Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

(Flying Blue) American Express creditcard

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
bedeve
Amerika-expert

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door bedeve »

Dat laatste kan niet @nwolf ....
Tzijn twee verschillende producten....

Dat heeft een groot voordeel
Van FB Silver naar FB Platinum upgraden en 60 XP incasseren
Nieuwe Silver aanvragen a 15 XP en Platinum annuleren
De reguliere Amex Platinum aanschaffen en de 170.000 punten incasseren
Die 170 000 punten omzetten naar FB Miles a 80%= 136 000 FB Miles te incasseren.

Er is in dit item een primaire focus op FB Miles.
Verleg die focus eens naar XP's en vergelijk daarin de voordelen met elkaar
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door nwolf »

De term XP's komt hier veel voorbij, maar wat zijn dat dan?
AMEX Punten en FB Miles snap ik inmiddels wel, als je niet veel AF/KLM/Delta vliegt zou ik eerder AMEX doen dan FB want dan heb je meer vrijheid toch?
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door dejong89 »

XP’s zijn statuspunten die je verdient wanneer je vliegt met KLM, Air France, Transavia of SkyTeam‑partners.
En, die je krijgt bij de Amex FB kaart. Platinum is al goed voor 60XP en 100XP is genoeg voor silver. Met silver heb je al leuke voordelen zoals stoelkeuze en gratis bagage.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Met silver heb je al leuke voordelen zoals stoelkeuze en gratis bagage.schreef @dejong89 ....
Voor iemand die licht , (zonder allerlei dure onnodige bagage waarvoor je bij checkin in de rij moet staan en bij aankomst op moet wachten ) reist is het belangrijke voordeel : boarding zone 3 .
Je trolley kan altijd mee !

Wel met koffer op reis ?
Je kunt een " light " ticket boeken , want je stoelkeuze en je 23 kg ruimbagage heb je al verworven ...
Je ticket wordt goedkoper ....
Kunt je altijd nog narekenen of je wel/niet FB Miles gebruikt om die prijs naar beneden te halen
Laatst gewijzigd door bedeve op 18 feb 2026, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Stuur mij een PB !
nwolf
Amerikakenner

Bericht door nwolf »

Check, ik zie de verschillen ook op de site van KLM en de partners.
Dit wordt zo te zien wel elk jaar gereset dus als je een keer een jaar niet vliegt of bv United vliegt ben je die status weer kwijt.

Dus kort gezegd de AMEX is interessant als je "vrijere keuze" wilt, de AMEX FB als je voorkeur uitgaat van KLM/AF/Skyteam partners.
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

nwolf schreef:
18 feb 2026, 10:35
Dus kort gezegd de AMEX is interessant als je "vrijere keuze" wilt, de AMEX FB als je voorkeur uitgaat van KLM/AF/Skyteam partners.
Klopt als een zwerende vinger :thumbup:
habbekuk
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door habbekuk »

Misschien nog steeds maar ik vond het lastig dat als je aanspraak moet maken
op je reisverzekering alles geboekt moest hebben met Amex.
Ook bij betalingen kon ik soms de kaart niet gebruiken (geen ondersteuning) of een extra toeslag.
nwolf
Amerikakenner

Bericht door nwolf »

We zijn nog aan het wikken/wegen dubben :D.

Krijg je nu een Priority Pass erbij, of heb je toegang tot de lounges van de priority pass?
Wel grappig overigens als je de delta lounges bekijkt, daar krijg je toegang tot de lounge als je een duurdere ticket koop dan basic (E), anders krijg je geen toegang.
Ga er wel van uit dat je op dat vliegveld wel een andere lounge kunt gebruiken?

En weet iemand dat als je 1 Platinum card koopt, je er dus 1 gast mag meenemen en je wilt nog met 4 kids naar binnen.... ZIjn die laatste vier dan tegen een ander tarief of het dan geldend tarief van die lounge (wat kan oplopen tot 75 dollar p/p).

Andere wat wel opviel is dat je naast FB en Avios(BA) geen milageplus van bv United hebt, wel jammer :)
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Je maakt er zo n beetje dagwerk van @nwolf ...

Ik weet niet wikken/wegen erg behulpzaam is...in mijn beleving ga je uit van wat je beoogt / wat je belang is en zoek je daar een oplossing bij.

Amex geeft je een aantal malen toegang tot een Priority Pass lounge , net zoals de Mastercard Black dat doet...
Tussen beiden zit een prijsverschil...
Priority Pass kun je ook als stand alone product afnemen; dus niet gekoppeld aan een kaart.
Op zon wijze heb ik toegang tot PP lounges nu geregeld.
De PPass is digitaal overigens

Heb je al eens op prioritypass.com gekeken om te zien wat je voordelen en wat je beste wijze van toegang zou zijn ?

Ik vlieg altijd met een "Light " ticket en heb ook daarmee gewoon toegang tot Delta lounges ...heeft niet met je ticket maar met je loyalty status te maken .

En jazeker ; ook United is partner in een loyaltyprogramma
En niet zomaar een : Miles&More .
Zie hier :https://www.miles-and-more.com/row/nl/p ... llpartners

Kijk er maar eens naar..,.
Stuur mij een PB !
nwolf
Amerikakenner

Bericht door nwolf »

Hahaha, @bedeve , down the rabbit hole when I am curious :lol:

Maar fair point, probeer even nog wat dingen te begrijpen, heb het priority pass bekeken maar bij Amex stond het wat kryptisch dus vroeg me af hoe dat het zat.
En van Miles & more weet ik, maar zag deze niet bij de optie om punten te wisselen bij Amex.. Dat is wel jammer ;)
Laredo
Amerikakenner

Bericht door Laredo »

Ik was even benieuwd of er recent mensen zijn geüpgraded van Amex Gold naar Platinum en of zij dan al hun bonus rewards punten hebben ontvangen. Ik heb begin februari de stap gezet en daarna een familielid een gold kaart gegeven. Van die referral naar Gold heb ik al wel de Rewards punten ontvangen maar nog niet van mijn eigen upgrade. Die zouden ook pas in mei komen aldus de voorwaarden maar voorheen was dat eigenlijk altijd veel sneller/instant. Just curious of andere die geüpgraded hebben al we de punten hebben ontvangen of dat iedereen nog wacht?
2026 Houston - Cruise Mexico - rondje Texas
2025 Philadelphia - Cruise Bahamas - Washington | 2023 Florida
2013 FL | 2012 Las Vegas | 2012 Westkust | 2011 Las Vegas | 2011 NYC & FL | 2010 FL | 2009 NYC | 2004 Oostkust | 1996 & 1995 Westkust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer