Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

(Flying Blue) American Express creditcard

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
bvbal79
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door bvbal79 »

Dit zijn de voorwaarden uit het document:
*Upgradevoorwaarden • De kaartbijdrage voor de Flying Blue - American Express Platinum Card bedraagt € 55 per maand. • Onder voorbehoud van goedkeuring van uw aanvraag door American Express. • Alleen voor Flying Blue Entry, Silver en Gold kaarthouders die een upgrade naar Flying Blue Platinum aanvragen: vraag uw upgrade naar Platinum uiterlijk 3 februari 2026 aan en ontvang 80.000 extra Miles, als u uiterlijk 3 mei 2026 minimaal € 5.000 uitgeeft met uw nieuwe Flying Blue Platinum Card. Miles worden uiterlijk halverwege juli 2026 overgedragen. Houd er rekening mee dat u in dezelfde periode niet kunt genieten van verschillende upgrade-aanbiedingen van American Express en dat uw Flying Blue Platinum Card nog actief moet zijn op het moment van de Miles-overdracht. • U kunt uw kaart upgraden als u minimaal 6 maanden American Express kaarthouder bent. • U kunt maximaal één keer per 6 maanden een kaartupgrade of -downgrade aanvragen. • Het is onmogelijk om over te schakelen van een Business Card (kaart voor zakelijk gebruik) naar één van onze American Express kaarten voor consumenten (kaart uitsluitend voor persoonlijk gebruik) of vice versa. • Indien u een upgradebonus heeft ontvangen en u uw kaart binnen 6 maanden na het upgraden downgrade, kan American Express uw bonus Miles terugvorderen.
Maar als ik klik op de link https://www.americanexpress.com/nl-nl/k ... =fbsilver1 dat staat er weer dit als ik doorklik:
Wilt u uw Flying Blue Silver Card wijzigen naar de Flying Blue Platinum Card?
Let op:
Onder voorbehoud van goedkeuring van uw aanvraag door American Express.
U kunt uw kaart upgraden als u minimaal 6 maanden American Express kaarthouder bent.
U kunt maximaal één keer per 6 maanden een kaartupgrade of downgrade aanvragen.
Een downgrade binnen het eerste jaar na aanvraag is niet toegestaan via dit formulier.
Lees meer in de voorwaarden voor het wijzigen van uw kaart.
Zit ik er dan alsnog 1 jaar aan vast?
bvbal79
Amerika-ontdekker

Bericht door bvbal79 »

bedeve schreef:
07 jan 2026, 14:30
bvbal79 schreef:
07 jan 2026, 14:17
Als ik dan na 6 maanden weer downgrade heeft het me maar ongeveer 300 euro gekost.

Moeite waard om te doen? Ik ben nog niet echt van plan om al die mile nu al te gebruiken, maar zo tikt het wel lekker aan voor later.
Is leuk al die FB Miles als je er een bestemming voor hebt , maar heb je ook een XP strategie ?

Dan zou je onmiddelijk een nieuwe Silver card kunnen aanschaffen (Eur. 75 -15 XP ) en op elk gewenst moment na eerste maand / na verwerven gewenst aantal FB Miles je Platinum kunnen opzeggen.
Wanneer je dezelfde upgrade/vernieuwing Silver / canceling Platina / upgrade Silver na 11 maanden herhaalt creer je een knipperlicht loopje van Miles & XP .
Die XP boeien me niet zoveel, ik heb het een paar jaar geprobeerd, maar gold redde ik nooit en silver FB was niet meer echt aantrekkelijk. Ipv daarvan heb ik nu een Mastercard waarmee tenminste op het vliegveld een free lounge toegang heb voor die paar vluchten per jaar.

Maar FB Miles sparen is wel leuk om het een keer in te zetten voor bijvoorbeeld de vakantie van 2027. Zolang ik 1 of 2 keer per jaar met KLM vlieg moeten ze geldig blijven toch?

Je schrijft wel na verwerven FB miles opzeggen...maar dat kunnen ze toch weer terugboeken? Of kan dat niet als het opgezegd is.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Is in ieder geval een heldere XP strategie @bvbal79 .
Met een opmerking erbij : als je met ruimbagage reist heeft die Flying Blue Silverstatus het voordeel van 1 gratis .

Mastercard met 4 x gratis Priority Pass toegang...
Gewoon Priority Pass member worden kost Eur. 69 per jaar .
elke lounge toegang is vervolgens Eur. 30
Is een kwestie van rekenen of die Black card in jouw situatie uitkan.

American Express terugvordering ; daarvan werd in dit item tot nu toe 2 keer melding gemaakt.
Gaat alleen op wanneer iemand binnen 12 maanden twee keer een bonus wil hebben.
In mijn eerdere reactie aan jou noemde ik 11 maanden voor herhaling eerdere zetten ; dus zou je niet met terugvordering te maken krijgen.
En die terugvordering :lol: :lol: :x heeft mij 75 XP's extra opgeleverd ....
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
bvbal79
Amerika-ontdekker

Bericht door bvbal79 »

Ja die 4x is prima voor de 2 vluchten per jaar, soms 3. Dan is 30 euro ook te doen en kan ik het als logekosten declareren. Daarnaast zit er ook de doorlopende reisverzekering bij die ik bij AMEX FB Silver weer niet heb. Hoe doe jij dat met je reisverzekering als je de platinum steeds laat verlopen?
VincentK
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door VincentK »

bvbal79 schreef:
07 jan 2026, 14:48
...
Maar FB Miles sparen is wel leuk om het een keer in te zetten voor bijvoorbeeld de vakantie van 2027. Zolang ik 1 of 2 keer per jaar met KLM vlieg moeten ze geldig blijven toch?
...
Zo lang je geld blijft uitgeven met je FB (Silver of hoger) Amex wordt de geldigheid van je miles saldo bij FB verlengd met 2 jaar. Ook als je niet vliegt met KLM (of partners).
Laredo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Laredo »

Ik krijg nu het aanbod om te upgraden naar een (gewone) Platinum kaart. Heb nu Gold maar aangezien je de kaart 6 maanden moet houden vraag ik mij af of het echt de moeite waard is. 6x65euro=390,00 euro's dus minder waard dan de 120.000 punten (a 360 euro). Dan zou je het dus puur moeten doen voor de extra's. Dat Privium is dat echt de moeite waard? Ik vlieg met 2 kinderen dus volgens mij kan het dan niet eens. Priority pass lounge toegang is leuk maar zit ook al bij de Gold kaart en de afgelopen jaren lukte het mij om met 4 man op 1 kaart (eenmalig) naar binnen te komen in een lounge (Orlando, Adam). Ik denk er nog even over na in ieder geval, heb op dit moment al 148K punten staan (geen FB) en met een kleine 270K punten kun je natuurlijk wel wat leuks doen (maar betaal je dus zelf).

De kaartbijdrage voor The Platinum Card bedraagt € 65 per maand.
Onder voorbehoud van goedkeuring van uw aanvraag door American Express.
Alleen voor Blue, Green en Gold kaarthouders die een upgrade naar Platinum aanvragen: vraag uw upgrade naar
Platinum uiterlijk 3 februari 2026 aan en ontvang 120.000 Membership Rewards bonuspunten, als u uiterlijk
3 mei 2026 minimaal € 5.000 uitgeeft met uw nieuwe Platinum Card. Punten worden uiterlijk halverwege
juli 2026 overgedragen. Houd er rekening mee dat u in dezelfde periode niet kunt genieten van verschillende
upgrade-aanbiedingen van American Express en dat uw American Express Platinum Card nog actief moet zijn op
het moment van de puntenoverdracht.
U kunt uw kaart upgraden als u minimaal 6 maanden American Express kaarthouder bent.
U kunt maximaal één keer per 6 maanden een kaartupgrade of -downgrade aanvragen.
Het is onmogelijk om over te schakelen van een Business Card (kaart voor zakelijk gebruik) naar één van onze
American Express kaarten voor consumenten (kaart uitsluitend voor persoonlijk gebruik) of vice versa.
Indien u een upgradebonus heeft ontvangen en u uw kaart binnen 6 maanden na het upgraden downgrade, kan
American Express uw bonus Membership Rewards terugvorderen.
2026 Houston - Cruise Mexico - rondje Texas
2025 Philadelphia - Cruise Bahamas - Washington | 2023 Florida
2013 FL | 2012 Las Vegas | 2012 Westkust | 2011 Las Vegas | 2011 NYC & FL | 2010 FL | 2009 NYC | 2004 Oostkust | 1996 & 1995 Westkust
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

bvbal79 schreef:
07 jan 2026, 15:24
Hoe doe jij dat met je reisverzekering als je de platinum steeds laat verlopen?
Tot voor kort had ik de Mastercard Black voor mn reisverzekering.
Want dat is en blijft een top verzekering !
( Vorig jaar had Mastercard de huurauto verzekering er al uitgehaald )
Van Black overgestapt naar Mastercard Gold.

De Amex Flying Blue Silver Card heeft ook een verzekeringspakket .
Daarbij heb ik een ANWB reisverzekering afgesloten ...kost kleine 9 Euro per maand
Stuur mij een PB !
redeye
Amerikafan

Bericht door redeye »

American Express lijkt het spelletje helemaal om te gooien en het wordt minder rendabel op sommige vlakken.

Ik heb in november mijn Amex FB Gold geüpgraded naar FB Platinum om een bonus te krijgen van 70.000 FB Miles bij een minimum spend van €5000 in 3 maanden. Er kwamen wat uitgaven aan dus dit kwam perfect uit. Ik heb de minimum spend in januari gehaald. Waar je normaal gesproken direct bij het halen van de minimum spend je Miles in je Amex account zag, zie ik tot op heden niets. Contact opgenomen met de chat. De Miles krijg ik pas na 6 maanden! Dit maakt upgraden alleen voor punten niet meer zo lucratief op deze manier.

Daarnaast is er nu ook een nieuwe referral aanbieding, maar deze geeft wel iets meer mogelijkheden.
Je krijgt nu 120.000 FB Miles (!!) als je een Platinum FB card aanvraagt. Geen minimum spend nodig dit keer, alleen 12 maanden lang elke maand (minstens) 1 betaling doen met minimumbedrag van €1 per transactie. In de algemene voorwaarden staat dat je na 6 maanden 50% van de miles krijgt, mits je dus elke maand minimaal 1 betaling doet. De andere 50% van de bonus krijg je na de 12 maanden. Op het moment van uitkeren van de bonus (dus maand 7 en maand 13) moet de kaart nog actief zijn.
Voor de FB Gold card geldt hetzelfde, maar dan voor 40.000 FB Miles. Degene die de referral geeft krijgt 90.000 Miles gratis. Deze actie is geldig tot en met 3 maart.

Als je een Amex kaart wilt omdat je er echt betaling mee gaat doen en je wilt de kaart sowieso aanhouden, dan heeft zeker de Platinum een geweldige Miles bonus. Helemaal omdat ze geen minimum spend meer hebben. Je ziet wel dat Amex er meer bovenop gaat zitten om te voorkomen dat mensen snel de Miles opstrijken en dan weer willen opzeggen.
Laatst gewijzigd door redeye op 04 feb 2026, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ONYX666
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door ONYX666 »

das balen, net gisteren fb platinum aangevraagd . ging er vanuit dat een een spend binnen 3/4 maanden was. Had helaas dus de voorwaarden niet gelezen
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door dejong89 »

Ze zijn een stukje strenger geworden (of er is nu meer controle) downgraden naar goud gaat niet zo eenvoudig meer, ik kreeg gisteren een brief op de deurmat.
De FB bonus is wel heel interessant geworden. Daar ga ik nog even induiken. :mrgreen:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89

Bericht door redeye »

@dejong89 Wat stond er in de brief? Waarom kun je niet makkelijk downgraden?
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

Dat ik pas na 6 maanden kon downgraden en dat het nu dus niet mogelijk was.
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Een brief van Amex .....Waaaaauw @dejong89 dat overkomt ook niet iedereen !
Stuur mij een PB !
Laredo
Amerikakenner

Bericht door Laredo »

Ik heb na 4 jaar mijn Amex Gold kaart (niet FB) gbupgrade naar platinum en kreeg daarbij "de hoogste bonus ooit" 120.000 punten. De aanvraag dinsdag ingediend, vandaag mijn platinumkaart ontvangen maar nog belangrijker ook de 120.000 punten stonden al op mijn account. Snel gedaan dus ondanks dat in de voorwaarden staat dat punten uiterlijk halverwege juli 2026 overgedragen worden.

Bij mij ging dat dus een stuk sneller. Iemand wel eens gehad dat ze punten terugvorderen? Ik ben trouwens wel voornemens om de verplichte 6 maanden uit te zitten want dan heb ik ook alle voordelen zoals Gold status bij Hilton en Marriot tijdens mijn USA reis in juli.
2013 FL | 2012 Las Vegas | 2012 Westkust | 2011 Las Vegas | 2011 NYC & FL | 2010 FL | 2009 NYC | 2004 Oostkust | 1996 & 1995 Westkust
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

Jep, ze kunnen punten terugvorderen.. Is mij onlangs overkomen toen ik iets te enthousiast een kaart op naam van mijn partner aanvroeg met mijn refferal. Maar ik denk dat het in jou geval een administratieve fout is en dat ze het hier bij zullen laten.
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Tsja @dejong89 , maar als je het account waarop wordt teruggevorderd meteen sluit en een nieuwe opent heb je daar geen last van...
Stuur mij een PB !
Laredo
Amerikakenner

Bericht door Laredo »

Ik keek nog eens goed naar de 120.000 punten die ik ontvangen heb. Daarbij staat de omschrijving MGMER 120K LTO Q1 WITH 4K 3M SPEND. Gaat dit dan over de bonus die ik kreeg voor de upgrade naar Platinum of kan dit ook zijn omdat iemand op een referral link van mij heeft geklikt?
jeppiepruts
Amerikakenner

Bericht door jeppiepruts »

Ik had vandaag ook ineens 10k punten erbij en bedenk me na jouw bericht dat dat ook wellicht een referral is geweest.
Waar vind je een overzicht van je punten boekingen en die omschrijving? Ik kan dat nergens vinden; zie uitsluitend mijn financiële transacties.
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

een kennis van mij heeft vorige week de kaart ontvangen en had vandaag al de 40.000 punten binnen gekregen, zonder de mininum spend te halen.
Amerikakenner

Bericht door Laredo »

En heb jij jouw referral punten ook ontvangen? Of ging de kaart niet via jou?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer