Encinitas schreef:PeterPaul schreef:Big Al wrote:
Voor zelfverdediging kun je dan een handvuurwapen of een shotgun binnen bereik houden. Als je een "concealed carry permit" hebt kun je het handvuurwapen bovendien gemakkelijk meenemen als je het huis verlaat. Aan de andere kant, veel mensen dragen een kleiner wapen dan ideaal is voor zelfverdediging en ze hebben derhalve een groter handvuurwapen voor thuis.
Ik heb deze zinnen nu een paar keer gelezen maar het is zou voor mij een ramp zijn als ik zo zou moeten leven. Een groot vuurwapen onder handbereik houden in je huis, een kleiner wapen meenemen als ik boodschappen ga doen of naar bij voorbeeld naar de golfbaan. Als ik zo in angst moest zitten dat me iets zou overkomen was ik al lang geëmigreerd.
Helemaal gelijk PP.
Het is moeilijk om de motivatieredenen en uitleg over welk wapen voor welk doel als serieus te lezen. Pijnlijk en lachwekkend tegelijk.
Het is een soort van nationale Psychose waar veel mensen in de USA aan lijden. Angsten en waanbeelden dat ze zich moeten verdedigen, niet realiserende dat ze op die manier dit probleem alleen maar groter maken. Met hun mind zitten ze nog in het wilden westen van weleer.
In de praktijk ervaar ik het hier in ieder geval niet zo. Voel me veilig. Heb nog nooit iemand een wapen zien dragen.
Ik denk dat het statisch gezien niet belangrijk veiliger is in Nederland dan in de VS. In beide landen voelen mensen zich redelijk veilig. In beide landen verzekering mensen zich tegen onheil (bijv. inboedelverzekering), maar hier vinden veel mensen dat ze ook zichzelf en hun familie kunnen beschermen in plaats van op de overheid te vertrouwen.
In beide landen komt geweld voor (zowel met vuurwapens als met messen, knuppels, etc.). Ik ben maar wat blij dat ik hier het recht heb om mijn familie en mezelf te kunnen beschermen. Als een onverlaat het huis binnendringt dan is het aannemelijk dat-ie mijn familie kwaad zal doen en ik ben niet van plan om in zo'n situatie machteloos te zijn.
Hetzelfde geldt voor situaties in het openbaar. Een paar jaar geleden kwam ik op een parkeerplaats tussen twee bendes terecht. De winkelmanager belde meteen de politie, maar ze kunt toch niet verwachten dat die binnen een paar seconden ter plaatse zijn. Gelukkig kon ik op tijd m'n auto bereiken en wegrijden, maar het had ook anders kunnen aflopen. Dit gebeurde in de VS, maar ik ben in Nederland (op Hoog Catarijne) direct bedreigd.
Bottom line: er zijn mensen die anderen wat willen aandoen en ze zullen dat doen of er nu wel of niet een verbod op vuurwapens is. De vraag is of je dat laat gebeuren of dat je de dreiging ongedaan maakt.
Liberalen vinden het vaak zielig voor een dader als-ie gewond raakt of zelfs maar pijn lijdt (bijv. pepperspray). Ik denk meer in termen van 'beroepsrisico'...
Overigens, ik hoorde onlangs dat een politicus smadelijk had gevraagd waarom niemand op de schutter hier in de bioscoop in Denver schoot. Naar verluidt had de dader echter gekozen voor de enige bioscoop in de omgeving waar wapens niet zijn toegestaan... (m.a.w., de law-abiding burgers die een "concealed carry permit" hebben lieten hun wapen thuis of in de auto)
Toen hier een aantal jaren geleden mensen in een kerk werden doodgeschoten was het een vrouw die een vuurwapen op zak had die de dader neerschoot en zo meer bloedvergieten voorkwam. Ze heeft nog steeds slapeloze nachten, maar ze heeft wel levens gered.