Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?
Re: De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?
Ik heb dit topic toch wel met een grijns gelezen en om op het originele onderwerp terug te komen, ik ben ook van mening dat de gemiddelde Amerikaanse vrouw minder geëmancipeerd is dan de Nederlandse vrouw. Nu zit ik natuurlijk in het zuiden dus daar zal het aantal geëmancipeerde vrouwen nog lager liggen maar toch. Ik merk dat aan dagelijkse dingen en gesprekken.
Of het goed of slecht is, dat mag ieder voor zich bepalen. Ik ben zelf van mening dat men in Nederland een beetje is doorgeslagen qua emancipatie en dat de gevolgen daarvan niet altijd even geweldig zijn. Helaas kan echter niet iedere vrouw de keuze maken om te werken of voor de kinderen te zorgen en dat komt mede door de enorme kosten in Nederland waardoor veel vrouwen wel een baan moeten hebben.
Zelf ben ik een geëmancipeerde vrouw die graag wat van haar emancipatie laat vallen voor de juiste persoon. Daarmee bedoel ik dat mijn lief het fijn vindt om voor me te zorgen en dan wel op zo'n manier dat het me niet laat voelen alsof ik slechts een domme vrouw ben die niets zelf kan. Ik hou van de wat traditionelere rol en voel me wat dat betreft wel beter op mijn gemak in Amerika dan in Nederland.
Of het goed of slecht is, dat mag ieder voor zich bepalen. Ik ben zelf van mening dat men in Nederland een beetje is doorgeslagen qua emancipatie en dat de gevolgen daarvan niet altijd even geweldig zijn. Helaas kan echter niet iedere vrouw de keuze maken om te werken of voor de kinderen te zorgen en dat komt mede door de enorme kosten in Nederland waardoor veel vrouwen wel een baan moeten hebben.
Zelf ben ik een geëmancipeerde vrouw die graag wat van haar emancipatie laat vallen voor de juiste persoon. Daarmee bedoel ik dat mijn lief het fijn vindt om voor me te zorgen en dan wel op zo'n manier dat het me niet laat voelen alsof ik slechts een domme vrouw ben die niets zelf kan. Ik hou van de wat traditionelere rol en voel me wat dat betreft wel beter op mijn gemak in Amerika dan in Nederland.
Is dat niet nogal locatie gebaseerd? Als ik kijk naar LA zijn vrouwen daar juist meer geëmancipeerd dan in NL.Ziva schreef:Ik heb dit topic toch wel met een grijns gelezen en om op het originele onderwerp terug te komen, ik ben ook van mening dat de gemiddelde Amerikaanse vrouw minder geëmancipeerd is dan de Nederlandse vrouw. Nu zit ik natuurlijk in het zuiden dus daar zal het aantal geëmancipeerde vrouwen nog lager liggen maar toch. Ik merk dat aan dagelijkse dingen en gesprekken.
- Bandido
- Amerika-expert
Het is zeker gerelateerd aan de locatie, maar vooral ook grote stad vs platteland. Atlanta is bv heel anders dan het platteland van Tennessee, en zo zal de situatie in LA ook niet hetzelfde zijn als in een klein gehucht in Californie.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Het hangt ook wel van de godsdienst af. Over het algemeen zijn vrouwen hier heel geemancipeerd (whatever that means anyway), maar een van de meest ouderwetse rollenpatronen zie je bij de Mormonen, bijvoorbeeld.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Ik vraag mij af of het niet ook een stuk in je karakter ligt?
Neem nu mijn zus en ik: zelfde opvoeding, zelfde achtergrond maar zo'n verschillend karakter. Ik beschouw mijzelf als redelijk geëmancipeerde vrouw: mijn man en ik doen allebei dezelfde taken en trekken ons weinig aan van klassieke rollenpatronen, alle verantwoordelijkheden thuis worden gedeeld.
Mijn zus is naar een Oostenrijks boerengat verhuisd en getrouwd met een Oostenrijker. De rollen zijn ginder nog steeds heel klassiek verdeeld: hij is het hoofd van het gezin, neemt financiële beslissingen,... en zij zorgt voor het huishouden en de kinderen. Uit financiële noodzaak gaat ze in september terug halftijds werken, als ze kon bleef ze voltijds thuis. Ik moet ook bij vermelden dat ze ook een kleine boerderij hebben en mijn zus daar ook veel werk verzet (stallen uitmesten enzo). In de zomer komen de mannen samen om te hooien en zorgen de vrouwen voor het eten.
Mijn zus en ik zijn beide even gelukkig met onze levenswijze. Ondanks onze gelijke opvoeding en achtergrond toch 2 totaal verschillende levenswijzes... Waar ligt dat dan aan? Karakter?
Neem nu mijn zus en ik: zelfde opvoeding, zelfde achtergrond maar zo'n verschillend karakter. Ik beschouw mijzelf als redelijk geëmancipeerde vrouw: mijn man en ik doen allebei dezelfde taken en trekken ons weinig aan van klassieke rollenpatronen, alle verantwoordelijkheden thuis worden gedeeld.
Mijn zus is naar een Oostenrijks boerengat verhuisd en getrouwd met een Oostenrijker. De rollen zijn ginder nog steeds heel klassiek verdeeld: hij is het hoofd van het gezin, neemt financiële beslissingen,... en zij zorgt voor het huishouden en de kinderen. Uit financiële noodzaak gaat ze in september terug halftijds werken, als ze kon bleef ze voltijds thuis. Ik moet ook bij vermelden dat ze ook een kleine boerderij hebben en mijn zus daar ook veel werk verzet (stallen uitmesten enzo). In de zomer komen de mannen samen om te hooien en zorgen de vrouwen voor het eten.
Mijn zus en ik zijn beide even gelukkig met onze levenswijze. Ondanks onze gelijke opvoeding en achtergrond toch 2 totaal verschillende levenswijzes... Waar ligt dat dan aan? Karakter?
Neen, ik ben van mening dat de klassieke man-vrouw verhouding alleen verandert in tijden van explosieve economische (virtuele) groei. Met andere woorden; in landen die een credit-boom hebben gekend zul je eerder zien dat de mannen en vrouwen dezelfde rollen WILLEN aannemen. In landen die de mazzel hebben gehad niet te zijn overspoeld met gratis geld (want zeg nou zelf, met de huidige stand van zaken kan je beter een land zijn dat haar eigen boontjes dopt) dan zie je dat de man vaak de financiele leiding heeft en de vrouw voor de kinderen zorgt.LeenG schreef:
Wat mij uitermate interesseert, is hoe de huidige krediet-contractie in de Westerse landen de emancipatie onder druk zet. Niets meer en niets minder.
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
ik denk niet dat België en Oostenrijk op de vlak veel van elkaar verschillen....
Leen (toepasselijke naam ik zal aangeven waarom),
Onze volledige Hollandse welvaart van de afgelopen dertig jaar, waarin ook de man-vrouw rollen zijn veranderd, is gebaseerd op een driedubbel risico (hypotheek, op 2 inkomens, aflossingsvrij) tegen een gehalveerde arbeidsmoraal (part-time, papa-dag etc.). Nederland heeft, als enige land ter wereld, haar emancipatie gebaseerd op een hypotheekschuld die groter is dan het BNP (Denemarken is nummer 2). De huidige wereldwijde credit crunch stopt niet, en de banen die verdwijnen komen niet meer terug. Waarschijnlijk beseffen veel mensen dit onderbewust, hence de soms felle reacties in dit forum. Eigenlijk had de slogan in de jaren tachtig moeten zijn "Een slimme meid, is op haar lening voorbereid."
Onze volledige Hollandse welvaart van de afgelopen dertig jaar, waarin ook de man-vrouw rollen zijn veranderd, is gebaseerd op een driedubbel risico (hypotheek, op 2 inkomens, aflossingsvrij) tegen een gehalveerde arbeidsmoraal (part-time, papa-dag etc.). Nederland heeft, als enige land ter wereld, haar emancipatie gebaseerd op een hypotheekschuld die groter is dan het BNP (Denemarken is nummer 2). De huidige wereldwijde credit crunch stopt niet, en de banen die verdwijnen komen niet meer terug. Waarschijnlijk beseffen veel mensen dit onderbewust, hence de soms felle reacties in dit forum. Eigenlijk had de slogan in de jaren tachtig moeten zijn "Een slimme meid, is op haar lening voorbereid."
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Wat de hypotheken betreft ben ik het wel met je een beetje met je eens. In die zin, dat het soms niet eens mogelijk is voor gezinnen om minder te gaan werken.
Om me heen zie ik toch wel een aantal echtparen waarbij de vrouw graag zou willen stoppen met werken of minder zou willen werken, of waarvan de man en vrouw allebei minder zouden willen werken. Maar ze hebben zo'n hoge hypotheekschuld, dat dat gewoon niet mogelijk is.
Toen wij ons eerste huis kochten heel lang geleden, kon je geen hypotheek op twee salarissen afsluiten. Je kon hoogstens het inkomen van de vrouw voor 5 jaar meetelen. Je moest dus de eerst 5 jaar zoveel extra aflossen dat het na die tijd op één inkomen kon. Je had dus geen enorme hoge hypotheekschuld.
De laatste jaren zag ik om me heen toch veel jonge mensen die niet alleen een hypotheek op twee inkomens afsluiten maar ook nog eens ruim boven de verkoopprijs.
Ook al zouden deze vrouwen volgens het "traditionele"patroon willen leven, het is gewoon niet mogelijk.
Marjon
Om me heen zie ik toch wel een aantal echtparen waarbij de vrouw graag zou willen stoppen met werken of minder zou willen werken, of waarvan de man en vrouw allebei minder zouden willen werken. Maar ze hebben zo'n hoge hypotheekschuld, dat dat gewoon niet mogelijk is.
Toen wij ons eerste huis kochten heel lang geleden, kon je geen hypotheek op twee salarissen afsluiten. Je kon hoogstens het inkomen van de vrouw voor 5 jaar meetelen. Je moest dus de eerst 5 jaar zoveel extra aflossen dat het na die tijd op één inkomen kon. Je had dus geen enorme hoge hypotheekschuld.
De laatste jaren zag ik om me heen toch veel jonge mensen die niet alleen een hypotheek op twee inkomens afsluiten maar ook nog eens ruim boven de verkoopprijs.
Ook al zouden deze vrouwen volgens het "traditionele"patroon willen leven, het is gewoon niet mogelijk.
Marjon
Nederland schijnt een van de landen te zijn met het hoogste percentage partime banen, die vnl. worden opgevuld met vrouwen. Door alleen fulltime banen aan te bieden moeten beide partners taken evenredig verdelen in het huishouden...ideaal gezien dan.
Mmja, ik denk niet dat al die Hollandse part-timers, als ze het zelf al zouden willen natuurlijk, onder de huidige marktomstandigheden full-time zouden kunnen gaan werken voor hun baas. Eigenlijk zou je daarom kunnen stellen, dat bijna de helft van de Nederlandse beroepsbevolking nu al gedeeltelijk werkloos is. *ouch!* http://www.nu.nl/werk-en-prive/2441136/ ... ttime.htmlwiepster schreef:Nederland schijnt een van de landen te zijn met het hoogste percentage partime banen, die vnl. worden opgevuld met vrouwen. Door alleen fulltime banen aan te bieden moeten beide partners taken evenredig verdelen in het huishouden...ideaal gezien dan.
Ik denk dat veel "tegenstanders" van vrouwenemancipatie geëmancipeerde vrouwen gelijk stellen met onvrouwelijk. Met vrouwen die hun bh verbrandden en hun okselhaar niet scheren.
Hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Ook een zelfstandige, financieel onafhankelijke vrouw vindt het fijn als je de deur voor haar openhoudt en haar in haar jas helpt.
Heeft alles met goede manieren te maken en niets met emancipatie.
Hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Ook een zelfstandige, financieel onafhankelijke vrouw vindt het fijn als je de deur voor haar openhoudt en haar in haar jas helpt.
Heeft alles met goede manieren te maken en niets met emancipatie.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
**@waitwhat: je reactie is weggehaald omdat deze tegen de forumregels in gaat.
Het herhaaldelijk overtreden van de forumregels heeft een ban tot gevolg. Zie je pb. **
Het herhaaldelijk overtreden van de forumregels heeft een ban tot gevolg. Zie je pb. **
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Volgens mij is de Amerikaanse vrouw meer geemancipeerd dan de Nederlandse.
Het begon al in de tweede wereld oorlog.
Daar waren ongeveer 13 miljoen mannen in het leger.
Vele vrouwen gingen in de fabrieken werken omdat daar een tekort aan arbeidskrachten was.
Het begon al in de tweede wereld oorlog.
Daar waren ongeveer 13 miljoen mannen in het leger.
Vele vrouwen gingen in de fabrieken werken omdat daar een tekort aan arbeidskrachten was.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is toch geen emancipatie? That was gewoon noodzaak
- goldenhills
- Amerika-expert
En naar ik begrijp was de ommezwaai terug naar de oude situatie na afloop dan de tweede wereldoorlog even snel. Alle mannen die van de oorlog terugkwamen moesten ook weer een baan. Het heeft nog denk ik tot de jaren zeventig geduurt voordat de emancipatie in z'n huidige vorm echt doorbrak, en daar was toen toch al ruim een eeuw aan activisme aan vooraf gegaan. De women's suffrage beweging is voor 1900 ontstaan. Misschien dat de situatie in de tweede wereldoorlog wel een zaadje heeft gepland in de volgende generatie vrouwen, maar ik begrijp dat vrouwen het tijdens de tweede wereld oorlog een plicht vonden om in fabrieken te werken, maar ook een plicht om na de oorlog weer voor het gezin te gaan zorgen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Women%27s_ ... ted_States
http://en.wikipedia.org/wiki/Rosie_the_Riveter
http://en.wikipedia.org/wiki/Women%27s_ ... ted_States
http://en.wikipedia.org/wiki/Rosie_the_Riveter
Met al die gemancipeerde vrouwen in Nederland en Amerika, is er nog steeds geen vrouwlijke prime minister of president gekozen.
In 4 van de 5 most populous muslim majority countiries is dat wel gebeurd.
Indonesia,Pakistan, Bangladesh en Turkey hebben vrouwelijke prime ministers of presidents gehad.
Dames, Uw commentaar please !
In 4 van de 5 most populous muslim majority countiries is dat wel gebeurd.
Indonesia,Pakistan, Bangladesh en Turkey hebben vrouwelijke prime ministers of presidents gehad.
Dames, Uw commentaar please !
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Haha, je hebt gelijk. En best bizar dat dat in de Moslimwereld wel mogelijk blijkt.
Ik kan je vraag niet beantwoorden. Misschien zijn vrouwen in westerse landen wat meer verwend en zien daardoor minder de noodzaak om keihard te werken. En met keihard werken bedoel ik dus niet 24 uur in de week, maar ook niet 40 uur in de week. Een minister of minister president werkt misschien eerder een gemiddelde 70 uur in de week.
Ik kan je vraag niet beantwoorden. Misschien zijn vrouwen in westerse landen wat meer verwend en zien daardoor minder de noodzaak om keihard te werken. En met keihard werken bedoel ik dus niet 24 uur in de week, maar ook niet 40 uur in de week. Een minister of minister president werkt misschien eerder een gemiddelde 70 uur in de week.
- Carly Cupcake
- Amerikafan
- Partner van: Hinko
Om even terug te komen op de hypotheken die hier zo hoog zijn dat vrouwen min of meer genoodzaakt zijn om te werken... stel nou dat dat niet zo was? Dan bleven de vrouwen thuis? Dat slaat natuurlijk nergens op. Mannen kunnen ook thuis zitten. Voor de kids zorgen/schoonmaken/wasjes draaien/opruimen/koken. Maar dat zie ik niet veel mannen doen, die zijn daar veel te trots voor. Bah. 

http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
- Carly Cupcake
- Amerikafan
- Partner van: Hinko
Daar heb jij een punt.RiverCola schreef:Misschien zijn vrouwen in westerse landen wat meer verwend en zien daardoor minder de noodzaak om keihard te werken.
http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
en
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 3619 Weergaves
-
Laatste bericht door JeroenB
-
- 2 Reacties