Ik ben premature gesprekken aan het voeren met een groot Amerikaans bedrijf in NL (
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Werk vinden om te emigreren.
- Wanderlust
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Re: werk vinden om te emigreren
@ all:
Ik ben premature gesprekken aan het voeren met een groot Amerikaans bedrijf in NL (
) en vroeg me af hoe anderen dat hebben gedaan met aangeven dat ze graag (op termijn) richting de US willen. Spreken jullie hier al over tijdens de sollicitatiegesprekken of is dat een no-go? Advies is welkom. Ik heb bij mijn huidige werkgever wél tijdens het kennismakingsgesprek aangegeven dat ik graag naar de US wil, en dat heeft me eigenlijk heel veel gebracht (ondanks dat het bedrijf overal behalve in de US zit). Bij het bedrijf waar ik nu zou willen werken heb ik middels mijn eigen netwerk al contact gehad met een directeur en het wel gehad over 'richting de VS' en zij reageerde eigenlijk heel positief. Maar goed, ben benieuwd naar jullie ervaringen/adviezen!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
- Max Kool
- Amerikakenner
Re: werk vinden om te emigreren
Hmmm, voor mij was het andersom.
Ik werd benaderd door een bedrijf in de VS of ik voor hun wilde komen werken. Tijdens het eerste gesprek meteen gevraagd:"Stel dat we het eens worden, hoe gaan we dit doen? Jullie in LA, ik in Nederland".
Daar waren ze heel makkelijk over. Vanuit huis werken, verhuizen naar Dublin (daar hebben ze een kantoor), verhuizen naar LA. Of eerst naar Dublin en daarna naar LA. Kies maar.
Uiteindelijk ruim een jaar vanuit huis gewerkt, en vervolgens vier jaar geleden naar LA verhuisd.
Maar goed, ik besef dat de "vraag-aanbod balans" in mijn geval wellicht anders ligt dan bij jou nu.
Succes!
Ik werd benaderd door een bedrijf in de VS of ik voor hun wilde komen werken. Tijdens het eerste gesprek meteen gevraagd:"Stel dat we het eens worden, hoe gaan we dit doen? Jullie in LA, ik in Nederland".
Daar waren ze heel makkelijk over. Vanuit huis werken, verhuizen naar Dublin (daar hebben ze een kantoor), verhuizen naar LA. Of eerst naar Dublin en daarna naar LA. Kies maar.
Uiteindelijk ruim een jaar vanuit huis gewerkt, en vervolgens vier jaar geleden naar LA verhuisd.
Maar goed, ik besef dat de "vraag-aanbod balans" in mijn geval wellicht anders ligt dan bij jou nu.
Succes!
LA, LA, LA....
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Re: Werk vinden om te emigreren.
Ik ben op dit moment bezig met een opleiding, maar al een aantal keren naar open dagen/career days van bedrijven in mijn vakgebied geweest. Alhoewel ik dus nooit ben aangenomen (dat was het doel dan ook niet), waren alle bedrijven waarbij ik ge-informeerd heb naar de mogelijkheid om naar hun amerikaanse tak over te gaan (ik had mijn bedrijven uitgekozen op het zowel in NL als in de US voorkomen ^_^') heel positief. Ik heb onder andere tips gekregen over hoe ik mijn CV beter kan invullen voor amerikaanse solicitaties, en hoewel er vaak geen concrete voorbeelden waren van mensen die vanuit NL die kant op zijn gegaan bij de bedrijven waar ik mee gesproken heb, werden er opties als trainingen op het HQ in de US en dat soort dingen genoemd. Ook de HR mensen leek het beter om er open over te zijn, want dan kan daar rekening mee gehouden worden. Dus ik denk dat het beter is om eerlijk te zijn. Als een bedrijf hier niet positief tegen over zou staan, of het als een reden zou vinden om je niet aan te nemen, dan lijkt mij dat zelfs als je dat stilhoud het uiteindelijk niet tot een L1 visa zal leiden.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zou het tijdens een sollicitatiegesprek nooit zeggen. Immers, ze zoeken iemand voor Nederland (Belgie), niet voor de US. En wat jij zegt kan gezien worden als dat je enkel maar interesse in hen hebt om nadien zo snel mogelijk te vertrekken (nadat zij je verder opgeleid hebben, dus geïnvesteerd hebben in je). En ze kunnen ook denken dat je mogelijk niet eens meer terug wilt komen. Dus waarom zou ik iemand aanwerven waarvan ik weet dat het doel is om (snel) te vertrekken? Ik kan dan mijn zoekwerk opnieuw beginnen, en de continuïteit van de positie is weg.
Het is anders als de werkgever het initiatief neemt om aan jou te vragen tijdens het interview of je zou overwegen om een tijdje naar het buitenland te gaan. Dan zou ik eerlijk zijn.
Het is anders als de werkgever het initiatief neemt om aan jou te vragen tijdens het interview of je zou overwegen om een tijdje naar het buitenland te gaan. Dan zou ik eerlijk zijn.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- Wanderlust
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Dank voor de uiteenlopende inzichten,
Ik begrijp je punt, maar het hangt denk ik ook af van het soort bedrijf en de bedrijfscultuur. Hmhm lastig. Maar zou het idd ook nooit aanvoeren als reden voor 'waarom bedrijf X'
Waarin ik onduidelijk ben geweest in bovenstaand verhaal zie ik nu (sorry), is dat het hier gaat om een soort traineeship voor twee jaar waarna je in een heleboel uiteenlopende functies kan terechtkomen als senior. Je hebt heel veel vrijheid! Dat wil zeggen: ze zoeken niemand voor één specifieke functie (alleen dan voor die twee jaar).kastelke schreef:Ik zou het tijdens een sollicitatiegesprek nooit zeggen. Immers, ze zoeken iemand voor Nederland (Belgie), niet voor de US.
Ik begrijp je punt, maar het hangt denk ik ook af van het soort bedrijf en de bedrijfscultuur. Hmhm lastig. Maar zou het idd ook nooit aanvoeren als reden voor 'waarom bedrijf X'
Wat fijn zeg! Hier ook, ondanks gebrek aan concreet aanbod, louter megapositieve reacties! Mijn huidige werkgever haalt het vaak aan als 'jij weet wat je wil'. HR directeur uit VT waarmee ik contact heb bood ook aan om haar connecties in te zetten bij haar vorige werkgever (een vliegtuigfabrikant). Netwerken = echt TOP!!!!!Nagini schreef:Alhoewel ik dus nooit ben aangenomen (dat was het doel dan ook niet), waren alle bedrijven waarbij ik ge-informeerd heb naar de mogelijkheid om naar hun amerikaanse tak over te gaan (ik had mijn bedrijven uitgekozen op het zowel in NL als in de US voorkomen ^_^') heel positief.
Haha dat zou voor mij een heerlijke positie zijn. Maar ondanks de balans: met een bachelor in STEM en een verse master in Bedrijfskunde kan ik mijn carrière nog wel flink 'craften'. Ben nu ook weer gestart met een cursus voor een certificaat in IT: weer compleet iets anders maar kan je eigenlijk alleen maar goed doen denk ik dan (voor zowel hier als USA).Max Kool schreef:
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1200 Weergaves
-
Laatste bericht door bedeve