Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tips (fooien)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door dutch_in_seattle »

GoBucks schreef:
22 aug 2024, 21:48
Wat ik mensen (Amerikanen) zie doen hier in Ohio is... als je ergens zit en bedient wordt, tip. Afhalen, of buffet, etc. geen tip. En je hoeft heus geen schaamte te hebben om de 0% in te toetsen als het scherm wordt omgedraaid. Dat doet bijna iedereen. "zij kunnen vragen, jij kan nee zeggen. (of ja).
Zo doe ik het zelf ook. Ik vind dat zelf een hele redelijke oplossing.
Het is hier overigens 'bediend' (voltooid deelwoord), niet 'bedient' (3e persoon enkelvoud). :-)
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Briljand topic dit :lol: :wink: :shh:
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door FamMandersGoesUSA »

We zijn net terug uit de USA en ik wil nog even specifiek dit topic "bedanken". Het was alweer 7 jr geleden dat we in de USA waren en dus was het fijn om hier te kunnen lezen wat de huidige tip indicaties zijn.

Ik had hier van iemand gelezen (sorry kon zo snel niet meer vinden wie het was) dat het fijn was om bij gewone goede service standaard 20% te tellen en het meer te zien als taxes. Dat gaf zoveel rust, want ik hoefde er verder niet over na te denken! En daardoor had ik ook niet iedere keer de gedachte: poeh wat veel extra die 20%. Bij goede service gewoon standaard kiezen voor 20%. Hierdoor was het voor mij dus een ander gevoel dan 7 jr geleden toen ik over 2-3% meer of minder ging lopen dubben.

We hebben 1 keer gekozen voor 15% bij slechte service en zeer onvriendelijk personeel en 3 keer voor 25% bij super goede service. Voor de rest gewoon 20%.

Verder inderdaad ook fijn dat ik wist dat ik me niet schuldig of vervelend hoefde te voelen voor het niet tippen bij tankstations (zelf getankt) en bij de fast food restaurants. Dus nogmaals dank allemaal!
1N9R1D
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door 1N9R1D »

Gewoon nieuwsgierig... Wij hebben met name in de Nationale Parken overnacht en dus ook gegeten. We zagen nergens een mogelijkheid voor het geven van fooi. Niet bij de betaling, maar ook geen aparte fooienpot o.i.d.
We hebben eten bij de counter gehaald, dus zijn niet aan tafel bediend. Heeft dit een reden? Is het omdat het onder de NPS valt? Iemand die het weet?
Reisverslagen USA:
2019 - West-USA (17 dagen) - wordt nog overgezet naar Blogspot
2024 - West-USA & Yellowstone (21 dagen)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ook in de parken geef je fooi als je in een restaurant eet. Het staat misschien niet altijd bij alle restaurants aangegeven maar je wordt natuurlijk wel geacht te tippen. Wij schrijven het bedrag van de fooi dan op de creditcard bon.

Maar als jullie alleen maar zelfbedieningsrestaurants hadden is een fooi geven niet nodig. Wat dat betreft is het in de parken niet anders dan daarbuiten. De restaurants worden overigens niet door de NPS geëxploiteerd maar door een concessiehouder zoals Xanterra.

Marianne
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Bij ons werd in Glacier NP expliciet gevraagd toen we een ijsje kochten aan een kraam om tip te geven voor de persoon die het ijsje samenstelt.

We waren wat overdonderd en geen tip gegeven. Was dit een gevalletje proberen de toerist uit te melken?
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Zou zomaar kunnen.
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

@Chi Sin X Tegenwoordig wordt in de VS bij nagenoeg elke betaling gevraagd naar een fooi (of donatie).
Ook de kassa van een buffetrestaurant en de ijssalon hebben een touchscreen waar je zelf moet (!) aangeven hoeveel % tip je wil geven. Je kan niet afrekenen zonder iets te selecteren. Gelukkig is "no tip" ook een optie (al wordt je daarbij wel op je vingers gekeken dus enig lef is vereist).
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
habbekuk
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door habbekuk »

Nog even en dan ook de vraag bij het tankstation :D
HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door HennyCox »

Of nog sterker: bij immigrations :lol: :lol:
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Frasi schreef:
30 sep 2024, 12:47
@Chi Sin X Tegenwoordig wordt in de VS bij nagenoeg elke betaling gevraagd naar een fooi (of donatie).
Ook de kassa van een buffetrestaurant en de ijssalon hebben een touchscreen waar je zelf moet (!) aangeven hoeveel % tip je wil geven. Je kan niet afrekenen zonder iets te selecteren. Gelukkig is "no tip" ook een optie (al wordt je daarbij wel op je vingers gekeken dus enig lef is vereist).
Heel vervelend als je moet tippen voordat je je eten/snacks krijgt. Hier is Vancouver (Canada) zijn er ook vele van die restaurants/bistro's waar je eerst aan een soort kassa moet bestellen en dus ook betalen (met tip liefst) voordat ze het eten klaarmaken en naar je tafel brengen. Vind ik niet leuk :thumbdown: want je geeft uiteindelijk toch een tip als het eten lekker was en als de service goed was. Dus ik probeer zulke restaurants zoveel mogelijk te vermijden.

We gingen onze hond na 3 weken vakantie uit het kennel halen (hondenhotel) en daar stond ook op het pinmachientje om een tip te geven...minimum was $130! :shock: Gelukkig konden we ook kiezen voor 0% of geen tip en dat heb ik ook gedaan. Waarom ze daar om een tip vragen weet ik niet, het is duur genoeg om de hond daar achter te laten. Ze kwam thuis met haar neus geschraapt en elbogen kaal. :roll: Is de eerste keer en waarschijnlijk ook de laatste keer dat ze daar heen gaat, maar we hadden geen andere keuze.
asv60
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 40

Bericht door asv60 »

Het wordt nu toch wel heel erg. Vandaag in 2 kledingzaken wat gekocht en kregen 2x dat schermpje hoeveel tip we wilden geven!
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Geef ze eens ongelijk, er zijn altijd mensen die dan tippen, snel verdiend…..
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

asv60 schreef:
06 nov 2024, 19:22
Vandaag in 2 kledingzaken wat gekocht en kregen 2x dat schermpje hoeveel tip we wilden geven!
Wat dacht je van niks. Jezelf niet bezwaard voelen. Want daar gokken ze namelijk op.
asv60
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 40

Bericht door asv60 »

Uiteraard geven we niks in dit soort zaken. Maar vind het gewoon raar dat dit überhaupt gevraagd wordt.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Bij de verkoopgelegenheden voor eten en drinken in sportstadions doen ze dat ook. Gisteren in de Ball Arena in Denver gezien. Voor het betalen van mijn bestelling krijg je op het scherm de vraag of je 15% of meer fooi wil toevoegen.
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

Interessant artikel over drie oorzaken waarom het tippen zo uit de hand is gelopen in de USA. En ook de veronderstelling dat we wellicht op een keerpunt zitten omdat velen hun buik vol hebben van overal fooi geven. En tenslotte de vraag of het wel goedkoper gaat worden als er geen fooien of lagere fooien komen. Met als antwoord dat dan de lonen zullen moeten stijgen en dat zal natuurlijk uiteindelijk ook door consument betaald worden
There are three main reasons tipping has changed so much in the last few years.

Reason #1: The pandemic
"It goes back to the pandemic," says Shubhranshu Singh, a professor at Johns Hopkins Business school. He says during the pandemic, we started tipping people we didn't use to tip and we started tipping more than usual as a way to support essential workers at a time of crisis.
The pandemic went away, says Singh, but the tip-spectations didn't.
Reason #2: Technology (+ the power of the nudge)
At the same time, says Singh, the technology around how we pay has been changing. Mix that with the pandemic-era culture shift around tips, and it makes for a powerful combination.

"Now the screen turns," says Singh. "And that person who gave service to you is in front of you and there is this social pressure."

And that social pressure is powerful. Singh points out that when it is absent, we don't tip. In the case of Uber and Lyft, where customers are asked to tip after their ride is complete, more than 60% of customers don't tip at all and those who do tip, typically tip around 5-10%.
Reason #3: The job market (+ inflation)
And even though customers are complaining, businesses aren't fighting it because of the third main driver of tip-flation: the job market.
:| Jung says restaurants, coffee shops and other service businesses have been competing tooth and nail for workers, luring them in with better benefits and higher pay.
At the same time, businesses are trying to keep prices as low as possible with price-sensitive customers reacting to any sign of inflation.

"The wage workers are receiving isn't sufficient," Jung says. "So now everybody is using this very weird way to increase wages while maintaining the same menu price."

In other words, tipping is a way to pay workers more without actually paying them more ... so restaurants can keep prices low.

Are we at a tipping point?
But tipping culture might be reaching a tipping point. A survey from Bankrate found that two-thirds of customers now have a negative view of tipping.

And this year, tips are down nearly 10% for restaurant servers. So while we're tipping for airport snacks and footlong subs, we're giving less to the workers whose pay depends the most on tips.
But even if tip-flation starts to reverse course, don't expect to pay less. If tipping goes away, Jung says, companies will need to raise workers' wages in an official way. And they will pay for that by adding fees to what you buy or ... the old fashioned way: by raising prices.

"You see this whenever inflation is on the rise," says Jung. "You see businesses trying to bring in more money any way they can: fees, extra charges. If tips go down, prices will go up. One way or another, we're still gonna be paying."
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Gisteren was ik bij een Subway in Denver. Daar werkte een hele aardige dame. Ze wees me bij mijn bestelling op dat die veel goedkoper kon als ik chips erbij deed zodat het een combo werd. Als dank heb ik bij de betaling met creditcard 20% fooi toegevoegd.
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Timothy555 »

Zolang de medewerker iets, hoe klein ook, extra voor je doet heb ik er geen enkel probleem mee te tippen in zo’n situaties. Dat is namelijk het hele idee, dat mensen je een fantastische service geven omdat ze weten dat je dan waarschijnlijk gaat tippen, of meer gaat tippen.

Het gaat echter de verkeerde kant uit. Als toerist met een klein beetje ervaring durf ik al neen klikken, maar ik denk dat vele mensen er zich niet goed bij voelen. Het meest rare geval had ik afgelopen zomer op weg van Lake Tahoe naar Las Vegas. Ik stop aan een Shell, tank de auto vol (zelf), maak m’n voorruit schoon (zelf), ga binnen twee blikjes Red Bull afrekenen en een norse (ik denk) Indiër scant ze en ploft ze op de counter voor me. Geen woord uitgewisseld. Ik moet rond $7 afrekenen en het betaalapparaatje, jawel hoor: +18, +20 of +25%. Voor wat? Welke service is me hier verleend? Die man doet zijn job, en wordt er ook voor betaald…

Een paar dagen later ga ik elders tanken. Attendant komt naar buiten en vraagt of de ruit proper moet terwijl ik tank, toont ons waar de toiletten zijn en wijst ons op een gratis waterstation voor drinkflessen binnen (heel handig voor de kinderen). Kijk, die krijgt $5.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

mtl schreef:
14 nov 2024, 01:53
Ze wees me bij mijn bestelling op dat die veel goedkoper kon
Paar weken terug een soortgelijk gevalletje bij de Nike store. Mooie schoenen meneer. Heeft u ook sokken nodig? Nee, dank je wel. Jawel meneer, u heeft wel sokken nodig, want bij het tweede artikel mag ik u 50% korting geven, ook op de schoenen. Knipoog, knipoog...
Ohja, natuurlijk heb ik sokken nodig!!
Dan is fooi geen enkel probleem!
Laatst gewijzigd door Almere vak V op 18 nov 2024, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer