Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe voel jij je in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
natasja
Amerikafan
Contacteer:

Re: Hoe voel jij je in Amerika?

Bericht door natasja »

menig mensen hebben verkeerd beeld van beiden landen denk ik,
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

natasja schreef:menig mensen hebben verkeerd beeld van beiden landen denk ik,
dat weet ik wel zeker.
Als je ervaring over amerika de televisie en vakantie is heb je geen idee hoe het normale leven van de amerikaan eruit ziet en wat er allemaal om de hoek komt kijken.
Ik denk dat ik ook de helft niet meer weet over Nederland.
Alleen heb ik nog wel 25 jaar Nederland ervaring, praat erover en lees er over. Ik heb dus nog wel een redelijk idee denk ik.

Bij mij is het zo dat een heleboel dingen ik ook niet begreep toen ik hier kwam wonen.
Waarom bijv je verzekering je straft met hogere premies als je vrouw na 13 jaar boetevrij rijden een keertje 15 mijl per uur te hard rijdt? Omdat ze dan een risicorijder is?
Waarom je in Nederland 2 km te hard kan rijden en lullige boetes krijgt, dit 100 keer kan doen, ookal rij je 30km te hard zonder dat daar gevolgen voor zijn wat betreft je verzekering? Bumper kleven, snijden, door rood licht rijden. Massa's boetes krijg je in Nederland en als je in nederland maar genoeg geld hebt voor een boetebudget het allemaal niet uitmaakt. Een wereld van verschil dus en zo is het met de meeste dingen en beide systemen zijn voor verbetering vatbaar (als de landen eens wat meer zonder oogkleppen op naar elkaar keken)

Ik zou niet meer terug willen maar zou ook in nederland wel weer kunnen aarden denk ik.

Ik ben nederlander maar voel mij ook amerikaan. Denk meer amerikaan dan Nederlander zelfs, en loop er wel eens over te denken om amerikaan te worden.
Nee lang niet alles is hier rozegeur en maneschijn. Dat is het nergens. Echter als ik alle voors en tegens tegen elkaar afweeg ben ik liever hier in Amerika.
Komt ook omdat ik ondernemersgeest heb, bereid ben om wat meer risico's te nemen en dat past goed in het am systeem.
Mijn Nederlandse afkomst behoed mij danweer in beperkte mate door mijzelf wel enigszins in te dekken
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

Bandido schreef:Ik heb juist het idee dat veel Nederlanders niet gehinderd door enige kennis van zaken alvast een oordeel hebben over hoe slecht het hier in Amerika wel niet is.
Bepaalde zaken die zich afspelen in USA worden breed uitgemeten in de media. Daar hoef je echt geen inwoner van USA te zijn om over bepaalde zaken een uitgesproken mening te hebben.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

rvd4always schreef:Bepaalde zaken die zich afspelen in USA worden breed uitgemeten in de media. Daar hoef je echt geen inwoner van USA te zijn om over bepaalde zaken een uitgesproken mening te hebben.
Breed uitgemeten, vast wel. Maar erover lezen of het op TV zien is niet hetzelfde als meemaken. Pas dán, als je alle details weet omdat je het (van dichtbij) mee hebt gemaakt, en het onderwerp van alle hebt kunnen bekijken, kun je een écht gefundeerde mening hebben. En die details haal je niet uit een krantenartikel of een nieuwsuitzending. Want we weten allemaal hoe de media de zaken soms verdraaien zodat het allemaal beter/mooier/erger/schandelijker lijkt. Of de zaken wat kort door de bocht neerzetten omdat het anders niet binnen de uitzending past. Maar als jij denkt daar een goede, gedegen mening op te kunnen baseren kan niemand je tegenhouden, natuurlijk.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Alsof alle journalisten die lange stukken schrijven over de VS precies weten waar ze het over hebben en de achtergrond kennen van alle dingen die met de VS te maken hebben. Of zelfs voldoende Engels kennen om kleine nuances op te pakken!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

rvd4always schreef:Bepaalde zaken die zich afspelen in USA worden breed uitgemeten in de media. Daar hoef je echt geen inwoner van USA te zijn om over bepaalde zaken een uitgesproken mening te hebben.
En dat zijn dus vaak de excessen die je dan ziet. En daar doelde ik dus ook min of meer op: dan baseer je dus je mening op iets dat niet noodzakelijkerwijs regel is. En ook dat geldt (wederom) ook net zo goed de andere kant op, want als Nederland hier eens in het nieuws is, dan gaat het ook vaak over drugs, euthanasie of prostitutie. En zeg nou zelf: in NL struikel je ook niet bepaald over de hoeren en heroinenaalden. :wink: Maar veel buitenlanders denken bij NL wel vaak meteen aan drugs, zonder nou echt precies te weten hoe de vork nou echt in de steel zit.

Maar het is ook wel een beetje een dooddoener om te zeggen dat als je ergens niet woont, er dus geen mening over mag hebben. Dat zouden we bv ook niks mogen vinden van het conflict in Midden Oosten bij wijze van spreken. Maar ik denk wel dat als je wel ergens woont, je over bepaalde dingen misschien wat genuanceerder denkt omdat je het van dichtbij meemaakt en er middenin zit.
"Keep Georgia On Your Mind"
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik deel de mening van Dento en Bandido.

Toen Gabrielle Giffords werd neergeschoten was ik net in de VS, en de visie van de Amerikanen hierop was toch echt anders dan die van de mensen die ik in Nederland sprak toen ik weer terug was. Idem voor Sarah Palin.
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bandido schreef:En dat zijn dus vaak de excessen die je dan ziet.
Laat ik een voorbeeld geven van wat ik op de tv heb gezien. Het ging over een stel wat in USA woont en mevrouw verloor haar baan en was niet meer verzekerd voor ziektekosten en kon dat ook niet betalen van haar inkomsten. Vervolgens werd zij ziek en werd ze behandeld in het ziekenhuis. Uiteindelijk kreeg zij de rekening die ze niet konden betalen. Ze moesten hun huis verkopen om zo de ziekenhuis rekeningen te kunnen betalen. Ze waren failliet verklaard en konden in de kelder van hun ouders gaan wonen.

Zo'n reportage is heel helder en geeft weer waarom een betaalbaar healthcare systeem voor iedereen zo belangrijk is. Naar aanleiding van zo'n reportage kan je wel degelijk een gefundeerde mening over dit onderwerp geven.

PS: in Nederland is iedereen verplicht verzekerd waardoor je gedekt bent voor (minimale) zorgkosten. Doordat je verzekerd bent kan je niet failliet gaan zoals in USA wel kan gebeuren.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> in Nederland is iedereen verplicht verzekerd waardoor je gedekt bent voor (minimale) zorgkosten.

Laten we niet vergeten dat dat in zorgstaatje Nederland ook pas sinds vier jaar zo is. Dus zo vanzelfsprekend is zoiets nou ook weer niet.
Fender75
Amerikafan

Bericht door Fender75 »

Maar als je in Amerika failliet bent, en dat weet ik eigenlijk niet zeker, dan heb je niks meer. Maar ook geen schuld toch, qua huis dan. Het huis gaat dan naar de bank volgens mij. En als je dat hier gebeurd dan blijf je vaak wel zitten met een bult schuld..In Amerika kun je makkelijker opnieuw beginnen, da's hier andere koek.

Het is in Amerika niet perfect, en hier ook niet. Nergens niet..
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bramster schreef:Laten we niet vergeten dat dat in zorgstaatje Nederland ook pas sinds vier jaar zo is. Dus zo vanzelfsprekend is zoiets nou ook weer niet.
Ook toen was in principe iedereen verzekerd of particulier of ziekenfonds. Particulier is nu niet meer.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

rvd4always schreef:Laat ik een voorbeeld geven van wat ik op de tv heb gezien. Het ging over een stel wat in USA woont en mevrouw verloor haar baan en was niet meer verzekerd voor ziektekosten en kon dat ook niet betalen van haar inkomsten. Vervolgens werd zij ziek en werd ze behandeld in het ziekenhuis. Uiteindelijk kreeg zij de rekening die ze niet konden betalen. Ze moesten hun huis verkopen om zo de ziekenhuis rekeningen te kunnen betalen. Ze waren failliet verklaard en konden in de kelder van hun ouders gaan wonen.

Zo'n reportage is heel helder en geeft weer waarom een betaalbaar healthcare systeem voor iedereen zo belangrijk is. Naar aanleiding van zo'n reportage kan je wel degelijk een gefundeerde mening over dit onderwerp geven.

PS: in Nederland is iedereen verplicht verzekerd waardoor je gedekt bent voor (minimale) zorgkosten. Doordat je verzekerd bent kan je niet failliet gaan zoals in USA wel kan gebeuren.
Waarom kwamen deze mensen niet in aanmerking voor medicaid?
En om je beeld kapot te slaan, na 1 zo'n rapportage weet je nog steeds niets over het systeem. Je kan wel je mening geven, en dat doen we allemaal, maar hoe gefundeerd is deze?

Edit: mijn vriendin is arts in de VS en ik verbaas me elke keer weer als zij mij dingen vertelt over het systeem daar. Maar zij verbaast zich net zo goed als ik haar dingen vertel over hoe het hier gaat. En nu hebben we toch beiden bovengemiddelde kennis (voor een buitenlander dan) over de systemen in elkaars landen.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Bandido schreef:Ik denk dat beide landen voor- en nadelen hebben.
Ik denk dat dat voor alle landen zo opgaat. Veel mensen zullen Amerika óf fantastisch vinden (zie hier het forum) óf verschrikkelijk (zie de vooroordelen die je om je oren geslingerd krijgt als je zegt Amerika interessant te vinden) en waarschijnlijk is het nóch een zevende hemel nóch verschrikkelijk. Hetzelfde geldt voor Nederland. Ik kan alle nadelen zo op een rijtje noemen en als ik naar het buitenland zou gaan zou ik waarschijnlijk heel veel van het goede Nederland missen.

Laatst sprak ik bij de kapper over Iran. De man van m'n kapster was er geweest en ik kwam meteen met het oordeel wat een verschrikkelijk land dat wel niet is (en vanuit onze westerse beschaving is het dat natuurlijk ook op sommige punten) maar haar man vond het de mooiste plek waar hij ooit is geweest. Voordelen en nadelen..

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

rvd4always schreef:Laat ik een voorbeeld geven van wat ik op de tv heb gezien. Het ging over een stel wat in USA woont en mevrouw verloor haar baan en was niet meer verzekerd voor ziektekosten en kon dat ook niet betalen van haar inkomsten. Vervolgens werd zij ziek en werd ze behandeld in het ziekenhuis. Uiteindelijk kreeg zij de rekening die ze niet konden betalen. Ze moesten hun huis verkopen om zo de ziekenhuis rekeningen te kunnen betalen. Ze waren failliet verklaard en konden in de kelder van hun ouders gaan wonen.
Zo'n reportage is heel helder en geeft weer waarom een betaalbaar healthcare systeem voor iedereen zo belangrijk is. Naar aanleiding van zo'n reportage kan je wel degelijk een gefundeerde mening over dit onderwerp geven...
Hoe weet jij nu hoe helder zo'n reportage is? Na één reportage van één bron kan je, in mijn mening, geen gefundeerde mening over een onderwerp geven. Was er ook bij vertelt dat deze mensen waarschijnlijk 65% of zelfs 80% korting op hun medische verzekering konden krijgen?
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

dutchie_in_boston schreef:Hoe weet jij nu hoe helder zo'n reportage is? Na één reportage van één bron kan je, in mijn mening, geen gefundeerde mening over een onderwerp geven.
Dank je, dat bedoelde ik. Een mening hebben, zeker, maar het is wel gebaseerd op beperkte berichtgeving.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Fender75 schreef:Maar als je in Amerika failliet bent, en dat weet ik eigenlijk niet zeker, dan heb je niks meer. Maar ook geen schuld toch, qua huis dan. Het huis gaat dan naar de bank volgens mij. En als je dat hier gebeurd dan blijf je vaak wel zitten met een bult schuld.
Dat is in Amerika niet anders hoor, als de waarde van je huis niet voldoende is om je schuld af te betalen zul je ook daar uiteindelijk met een schuld blijven zitten, de banken zijn nergens liefdadigheids instellingen. :D
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Er zijn allerlei constructies om je eigen persoonlijk of bedrijfsmatig failliet te laten verklaren om van schuldeisers af te komen, maar klinkt makkelijker dan gedaan en was (is) in Nederland niet anders, ken zat bedrijven die failliet gingen, leveranciers konden fluiten naar de centen en er werd zo weer een nieuw bedrijf geopend, mensen die dit doen mogen van mij naar een speciale gevangenis :twisted: Overheden werken hier trouwens aan mee, zie banken, GM, Chrysler etc.
Fender75
Amerikafan

Bericht door Fender75 »

Nee, dat klopt ook, maar ik kan het fout hebben hoor. Mij hebben ze altijd verteld dat als je in Amerika je hypotheek niet kunt betalen, je dan gewoon de sleutels aan de bank geeft en er dan vanaf bent. Maar da's dan niet waar?

Hier in Nederland komt je huis in de executieverkoop, waar pandjesjagers en banken een huis ver onder de marktwaarde kopen. En waar je dus als eigenaar met een fijne schuld achterblijft.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Dat van die hypotheek klopt in veel gevallen. Het huis staat tegenover de schuld, niet jij persoonlijk.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Denk dat dat alleen werkt als waarde huis groter is dan de schuld of dat de bank het kansloos acht dat je nog een hypotheek kan betalen:?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer