Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

branden in west amerika

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: branden in west amerika

Bericht door ina »

Je hebt helemaal gelijk Dento! Gelukkig roken wij niet, maar ook met kampvuur of BBQ, veel mensen onderschatten de risico's!
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Wat ik niet zo goed begrijp is dat mensen hier op het forum melden dat ze mensen de 'fire-restrictions' zien overtreden (bijv. roken in een tent, kampvuur), maar het lijkt erop dat niemand er iets van zegt of de politie/park rangers belt.

Echter, veel van de branden zijn onstaan juist door kampvuren, sigaretten, kampeerfornuisjes, e.d.

Met die branden valt niet te spotten. De kans dat huizen verloren gaan is groot en er komen ook regelmatig mensen om bij de bosbranden.

De straffen voor het overtreden van de vuur-restricties kunnen zeer hoog zijn; bijv. $5,000 en/of 6 maanden hechtenis als de overtreding op "federal land" plaatsvindt. Bovendien kan je waarschijnlijk dood door schuld ten laste gelegd worden en mensen die een 'personal loss' hebben kunnen ook civiele procedures aanspannen. Tenslotte kun je persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de kosten van de brandbestrijding (al snel $250,000 per dag voor een grote brand).

Ik ben toch ook wel van mening dat mensen die overtreders niet aanspreken of rapporteren zelf tot op zekere hoogte verantwoordelijk zijn mocht er een bosbrand ontstaan...
Habi
Amerikafan

Bericht door Habi »

Ik vind sociale controle toch wel erg belangrijk, met z'n allen ben je verantwoordelijk voor het naleven van de restricties.
Dus ook als je het van een ander ziet.

Van mij mogen ze dat nog wat meer promoten bijv bij NP'S. Zie je iemand de regels overtreden? Bel ....

Zelf vond ik het belangrijk in RMNP tijdens de fire ban mijn "eigen omgeving te controleren". De Rangers rijden ook regelmatig rond maar die hebben ook geen ogen in de achterzak.
De buurman kreeg een boete omdat hij een zakje afval aan de auto had hangen.
2010: CA - AZ - UT - NV
2011: NV - AZ - WY - CO - UT
2012: NV - AZ - UT - CO - SD

http://www.bitter.reisverslag.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Kaart met alle actieve bosbranden in de VS:

http://www.geomac.gov/viewer/viewer.shtml
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Om nog eens aan te geven hoe makkelijk momenteel een brand kan ontstaan: één van de branden in Colorado is ontstaan door een RV die een klapband kreeg. Vonken die daarbij vrij zijn gekomen hebben de brand gestart... Ik bedoel maar.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Vorig jaar liep een eekhoorn over een electriciteitsdraad, hij werd getroffen door de bliksem en viel op de grond, smeulend, en veroorzaakte daardoor een nieuwe brand, dat was toen op tv in New Mexico.
Sassya
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Sassya »

In alle eerlijkheid is het bij ons niet opgekomen iemand te bellen, we zagen op elke NP campground regelmatig camphost rondrijden, ook op degene waar dit plaatsvond. We gingen ervan uit dat die wel in zouden grijpen, naar bed gegaan en verder niet gevolgd. Misschien naief, maar om mij nou medeverantwoordelijk te houden vind ik wat ver gaan.

Denk dat actief telefoonnummer promoten en waarvoor je kunt bellen goed zou zijn, doen ze ook in Yosemite met de opbergregels met voeding. Denk dat wij er dan meer van bewust van zouden zijn geweest hoe ernstig het is. Branden waarbij huizen of zelfs levens verloren gaan zijn staan zo van mijn belevingswereld af dat ik er niet bij nadacht dat zoiets kan gebeuren. Meer zo van, he, iemand komt de regels niet na, maar als het iets gevaarlijks is dat fout kan gaan, dan zal camphost wel ingrijpen. Denk teveel gewend aan de Nederlandse controle maatschappij. Wij zullen bij een hopelijk volgende trip in ieder geval dit soort overtredingen wel melden.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Hier is je kans om 911 te bellen 8)

Ik denk dat je gelijk hebt dat Europeanen over het algemeen meer de neiging hebben om op de overheid te vertrouwen, terwijl veel Amerikanen meer het heft in eigen hand nemen. Aan de andere kant, ik vind het verbazingwekkend hoe weinig er wordt nagedacht hier. Zo was ik eergisteren bij een grote supermarkt die net buiten het geëvacueerde gebied staat. Vond ik toch een nooduitgang die geblokkeerd was! Mijn Nederlandse reactie: "nou breekt m'n klomp!!!". Gisteren was ik bij een winkel die nog dichterbij de zone staat (minder dan een kilometer) en een van de dubbele voordeuren zat met een ketting en een hangslot dicht (anders zou-ie openwaaien, zeiden ze). Toen brak m'n andere klomp...

De stadsparken zijn nu ook gesloten omdat mensen nog steeds hun peuken in de bosjes gooien. (Andere mensen klagen daar dan op Facebook weer over, maar niemand lijkt er iets van te zeggen...)

Met andere woorden, er zijn ook hier veel mensen die dit soort dingen negeren - en niet te vergeten de mensen die dit soort (oerdomme!!!) dingen doen.

Gisteren brak er een nieuwe brand uit zo'n 5 km ten zuiden van ons huis - zaten we net tussen de twee vuren in! De brandweer was snel ter plaatse maar het vuur liep tot uit de hand. Gelukkig hadden ze in zo'n 30 minuten de brand meester. Ik las net dat het geen brandstichting was, maar een kampvuurtje dat iemand in de steek had gelaten... :shock:

Wat betreft de verantwoordelijkheid van bijstanders, zou je niet met een knagend gevoel zitten als bepaald gedrag dat je observeert toch tot een bosbrand leidt? "Had ik nou maar wat gezegd..."
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Ik denk dat wij Hollanders het gauw zien als klikken, van jongs af aan leer je dat je niet mag klikken.....
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

ina schreef:Ik denk dat wij Hollanders het gauw zien als klikken, van jongs af aan leer je dat je niet mag klikken.....
Datzelfde wordt hier ook geleerd, maar geldt dat zelfs als je iemand de wet ziet overtreden en anderen (en de natuur) in gevaar brengt? Hoe moet het met andere situaties (bijv. als je iemand ziet inbreken)?

Je kunt ook mensen er rechtstreeks op aanspreken, al zit daar natuurlijk een zeker risico aan vast...

Ik herinner me dat ik in 1992 in Mesa Verde was toen daar een algeheel rookverbod gold. Een man rookte toch en werd heel boos toen ik hem daarop aansprak. Vond dat hij "het recht had om te roken wanneer hij daar zin in had en hij bracht toch niemand in gevaar". Ik gaf hem twee opties: maak de sigaret uit of probeer hetzelfde excuus met een ranger. Met veel gemopper doofde hij toch maar z'n sigaret. Draaide zich om en klaagde steen en been tegen z'n partner. Bleek dat-ie Nederlander was...
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Als je er een wildfire waarbij 350 vierkante kilometer en 250 huizen in de as worden gelegd mee kunt voorkomen, dan is het bijna crimineel nalatig om er dan niet iets van te zeggen... Het is dan niet klikken, maar gewoon een plicht.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Habi
Amerikafan

Bericht door Habi »

beetje off topic maar wel on topic in de zin van aanspreken van mensen:

vorig jaar zaten wij in arches ergens op een parkeerplaats te wachten tot de schemering voor een wandeling.

ineens zag ik achter de rv langs sinaasappelschillen de natuur in verdwijnen waarna ik eens ging kijken waar die dingen vandaan kwamen. zat er een Japanse vrouw een sinaasappeltje te eten en gooide het afval zo de natuur in.

ze schrok er duidelijk van toen ik er wat van zei en ik kreeg als goedmakertje haar sinaasappel aangeboden! Deze weigerde ik en zei dat ze die schillen op moest rapen (vrij ver de bosjes in gegooid). Na een hoop gemor heeft ze de boel opgeruimd :mrgreen:
2010: CA - AZ - UT - NV
2011: NV - AZ - WY - CO - UT
2012: NV - AZ - UT - CO - SD

http://www.bitter.reisverslag.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Tja, het is tenminste nog biologisch afbreekbaar. Het had erger kunnen zijn, qua afval...

Onze website | Mijn blog
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

En weer een nieuwe brand, nu ten zuidwesten van Boulder: http://denver.cbslocal.com/2012/06/26/n ... foothills/

Onze website | Mijn blog
Robbielb
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bericht door Robbielb »

Dento schreef:En weer een nieuwe brand, nu ten zuidwesten van Boulder: http://denver.cbslocal.com/2012/06/26/n ... foothills/
Heb zojuist contact gehad met een vriend van me die in Boulder CO woont. Daar wordt, ten westen van Broadway, op dit moment geëvacueerd of in ieder geval voorbereidingen getroffen. Het schijnt aardig hard te gaan. http://kdvr.com/2012/06/26/multiple-fir ... n-boulder/
Life is what happens to you while you're busy making other plans...
2012 - 68 dagen roadtrip USA & Curacao mei t/m augustus
2013 - 16 dagen roadtrip noord oost USA september

http://www.robbiegoesamerica.nl
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

De brand bij Boulder, genomen vanuit de auto onderweg naar huis:
BoulderFire1.jpg
En de rook van de brand vanuit ons slaapkamerraam gezien; de zon wordt volledig verduisterd.
BoulderFire2 (Custom).JPG

Onze website | Mijn blog
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Hier een video met beelden "vanaf het front" van de High Park Fire bij Fort Collins: http://www.dvidshub.net/video/147425/hi ... -pqpitYuR8

En wat deprimerende beelden vanuit de lucht (en van de blushelicopters zelf): http://www.dvidshub.net/video/147484/ae ... re-9000agl

Nog wat meer video's op die site van de High Park brand.

Onze website | Mijn blog
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

De brand bij Colorado Springs is vanmiddag blijkbaar onverwacht snel groter geworden; inmiddels zijn 32.000 mensen geëvacueerd.

http://www.denverpost.com/breakingnews/ ... do-springs

Onze website | Mijn blog
Carly Cupcake
Amerikafan
Partner van: Hinko

Bericht door Carly Cupcake »

Staceybeesie, was dat soms in 2003 in Frejus?
Wij moesten toen echt vluchten van de camping met achterlating van onze spullen.
Bij het wegrijden van die camping zagen we het vuur razendsnel dichterbij komen, hele nare ervaring.

Bert
Toevallig! Wij moesten in 2007 evacueren van een camping in Frejus, vond het he-le-maal niks! Dat vuur grijpt zo snel om zich heen,
dat is zo eng. We werden toen opgevangen in een gebouw en moesten daar de hele nacht blijven. Maar vooral voor de mensen die
in een gebied wonen waar zulke branden zijn is het vreselijk :-( en voor alle dieren in de natuurparken :-(
http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Het vuur heeft vanavond Colorado Springs bereikt. Flying W Ranch bestaat niet meer :(

Een kennis heeft al meer dan 100 huizen geteld die in brand staan. Het hele Noordoosten van Colorado Springs is nu ge-evacueerd (zo'n 32.000 mensen).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer