Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Kiezen voor amerikaans staatsburgerschap?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik ben hier pas en we hebben het er wel over wat te doen tzt.

Ben het met W8in voor een groot deel eens en heb ik geen zin in dat hele gedoe meer.
Verder heeft mijn dochter beide nationaliteiten en wil dat voor haar ook zo houden, dus moet minimaal 5 jaar wachten totdat ik eventueel het Amerikaans staatburgerschap kan aanvragen.
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

wiepster schreef:Ik ben hier pas en we hebben het er wel over wat te doen tzt.

Ben het met W8in voor een groot deel eens en heb ik geen zin in dat hele gedoe meer.
Verder heeft mijn dochter beide nationaliteiten en wil dat voor haar ook zo houden, dus moet minimaal 5 jaar wachten totdat ik eventueel het Amerikaans staatburgerschap kan aanvragen.
Wiepster, het is voor jou maar 3 jaar wachten, want jouw man is Amerikaan toch?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Dan schreef:
wiepster schreef:Ik ben hier pas en we hebben het er wel over wat te doen tzt.

Wiepster, het is voor jou maar 3 jaar wachten, want jouw man is Amerikaan toch?
Yep, maar Ruby is nu 13 en wat ik begrepen heb, moet een van haar ouders nog Nederlander zijn bij het aanvragen van haar paspoort na haar 18e verjaardag. Dus vandaar die 5 jaar.
We willen daar geen risico mee lopen 8) .
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

wiepster schreef:
Dan schreef: Wiepster, het is voor jou maar 3 jaar wachten, want jouw man is Amerikaan toch?
Yep, maar Ruby is nu 13 en wat ik begrepen heb, moet een van haar ouders nog Nederlander zijn bij het aanvragen van haar paspoort na haar 18e verjaardag. Dus vandaar die 5 jaar.
We willen daar geen risico mee lopen 8) .
OK I understand :)
Nu mag je nog je NL nationaliteit aanhouden als je zou naturaliseren tot Amerikaan (omdat je man immers Amerikaan is), maar het is inderdaad afwachten of dat blijft gelden.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

:wink:
Ze wil tzt. International Business Management doen, hoop dat ze zo blijft....dan is het wel handig om 2 nationaliteiten te hebben.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je Amerikaan wordt en Nederlander blijft (omdat je man/vrouw Amerikaan is), dan ben je dus Nederlander als je dochter 18 wordt. Omdat je immers je Nederlanderschap nooit bent kwijt geraakt.

Het enige is, dat ze dan bij het betreffende consulaat willen, dat je aantoont dat je Nederlander bent. Mijn zoon en ik hebben allebei onze paspoorten verlengd via het consulaat in Chicago. Ze hadden dus even na kunnen kijken dat ik nog NEderlander was. Maar "dat doen we niet, we gaan niet in de kasten kijken, toon dat zelf maar even aan", kreeg ik te horen.

Kleine moeite natuurlijk, maar geeft je wel een indruk van de ambtenarij waarmee dit alles gepaard gaat.

Als je zeker wilt zijn dat je kind het NEderlandse paspoort houdt, is een jaartje of zo wachten natuurlijk geen slecht idee, voor alle zekerheid.

Beste manier: navragen bij het consulaat waar je onder valt (zie http://www.minbuza.nl) En liefst een schriftelijke bevestiging van wat ze je vertellen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
maartena
Amerikafan

Re: Kiezen voor amerikaans staatsburgerschap?

Bericht door maartena »

dutch_in_seattle schreef: - Het huidige erfrecht in de V.S. is erg nadelig voor ingezetenen die geen Amerikaans staatsburger zijn (d.w.z. met groene kaart). Het komt erop neer dat als je Amerikaanse echtgeno(o)t(e) komt te overlijden, je maar een heel beperkt geldbedrag kan erven (de precieze bedragen weet ik niet); de rest gaat dan naar de federale schatkist.
Ik las laatst dat het om alles boven de $960.000 (ongeveer) gaat, dus je wordt niet meteen leeggeplukt. Het is echter wel weer zo dat het gaan om alle assets, dus ook je huis, je levensverzekering, auto's, aandelen, 401k, etc, etc, etc.... en zelfs als je aan de lage inkomenskant zit en een klein huis bezit kom je toch al aardig in de buurt als je eens goed gaat tellen.

Over alles boven dat bedrag betaal je 55% belasting + whatever je staat heeft als "death tax", meestal tussen de 1 en 5% ofzo, dus tegen de 60% aan.

Ik kan de bron niet meer vinden, maar dit is iets wat ik inderdaad al vaker heb gehoord....
"I reject your reality, and substitute my own!"
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Ik ben in Maart 2006 Amerikaans staatsburger geworden om de volgende redenen:

- Ik kon mijn Nederlanderschap behouden wegens huwelijk met een Amerikaanse. Ik weet niet of ik mijn Nederlandse zo makkelijk had opgegeven als dat niet het geval zou zijn geweest.

- Ik woon in de VS, en ik wilde in de VS kunnen stemmen. Het is immers ook mijn toekomst waarover beslist wordt, en tevens mijn belastingen die worden uitgegeven.

- De voornaamste reden is dat ik dan van mijn greencard af ben, en me geen zorgen meer hoef te maken om wetswijzigingen waardoor greencard houders benadeeld zouden kunnen worden.
"I reject your reality, and substitute my own!"
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Bennogr schreef:Als je Amerikaan wordt en Nederlander blijft (omdat je man/vrouw Amerikaan is), dan ben je dus Nederlander als je dochter 18 wordt. Omdat je immers je Nederlanderschap nooit bent kwijt geraakt.

Het enige is, dat ze dan bij het betreffende consulaat willen, dat je aantoont dat je Nederlander bent. Mijn zoon en ik hebben allebei onze paspoorten verlengd via het consulaat in Chicago. Ze hadden dus even na kunnen kijken dat ik nog NEderlander was. Maar "dat doen we niet, we gaan niet in de kasten kijken, toon dat zelf maar even aan", kreeg ik te horen.

Kleine moeite natuurlijk, maar geeft je wel een indruk van de ambtenarij waarmee dit alles gepaard gaat.

Als je zeker wilt zijn dat je kind het NEderlandse paspoort houdt, is een jaartje of zo wachten natuurlijk geen slecht idee, voor alle zekerheid.

Beste manier: navragen bij het consulaat waar je onder valt (zie http://www.minbuza.nl) En liefst een schriftelijke bevestiging van wat ze je vertellen.
Better safe than sorry :wink:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Toch nog maar een keer: als niet-Amerikaanse helft van een echtpaar kun je maar beperkt erven.

MAAR: er bestaat een constructie (een QDOT) waardoor je alles toch belastingvrij kunt doorgeven.

Een beetje advocaat kan zo'n Trust opzetten. Kost wel iets meer dan een "gewoon" testament, maar kan veel problemen voorkomen.

Amerikaan worden maakt alles inderdaad eenvoudiger, maar totdat je zover bent, is een QDOT DE manier.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
PeeJay
Amerika-expert

Re: Kiezen voor amerikaans staatsburgerschap?

Bericht door PeeJay »

maartena schreef:Ik las laatst dat het om alles boven de $960.000 (ongeveer) gaat, dus je wordt niet meteen leeggeplukt. Het is echter wel weer zo dat het gaan om alle assets, dus ook je huis, je levensverzekering, auto's, aandelen, 401k, etc, etc, etc...
En als je zonder voorwaarden getrouwd bent wel eerst alles door 2 delen natuurlijk, want je betaald geen erf belasting over je eigen gedeelte natuurlijk. Dan valt het weer mee....

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer