost, op een gewoon wandeltempo met pauzes erin.

In Phantom Ranch sliepen we in de dorms : tien bedden per kamer, gescheiden dorms voor mannen en vrouwen. Het verblijf zelf in Phantom Ranch was voor ons zelf heel leuk omwille van de Ranger Programs die ze daar toen hielden. Een zekere Laurie (een vrouwelijke Park Ranger van 1m50 hoogte) entertainde ons tweemaal : eenmaal met een exposé over de geologie van de Grand Canyon en eenmaal (toen het reeds donker was) over de nachtdieren die leven in de Grand Canyon. Wel, geologie heeft me nooit ook maar één barst geïnteresseerd, maar de manier waarop Laurie alles vertelde en uiteenzette... Fantastisch!

De tocht terug naar boven hebben we denk ik op een dikke zes uren afgelegd, zonder ons echt te haasten. In reisgidsen zal je al gauw zien staan dat afdalen zes uren kost en de klim terug negen uur, maar wij hebben ons toch niet overdreven ingespannen hoor. Zelf zijn we twee mid-twintigers die niet aan sport doen (ik althans niet), maar wel een beetje een basisconditie hebben.

In ieder geval veel succes gewenst! Het is echt meer dan de moeite waard!

Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen » 02 mar 2006, 23:23

chandler_saturn schreef:Absoluut noodzakelijk is het reserveren echter niet als je een flexibel reisschema hebt. Omwille van het feit dat de Phantom Ranch en de campground zo ver van te voren altijd zijn volgeboekt, hebben beiden dagelijks af te rekenen met afzeggingen. Je kan je dan ook op de wachtlijst laten zetten en elke morgen om 6 uur 's morgens worden aan de desk van de Bright Angel Lodge (op de South Rim) de vrijgekomen plaatsen weggegeven aan de eerste namen op de wachtlijst.

Voor elke dag begint de wachtlijst voor die dag twee of drie dagen daarvoor. Als je bijvoorbeeld van plan bent om dinsdagmorgend aan te komen aan de Grand Canyon, kan je je vanaf zaterdag of zondag op de wachtlijst laten zetten voor die dinsdag. Wij hadden zelf ook niet gereserveerd en hadden ons op die manier zondag op de wachtlijst laten zeggen, met als gevolg dat wij die dinsdag op weg waren naar Phantom Ranch!
Wij wilden ook reserveren voor Phanton Ranch, was inderdaad helaas al volgeboekt en er waren ook geen backcountry permits meer voor de campground in de inner canyon. Nu is onze enige optie nog de wachtlijst. Maar van wat ik begrepen heb moet je persoonlijk daar aanwezig zijn om op de wachtlijst te komen, maar jij hebt daar dus gewoon heen gebeld een aantal dagen van te voren?

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? We vinden het zó jammer als we niet de tocht naar beneden kunnen maken (alhoewel dagtochten ook mooi zijn natuurlijk).

Hillz
Amerika-ontdekker

Bericht door Hillz » 04 mar 2006, 10:30

Ik heb met 2 vrienden de Bright Angel trail gelopen. Ik denk dat we zo'n 2uurtjes bezig geweest zijn. We mochten van de ranger niet verder naar de Collorado River omdat we geen eten en water bij ons hadden. :o

Laat je iig niet misleiden door wat de bordjes aangeven. Die zijn kwa tijd m.i erg overdreven.

Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen » 04 mar 2006, 10:34

Tot waar hebben jullie gelopen? Indian Garden Campground?

Hillz
Amerika-ontdekker

Bericht door Hillz » 04 mar 2006, 11:49

Uhm, idd tot de campground. Ik heb de naam van die campground eigenlijk nooit geweten.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer