Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stel je verliest je paspoort

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door roelb »

Ruudzaan schreef:Wat ook kan helpen is een 2de paspoort dat je op een andere plek bewaard, of je dat je met FedEX door een familielid vanuit thuis laat opsturen.
De regels om een tweede paspoort te krijgen zijn (in Nederland) vrij strict. Je moet echt kunnen aantonen dat je het nodig hebt. En dat kan alleen maar als je bijvoorbeeld een israelisch visum in je eerste paspoort hebt. Of stempels van een aantal arabische landen als je van plan bent naar Israel te gaan. Een andere reden is dat je moet reizen terwijl je eerste paspoort op datzelfde moment waarschijnlijk bij een consulaat ligt voor het verkrijgen van een visum. En dat tweede paspoort is vervolgens maar kort geldig (2 jaar) en je moet bij verlenging elke keer weer opnieuw aantonen dat je het nodig hebt.

Wat ik zo bijzonder vind aan dat tweede paspoort is dat het eenvoudig te herkennen is door de korte geldigheid. Als de reden nu juist is om een Israelisch visum te "verbergen" voor de autoriteiten in sommige arabische landen dan is die korte geldigheid natuurlijk een weggevertje voor de autoriteiten aldaar.
Laatst gewijzigd door roelb op 20 aug 2018, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Wat heeft u nodig voor een nooddocument? (genoemde formulieren staan op de website)

Vraagt u een nieuw paspoort, noodpaspoort of laissez-passer aan? Neem dan deze documenten mee naar de ambassade of het consulaat:
- een volledig ingevuld paspoortaanvraagformulier
- een volledig ingevulde verklaring vermissing reisdocument
- als u die heeft: andere identiteitsbewijzen of kopieën daarvan
- als u die heeft: een kopie van uw verloren paspoort of ID-kaart
- 2 pasfoto’s ( 1 verplicht, 1 reserve) die voldoen aan de Nederlandse eisen aan pasfoto's
- als u die heeft: een politierapport dat het verlies of diefstal van uw paspoort of ID-kaart vermeldt
- bewijs dat u uw reis niet kunt uitstellen of een bewijs dat u toerist bent
- tickets voor uw verdere reis wanneer u deze aflegt per vliegtuig, trein en/of boot

Nooddocument voor kinderen
Is het document voor een kind jonger dan 18 jaar? Neem dan ook een bewijs van toestemming door de ouder(s) of voogd(en) mee. En kopieën van de paspoorten van de ouder(s) of voogd(en).

Hoe lang duurt het?
Een noodpaspoort of laissez-passer aanvragen duurt gemiddeld 2 tot 3 werkdagen. Een nieuw paspoort duurt gemiddeld 4 weken.

Vindt u uw verloren of gestolen document in de tussentijd terug? Lever deze dan in bij de ambassade of consulaat. U kunt deze niet meer gebruiken.

Bron: http://www.Rijksoverheid.nl

https://nl.wikipedia.org/wiki/Laissez-passer_(document)
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

@Ruudzaan opperde een "tweede paspoort" als backup. Dat is iets anders dan een nooddocument.. Voor een nooddocument heb je inderdaad niet veel nodig, het consulaat moet er alleen van overtuigd zijn dat je bent wie je zegt dat je bent en dat je daadwerkelijk je paspoort kwijt bent.

Ik heb in mijn studietijd eens als mede-organisator van de reis zo'n situatie aan de hand gehad. Een van onze deelnemers was beroofd. We waren in Pretoria en daar zat ook het consulaat. Na een paar telefoontjes werd daar nog diezelfde avond een nooddocument verstrekt.
Ruudzaan
Amerikafan

Bericht door Ruudzaan »

Die 2 jaar geldigheid voor een 2de paspoortis inderdaad een PITA.
Vooral omdat het voor veel visa nog minstens 3 maanden of 6 maanden geldig moet zijn.
Nooit begrepen waarom die periode voor een 2de paspoort niet ook gewoon 10 jaar is, of in ieder geval 5 jaar.
(Ik erger me daarover ook bij een Internationaal Rijbewijs van de ANWB, dat nog korter geldig is. Ziet er bovendien uit of het met een stencilmachine is gemaakt, dus hoezo makkelijk te vervalsen)

Stempels die problemen kunnen geven, zoals Israel, laat je zetten in je 2de paspoort.

De meeste 2de paspoorten worden afgegeven - zoals roelb al aangaf - omdat de aanvragers anders niet kunnen reizen als hun ene paspoort ergens bij een ambassade ligt voor een visum. Sommige gemeentes snappen niet helemaal hoe het zit, en sommige medewerkers weten geeneens van het bestaan af. Aanvraag is strikt, maar te doen met wat papierwerk. Kosten zijn hetzelfde als voor een 1ste paspoort.
3de paspoort is helaas niet te verkrijgen.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

roelb schreef:Waarom zou je niet naar San Francisco kunnen vliegen? Voor een domestic vlucht heb je geen paspoort nodig. Sterker nog, je hebt helemaal geen legitimatie nodig. Alleen als je eindbestemming voor het gevlogen segment internationaal is zal je bij checkin/bag drop om een paspoort worden gevraagd.
TSA vraagt wel om legitimatie bij domestic vluchten. Heb je dat niet, laten ze je misschien wel door als je op een andere manier je identiteit kunt bewijzen, maar zo niet dan heb je grote pech.
https://www.tsa.gov/travel/security-scr ... tification
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Je hebt gelijk idd, je moet wel airside kunnen komen. Even niet bij nagedacht. Maar ik vermoed dat TSA daar ook wel genoegen neemt met een europees rijbewijs, het enige wat ze willen is je identiteit vaststellen. Iemand ervaring mee?
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

Jeetje wat veel reacties ineens, ik ben dus niet de enige die het zich afvraagt!
Ja een paspoort kan altijd gestolen worden, welke voorzorgsmaatregelen je ook neemt. Ik werk zelf bij de politie en maak de gekste dingen mee van toeristen, 100% garantie heb je nergens. Verstoppen in je auto kan, maar die auto kan ook gestolen worden (of afbranden) en ga zo maar door. Je paspoort verliezen in Europa is nog niet zo schokkend, maar buiten Europa kan dat erg vervelend zijn. Westerse landen kom je vaak een eind, maar verlies je paspoort maar eens in Ghana of Mozambique!
Vaak zie je dat niet alleen het paspoort weg is, maar ook de rest van de belangrijke spullen zoals een portomonnee. Dan heb je helemaal niets meer om te identificeren.

Vliegen met een binnenlandse vlucht zonder ID kon vroeger inderdaad heel makkelijk in de VS, tegenwoordig niet meer. Je moet altijd een photo-id laten zien, voor Amerikanen is het in uitzonderlijke gevallen wel mogelijk om zonder ID te vliegen omdat ze in de systemen kunnen kijken of de controle vragen kloppen.
Het probleem is echter dat ze dat bij Europeanen niet kunnen, we kunnen zeggen wat we willen maar het enige wat ze écht kunnen verifiëren zijn je foto/vingerafdrukken die genomen zijn door CBP bij binnenkomst. Ze hebben namelijk geen toegang tot de Europese systemen (GBA, CBR etc).

Feit is dat je vakantie ongewild veel langer gaat duren, zeker vanuit Hawaii zul je toch op het vaste land moeten komen om richting een consulaat te gaan. Alhoewel ik van Superfieke begrijp dat je dus ook alles per post kunt regelen? Dat zou al veel schelen!
Wat ik ALTIJD doe is een kopie van mijn paspoort en rijbewijs bewaren in de cloud, wat er ook gestolen wordt; ik kan altijd een kopie overleggen.
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Ik denk dat je wel airside komt. Het zal je vermoedelijk wat meer tijd kosten en secondary screening opleveren, maar zolang je een goed verhaal hebt en je identiteit kan worden vastgesteld zal het echt wel lukken.

Een kopie van het paspoort helpt natuurlijk (ik mag toch aannemen dat in deze tijd iedereen wel ergens op het internet een scan van zijn of haar paspoort beschikbaar heeft?). En aanvullend een EU rijbewijs en ik kan me niet voorstellen dat je dan zullen weigeren. Ze kunnen immers je status controleren in de systemen op basis van het paspoortnummer en dus je identiteit vaststellen. En daar gaat het om. Als je dan ook nog een bevestiging kunt tonen van je afspraak bij het consulaat voor een nooddocument dan zal het allemaal wel loslopen.
pumi1000
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door pumi1000 »

MichelH schreef:
pumi1000 schreef: Ik heb onze paspoorten ook altijd bij, in mijn tas (in een vak met rits), laat ze nooit in hotel of auto. Toch een interessant onderwerp dit, want als je pech hebt kan iedereen dit treffen.
En als je tas dan gestolen wordt?
Ik neem mijn paspoort nooit mee in mijn jas ofzo, maar laat hem meestal in mijn koffer zitten, die op de kamer staat, of als ik onderweg ben, in mijn handbagage.
In 2009 hebben ze mijn jack gestolen in een kroeg in San Francisco, daar zat helaas ook een compact camera in, maar gelukkig niet mijn paspoort.
Wat dat betreft is het ook gewoon een kwestie van geluk/pech.
Ik heb een kleine leren schoudertas en die hang ik schuin om (over mijn hoofd) past alles in portemonnee, gsm, paspoorten en mijn fototoestel. Als iemand die wil stelen moeten ze de schouderband doorsnijden :D
Ik zeg ook niet dat je ze dan niet kan verliezen, maar de kans is wel een stuk kleiner zo.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 west usa / 2013 oost usa / 2014 noordwest usa / 2015 rondje NY / 2016 west usa / 2017 Florida / 2018 west usa / 2019 west usa / 2022 noordwest usa / 2023 oost + zuid usa / 2024 west usa / 2025 midwest / 2026 Texas en midwest
Gast

Bericht door Gast »

Jongens, ik ben nu op vakantie in Canada. Ik moet er niet aan denken.
wlmpie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door wlmpie »

Lang geleden (rond 1997) eens paspoort en vliegticket vermist geraakt bij inleveren huurauto in Newark. Aangifte gedaan bij airport police. Volgende dag bij consulaat in New York op vertoon van kopie aangifte, paspoort kopie en ov-jaarkaart een echt nieuw paspoort gekregen. Begin vd middag mocht ik paspoort ophalen, shuttle bus naar Newark airport genomen en standby gegaan voor Martinair vlucht naar Amsterdam. Er was nog 1 plekje over in het toestel en ik mocht mee.
Nog 5 jaar lang gefronste wenkbrauwen gehad bij douane vanwege woonplaats Utrecht en paspoortuitgifte New York.
Reisverzekering heeft alles vergoed.

Achteraf best soepel gegaan en nu een mooi verhaal, toen toch wel veel stress gehad. Maar tegenwoordig gaat dit niet meer zo soepel. Een echt paspoort binnen een halve dag op vertoon van een ov-jaarkaart......vroeger was alles beter ;-)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer