Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
wel of niet citizenship?
Re: wel of niet citizenship?
Ik denk na drie jaar, want getrouwd. Hoe je binnen net gekomen is niet belangrijk, zolang het maar legaal was. (Je had ook binnen kunnen komen op een van de alfabet soep visa en je hubbie zo kunnen ontmoeten.)
Ben je er onzeker over, raadpleeg dan een immigratie-advokaat.
Mbt. dual citizenship, hier geldt vlgs. mij voor de Ned. wet de eis dat je getrouwd bent met een USC. Enige onzekerheid is of, als jij zover bent, in Ned. de wet nog van kracht is dan wel gewijzigd is.
De Fed. standaard voor huwelijk is duidelijk (en smal): een man en een vrouw, geen variaties mogelijk. En ja wettelijk getrouwd, door een bevoegde instantie enzo.
Dat sommige staten homo-huwelijken etc. erkennen doet niet ter zake. Immigration is een Fed. aangelegenheid.
Ben je er onzeker over, raadpleeg dan een immigratie-advokaat.
Mbt. dual citizenship, hier geldt vlgs. mij voor de Ned. wet de eis dat je getrouwd bent met een USC. Enige onzekerheid is of, als jij zover bent, in Ned. de wet nog van kracht is dan wel gewijzigd is.
De Fed. standaard voor huwelijk is duidelijk (en smal): een man en een vrouw, geen variaties mogelijk. En ja wettelijk getrouwd, door een bevoegde instantie enzo.
Dat sommige staten homo-huwelijken etc. erkennen doet niet ter zake. Immigration is een Fed. aangelegenheid.
Ik heb ook een vraag.
Alhoewell ik er geen haast mee heb of maak ik zit wel altijd te dubben eens of niet Amerikaan te worden.
Ik heb een oud Hollands verlopen passport en nooit een nieuwe aangevraagd.
De vraag is gaat dit mij moeilijk heden geven met dual citizenship.
Moet natuurlijk bewijzen dat ik Nederlander ben lijkt mij zo.
Wat is wijsheid an wat te doen als ik eindelijk besluit Amerikaan te worden.
Eerst nieuwe Hollandse passport aanvragen of hopelijk is dat niet nodig?
Alhoewell ik er geen haast mee heb of maak ik zit wel altijd te dubben eens of niet Amerikaan te worden.
Ik heb een oud Hollands verlopen passport en nooit een nieuwe aangevraagd.
De vraag is gaat dit mij moeilijk heden geven met dual citizenship.
Moet natuurlijk bewijzen dat ik Nederlander ben lijkt mij zo.
Wat is wijsheid an wat te doen als ik eindelijk besluit Amerikaan te worden.
Eerst nieuwe Hollandse passport aanvragen of hopelijk is dat niet nodig?
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Wat betreft het Nederlanderschap bepaalt NEDERLAND wie wel of geen staatsburger mag worden/blijven. Trouwen in 1 van de staten waar dat mag, zou voor Nederland genoeg moeten zijn. Trouwen in Nederland zou ook kunnen.
Volgens mij dan, als "afgestudeerde" van de "universiteit" van Law & Order en als logisch denker, geen van beide (helaas) maken mij tot een echte deskundoloog. Goed navragen bij Nederlandse bevoegde instanties (bijvoorbeeld 1-800 Dutchhelp bellen en erop staan doorverbonden te worden met de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade in Washington DC).
Met dezelfde slagen om de arm: volgens mij is het zo dat om je Nederlandse nationaliteit te behouden je officieel getrouwd moet zijn met een Amerikaan(se) OP DE DAG DAT JE AMERIKAAN WORDT. Theoretisch zou je de dag daarna kunnen scheiden en toch onder de dubbele nationaliteitsregel, zoals die nu geldt, vallen. Maar dat is ook al weer volgens mijn logisch denken.
Wanneer je precies Amerikaan mag worden (3 of 5 jaar), moet je navragen bij de Amerikaanse immigratie-autoriteiten.
Volgens mij dan, als "afgestudeerde" van de "universiteit" van Law & Order en als logisch denker, geen van beide (helaas) maken mij tot een echte deskundoloog. Goed navragen bij Nederlandse bevoegde instanties (bijvoorbeeld 1-800 Dutchhelp bellen en erop staan doorverbonden te worden met de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade in Washington DC).
Met dezelfde slagen om de arm: volgens mij is het zo dat om je Nederlandse nationaliteit te behouden je officieel getrouwd moet zijn met een Amerikaan(se) OP DE DAG DAT JE AMERIKAAN WORDT. Theoretisch zou je de dag daarna kunnen scheiden en toch onder de dubbele nationaliteitsregel, zoals die nu geldt, vallen. Maar dat is ook al weer volgens mijn logisch denken.
Wanneer je precies Amerikaan mag worden (3 of 5 jaar), moet je navragen bij de Amerikaanse immigratie-autoriteiten.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Inderdaad bepaalt Nederland wie staatsburger mag blijven. Maar als we het hebben over trouwen, wordt dan bedoeld een huwelijk wat in de VS erkend wordt als huwelijk of wat in Nederland erkend wordt als huwelijk?
Voorbeeld 2: Stel je trouwt als NL vrouw met een Mormoon in Utah die al 3 andere vrouwen heeft. In Utah is dit toegestaan, maar de NL wet erkent polygame huwelijken niet. Erkent de Fedrale US overheid zo'n huwelijk wel?
Voorbeeld 2: Stel je trouwt als NL vrouw met een Mormoon in Utah die al 3 andere vrouwen heeft. In Utah is dit toegestaan, maar de NL wet erkent polygame huwelijken niet. Erkent de Fedrale US overheid zo'n huwelijk wel?
Misschien is de vraag al eerder gesteld. Maar hoe weet NL dat jij een USA paspoort hebt?
In Utah kan je volgens de wet ook maar 1 officiële echtgeno(o)t(e) hebben hoor. Utah moest polygamie verbieden om als staat toegelaten te worden in de 19de eeuw. Wat je op TV ziet aan polygame "huwelijken" ("Sister Wives" e.d.) zijn niet wettelijk erkend.Hockey schreef:Voorbeeld 2: Stel je trouwt als NL vrouw met een Mormoon in Utah die al 3 andere vrouwen heeft. In Utah is dit toegestaan, maar de NL wet erkent polygame huwelijken niet. Erkent de Fedrale US overheid zo'n huwelijk wel?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als je in de US woont kan dat omdat je of een green card hebt of een paspoort. Een van de twee zul je moeten overleggen als de NLse overheid daarom vraagt wanneer jij in het buitenland een NL paspoort probeert aan te vragen. Als je geen green card meer kunt overleggen (omdat je citizen bent geworden) moet je dus een paspoort tonen en dan gaan dus alle regels in rond het aanvragen van dubbele nationaliteit. Als je geen van beiden hebt kun je in het buitenland geen NL paspoort aanvragen. Je zou dan in NL het paspoort aan kunnen vragen, maar dat moet dan weer in de gemeente waar je bent ingeschreven. Hoe doe je dat als je niet in NL bent ingeschreven. Het lijkt me dat je dat US paspoort dus moeilijk kunt verbergen.DejaVu schreef:Misschien is de vraag al eerder gesteld. Maar hoe weet NL dat jij een USA paspoort hebt?
@Loek...zou dit ook op mijn vraag kunnen opgaan daar ik geen geldig Hollands paspoort heb?
Zou een greencard genoeg zijn om USA citizenship aan te vragen?
Zou een greencard genoeg zijn om USA citizenship aan te vragen?
@@Dirkwood, hoe wil jij je Nederlanderschap aantonen zonder paspoort?
ja Hockey dat will ik nu ook weten ...en dat was mijn vraag.
Btw...ik heb wel een paspoort maar verlopen.
Btw...ik heb wel een paspoort maar verlopen.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat je als nederlander in het buitenland, je verplicht bent je paspoort up to date te houden. Je green card is slechts een soort visum die je toestaat in de US te wonen en werken; zolang je geen US citizen bent moet je toch samen met je green card een geldig paspoort van je land van herkomst kunnen overleggen als authoriteiten daar om vragen?
Ik weet helaas daar echt geen antwoord op Loek.
Ik kan mij wel herinneren dat toen mijn paspoort verliep ik de Hollandse ambassade heb opgebeld en gevraagd dat als het verloopt er dan kans zou zijn om mijn Nederlandschap te verliezen.
Hun antwoord was dat het haast onmogelijk is om je Nederlandschap te verliezen en een bezit van wel of geen daar niks mee te maken heeft.
Je zou tog moeten verwachten dat als het zo belangrijk is om het geldig te moeten houden zij mij daarop zouden moeten hebben gewezen?
Ik kan mij wel herinneren dat toen mijn paspoort verliep ik de Hollandse ambassade heb opgebeld en gevraagd dat als het verloopt er dan kans zou zijn om mijn Nederlandschap te verliezen.
Hun antwoord was dat het haast onmogelijk is om je Nederlandschap te verliezen en een bezit van wel of geen daar niks mee te maken heeft.
Je zou tog moeten verwachten dat als het zo belangrijk is om het geldig te moeten houden zij mij daarop zouden moeten hebben gewezen?
-
suebrons
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Ik zou als ik jou was toch wel een nieuw Nederlands paspoort aanvragen. Stel er gebeurt wat kom je het land niet eens meer uit. En je hebt nu een green card maar als je dan straks staatsburger wordt dan heb je een geldig paspoort nodig om te kunnen overleggen.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)
Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
-
Bennogr
- Amerika-expert
Zoals gezegd: als je dubbele burger wil worden, moet je aan Nederland bewijzen dat je op de dag dat je Amerikaan werd "getrouwd" was met een Amerikaans staatsburger. Volgens mij, maar wie ben ik, betekent dat dat je in overeenstemming met de NEDERLANDSE wet getrouwd bent of een langdurig/erkend partnerschap hebt. Of de VS jouw status erkent of niet, zal Nederland worst wezen, de VS heeft zijn (haar?) eigen regels voor hoe je Amerikaans staatsburger kan worden.
Voor zover ik weet hebben "spijtoptanten", mensen die Amerikaan geworden zijn EN op die dag met een Amerikaan(se) getrouwd waren zeker tot 2013 het recht om een nieuw Nederlands paspoort te krijgen. Het in bezit hebben van een oud (verlopen) Nederlands paspoort zal dat mogelijk wat makkelijker maken, maar dankzij de goede administratie van de burgerlijke stand, moet het niet al te moeilijk zijn om aan te tonen dat je Nederlander geweest bent.
Stel die vraag dus bij twijfel of een diep verlangen om (weer) Nederlander te worden aan de consulaire afdeling van de ambassade in DC.
Wat dat terugvallen op Nederlanderschap betreft: een Nederlands diplomaat heeft mij ooit verteld dat als het enige alternatief is dat je statenloos wordt en je bent ooit Nederlander geweest, dan kun je weer Nederlander worden (zal waarschijnlijk niet echt vaak voorkomen, maar geeft toch wel een beetje een veilig gevoel).
Als je buiten Nederland woont en Nederlander bent (in de VS: met een geldig Nederlands paspoort en een groene kaart of als staatsburger), moet je minstens 1 keer per 10 jaar duidelijk maken dat je Nederlander wilt blijven. Het beste is om elke vijf jaar, als je Nederlandse paspoort verloopt, een nieuwe aan te vragen, dan zit je altijd goed. (Voor mensen met een groene kaart is dat nieuwe paspoort natuurlijk altijd nodig, voor staatsburgers is het een brokje zekerheid).
En voor diezelfde zekerheid: de eerste keer dat je als Amerikaan een nieuw Nederlands paspoort vraagt en alle papieren in moet leveren, vraag dan meteen een "Verklaring behoud van Nederlanderschap" aan. Ik had dat niet, dacht dat een paspoort genoeg bewijs was van mijn Nederlanderschap, en moest de hele papierwinkel voor de tweede keer opnieuw invullen.
Overigens: je houdt Nederlandse AOW rechten, zelfs als je geen Nederlander meer bent. 2 % van de huidige AOW voor ieder jaar dat je na je 15e in Nederland hebt gewoond. Moet tegenwoordig aangevraagd worden via de Amerikaanse Social Security Administration (formulier SSA-2490-BK). Niet zo eenvoudig als het vroeger ging, maar wel te doen. Maak een afspraak met je plaatselijke SSA kantoor, want de gegevens moeten ergens ingevoerd worden en alles wat van de standaard afwijkt, kun je het beste met een levend persoon afwerken, computers zijn wat koud en onbuigzaam waar het dit soort dingen betreft. Ben met de procedure bezig en zal daar binnenkort over berichten.
Dit alles kan je zo te zien niet vaak genoeg herhalen.
Voor zover ik weet hebben "spijtoptanten", mensen die Amerikaan geworden zijn EN op die dag met een Amerikaan(se) getrouwd waren zeker tot 2013 het recht om een nieuw Nederlands paspoort te krijgen. Het in bezit hebben van een oud (verlopen) Nederlands paspoort zal dat mogelijk wat makkelijker maken, maar dankzij de goede administratie van de burgerlijke stand, moet het niet al te moeilijk zijn om aan te tonen dat je Nederlander geweest bent.
Stel die vraag dus bij twijfel of een diep verlangen om (weer) Nederlander te worden aan de consulaire afdeling van de ambassade in DC.
Wat dat terugvallen op Nederlanderschap betreft: een Nederlands diplomaat heeft mij ooit verteld dat als het enige alternatief is dat je statenloos wordt en je bent ooit Nederlander geweest, dan kun je weer Nederlander worden (zal waarschijnlijk niet echt vaak voorkomen, maar geeft toch wel een beetje een veilig gevoel).
Als je buiten Nederland woont en Nederlander bent (in de VS: met een geldig Nederlands paspoort en een groene kaart of als staatsburger), moet je minstens 1 keer per 10 jaar duidelijk maken dat je Nederlander wilt blijven. Het beste is om elke vijf jaar, als je Nederlandse paspoort verloopt, een nieuwe aan te vragen, dan zit je altijd goed. (Voor mensen met een groene kaart is dat nieuwe paspoort natuurlijk altijd nodig, voor staatsburgers is het een brokje zekerheid).
En voor diezelfde zekerheid: de eerste keer dat je als Amerikaan een nieuw Nederlands paspoort vraagt en alle papieren in moet leveren, vraag dan meteen een "Verklaring behoud van Nederlanderschap" aan. Ik had dat niet, dacht dat een paspoort genoeg bewijs was van mijn Nederlanderschap, en moest de hele papierwinkel voor de tweede keer opnieuw invullen.
Overigens: je houdt Nederlandse AOW rechten, zelfs als je geen Nederlander meer bent. 2 % van de huidige AOW voor ieder jaar dat je na je 15e in Nederland hebt gewoond. Moet tegenwoordig aangevraagd worden via de Amerikaanse Social Security Administration (formulier SSA-2490-BK). Niet zo eenvoudig als het vroeger ging, maar wel te doen. Maak een afspraak met je plaatselijke SSA kantoor, want de gegevens moeten ergens ingevoerd worden en alles wat van de standaard afwijkt, kun je het beste met een levend persoon afwerken, computers zijn wat koud en onbuigzaam waar het dit soort dingen betreft. Ben met de procedure bezig en zal daar binnenkort over berichten.
Dit alles kan je zo te zien niet vaak genoeg herhalen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Een greencard is geen identiteitsbewijs. Natuurlijk moet je altijd een geldig paspoort of iets gelijkwaardigs hebben want je bent immers geen citizen van de VS maar van een ander land. En daar hoort een identiteitsbewijs bij.
En het niet hebben van een geldig paspoort heeft volgens mij weinig met het verliezen van je Nederlanderschap te maken. Dat zou betekenen dat iemand wiens paspoort gestolen wordt ineens geen Nederlander meer is?
Dus de ambassade heeft wel gelijk gehad, jij hebt alleen zelf de verantwoordelijkheid om je paspoort geldig te houden nagelaten. Ik weet niet hoe lang geleden het is maar ik zou in jouw geval toch maar snel je paspoort terug gaan halen.
En het niet hebben van een geldig paspoort heeft volgens mij weinig met het verliezen van je Nederlanderschap te maken. Dat zou betekenen dat iemand wiens paspoort gestolen wordt ineens geen Nederlander meer is?
Dus de ambassade heeft wel gelijk gehad, jij hebt alleen zelf de verantwoordelijkheid om je paspoort geldig te houden nagelaten. Ik weet niet hoe lang geleden het is maar ik zou in jouw geval toch maar snel je paspoort terug gaan halen.
Ik wou net posten toen ik Ziva´s respons las. Dirkwood, de vraag die jij hebt gesteld aan de ambassade is correct beantwoord. Dat jij wellicht Amerikaan wil worden en daar een NL paspoort voor nodig hebt is niet iets wat je mag verlangen dat zij kunnen raden.
Dat je een geldig paspoort nodig hebt om naar een land buiten de VS te kunnen reizen is iets waar zij van uit gaan dat je weet, juist omdat je al buiten Nederland bent. Ik denk dus dat zij precies gedaan hebben wat ze moeten doen.
Dat je een geldig paspoort nodig hebt om naar een land buiten de VS te kunnen reizen is iets waar zij van uit gaan dat je weet, juist omdat je al buiten Nederland bent. Ik denk dus dat zij precies gedaan hebben wat ze moeten doen.
Wel dat was mijn vraag vanaf het begin.
Dus je hebt een Hollands paspoort nodig om je aanvraag te doen voor US citizenship.
Ik had gehoopt dat dat niet had gehoeven.
Ik heb altijd gedacht dat zolang je niet reisd je geen paspoort nodig hebt en het ook niet verplicht is om er eentje te hebben.
Geboorte bewijs moet tog genoeg zijn dacht ik zo...maar ja zo zie je maar weer.
Ik vind dit rot want dan moet ik helemaar persoonlijk van Dallas naar Houston om dat te regelen en mischien zelfs overnachten daar plus een vakantie dag aan opgeven.
Ps: en ik ben helemaal niet van plan meer om te reizen LOL anders dan naar mijn kleine ranch.
Dus je hebt een Hollands paspoort nodig om je aanvraag te doen voor US citizenship.
Ik had gehoopt dat dat niet had gehoeven.
Ik heb altijd gedacht dat zolang je niet reisd je geen paspoort nodig hebt en het ook niet verplicht is om er eentje te hebben.
Geboorte bewijs moet tog genoeg zijn dacht ik zo...maar ja zo zie je maar weer.
Ik vind dit rot want dan moet ik helemaar persoonlijk van Dallas naar Houston om dat te regelen en mischien zelfs overnachten daar plus een vakantie dag aan opgeven.
Ps: en ik ben helemaal niet van plan meer om te reizen LOL anders dan naar mijn kleine ranch.
Laatst gewijzigd door dirkwood op 14 okt 2011, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ps: ik weet het niet zeker en zou er effe moeten in kijken maar denk wel dat dat boekje all zo'n 8 jaar verlopen is .
Wel...ik heb effe dat boekie opgezocht achter in mijn safe.(lag achterin onder all die stapels geld)
Het was verlopen in juli 2006 dus 5 jaar ongeldig.
Het was verlopen in juli 2006 dus 5 jaar ongeldig.
"al die stapels geld" he? 
Je moet zelf bekijken wat het beste voor je is dirkwood. Ik denk als je zeker weet dat je nooit over de grens van Amerika zult gaan en je ook geen Amerikaan wilt worden je wellicht geen nieuw paspoort hoeft te hebben. Echter lijkt het mij geen fijne gedachte om in wezen geen van beiden te zijn. Je weet immers nooit wanneer je toch "een" paspoort nodig zult hebben.
Je moet zelf bekijken wat het beste voor je is dirkwood. Ik denk als je zeker weet dat je nooit over de grens van Amerika zult gaan en je ook geen Amerikaan wilt worden je wellicht geen nieuw paspoort hoeft te hebben. Echter lijkt het mij geen fijne gedachte om in wezen geen van beiden te zijn. Je weet immers nooit wanneer je toch "een" paspoort nodig zult hebben.